newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

עיתונאי פלסטיני נעצר לארבעה ימים בגלל עבודתו

השב"כ פלש לביתו של עבד אלמוחסן שלאלדה באישון לילה, עצר אותו וחקר אותו על עבודתו. אחרי שהוחזק בתנאים קשים, הוא שוחרר בלי שהואשם בדבר. "המטרה היא הרתעה. לכן פלשו לבית שלי בלילה והפחידו את המשפחה"

מאת:
עבד אלמוחסן שלאלדה

"שום דבר כאן לא מקרי, החקירה עסקה רק בעבודה העיתונאית שלי". עבד אלמוחסן שלאלדה

רכז שב"כ פלש עם חיילים לביתו של עיתונאי פלסטיני מהכפר סעיר ב- 18 בינואר, באישון לילה, ועצר אותו. העיתונאי, עבד אלמוחסן שלאלדה, ישב בתא מעצר ארבעה ימים, ואז שוחרר מבלי שהואשם בדבר. בחקירה, ככל הנראה כאמצעי לחץ, רכז השב"כ הזכיר את אחותו של העיתונאי, שסובלת לדברי שלאלדה ממחלת עצבים, וקרסה במהלך הפלישה לבית.

"בשתיים בלילה פלשו חיילים לבית שלי ואמרו שהגיעו לעצור אותי", סיפר שלאלדה, כתב של ערוץ התקשורת הפלסטיני, ג'יי-מדיה. "אדם מהשב"כ שמציג את עצמו כקפטן כרם נכנס לחדר השינה, אמר לי להתלבש וללכת איתו".

הפלישה לבית ערערה מאוד את אחותו הצעירה של שלאלדה, בת 22. "רולא קרסה, התמוטטה לגמרי, כשהתעוררה וראתה את החיילים נכנסים לבית שלנו בלילה", שלאלדה אמר. החיילים כיסו את עיניו ולקחו אותו לתא מעצר בגוש עציון, שם ישב עד יום ראשון.

בראשון, לפני תחילת החקירה בשב"כ, הירשו לו להתקשר לאחותו. "ניסיתי להרגיע אותה, אבל היא היתה בהיסטריה ונפגעה עוד יותר כששמעה את הקול שלי", סיפר. בחקירה, "קפטן כרם" התייחס למצבה של אחותו, שלאלדה סיפר. "הוא שאל אותי, 'אתה מבסוט ממה שקרה בבית שלך? שאחותך ככה פגועה?' אמרתי לו מה אתה מתכוון מבסוט, אני לא ביקשתי ממך לפלוש בלילה, למה לא התקשרת בטלפון והייתי מגיע בבוקר?

"הוא שאל אותי על העבודה שלי כעיתונאי", מספר שלאלדה. "שאל למה אני הולך לצלם אסירים ומשפחות של אסירים. אמרתי לו שזאת העבודה שלי. שאלתי אם הוא רוצה שאפסיק להיות עיתונאי ולכן פלש לבית שלנו, והוא אמר לא, מה פתאום. אבל כל החקירה היתה על הפעילות העיתונאית שלי, וקצין משטרה אמר לי שאני מסית".

בשנה שעברה, בתחקיר של "שיחה מקומית" ו"האינטרספט", רואיינו עיתונאים פלסטינים בגדה שתיארו אופן פעולה זהה של השב"כ: פעילות התיעוד העיתונאית של אסירים, לוויות והפגנות, הוצגה לעיתונאים בחקירות השב"כ כ"הסתה" וכעילה למעצר, לרוב ללא משפט. בכמה מקרים, אנשי השב"כ ניסו לגייס את העיתונאים כמשתפי פעולה באמצעות מנופי לחץ שונים. התחקיר העלה כי מתחילת 2020 ועד אפריל 2022, ישראל כלאה לפחות 26 עיתונאים פלסטינים, לתקופות של בין שבועות בודדים עד שנה וחצי, ברוב המקרים ללא משפט או הגשת כתב אישום נגדם, אלא במעצר מנהלי.

שלאלדה סיפר כי ב-2019, אותו רכז שב"כ חקר אותו על עבודה עיתונאית ואז הכניס אותו למעצר מנהלי. אז, באופן נדיר, בית המשפט קיבל את הערעור על המעצר ואת הטענה כי אינו מבוסס, והוא שוחרר לביתו.

"שום דבר כאן לא מקרי", אמר שלאלדה. "החקירה עסקה רק בעבודה העיתונאית שלי. אין להם איך להאשים אותי. המטרה היא הרתעה. לכן פלשו לבית שלי בלילה והפחידו את המשפחה ואת אחותי. לכן גם עצרו אותי ביום חמישי לפנות בוקר – כדי שיהיה אפשר להשאיר אותי בכלא לאורך סוף השבוע, בתירוץ שאין בית משפט".

לדברי שלאלדה, התנאים בבית המעצר בגוש עציון היו קשים מאוד. "אין מזרנים. אתה מקבל שמיכה שאתה מניח על מיטת קפיצים מברזל. ביום שישי הסוהרים הביאו לנו לאכול חתיכות עוף לא מבושלות שהם הרתיחו במים. האסירים החזירו את האוכל וביקשו לבשל אותו כראוי, כדי שנוכל לאכול, אבל הסוהרים רק החזירו את העוף למים, והגישו לנו שוב בשר נא. האסירים שבתו רעב במשך יום וחצי בדרישה לקבל מזון ראוי, והקצין הודיע שהם יתקנו את המחדל. אני לא יודע מה קרה בהמשך כי שוחררתי".

הפגיעה הפיזית בעיתונאים פלסטינים תחת הכיבוש עלתה שוב למודעות הבינלאומית לאחר שהצבא הרג את עיתונאית אל-ג'זירה, שירין אבו עאקלה, במאי. כמו רבים מעמיתיו, גם שלאלדה נורה על ידי חיילים בשנים האחרונות ואף נפצע. ב-2020, במהלך הפגנה שיצאה מאוניברסיטת חברון, כדור גומי שנורה לעברו פגע בראשו וגרם לו לשבר בגולגולת, "אף שלבשתי וסט של עיתונאי, והחיילים ראו שאני עיתונאי". בשנה שעברה נפגע שלאלדה בחברון, כשצילם עימותים בין צעירים לחיילים. "עמדנו ליד הקיר, כל העיתונאים, חיילים ראו אותנו והיה ברור שאנחנו עיתונאים. אפילו לא היינו קרובים לצעירים שזרקו אבנים. אבל הם (החיילים), ירו בנו באופן מכוון, ונפגעתי ביד מכדור גומי".

מדובר צה"ל נמסר בתגובה: "מתקני המעצר ביהודה ושומרון פועלים בהתאם לנהלים והפקודות, תוך דאגה לשלומם ואורח חייהם התקין של העצורים. עם קליטתו, קיבל העצור מזרנים ושמיכות ככל העצורים במתקן, ולא מוכר פער בתחום הלינה בעניינו. מנות המזון אשר מקבלים העצורים באופן שוטף נמסרות ממטבח החטיבה המרחבית. עלתה טענה מפי העצורים על המנה המוזכרת שהתקבלה, בעקבותיה הוחלפה המנה למנה בשרית אחרת".

בשב"כ סירבו להגיב.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf