newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מתקפת חמאס חשפה באופן איום את מגבלות המשטר האחד

הימין הישראלי יצר מציאות חדשה של משטר עליונות יהודית על כל השטח שבין הים לנהר. אם המטרה כעת היא למוטט את שלטון חמאס בעזה, היגיון המשטר האחד מוליך למסקנה שאת מקומו יצטרך להחליף השלטון הישראלי. ספק רב אם הישראלים רוצים בכך

מאת:

נתניהו אמר לכולם: אין בעיה. אני יודע איך לנהל את העימות. פינוי גופות הנרצחים במתקפת חמאס בקיבוץ כפר עזה, 15 באוקטובר 2023 (צילום: אדי ישראל / פלאש 90)

ההתקפה הברברית של חמאס יצרה בציבור היהודי-ישראלי טראומה קולקטיבית, שביטוייה הספונטניים והאותנטיים רווחים ברשתות החברתיות. ביטוייה הפוליטיים מצויים בדברי ראש הממשלה על הצבת פירוק החמאס כיעד של המלחמה, הצהרה שמזכירה את דברי הרהב של הרמטכ"ל דוד אלעזר בערבו של השישה באוקטובר 1973, "נשבור להם את העצמות". מביטוייה המבצעיים של אותה טראומה סובלים קשות אזרחים ואזרחיות ברצועת עזה, שישראל מפציצה ללא הצדקה וללא רחמים.

>> גנץ, אייזנקוט ונתניהו מכרו לנו אשליות על הגדר. עכשיו הם בקבינט

מוקדם עדיין לדעת את מלוא ממדיה והשפעותיה של הטראומה על היהודים בישראל. הזיכרון הקולקטיבי הוצף בטראומות קודמות, מההיסטוריה היהודית הקרובה. הביטחון במדינה, כממסד שדואג לשלום האזרחים ולרווחתם, הוכה קשות. כגודל הטראומה כך גדולה התקווה שמכת הנגד הקשה של ישראל תרפא אותה. זו אשליה.

כאן אני מבקש להתייחס רק למטרות מרחיקות הלכת של הפעולה הישראלית. גם אם המטרות שהוגדרו לצבא בפועל אינן מרחיקות לכת עד כדי חיסול חמאס, יש משאלה כזו בקרב חלק גדול של הציבור היהודי.

פעמיים בעבר ניסתה ישראל לשנות את המשטר במדינה ערבית ונכשלה. היא עשתה זאת ב-1956 כשותפה זוטרה בקנוניה עם צרפת ובריטניה להפיל את נשיא מצרים נאצר. ב-1982 היא יזמה לבדה את שינוי המשטר בלבנון ודחיקת אש"ף לירדן, כדי שיקים שם את המדינה הפלסטינית. זה נגמר במפח נפש, ולא רק זה של מנחם בגין.

חולשות הסכמי אוסלו נתנו לישראל אמצעים לעצב משטר פלסטיני נוח לצרכיה. שרון מוטט ב-2002 את ממסד הרשות הפלסטינית, ובאמצעות גדר ההפרדה העמיק את הפיצול הפנימי בין הגדה ובתוכה לבין ירושלים מזה ורצועת עזה מזה. נתניהו העמיק את השליטה על השטח והאוכלוסייה פלסטינית באמצעות הרחבה מסיבית של התנחלויות. הרשות הפלסטינית הפכה לקבלן ביצוע של מנגנון השליטה הישראלי. חתימת הסכמי נורמליזציה עם מדינות ערביות רחוקות בודדה את הרשות הפלסטינית מהעורף הערבי. תחת נתניהו, החליף ניהול העימות את פתרון העימות שתהליך אוסלו סימן אך לא מימש. היריבות בין פת"ח לחמאס שירתה את ישראל ולכן גם עזרה לה להתקיים. ישראל החלישה בשיטתיות את ממשל אבו מאזן וניהלה עם חמאס משחק של גזרים כלכליים ומקלות צבאיים. בעוד אבו מאזן מנסה לשרוד ולשמור על שאריות סמכותו, חמאס מדי פעם התקומם וניסה להפוך את המגמה הישראלית באמצעים מדיניים וצבאיים. שניהם נכשלו.

המלכוד של ישראל

הימין הישראלי יצר מציאות חדשה של משטר אחד בין הירדן לים התיכון, משטר העליונות היהודית. תחתיה הקצתה ישראל לכל קבוצה פלסטינית – תושבי הגדה, הרצועה, מזרח ירושלים ואזרחי ישראל, מקבץ שונה של זכויות ושללה אחרות. העימות בין יהודים לפלסטינים הפך לעימות בתוך המשטר הישראלי, ולא מחוצה לו. מהגדה, העימות התפשט בשנים האחרונות להר הבית ולערים המעורבות בתוך קווי 1948. בהר הבית נוהגת המשטרה להתיר למעשה ליהודים להעלות אליו במספרים גדלים ולהתפלל. אל הערים המעורבות בתוך ישראל הגיעו גרעיני משימה דתיים לאומיים, חלקם מההתנחלויות, כדי "לייהד" אותן בדומה לעקרון המנחה אותם בגדה. המסר של רוב מדינות ערב לפלסטינים ולישראל היה – זו בעיה שלכם. מדינות מערב אירופה וארצות הברית התייאשו מלנסות לפתור את העימות ואימצו גם הן גישה זו, תוך מלמול שאולי יום אחד יימצא פתרון. נתניהו אמר לכולם: אין בעיה. אני יודע איך לנהל את העימות.

הנוכחות היתה דלה, אבל המסר מאיים. מצעד הדגלים בלוד (צילום: אורן זיו)

אל הערים המעורבות הגיעו גרעיני משימה דתיים לאומיים כדי "לייהד" אותן בדומה לעקרון המנחה אותם בגדה. מצעד הדגלים בלוד (צילום: אורן זיו)

דווקא כשנדמה ששיטת נתניהו עומדת להגיע לשיא הצלחתה בהסכם נורמליזציה עם ערב הסעודית, הגיעה המפולת. את המפולת בישרו העימותים המקומיים בצפון הגדה, של חמושים פלסטינים מכל הזרמים עם כוחות הצבא ומתנחלים, ולשיאה היא הגיעה בהתקפה הברברית של חמאס. המרד של חמאס חשף באופן איום את מגבלותיו של המשטר האחד, במסגרתו מחצית מהאוכלוסייה שולטת ומדכאת את המחצית האחרת. המלחמה שישראל פתחה נגד חמאס הביאה להתערבות ארצות הברית ומדינות ערב, והן מנסות לעצור את מכונת המלחמה הישראלית.

ישראל רוצה למוטט את חמאס בפעולה ישירה, כיוון שכל הפעולות העקיפות – כולל מצור והרג שיטתי של בכירי הארגון – לא צלחו. למעשה, ישראל נתונה במלכוד קשה. היגיון המשטר האחד מוליך למסקנה שאת שלטון חמאס צריך להחליף שלטון ישראלי. לכך דוחף הימין הלאומי-דתי, שהציג תוכנית לבניית התנחלויות עירוניות ברצועת עזה. ספק אם יש רוב בציבור הישראלי שיסכים לזה. ויתור על שלטון ישראלי ישיר מוליך להתמוטטות שיטת נתניהו. ספק רב אם הרשות הפלסטינית תסכים להיכנס לרצועה בעקבות הטנקים הישראלים, ואם יש לה את הלגיטימציה הפנימית והיכולת המנהלית לעשות זאת בהצלחה. גם אם כן, כניסתה של הרשות ברמאללה תמוטט את מדיניות הבידול וההחלשה שלה, וזהו פתח לחידוש המאבק להקמת מדינה פלסטינית ריבונית על כל שטחי 1967. לחלופין, ניהול הרצועה בידי רשות מנהלית ערבית או בינלאומית תחזיר את מעורבות מדינות ערב, מערב אירופה וארצות הברית שאותן נתניהו הדיר. מטבע הדברים, מנהל זה יכול להיות זמני בלבד ולחפש דרך להחליפו בניהול פלסטיני. כך תיפתח מחדש הדרך למדינה פלסטינית.

מנחם קליין הוא פרופסור אמריטוס למדע המדינה באוניברסיטת בר אילן. קליין היה יועץ למשלחת ישראל במשא ומתן עם אש"ף בשנת 2000 ונמנה עם מובילי יוזמת ז'נבה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf