newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מתנחל ירה למוות במפגין פלסטיני לאחר שנקלע ליידוי אבנים בחווארה

מתנחל פתח באש חיה לעבר מפגינים פלסטינים שחסמו את הכביש בחווארה, לאחר שיידו לעברו אבנים. צלם עיתונות שנכח במקום נפצע באורח בינוני מהירי; עד ראיה: "חיילים עמדו במקום ולא עשו דבר"

מאת:

מאת: אלי ביתאן

במהלך הפגנת תמיכה בשביתת הרעב של האסירים הפלסטינים שנערכה היום (חמישי) בצומת חווארה הסמוכה לשכם פתח מתנחל בירי חי לעבר המפגינים, ממנו נהרג מועתז חוסיין הילאל בני שמסה בן ה-23 מהכפר ביתא. בנוסף – מג'די מוחמד, צלם עיתונות שנכח במקום, נפצע באורח בינוני.

צלם אקטיבסטילס אחמד אל באז שנכח בהפגנה בחווארה מספר לשיחה מקומית כי "בשעה 12 התחילה הפגנת תמיכה באסירים השובתים. המפגינים סגרו הכביש הראשי בחווארה ופתחו אותו לסירוגין. באחת הפעמים שהכביש נחסם, התקרב לכיוונם רכב של מתנחלים. המפגינים שמו על הרכב דגל, דפקו עליו בידיים ובעטו בו. הנהג החליט להמשיך לנסוע, ולאיים בדריסת המפגינים – כל זאת לעיני החיילים שעמדו במקום ולא עשו דבר. האירוע הסלים והחלו זריקות אבנים על הרכב". בנקודה זו עזב צלם אקטיבסטילס את ההפגנה והסתתר, אך שמע את הירי שממנו נהרג מועתז.

> נבי סאלח: מפגין נהרג מירי אש חיה במהלך הפגנת תמיכה באסירים

מפגין חוסם את הכביש בהפגנה היום בחווארה (צילום: אחמד אל באז, אקטיבסטילס)

מפגין חוסם את הכביש בהפגנה היום בחווארה (צילום: אחמד אל באז, אקטיבסטילס)

עד ראיה תושב האזור מתאר לשיחה מקומית כי "הנהג ניסה לדרוס את המפגינים ואף פגע בכמה מהם. הם החלו לזרוק אבנים לעברו, והוא שלף את הנשק וירה. מהירי נפצעו שניים, אחד נהרג במקום והשני נפצע בשני כדורים – אחד בכתפו ואחד בידו". הוא מספר כי המקרה מצטרף לאלימות הגוברת מצד מתנחלי האזור בשבועות האחרונים – "האזור של יצהר חם מאד. לפני כמה דקות קיבלתי דיווח שמתנחלים הציתו עכשיו את השדות של בורין ושל מדאמה, בצד הצפוני של יצהר". לדבריו, "כשאנו מנסים לפנות למוקד 100 של המשטרה כדי לדווח, אם הם שומעים שמדובר באיום על חיי פלסטיני הם מגיעים באיחור רב, אם בכלל".

מדובר צה"ל נמסר לשיחה מקומית כי "לפני זמן קצר התקיימה הפרת סדר בהשתתפות כמאתיים פלסטינים בחווארה, אשר יידו אבנים לעבר רכבים. כוחות צה״ל הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות. אחד מהישראלים שנפגעו מזריקות האבנים טוען כי ביצע ירי לאוויר. בנקודה הרוג ופצוע פלסטינים". אתמול ירה מתנחל אחר לעבר מפגין פלסטיני בן 19 בסמוך לכפר סילוואד, לאחר שלטענתו יידה לעברו אבנים. על פי המועצה האזורית שומרון המתנחל היורה היום הוא אב לשמונה ועובד סוציאלי, והוא פתח בירי לאחר שהמפגינים יידו אבנים לעבר רכבו.

> צפו: מתנחלים מיידים אבנים לעבר בית ספר ליד שכם ויורים באוויר

ההפגנה היום בחווארה (צילום: אחמד אל באז, אקטיבסטילס)

ההפגנה היום בחווארה (צילום: אחמד אל באז, אקטיבסטילס)

ביום שישי האחרון ירו שוטרי מג"ב אש חיה לעבר מפגינים בכפר נבי סאלח, שיצאו להפגין בתמיכה באסירים השובתים רעב, והרגו את סבע נידאל עוביד, בן 23 מאזור סלפית. עוביד נפגע מירי מרובה רוגר במותנו ופונה לבית החולים בסלפית, שם נקבע מותו. אשת "בצלם" שרית מיכאלי שנכחה במקום סיפרה לשיחה מקומית כי הצלף שעשה שימוש ברוגר ירה כמה פעמים בטרם פגע בעוביד. לדבריה, לא הייתה שום סכנה לכוחות שהצדיקה שימוש באש חיה.

יצויין כי בזמן ההפגנה היום התקיימו עוד מספר הפגנות ברחבי הגדה בתמיכה בשביתת הרעב של האסירים הפלסטינים, הנמצאת ביומה ה-31. ההפגנות בגדה ואף משמרות המחאה בישראל נערכות על רקע הדיווחים על הידרדרות במצבם הרפואי של האסירים השובתים רעב, ואשפוזם של עשרות מהם בבתי חולים.

כאמור, בשבועות האחרונים חלה הסלמה בפעילות האלימות של המתנחלים המתגוררים האזור כלפי התושבים הפלסטינים. לפני כחודש, בשעות הבוקר של ה-22 במאי, תקפה כנופיה שיצאה מכיוון ההתנחלות הקיצונית יצהר את הכפר הפלסטיני הסמוך עוריף. עם גל התקיפה הראשון הודיעו תושבי הכפר לכוחות הביטחון על האירוע האלים. למקום הגיעו כוחות צבא ומשטרה, אולם אלו לא עצרו אף אחד מהמתפרעים, הרחיקו מעט את המתנחלים ועזבו את המקום.

> מקדשים את השבת: כנופיות מתנחלים תקפו את הכפרים עוריף וחווארה

ההפגנה היום בחווארה (צילום: אחמד אל באז, אקטיבסטילס)

ההפגנה היום בחווארה (צילום: אחמד אל באז, אקטיבסטילס)

ההפגנה היום בחווארה (צילום: אחמד אל באז, אקטיבסטילס)

ההפגנה היום בחווארה (צילום: אחמד אל באז, אקטיבסטילס)

ביום שישי שקודם לכן יצאה כנופיית מתנחלים אחרת, מ"מאחז הבלאדים" הידוע לשמצה,ותקפה באלימות קשה את פעילי תעאיוש שהגיעו כדי ללוות רועי צאן מאימת הבריונים המתנחלים. חמישה פעילים נפצעו. המשטרה הגיבה באדישות לא מפתיעה. למחרת, במהלך השבת, יצאו כנופיות של עשרות מתנחלים מתפרעים מכיוון יצהר לעבר הכפרים חווארה ועוריף. הם שברו שמשות של בתים ומכוניות, הציתו שריפות ואף גרמו לפציעתם של שלושה פלסטינים, ביניהם אשה שנפגעה בראשה. חיילים שהגיעו למקום כמובן שירו לעבר הפלסטינים. יום אחר כך פורסם כי המתפרעים היהודים תקפו גם את חיילי הצבא, ופצעו קצין בידו.

בנוסף, לפני כחודשיים – ב-16 במרץ, הגיעו שני מתנחלים לעבר בית הספר בכפר בורין באזור שכם, הסמוך לכביש 60, הטרידו את תלמידי בית הספר "תיכון בורין לבנים ולבנות" והתגרו בהם. בתיעוד של מתנדבת "בצלם", שבנה לומד בבית הספר, נראים לאחר מכן המתנחלים כשהם מתרחקים מעט מבית הספר, ואליהם מצטרף מתנחל נוסף, ככל הנראה איש צוות השמירה של ההתנחלות הסמוכה יצהר, כשהוא חמוש ברובה. הם מיידים אבנים לעבר בית הספר, ואז מניף המתנחל החמוש ביד אחת את נשקו ויורה באוויר. יש לציין כי פניהם של המתנחלים מיידי האבנים והיורה היו גלויות, וכי בסמוך למקום האירוע מוצבת עמדה של הצבא.

> צפו: מתנחלים תוקפים פעילי תעאיוש סמוך לכפר עוג'ה בבקעה

חמישים שנים יותר מידי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf