newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מחר דיון נוסף במעצרו של פולק. פעילים יפגינו מחוץ לביה"מ בתמיכה

יונתן פולק, שנמצא במעצר מזה שמונה ימים בעקבות הליך חסר תקדים של ארגון ימין נגדו, ממשיך לסרב להתייצב בבית המשפט ולשלם את דמי הערבות לשחרורו. לנחישותו של פולק יכולות להיות השלכות משמעותיות באשר ליכולת של ארגוני הימין להשתמש בהליך זה לצורך רדיפה פוליטית בעתיד

מאת:

יונתן פולק, פעיל ותיק נגד הכיבוש, עצור מזה שמונה ימים לאחר שסירב להתייצב לדיונים של הקובלנה הפלילית שהגיש נגדו ארגון הימין ״עד כאן״. הקובלנה, הליך נדיר בו אזרחים תובעים אזרחים אחרים בהליך פלילי, הוגשה ב-2018 נגד פולק ושני פעילים נוספים, על חלקם בהפגנות ימי השישי נגד הגדר וההתנחלויות. מחר (רביעי) בבוקר יתקיים בבית משפט השלום בירושלים דיון נוסף בעניין מעצרו. בשעה 10:00 יפגינו פעילים ישראלים ופלסטינים מחוץ לבית המשפט.

יונתן פולק בבית משפט השלום בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

יונתן פולק בבית משפט השלום בירושלים (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

מרגע שהחל ההליך, ובמיוחד לאחר מעצרו, הדגיש פולק שהוא אינו מכיר בסמכות בית המשפט הישראלי להעמיד לדין את מי שמתנגד למשטר הצבאי שישראל מנהלת בשטחים. בנוסף לטענות העקרוניות, עורכת דינו של פולק, גבי לסקי, העלתה טענות משמעותיות נגד ההליך עצמו, כמו העובדה שבכתב האישום שהגישו ״עד כאן״ היו חסרות ראיות באילו הפגנות נכחו פולק ושני הנאשמים האחרים ומה בדיוק ההאשמות כלפיהם.

טענותיה של לסקי קיבלו חיזוק מבית המשפט, כאשר השופט דב פולוק שדן בהליך בדצמבר תהה ״איפה תיאור העובדות? הם סתם אנשים שעמדו בצד? בכתב אישום צריך להיות מפורט מי נפגע ואיך, אצלכם לא רשום שום דבר".

ב״עד כאן״ טוענים שעצם הגעתם של פולק ושני הנתבעים הנוספים להפגנות, בהן יש צעירים פלסטינים שזורקים אבנים על חיילים, מספיקה כדי להעמידם לדין על ״תקיפה״. עבירה כזאת שנעשית בצוותא מוגדרת על פי החוק ״תקיפה בנסיבות מחמירות״, או ״תקיפת עבור ציבור״, אם מדובר על פגיעה בחיילים או שוטרים. אלא ששתי העבירות הללו כלל לא מופיעות ברשימת העבירות הסגורה בגינן מותר להגיש קובלנה פלילית. בנוסף, בקובלנה צריך שיהיה ניזוק ונוזק ישירים – ועד כאן לא הוכיחו עד עתה שהם מייצגים חיילים שאכן נפצעו בהפגנות שבהן נכחו הנתבעים. על פי עו״ד לסקי וגם על פי משפטנים אחרים, כמו היועץ המשפטי לממשלה לשעבר מיכאל בן יאיר, על הכשלים האלה להוביל לביטול התביעה.

מרגע מעצרו, היו מי שתהו, גם בשמאל, מדוע פולק מתעקש להעדר מהמשפט, במקום להגיע ולהתעמת עם הטענות של ״עד כאן״, פשוט לשלם את הערבות הנמוכה שנקבעה לו – 500 שקלים – ולהשתחרר ולחסוך את כל הסבל שכרוך במעצר ארוך, כמו גם את הפרסום ש״עד כאן״ מקבלים בעקבות מעצרו.

אך בנוסף לעניין העקרוני של אי הכרה בבית המשפט, להתעקשות של פולק לא לקחת חלק בהליך ולהישאר במעצר יש חשיבות רבה. במובן הזה, מעצרו של פולק ייאלץ את היועמ״ש, אליו הועברה פניה לביטול ההליך כבר לפני חמישה חודשים, לקבל הכרעה בעניין במהירות רבה יותר.

במקום שהתביעה תיזרק מכל המדרגות בדיון הראשון, באווירה הפוליטית הקיימת והגיבוי שמקבלים ארגוני ימין הממשלה, בינתיים ההליך מתנהל כבר מעל לשנה ועלול להמשיך עוד זמן רב. הישיבה של פולק בכלא מעבירה מסר ברור, שאסור לקבל את העובדה שארגון ימין יעקוב אחרי פעילי שמאל, יתבע אותם, יציא נגדם צווי מעצר, והכל במסגרת הליך משפטי שכלל לא נועד למטרה הזו.

להערכתי, לבסוף התביעה תבוטל, מהסיבה הפשוטה שלמדינה אין עניין שארגונים או פעילים פוליטיים יתבעו זה את זה וינהלו הליכים כאלה בבתי המשפט. אך במקרה שהתביעה תצליח, אין ספק ש״עד כאן״ וארגונים אחרים ימהרו להשתמש בכלי הזה נגד כל פעיל או פעילה פוליטית שירצו להרחיק מהשטח.

העובדה שכעת הסיפור נמצא על סדר היום בעקבות מעצרו של פולק, תיאלץ את המערכת לקבל החלטה לגבי ביטול ההליך, שלא היה מתקיים ללא שיתוף הפעולה של המדינה. אך בינתיים, שני שופטי המצערים שדנו בהמשך מעצרו של פולק סרבו בכל תוקף לדון בעניין העקרוני, והורו על המשך מעצרו עד ישלם את הערבות ויתחייב להגיע לדיונים הבאים.

מחר פולק יובא שוב לדיון בבית המשפט השלום בירושלים. בשעה עשר, פעילים ישראלים ופלסטינים יקיימו משמרת תמיכה בו ובאסירים הפוליטיים. המפגינים יביעו סולידריות עם חמישה מתושבי עיסאוויה שקיבלו צווי מעצר בית לילי מנהליים מהצבא, הפרו אותם בהפגנתיות, נעצרו וסירבו לחתום על שחרור בתנאים וכעת עצורים עומדים לדין על ״הפרת הוראה חוקית״.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf