newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מעצר פולק: כך הופרטה רדיפת פעילי שמאל לידי גוף ימין קיקיוני

המעצר של הפעיל יונתן פולק הוא פרי שיתוף פעולה מחפיר בין ארגון עד כאן, שמבצע מעקבים אחרי אזרחים, תובע בעצמו אזרחים, מבקש צו מעצר, מסייע לשוטרים לתפוס את אחד הנתבעים ולבסוף מבקש להכתיב לבית המשפט תנאי שחרור - לבין המדינה שנענית לו ברצון

מאת:

אתמול (שלישי) החליט בית המשפט השלום בירושלים שיונתן פולק, שנעצר ביום שני לאחר חודשים שבהם סירב להתייצב לדיונים בקובלנה שהגיש ארגון הימין עד כאן, יישאר במעצר. המערכת, עושה רושם, עומדת מבולבלת מול סירבו העקרוני לשלם ערבות נמוכה יחסית של 500 שקל ולהתחייב להתייצב לדיונים הבאים. שני שופטי המעצרים בתל אביב ובירושלים שדנו בעניינו ניסו להפציר בו, כמעט התחננו בפניו שיחתום על הערבות וישתחרר. גם במשטרה, שמחזיקה בו מאז מעצרו ומסיעה אותו מדיון לדיון, קיוו שהוא יישבר ויחתום.

ניסיון להרתיע פעילים מלהשתתף בהפגנות. יונתן פולק בבית משפט השלום בירושלים (יונתן זינדל / פלאש 90)

ניסיון להרתיע פעילים מלהשתתף בהפגנות. יונתן פולק בבית משפט השלום בירושלים (יונתן זינדל / פלאש 90)

כפי שציינה עו"ד לסקי, המייצגת את פולק מאז מעצרו וגם את שני הנתבעים האחרים בקובלנה שהגיש נגדם ארגון עד כאן, על בית המשפט היה לזרוק את הקובלנה הפלילית התקדימית שהגיש ארגון הימין מכל המדרגות עוד לפני שהוצא צו מעצר לפולק.

קובלנה פלילית היא הליך נדיר, שלא במקרה כמעט לא שומעים עליו, שבמסגרתו אזרח יכול לקחת את תפקיד ההגשה של תביעה פלילית מידי המדינה. ההליך הזה אפשרי רק עבור רשימה סגורה של עבירות קלות, ובהן לשון הרע, הגנת הפרטיות או מריבה בין שכנים.

בקובלנה שהגיש עד כאן נטען כי פולק ושני הנתבעים האחרים "תקפו חיילים", אך אין בה כל הוכחה ואפילו לא טענה מפורשת שהם עשו זאת בעצמם, אלא רק שנכחו בהפגנות בזמן שאחרים – צעירים פלסטינים – יידו אבנים לעבר החיילים.

ללא קשר לנכונות הטענה, עבירה כזאת היא "תקיפה בנסיבות מחמירות" או "תקיפת עובד ציבור", שתי עבירות שלא נכללות ברשימה שניתן להגיש בגינן קובלנה פלילית. לגבי תקיפת עובד ציבור, ברור שרק המדינה רשאית להגיש כתב אישום בנושא. כך שאפילו מבחינה טכנית, הקובלנה של עד כאן היתה חייבת להידחות על הסף כבר בדיון הראשון שהתקיים בשנה שעברה.

עקרון חשוב נוסף במקרה של הגשת קובלנה כזאת הוא שצריכים להתקיים נוזק וניזוק. ברמה הראייתית הבסיסית, עד כה עד כאן לא הצליחו להוכיח – לא בכתב האישום ולא בדיונים – אפילו קשר קלוש בין נוכחותם של שלושת הנתבעים בהפגנות לבין פציעתם של חיילים.

בדיון שהתקיים בדצמבר, תהה השופט דב פולוק היכן נמצאות אותן ראיות שהן הבסיס לכל הליך פלילי. "איפה תיאור העובדות? הם סתם אנשים שעמדו בצד?" שאל השופט את עו"ד צור פלק שמייצג את עד כאן. "בכתב אישום צריך להיות מפורט מי נפגע ואיך, אצלכם לא רשום שום דבר. אני רוצה לראות ראיות כדי להוכיח עובדות, אבל איזה עובדות אתם רוצים להוכיח?"

לאחר אותו דיון הגישו עד כאן כתב אישום מתוקן, אך גם בו אין טענות רציניות, מלבד ציון של התאריכים שבהם הנתבעים – שאינם מסתירים את הפעילות הפוליטית שלהם – נכחו בכמה הפגנות לאורך השנים.

עד כאן בתפקיד החוקרים, התובעים והשופטים

מלבד העניינים הטכניים, יש אספקט מדאיג בקובלנה של עד כאן, והוא שהמדינה ובתי המשפט מאפשרים הליך שבו ארגון ימין קיצוני תובע פעילי שמאל רק כדי להרתיע אותם ואחרים מלפעול נגד הכיבוש.

ביום שני, זמן קצר לאחר מעצרו של פולק, שלחו בעד כאן הודעה לעיתונות עם צילום המעצר – שאישר שמדובר ברגע מעצרו בעיתון "הארץ", שם חיכו לו שוטרים סמויים. מה עשו שם נציגים של עד כאן? האם הם תיאמו עם המשטרה את ההגעה למקום? לאחר המעצר, בעמוד הפייסבוק התגאו בארגון כי "הבלשים הגיעו אל פולק באמצעות הכוונה שלנו".

בנוסף לסיוע במעצר עצמו, אתמול הגיע עו"ד פלק לדיון בבית המשפט בירושלים שאליו הובא פולק, וביקש לטעון. השופט הסביר לו שבנושא צו המעצר עד כאן אינם צד לדיון. עו"ד פלק התעקש שהם רוצים לבקש "תנאי שחרור" עבור פולק, אף שלא הארגון הוא זה שאמור לקבוע אותם, אלא השופט שאצלו מתנהל הדיון בקובלנה, שכבר קבע ערבות בסך 500 שקל.

רמז ל"תנאי השחרור" שביקשו עד כאן ניתן למצוא בעמוד הפייסבוק של הארגון, שבו נכתב כי הארגון ביקש להרחיק את פולק מהגדה המערבית, מה שימנע ממנו להגיע להפגנות. בכך חושפים בעד כאן את המניע מאחורי הגשת הקובלנה – הרתעת פעילים ישראלים מלהגיע לשטחים ולעמוד ביחד עם המפגינים הפלסטינים.

בפועל, השתלשלות העניינים עד כה היא זו: ארגון עד כאן מבצע מעקבים אחרי אזרחים (כמו במקרה של תעאיוש, אך גם בתיק הזה), תובע בעצמו אזרחים, מבקש צו מעצר, לאחר מכן מסייע לשוטרים לתפוס את אחד הנתבעים, ולבסוף מבקש להכתיב לבית המשפט תנאי שחרור – דבר שבינתיים נמנע מהם. ראוי להזכיר גם כי ביולי הותקף פולק על ידי שני גברים בעת שיצא ממערכת עיתון "הארץ". התוקפים קראו לעברו "שמאלני מנייאק" ותקפו אותו בסכין.

יונתן פולק באחת ההפגנות בכפר הפלסטיני נבי סאלח (אקטיבסטילס)

את כל ההליכים האלה לא יכלו לעשות בעד כאן ללא שיתוף פעולה של בתי המשפט, המשטרה והיועמ"ש, שעד עתה לא הגיב לפניה של עו"ד לסקי מלפני חצי שנה לעצור את ההליך. היועץ המשפטי לשעבר, מיכאל בן יאיר, הדגיש לאחר מעצרו של פולק כי הגשת הקובלנה היא "שערורייה" ו"שיבוש מוחלט ובלתי ראוי של נקיטת הליכים פליליים".

גם אם בקרוב ההליך הזה יבוטל – בעקבות פנייתה של עו"ד לסקי או פשוט בגלל שאין לעד כאן שום בסיסי משפטי – עצם הגשת הקובלנה מסמנת שיא חדש ברדיפה של ארגוני ימין את מי שמתעקשים לפעול נגד הכיבוש.

אם ההליך עצמו יבוטל, גם מעצרו של פולק יתייתר והוא ישוחרר מבלי שיצטרך להפקיד ערבות או להכיר בבית המשפט. עד אז, לא נראה שהוא הולך לוותר, והוא צפוי להישאר במעצר עוד זמן רב.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf