newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מאות מתנחלים תקפו חנויות בחברון. "הכי גרוע מזה 20 שנה"

במסגרת אירועי שבת "חיי שרה", צעדו מתנחלים בלב שכונה פלסטינית, זרקו אבנים והפכו דוכנים. בדובר צה"ל אישרו כי העימותים בחברון החלו לאחר שאזרחים ישראלים השליכו אבנים. "זה קשור לבחירות, המתנחלים מרגישים שכולם בצד שלהם", אומרים בחברון

מאת:
החיילים לא ניסו לעצור. ישראלים אתמול בחברון באירוע "חיי שרה". המצולמים לא קשורים לאירועים המתוארים בכתבה (צילום: ויסאם השלמון/ פלאש 90)

החיילים לא ניסו לעצור. ישראלים אתמול בחברון באירוע "חיי שרה". המצולמים לא קשורים לאירועים המתוארים בכתבה (צילום: ויסאם השלמון/ פלאש 90)

מתנחלים צעדו היום (שבת) בשוק של חברון ותקפו חנויות ותושבים פלסטינים, מלווים בחיילים, שלא מנעו את התקיפות. הצעדה אירעה בזמן שאלפי ישראלים הגיעו לחברון במהלך סוף השבוע כדי לציין את פרשת "חיי שרה". חלק מאלפי המבקרים לנו באוהלים, והצבא חסם אזורים שונים בעיר לתנועת פלסטינים.

בדובר צה"ל אישרו כי העימותים בחברון החלו לאחר ש"אזרחים ישראלים שהשליכו חפצים ואבנים במרחב". מדובר צה"ל נמסר כי כמה אזרחים ישראלים נעצרו לאחר שיידו אבנים ותקפו גם חיילים.

המתקפות על פלסטינים התחילו כבר אתמול בלילה (שישי), כאשר עשרות מתנחלים תקפו פעמיים בית של תושב פלסטיני וניפצו את חלונות ביתו ופגעו ברכבו. על פי עדויות, למקום הגיעו חיילים ושוטרים, אך איש לא נעצר.

היום צעדו מאות מתנחלים, בלוויי הצבא, בשכונת באב אלזאוויה. מתנחלים צועדים בשכונה מדי שבת, אולם היום היתה הצעדה גדולה מהרגיל. לפני תחילת הצעדה, חיילים הציבו גדרות, וקצין של המנהל האזרחי הורה במגפון לבעלי חנויות לסגור את עסקיהם.

שכונת באב אל זאוויה נמצאת באזור H1, שלפי הסכמי חברון אמור להיות בשליטה פלסטינית מלאה, אולם הצבא פועל בה באופן קבוע.

המתנחלים תועדו קוראים "יהודי הוא נשמה, ערבי הוא בן זונה", זורקים אבנים וגורמים נזק לדוכנים של ירקות ובגדים. בתיעוד וידאו נראים חיילים מתנפלים על פלסטינים שניסו להגן על השכונה, בעוד ברקע נראים מתנחלים זורקים אבנים ללא הפרעה. גם בתים בשכונת תל רומיידה הותקפו. בתיעוד נוסף, נראים מתנחלים גורמים נזק לדוכני ירקות. צעירים פלסטינים הגיבו בזריקת אבנים.

"אלימות קבוצתית מאורגנת כזו לא ראינו מאז 2001 או 2002", אמר הפעיל הפלסטיני עיסא עמרו. "זה קשור לבחירות, הם חשים שכולם – הצבא, המשטרה והממשלה – בצד שלהם. החיילים הופכים יותר אגרסיביים כלפי הפלסטינים, וככה גם המתנחלים. אחד המפקדים אמר לי, 'אני החוק'".

"זה היה יותר גרוע משנים קודמות", סיפר תושב חברון שהעדיף להישאר בעילום שם. "הם לא צעדו במסלול הרגיל לקבר עתניאל בן קנז (כפי שקורה מדי שבת, א"ז), אלא נכנסו עמוק לבאב אל-זאוויה. הם תקפו סוחרים, גרמו נזק לסחורה והפלסטינים הגיבו". גם אותו תושב אומר שהפעם האחרונה שבה מתנחלים נכנסו לעומק השכונה היתה לפני עשרים שנה.

לדברי התושב, המקבלים אישור מתיעודים מהשטח, החיילים לא מנעו את התקיפות. "הצבא לא יכול לשלוט במתנחלים או להגן על הפלסטינים", תיאר התושב. "חיילים דחפו כמה מהמתנחלים כדי שיחזרו אחורה, אבל רק אחרי שהם כבר התקיפו והרסו דוכנים וסחורה".

עמרו, שגם ביתו בתל רומיידה הותקף בסוף השבוע, סיפר כי יום קודם לכן, שישי, נזרקו אבנים על מרכז הצעירים שהוא מפעיל. הוא סיפר שאבנים הושלכו גם על מכוניות ובתים בין חברון לקריית ארבע. לדבריו, מספר ההתקפות מצד מתנחלים על פלסטינים בסוף השבוע הגיע ל"כמה עשרות", כולל התקפות על בתים נוספים בשכונת תל רומיידה.

ביתו של עיאד אבו שמסייה, שתיעד את אלאור אזריה יורה בפלסטיני ב-2015, הותקף על ידי עשרות מתנחלים, שידו אבנים והריעו כאשר כמה מהם עלו על גג ביתו והשליכו ממנו חפצים.

במקביל, בחמישי בלילה תלו פעילי שמאל ישראלים פשקווילים וחילקו כרוזים בחברון ובירושלים לקראת האירועים הצפויים בשבת "חיי שרה". "גילוי דעת ומחאה על חילול השם על מעשי אחינו בעיר האבות" נכתב בפשקוולים. "באו כמה מבני עמנו ויאמרו לגאול את הארץ באנו, ויביאו עילה קללה, וייקחו להם אדמות לא-להם, הן של יהודים והן של גויים, ויכבידו מאוד עולם על צווארי האנשים בעיר הזאת, עד כי רבים נעשו דלים ורשים ונשבר מטה לחמם ויבש מקור חיותם". על המודעות חתמה קבוצה בשם "עדת בני אברהם".

מדובר צה"ל נמסר כי "במהלך כניסת מתפללים מתואמת לקברו של עתניאל בן קנז בעיר חברון, התפתח חיכוך אלים בין אזרחים ישראלים לפלסטינים. החיכוך, שכלל זריקות אבנים הדדיות, נוצר לאחר התפרעות של אזרחים ישראלים שהשליכו חפצים ואבנים במרחב.
כוחות הביטחון שאבטחו במקום פעלו להפרדת שני הצדדים והשתמשו באמצעים לפיזור הפגנות.

"בנוסף, אזרח ישראלי תקף חיילת צה״ל בעזרת מקל וכתוצאה מכך היא קיבלה טיפול רפואי בנקודה. כוחות הביטחון עצרו מספר אזרחים ישראלים שהתפרעו במקום ואף תקפו באלימות את הכוחות. העצורים יועברו להמשך טיפול משטרתי.

"בהמשך, בהתפרעות נוספת, נפצעו שני פלסטינים כתוצאה מיידוי אבנים של אזרחים ישראליים לעברם. כוח צה״ל ששהה במרחב העניק לפצועים טיפול רפואי ראשוני ולאחר מכן הם פונו להמשך קבלת טיפול רפואי. בעקבות ההתפרעויות, הוחלט על הפסקת כניסת המתפללים לקבר.

"גילוי אלימות מכל סוג שהוא, בפרט כנגד כוחות הביטחון הוא עבריינות בלתי נסבלת המצריכה טיפול מיידי ודורשת מיצוי דין מחמיר".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf