newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לקראת הריסת ח'אן אל אחמר: נהרס המאחז שהקימו התושבים מזרחית לכפר

מאות שוטרי מג"ב ויס"מ פשטו הבוקר על הכפר שהריסתו עלולה להתרחש בכל רגע. התושבים: "הם באו לבדוק מה תהיה תגובת הפעילים במקום כשיגיעו להרוס את היישוב"

מאת:

הבוקר (חמישי) בסביבות השעה חמש, מאות שוטרי מג״ב ויס״מ פשטו על הכפר ח'אן אל אחמר, והרסו את המאחז ״ואד אל אחמר״ שהוקם במהלך ראש השנה כמה מאות מטרים מזרחה ליישוב במחאה על ההריסה המתוכננת של הכפר.

השוטרים הקיפו את הכפר מכל צדדיו, עשרות מהם צעדו ברגל בין בתי הכפר בדרך לקרוואנים של המאחז. בדרכם, הם הקפידו לחסום את הפעילים הרבים שישנו בבית הספר כדי לנכוח במקום לכשיגיעו כוחות הביטחון להרוס את הכפר. עובדי קבלן פירקו את ארבעת הקראוונים העשויים מלוחות אלומיניום ועץ, והעמיסו את החומרים על משאיות. השוטרים גם הציגו צו שטח צבאי סגור לאזור הכפר, אך אמרו לעיתונאים במקום שאין מניעה לצלם מאזור בית הספר. בזמן הריסת המאחז, שוטרים רבים עמדו על הגבעות מסביב, ורחפן הוטס מעל האזור. כמאה הפעילים שישנו בחצר בית הספר התעוררו עם כניסת הכוחות והתאספו בסמוך אליהם, מביטים על ההריסה של המאחז.

פעילים מול הכוחות שהגיעו להרוס את המאחז שבנו תושבי ח'אן אל אחמר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

מאות שוטרי מג"ב ויס"מ פושטים על ח'אן אל אחמר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

הפעילים, הלנים כעת כל לילה במקום לקראת ההריסה המתוכננת, קראו קריאות נגד ההריסה של הכפר. למרות החשש שהרס המאחז ימשיך להריסת הכפר כולו, לאחר כשעה עזבו הכוחות הרבים את המקום. שוטר אחד אמר לחברו ״מאה אחוז הצלחה, מכאן אפשר רק להרוס" בזמן שהם צעדו בין הבתים. פעילים איתם שוחחתי בטוחים שמטרת הפשיטה הבוקר לא היתה רק כדי להרוס את המאחז הקטן, אלא גם לבדוק את השטח, ובמיוחד את התגובה של אקטיביסטים לכניסה של כוחות לכפר.

״השוטרים באו כדי להראות לכל המתנחלים ׳הנה אנחנו בשטח׳, וגם כדי לעשות בדיקה, לראות כמה אנשים יש כאן, מה יקרה״, אומר עיד אבו חמיס, תושב הכפר וממובילי המחאה. כשהוא מעשן בשרשרת ועיניו אדומות מחוסר שינה, הוא מוסיף: ״כל הכבוד לכל בן אדם, ישראלי, פלסטיני או בינלאומי שעוזב את הבית שלו ובא להיות כאן איתנו, להיות בן אדם עם בן אדם״, הוא אומר על הנוכחות הגדולה של פעילים בכפר. ״אם הכוחות יגיעו להרוס, זה יהיה כמו לפני חודשים, רק נסגור את הדרכים לבולדוזרים שלא יעברו״.

יותר ממאה פעילים ישנים בכפר כל לילה לקראת ההריסה (אורן זיו/אקטיבסטילס)

שוטים בח'אן אל אחמר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

לגבי המאחז שהוקם ליד הכפר, ושאותן הרסו הבוקר הוא סיפר: "יש פה הרבה זוגות צעירים שנישאו ואין להם איפה לגור, אבל 300 מטר מהכפר שלי (כפר אדומים א.ז) נתנו אישורים ל-92 יחידות דיור חדשות לצעירים. למה שם יש אישורים וכאן אסור לבנות?״.

באשר למועד ההריסה, עיד מאמין שהיא תתרחש אחרי נאום נתניהו בעצרת הכללית של האו״ם. ״אולי יחכו עד שנתניהו ילך למרכז האו״ם לדבר שם, שיישאר הפרצוף שלו נקי, ואחרי שיחזור משם יהרסו״.

מעט לאחר שהכוחות יצאו, תלמידי בית הספר החלו להגיע לכיתות הלימוד. יום הלימודים התחיל כמתוכנן, והפעילים חזרו לאוהל המחאה בחצר בית הספר, שם קיבלו משלוח של בייגלה ירושלמי ופלאפל לארוחת בוקר, הישר מהעיר העתיקה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf