newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

כך רשם ליברמן ספין על דוברי הרוסית בדרך לממשלת נתניהו

אחרי שחטף מהם סטירת לחי בבחירות, חוזר ליברמן לחזר אחר ליבם של דוברי הרוסית. אך כרגיל אצל ליברמן, הכל דיבורים: ההישג שהוא רשם מינורי, ומשבר בעיית הפנסיות ללא זכאים עדיין בוער

מאת:

בימים האחרונים אנחנו עדים לאחד הספינים הנוספים של מפלגת ישראל ביתנו ושל שר הביטחון המיועד, אביגדור ליברמן.

הספין הנוכחי הוא על אחת הסוגיות הכי חשובות לציבור דוברי הרוסית: הפנסיות. בשורה התחתונה מפלגת ישראל ביתנו – ובעיקר תומכיה ברשתות החברתיות – מציגים את הדברים כאילו נפתרה בעיית הפנסיות של ציבור דוברי הרוסית כחלק מההסכם הקואליציוני החדש, בו קיבל ליברמן את תיק הביטחון.

אז לפני הכל קצת סדר בעובדות. בהסכם הקואליציוני שנחתם אין אף אזכור למילה "עולים", "דוברי רוסית", או "יוצאי בריה"מ". כלום. נאדה. למה? כי ברגע שיהיה איזשהו ניחוח מגזרי להסכם, הוא מיד יפסל על ידי בג"ץ. לכן נשארנו עם תוספת של 1.4 מיליארד שקל, למה שנקרא בהסכם "העלאת רמת ההשתכרות של קשישים בישראל". כלל הקשישים, לא רק דוברי רוסית.

> להעיף את הרצוג? שאל אותי כיצד!

חידוש הברית? נתניהו וליברמן באירוע של "הליכוד-ביתנו". ינואר 2013. (יותם רונן/אקטיבסטילס)

חידוש הברית? נתניהו וליברמן באירוע של "הליכוד-ביתנו". ינואר 2013. (יותם רונן/אקטיבסטילס)

הסכום הזה יתווסף לתקציב במשך ארבע שנים, זאת אומרת 350 מיליון ש"ח בשנה. כמו שבישראל ביתנו יודעים היטב, רק בקרב ציבור דוברי הרוסית יש בישראל קרוב למאתיים אלף קשישים שחיים מתחת לקו העוני. כלומר גם אילו הסכום היה מגיע רק אליהם, הם היו מקבלים תוספת של 175 ש"ח בשנה בלבד! בפועל מספר הנזקקים גדול הרבה יותר, לכן אפשר להניח שהסכום אותו יקבל כל קשיש יהיה זניח. בהסכם הקואליציוני אין הגדרה למבחן הזכאות או הגדרת קהל הזכאים, וגם כאן – לציבור דוברי הרוסית לא צפויות חדשות מסעירות.

בנוסף, משיחה עם הדובר של ח"כ טלי פלוסקוב מכולנו על סוגיית הפנסיות, עולה כי שר האוצר כחלון יחד עם ח"כ פלוסקוב כבר הסכימו לתוספת של 1.3 מיליארד שקל לתקציב הקרוב לטובת הטיפול בפנסיות, כשמתוכם 350 מיליון שקלים היו אמורים להגיע ישירות לטיפול בסוגיית קצבאות זקנה לאנשים שלא זכאים לפנסיה. בהסכם הנוכחי אין התייחסות לסוגיה הזו. למעשה, ה"הישג" של ליברמן מסתכם ב-100 מיליון שקלים. זה הכל.

קמפיין נולד: כך עובד ספין

אז אחרי העובדות, הבה ננסה להבין את השיח הציבורי על הדגל אותו הוביל ליברמן. נעשה ניסיון לייצר מצג שווא כאילו נושא הפנסיות הוא המכשול לכניסת ישראל ביתנו לממשלה. לפי התקשורת, ליברמן דרש 2 מיליארד ש"ח תוספת עבור ציבור דוברי הרוסית, ובסוף הוא קיבל רק 1.4 מיליארד, עבור כולם – מה שלא מונע מתומכיו להציג את זה כפתרון בעיית הפנסיות.

אז או ששר האצור כחלון קיפל את ליברמן במשא ומתן, מה שבינינו, לא ממש הגיוני, או שליברמן נקף בסכום לא הגיוני במכוון, בשביל הרעש התקשרותי ובשביל למצוא את האשם כאשר האנשים יבינו שמדובר בפארסה.

כל הספין הזה נעשה על ידי ליברמן כדי להמשיך את המגמה ולשווק את עצמו כמייצג את האינטרסים של ציבור דוברי הרוסית. השאלה עד מתי? עד מתי הוא ימשיך לגרוף כותרות על גבו של הציבור שפעם תמך בו והיום בחלקים ניכרים סולד ממנו? הרי היום ברור שהציבור הזה לא באמת עומד בראש מעייניו, שנושא הפנסיות מעניין אותו כקליפת השום.

ליברמן הציג את הלך העניינים כאילו המשא ומתן קורס, כשהמשמעות של קריסתו היא ויתור של ליברמן על החלום הרטוב שלו, תיק הביטחון – רק בשביל עזרה לקשישים דוברי רוסית. אותם הוא, סליחה על הביטוי, ממשיך לדפוק. האם הוא באמת חושב שנאמין לו?

חידוש הדיל העמוק: ליכוד לכולם, ליברמן לדוברי רוסית

במקביל ל"כאילו" משא ומתן שניהל ליברמן מול כחלון, לאחר שכאמור הסכים שר האוצר להוסיף 1.3 מיליארד שקלים – פעלה ועדה ממשלתית של שר הקליטה לשעבר זאב אלקין על אותו נושא בדיוק, וכל מה שיצא מאותה ועדה היה הצהרה והודעה לעיתונות.

את המלצות הוועדה הממשלתית, שגם ישראל ביתנו היתה חלק ממנה, לא ראינו עד היום. למרות ההצהרה שהשר אלקין נתן על כך שהסכום הזה כבר נמצא בתקציב – אלקין עצמו לא לוקח חלק בפסטיבל הנוכחי. האם אין לו מה להגיד על המסקנה אליה הגיע הוא בעצמו, או שמדובר בעוד ספין על חשבון הציבור?

אלקין גם מרוויח מהסיפור, הוא יחזור לעסוק בנושאים לאומיים ולא מגזריים כמו שהוא מעדיף, וליברמן ימשיך לבסס את עצמו כמנהיג הבלעדי של ציבור דוברי הרוסית, ללא הפרעות. זה גם אומר משהו על חידוש הברית העמוקה יותר בין נתניהו לליברמן, וכנראה שהליכוד לא יפריע לישראל ביתנו לעבוד בציבור דוברי הרוסית בבחירות הבאות.

> מינוי ליברמן: נתניהו נגד הצבא בגלל איראן, לא גולן

חברתי? אביגדור ליברמן בדיון הארכת מעצר של החייל היורה מחברון (אורן זיו / אקטיבסטילס)

חברתי? אביגדור ליברמן בדיון הארכת מעצר של החייל היורה מחברון (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מצג השווא של הפעילות של ליברמן למען דוברי רוסית, ועוד יותר למען נושא הפנסיות, לא התחיל עם חתימת ההסכם הנוכחי. כבר לאחר הבחירות האחרונות בהן ליברמן קיבל סטירה מדוברי הרוסית, הוא רמז לא פעם על הכוונה שלו לחזור למקורות, לציבור אותו עזב, או יותר נכון לציבור שעזב אותו לאחר שליברמן לא דאג לאינטרסים שלו לאורך השנים.

הרחש שהיה ברחוב הרוסי בשנה האחרונה היה ברור: ליברמן חוזר למגזריות כדי לבנות את עצמו מחדש. עם או בלי קשר, במהלך השנה הזו קמה תנועה הזויה בשם "תורת ישראל הרוסית", אותה הובילו אנשים שלכאורה מזוהים עם "ישראל ביתנו", שמאוד קידמה את הטיפול בנושא הפנסיות.

על הקשר בין התנועה לליברמן אפשר להתווכח, אך מעניין כעת לראות את סגירת המעגל בין פעילות התנועה להתנהלות שר הביטחון החדש בנושא הפנסיות. הנה ציטוט ממאמר שפרסמה "תורת ישראל הרוסית":

"הפעם 'הרוסים' יתמכו בכוח פוליטי שיהיה מוכן לטפל בבעיות מגזריות, ולכן הבחירות הבאות 'ברחוב הרוסי' סוף־סוף לא יהיו על 'הערבים נוהרים לקלפי'; וגם לא על 'לסלק את חנין זועבי מהכנסת'; ואפילו לא על 'יש טרור – אין ראש ממשלה', אלא על פנסיות ודיור ציבורי".

הימרתי אז שנושא הפנסיות והדיור הציבורי יעמדו בראש הקמפיין של ליברמן בבחירות הבאות, וזה קרה יותר מהר ממה שחשבתי. בשביל להוביל קמפיין מגזרי המכוון לציבור דוברי רוסית אין לו יותר צורך באורלוי לוי, לכן לא פלא שליברמן ויתר עליה בכזו קלות.

אז בשורה התחתונה? לא פתרון הבעיה ולא נעליים, רק רעש וצלצולים ועוד דבר שליברמן מתעסק איתו – ניהול רושם. הכל בכאילו. פופוליזם זול. כל זה אגב לא מונע מהתקשורת הרוסית המגמתית להציג את ה"הישג" הגדול של ליברמן.

כמו שליברמן עצמו אמר לא פעם – הם לא נותנים לעובדות לבלבל אותם. מביך.

> תחקיר: מי עומד מאחורי התנועה שמכינה את הרחוב הרוסי לבחירות הבאות?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf