newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

יום הקנאביס הבינלאומי: כאלף חוגגים עישנו חופשי מול הכנסת

תומכי הלגליזציה הגיעו לחגוג את יום הקנאביס באירוע השנתי מול מוסדות השלטון בירושלים, כדי להראות שהם מוכנים להפר את החוק ולא מפחדים משר המשטרה "הרודן" ומהסמויים שלו. היה מעושן ושמח

מאת:

כשעלינו במדרגות הכניסה לגן הוורדים בקע פתאום הקול הנשי של אפליקצית ווייז והודיע: "שוטר לפניך". חשבנו שהיא שוב התבלבלה, אולי ג'וינט אחד יותר מידי, אבל מעבר לפינה אכן ישב לו שוטר משועמם. כשעה אחרי 4:20, המועד בו התחילו באופן רשמי חגיגות יום הקנאביס הבינלאומי, מילאו את הגן כבר כאלף תומכי לגליזציה, חציים מפריחים עשן מתוק של מריחואנה והחצי השני מנסה "להתארגן" או לשנורר שאכטות. כשאין לגליזציה יש יובש, או שהמחירים הם כמעט כמו של זהב. בלילה שלפני האירוע, נתלו על בניין תחנת המשטרה במגרש הרוסים בירושלים שלטים "משטרה את שיכורה, בואי לעשות שאכטה", עם הזמנה להצטרף לאירוע.

באווירה של חופש לא שגרתי, שלפו המשתתפים את הבאנגים, וקטנות הועברו מיד ליד. זה כל מה שהם באו לעשות. בדיוק כמו שהצהירו מראש: הם לא באו לריב, לנאום או לכעוס, הם באו לעשן, להראות למדינה שהם שמים קצוץ על חוק מופרך, ושהם לא מוכנים עוד לרדיפת צרכני הקנאביס. ואין דוגמא טובה יותר לפעולת התנגדות ישירה ובלתי אלימה. "למה מה תעשה המשטרה, תעצור את כולנו?", היה המשפט שעבר כמעט בכל שיחה.

> מחאת הלגליזציה: סטלנים מטומטמים או אקטיביסטים ראויים להערכה?

אווירה רגועה ביום הקנאביס הבינלאומי בגן הוורדים בירושלים. 4 באפריל 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אווירה רגועה ביום הקנאביס הבינלאומי בגן הוורדים בירושלים. 20 באפריל 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מרבית המשתתפים באירוע היו צעירים, אבל לא רק, והיו גם כמה משפחות עם ילדים, וגם מבוגרים יותר שבטח זוכרים שפעם קראו לזה נפאס וצינגלה, או שבעצם הם כבר לא זוכרים… הפעילים היותר ותיקים התענגו על השלווה ועל נוף הכנסת, על תחושת החופש והאפשרות לשבת יחד, לשמוע מוזיקה ולעשן, על ההתעניינות התקשורתית המסוימת. כמה פשוט, ככה משחרר. רבים מהם למודי חיפושים משטרתיים, רדיפה ומעצרים. גם זכר התגובה המשטרתית האלימה ל"ליל הבאנגים הגדול" של 2014 חרוט בכולם. הפער בין הבלגן המיוזע של אז, לאירוע הנינוח של היום כמעט בלתי נתפס.

מה השתנה? אין ספק שהשנים האחרונות עשו טוב למאבק למען לגליזציה ברחבי העולם, וההשפעה ניכרת גם בארץ. למרות שבינתיים אצלנו מדובר בהרבה הצהרות ומעט תוכן, יש באוויר תחושה של התקדמות. ועדיין, לא ראינו בין מעשני הבאנגים את הפוליטיקאים והפוליטיקאיות שמובילות את המאבק בכנסת. כנראה שיש גבול למגניבות היחסית שח"כים יכולים להרשות לעצמם, ותמונות עם סטלנים מורידים ראשים אולי פחות טובות לאלקטורט. לא מזמן הצהיר השר לבטחון פנים, שמכונה כאן בגן בשפתיים קפוצות "הרודן" וגם "ארדואן", על מהלך מסויג ביותר לקראת אי-הפללה. הפעילים פחות מתלהבים מהמודל המוצע, וטוענים כי הוא בעיקר ייתן למדינה תמריץ להציק לאנשים כדי לגזול את כספם בקנסות גבוהים, ולא יפסיק את רדיפת המשתמשים.

את השקט היחסי במקום הפר לרגע גדי וילצ'רסקי. בגלימת סופרמן הוא צעד בגן כשהוא אוחז במגפון ומושך אחריו כמו החלילן מהמלין כמה עשרות סטלנים. באורח פלאי ממש הם הצליחו להתרכז ביחד לתמונה של שאכטה קבוצתית מתואמת על רקע בניין הכנסת, וסיפקו אטרקציה לצלמי העיתונות המנומנמים. בנוסף, החליטו הפעילים להכריז באופן סמלי על גן הוורדים, שמארח את האירוע זו השנה הרביעית, כ"גן הקנאביס".

בימים הקודמים נראה נרשמו דיווחים על מעצרים של סוחרים ומגדלים, וכן על ניסיונות של שוטרים סמויים להפיל סוחרים שפעילים ב"טלגראס" – זירת הסחר הפומבית בקנאביס עליה דיווחנו לראשונה בשיחה מקומית. בנוסף עצרה המשטרה מספר אנשים שהגיבו בפייסבוק לפרסום תמונתו של שוטר סמוי שאחראי על מעצרם של פעילים וסוחרים רבים. את התמונה פרסם פעיל הלגליזציה עמוס סילבר, שטוען כי השוטר היה אחראי למעצרו ומעצרם של נוספים וביקש מעוקביו בפייסבוק לשתף. בתגובה, נחסם חשבון הפייסבוק שלו והוסרה התמונה, וביום ראשון בבוקר, כך על פי הדיווחים, פלשו כוחות רבים של משטרה למספר בתים ברחבי הארץ, ולקחו לחקירה מספר מגיבים שענו בצורה חריפה פלוס פלוס לפרסום שמו של הסמוי.

> ברוכים הבאים ל"טלגראס": אלפים הצטרפו לזירת סחר פומבית בקנאביס

שכטה על רקע הכנסת. יום הקנאביס הבינלאומי בגן הוורדים בירושלים. 4 באפריל 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שכטה על רקע הכנסת. יום הקנאביס הבינלאומי בגן הוורדים בירושלים. 20 באפריל 2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

אולם הנוכחות המשטרתית (לפחות זו הגלויה) באירוע עצמו היתה דלה. כמה שוטרים במדים בכניסות מחוץ לגן, כמה סמויים שקטים בפנים. קל היה לזהות אותם. או לפחות את חלקם. גברברים חמושים בחולצות שחורות דהויות וג'ינס, חלקם עם כובע מצחיה, משקפי שמש, בגיל המתאים, והם מסתובבים בזוגות. לעובדה שלכולם ברור שיש בינינו שוטרים סמויים חורשי רעות ומזימות יש אפקט. מצד שני, בדיוק בפחד הזה באנו להילחם.

נראה היה שהאירוע הולך חלק, אולם בלילה דיווח מגזין "קנאביס", כי שוטרים סמויים דרשו מארבעה משתתפים באירוע, בעת שהיו מחוץ לגן, לעבור חיפוש בחשד להחזקת סמים. משסרבו לחיפוש הם עוכבו, ואחד נאזק. בחיפוש בכליהם לא נמצא דבר, והם שוחררו לבסוף. אבל בגדול, נראה שהמשטרה הבינה שעדיף לה לקחת צעד אחורה, ולהכיל את האירוע. האופציה השניה – יצירת עימות, היתה מובילה את הלגליזציה ככל הנראה הישר למהדורות החדשות, והמשטרה היתה יוצאת שוב מופסדת.

עשרת הימים הנוראיים

הגעתי הביתה, מדדה אחרי הליכה לא קצרה, והדלקתי את הג'וינט האחרון שנותר לי מההקצבה החודשית שלי, אלסקה רפואית של חברת תיקון עולם. זהו, מעכשיו נותרו בפני שתי ברירות: לכאוב יותר ולישון פחות, למשך עשרת הימים הבאים, או לשלם 100-120 שקל לכל גרם של קנאביס, שהוא באיכות הרבה פחות טובה מזו הרפואית, בשוק השחור. מה אתם הייתם עושים?

> סרבנית המצפון עתליה בן-אבא תישלח לכלא בפעם השלישית

איש עם באנג. יותר מידי לח"כים תומכי הלגליזציה? (יונתן זינדל/פלשא90)

איש עם באנג. יותר מידי לח"כים תומכי הלגליזציה? (יונתן זינדל/פלשא90)

יש לי אינטרס אישי ברור במאבק למען לגליזציה מלאה, והוא לא רק הזכות להתמסטל בלי להיעצר. כחולה כרונית שמטופלת בקנאביס באישור משרד הבריאות, אני בטוחה שהאפשרויות הטיפוליות שלי יהיו זמינות ורבות יותר אם הצמח הזה פשוט ישוחרר. המצב כיום הוא שבגלל החשש של משרד הבריאות מזליגת החומר רופאים נותנים לחולים מרשמים קמצניים, שמשמעותם קבלת טיפול רק בחלק מהחודש.

כל זה ישתנה כמובן אם לא יהיה שוק שכל כך צמא לסחורה. בנוסף, המשמעות של לגליזציה היא היצע יותר גדול, שכל חולה יוכל להתאים לו את הטיפול המיטבי משלל הזנים שיש בשוק, וכמובן – ירידת מחירים דרסטית. והממתק – המון מיסים למדינה, שאפשר לעשות איתם דברים טובים, ביניהם לעזור לחלק מהמשתמשים בסמים שהם אנשים חולים ומכורים, במקום להפוך אותם לעבריינים.

כל כך הרבה חולים היו שמחים שפשוט תהיה להם כמות וסוגי קנאביס מספיקים בתהליך שהוא נטול הארומה ה"עבריינית" שמתלווה לכל מפגש עם סוחר "השלמות" כיום. הקטע המצחיק, שבסוף, באמת יש חולים רבים שמוציאים סכומי עתק על רכישת חבילות סגורות של קנאביס רפואי מהחברות המורשות, בשוק השחור, פשוט כי מה שמשרד הבריאות נותן להם לא מספיק. אז מי בדיוק מרוויח מזה? בסופו של דבר כנראה שבעיקר כמה עברייני צמרת, וגם כמויות עצומות של שוטרים ואזרחים שעובדים ברדיפת משתמשי סמים. בטח שלא החולים, ולא שאר האזרחים ולא המדינה. ומה זה אם לא טמטום?

> שוטרי מג"ב ירו כדור ספוג בראשו של מנהיג מאבק לא-אלים בגדה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf