newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

השנה שהיתה: הכתבות הנקראות ביותר ב"שיחה מקומית" ב-2021

האמת לגבי תנאי העבודה של המורים, בניגוד למה שהציג משרד החינוך; האמת לגבי התמותה מקורונה, בניגוד לנתונים מעוותים שהופצו לכל עבר; חשיפת המיליציות המשותפות של המתנחלים והצבא; חשיפת מכרז מפוקפק בעכו. אלה ועוד היו הכתבות שהכי אהבתן בשנה שחלפה

מאת:

1. המורים בישראל עובדים קשה מאוד. הנתונים מראים הפוך

מרכז המחקר והמידע של הכנסת פירסם דו"ח על אודות מבנה משרת המורה בישראל. בדו"ח מופיעים שני תרשימים, היוצרים את הרושם שהמורות והמורים בישראל עובדים הכי מעט שעות בהשוואה למורים במדינות OECD. אלא שהנתונים האמיתיים הפוכים בדיוק, כפי שהראה גיל גרטל בכתבה שהכי עניינה אתכן השנה.

בכלל, נראה כי נושא החינוך היה במרכז תשומת הלב השנה. כתבתו של גרטל על הצורך לשנות את תפיסת תפקיד המורות ולגוון ולהגמיש את מבנה משרתן, כמפתח ליצירת שוויון הזדמנויות בחינוך, משכה גם היא עניין רב. וכך גם כתבתו על שרת החינוך החדשה, יפעת שאשא-ביטון, שהציגה תפיסה כמעט הפוכה.

מורות מפגינות בתל אביב, ב-30 באפריל 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש90)

מורות מפגינות בתל אביב, ב-30 באפריל 2020 (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

2. שקרים סטטיסטיים: כך מכחישים את התמותה העודפת מקורונה

בעולם וגם בישראל פורסמו נתונים שמראים לכאורה שהקורונה לא גרמה לתמותה עודפת לעומת שנים קודמות. קולו אור צלל לעומק העניין, והראה שמדובר במשחק בנתונים, ושבחינה מדוקדקת שלהם מראה שלא רק שיש תמותה עודפת, אלא שהיא אפילו גבוהה ממה שדווח.

כתבה נוספת של קולו, שניתחה דו"ח שהתיימר להוכיח כי החיסונים גורמים לתופעות לוואי חמורות ואף למוות, הראתה כי הוא עמוס במניפולציות ובכשלים לוגיים, ומשכה גם היא עניין רב השנה.

מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים, ב-27 בינואר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש90)

מחלקת קורונה בבית החולים שערי צדק בירושלים, 27 בינואר 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי / פלאש 90)

3. גזר, בצל, עגבנייה: ארוחת צהריים בשב"ס לאסירה טבעונית

יפעת דורון, שריצתה מאסר אחרי שסטרה לתובע צבאי, טענה שהאוכל הטבעוני המוגש לה אינו מספק. שב"ס טען שיש לו תפריט טבעוני, אבל מסתבר שהוא עצמו לא עומד בו. בסופו של דבר, כפי שדיווח אורן זיו, בית המשפט הורה לשב"ס לספק לדורון מזון טבעוני עם כמות חלבון מספקת

יפעת דורון נכנסת לריצוי מאסרה בכלא נווה תרצה, יולי 2020 (צילום: אורן זיו)

יפעת דורון נכנסת לריצוי מאסרה בכלא נווה תרצה, ביולי 2020 (צילום: אורן זיו)

4. קפיטליסט, בז למוחלשים, דורסני. ת"א-יפו לא תתגעגע לחולדאי

אחרי שראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, הודיע כי יתמודד בבחירות לכנסת במרץ, מנתה חברת מועצת העיר שולה קשת את כל הסיבות שבגללן אינה יכולה לחכות שיעזוב כבר את בניין העירייה. בסופו של דבר חולדאי פרש מהמירוץ ונשאר.

התגלה כחסיד שוטה של ההיגיון הקפיטליסטי. רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

רון חולדאי (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90)

5. חשיפה: מיליציות של חיילים ומתנחלים תקפו והרגו פלסטינים

יובל אברהם חשף כי ביום שישי הראשון אחרי תחילת המבצע בעזה, חיילים ומתנחלים פלשו יחד ובו זמנית לפחות לארבעה כפרים בגדה המערבית. בחלק מהמקרים הם פעלו כיחידה צבאית משולבת. זה הסתיים בארבעה פלסטינים הרוגים

המתקפות התחילו באותה שעה במקומות שונים בגדה. רעול פנים עם קצין בדרגת סרן בעוריף, באזור שבו נהרג פלסטיני מאש חיה (צילום באדיבות מאזן שחאדה)

המתקפות התחילו באותה שעה במקומות שונים בגדה. רעול פנים עם קצין בדרגת סרן בעוריף, באזור שבו נהרג פלסטיני מאש חיה (צילום באדיבות מאזן שחאדה)

6. נבואה שהתגשמה: הגרעין התורני יפוצץ את לוד

לא רק הכתובת, המפה כולה היתה על הקיר, כתבו נגה איתן ואילן פרנקל: האלימות שהתפרצה בלוד בעוצמה במאי רוחשת כבר זמן רב, מאז שנכנס גרעין אלישיב בשנות ה-90, ודו"ח שנכתב לפני יותר מעשור הזהיר שהדבר עלול להוביל להתפרצות. כיום, אנשי הגרעין הם הממסד המוניציפלי עצמו, והתסכול בקרב האוכלוסייה הערבית רק גדל והולך.

לוד, ב-23 במאי 2021 (צילום: פלאש90)

לוד, 23 במאי, 2021 (צילום: פלאש 90)

7. פרסום ראשון: מתנחלים ירו בפלסטיני והתעללו בו בעודו גוסס

יובל אברהם ובאסל אל עדרה חשפו עדויות על כך שאיסמעיל טובאסי, תושב הכפר אל ריחיה שבדרום הר חברון, נורה למוות בידי מתנחלים שפשטו על הכפר והציתו שדות. לפי העדויות, מתנחלים פצעו אותו בכלים חדים אחרי שנורה.

התעללו בגופתו אחרי מותו. אסמעיל טובאסי

התעללו בגופתו. אסמעיל טובאסי

8. הסכם בין אוניברסיטת ת"א לאריאל. מרצים: כופים עלינו לשתף פעולה עם הכיבוש

בתחילת ספטמבר 2020 קיבלו המרצים בפקולטה לרפואה הודעה כי "לקראת אוגוסט 2021 נתחיל ללמד סטודנטים מאריאל". הארגון אקדמיה לשוויון קרא להנהלת האוניברסיטה לסגת בה מההסכם, והביע חשש כי הוא מפר את תנאי הקרנות שמהן נהנים החוקרים בפקולטה.

טקס הנחת אבן הפינה לפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל, ב-28 ביוני 2017 (צילום: בן דורי / פלאש90)

טקס הנחת אבן הפינה לפקולטה לרפואה באוניברסיטת אריאל, ב-28 ביוני 2017 (צילום: בן דורי / פלאש 90)

9. הזוכה במכרז להפעלת צעירים ערבים בעכו: הגרעין התורני בעיר

תחקיר של מירון רפופורט מצא כי למכרז בסך 140 אלף שקל ניגש מתמודד יחיד: הגרעין התורני אומץ, שהמנכ"לית שלו שיתפה פוסט ולפיו הערבים הם "גיס חמישי", ואף שלא ברור איזה ניסיון יש לעמותה ברחוב הערבי.

תלמיד יהודי חלש בעכו מקבל ב-50 אחוז יותר ממקבילו הערבי. ילדים בעיר העתיקה בעכו (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

ילדים בעיר העתיקה בעכו (צילום: נתי שוחט / פלאש 90)

10. מהפכת מי טו הגיעה לעולם החרדי, והיא שינתה את הכללים

אם פרשת חיים ולדר, סופר הילדים החרדי שהואשם בניצול מיני של קטינות ובהמשך שם קץ לחייו, היתה מתפוצצת לפני כמה שנים, הממסד החרדי היה קובר אותה, כתבה פנינה פויפר, אלא שהפעם הוא נתקל בדור חדש של חרדים שלא מוכן לשתוק.

כוכב על במושגים חרדיים, ולא רק חרדיים. חיים ולדר (צילום: דוד25, ויקימדיה)

חיים ולדר (צילום: דוד25, ויקימדיה)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

מרצים רבים תמכו במכתב הנזיפה במרצה בגלל הדעות שלה על 7 באוקטובר. סטודנטים באוניברסיטה העברית מפגינים למען הדחתה של פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן (צילום: חיים גולדברג / פלאש 90)

אקדמיה שלא יוצאת נגד ההרג והדיכוי לא ממלאת את תפקידה

כשהופיע איום על ביטול פרסי ישראל, האקדמיה בישראל הזדעקה. אבל היא בוחרת למלא את פיה מים ביחס לזוועות בעזה, ואפילו עוזרת בסתימת הפיות של סטודנטים ומרצים פלסטינים. ככה לא עושים אקדמיה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf