newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הקצב הרצחני נמשך: הרוג פלסטיני אחד ליום בפברואר

בפברואר 2023 נהרגו 28 פלסטינים ו-7 אזרחים ישראלים. 80% מההרוגים הפלסטינים נורו במהלך פשיטות יזומות של הצבא לשטחים שנמצאים בשליטה ביטחונית פלסטינית. בנוסף, פלסטיני אחד וישראלי אחד מתו בפברואר מפציעות שספגו בעבר

מאת:
חייל בחווארה, ב-26 בפברואר 2023 (צילום: נאסר שתייה / פלאש90)

פתיחת השנה הקטלנית ביותר מאז שנת 2000. חייל בחווארה, ב-26 בפברואר 2023 (צילום: נאסר שתייה / פלאש90)

בחודש פברואר נהרגו 28 פלסטינים מירי חיילים או מתנחלים, בגדה המערבית ובמזרח ירושלים; ושבעה אזרחים ישראלים, בהם שוטר מג"ב. כך עולה מנתונים שנאספו ב"שיחה מקומית". בנוסף, פלסטיני אחד וישראלי אחד מתו בפברואר מפציעה שספגו בעבר.

לפי גורמים פלסטיניים, מדובר בפתיחת השנה הקלנדרית הקטלנית ביותר מאז שנת 2000: מאז 1 בינואר עד 28 בפברואר נהרגו 64 פלסטינים.

80% מהפלסטינים שנהרגו בפברואר (23 בני אדם) נורו במהלך פשיטות יזומות של הצבא לתוך שטחי A או B, שעל פי הסכמי אוסלו אמורים להיות בשליטה ביטחונית פלסטינית. ברבים מהמקרים טענו בצבא כי נפתחה אש לעבר הכוחות בזמן הפשיטות. בחלק מהמקרים אין כל אינדיקציה שההרוגים השתתפו בעצמם בירי.

האירוע הקטלני ביותר החודש היה הפשיטה לשכם, שהתרחשה ב-22 בפברואר לאור יום, ונועדה לעצור שני פלסטינים שלטענת ישראל היו חברים בגוב האריות. באירוע נהרגו 11 פלסטינים, בהם קטינים ומבוגרים מעל גיל 60. תחקיר של ה"ניו יורק טיימס" הראה כי על פי תיעודים ועדויות מהפעולה הצבאית, חיילים ירו באזרחים שניסו לפנות פצועים, ובאנשים לא חמושים בזמן שנמלטו והיפנו אליהם את גבם.

בוועידה שקיימו החודש ארה"ב, ירדן, ישראל והרשות הפלסטינית בעקבה, סוכם כי ישראל תצמצם את הפשיטות לערים הפלסטיניות בשטחי A, המסתיימות בהרוגים רבים ומחלישות את הרשות. ואכן, בשבוע האחרון פחת מספר הפשיטות.

כמו בחודש שעבר, מרבית ההרוגים הפלסטינים (18 מתוך 28) היו בצפון הגדה – במחוזות ג'נין, שכם וטובאס, שם הצבא מרכז את הפשיטות שלו לערים הפלסטיניות. גילם הממוצע של ההרוגים הפלסטינים היה 28, ארבעה מהם היו קטינים. מתוך ההרוגים, שניים נהרגו ככל הנראה על ידי מתנחלים.

אחד מההרוגים הוא מבצע פיגוע הדריסה ברמות שמזרח ירושלים, שנורה על ידי שוטר לאחר שהתנגש בתחנת אוטובוס. במקרה נוסף, חיילים ירו בצעיר בן 19, שריף חסן רבבה, שניסה על פי החשד לדקור אותם.

במקרה אחר, נהרג עבדאללה קלאלווה, בן 19, שרץ לעבר חיילים בחווארה ונורה למוות אף שלא היה חמוש.

המקרה שבו ברור כמעט בוודאות כי היורה הוא מתנחל, התרחש ב-11 בפברואר, לאחר שמתנחלים שפלשו לכפר קראוות בני חסן שליד סלפית פתחו בירי, והרגו את מית'קאל ריאן, בן 27.

בנוסף, במהלך הפוגרום של המתנחלים בחווארה ביום ראשון שעבר, נורה למוות סאמח אקטש, בן 38, בכפר הקטן זעתרה הסמוך לחווארה. תחקיר "שיחה מקומית" הראה כי חיילים ומתנחלים עמדו יחדיו במרחק של עשרות מטרים מהכניסה לכפר, שם עמד אקטש בזמן הירי.

ב-14 בפברואר מת מפצעיו הארון אבו עראם, שנורה בינואר 2021 על ידי חייל במהלך פעולה להחרמת ציוד בנייה באל-רכיז שבדרום הר חברון, שם תושבים ניסו לבנות מחדש את ביתם שנהרס. אבו עראם נורה מטווח אפס. שנתיים שכב פצוע במערה שבה נאלצה משפחתו לגור, בלי מים זורמים ובלא תנאי מחיה הולמים.

שבעה הרוגים ישראלים

בפיגוע בשכונת רמות במזרח ירושלים ב-10 בפברואר נהרגו שלושה ישראלים: שני אחים, אשר ויעקב פלאי, בני 6 ו-8; ואלתר שלמה לדרמן, בן 20.

ב-13 בפברואר, נער בן 13 ממחנה הפליטים שועפט שלף סכין בתוך אוטובוס בזמן בידוק במחסום. מאבטח אזרחי פתח בירי לעברו, והרג את שוטר מג"ב אסיל סואעד, בן 22.

ב-26 בפברואר, פלסטיני ירה והרג שני אחים מהר ברכה, ​​הלל ויגל יניב, בני 21 ו-19, בעת שנסעו בעיירה חווארה. לאחר האירוע החל פוגרום בהשתתפות מאות מתנחלים במקום. בירי לעבר מכונית ישראלית בצומת בית הערבה שבבקעת הירדן, ב-27 בפברואר, נהרג אלן גנלס, בן 27. כמו כן מת מפצעיו החודש שמעון מעטוף, בן 75, שנפצע קשה בפיגוע באלעד במאי 2022.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf