newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

החודש הראשון לממשלה: ממוצע של יותר מהרוג פלסטיני ליום

ינואר 2023 היה אחד המדממים כבר שנים ארוכות: 35 פלסטינים ו-7 ישראלים. בדיקת "שיחה מקומית" מעלה שרוב הפלסטינים נהרגו בפעולות יזומות של ישראל. "נתניהו נגרר אחרי הקיצונים, ההרג רק יתגבר", אומר שעואן ג'בארין, מנכ"ל אל חק

מאת:
עמד על מרפסת ביתו, ונורה למוות. אשה במחנה פליטים קלנדיה בהלוויה של סמיר אסלאן (צילום: אורן זיו)

עמד על מרפסת ביתו, ונורה למוות. אשה במחנה פליטים קלנדיה בהלוויה של סמיר אסלאן (צילום: אורן זיו)

35 פלסטינים נהרגו מאש הצבא או מתנחלים בינואר 2023, החודש הראשון לכהונת ממשלת נתניהו השישית, מספר שיא מאז אוקטובר 2015, כך עולה מנתונים שנאספו ב"שיחה מקומית". 25 מההרוגים, יותר משני שליש, נהרגו בפשיטות של הצבא לתוך ערים פלסטיניות, בעיקר מחנה הפליטים ג'נין. ינואר 2023 רשם את הפיגוע הקשה ביותר נגד ישראלים מאז 2011: שבעה ישראלים נורו למוות על ידי פלסטיני בשכונת נווה יעקב בירושלים.

הנתונים הקשים האלה באים אחרי שבשנת 2022 נהרגו 154 פלסטינים בגדה המערבית, השנה הקטלנית ביותר מאז 2005. נתוני ינואר 2023 מסמנים קפיצה דרמטית במספר ההרוגים. בעוד ב-2022 עמד הממוצע על 13 הרוגים פלסטינים לחודש, 2023 נפתחת עם ממוצע גבוה כמעט פי שלושה, יותר מהרוג ליום. הפעם האחרונה שנרשם מספר כה גבוה של הרוגים פלסטינים בגדה ובמזרח ירושלים היה באוקטובר 2015, אז נהרגו 47 פלסטינים.

ב-2022 נרשם גם שיא במספר ההרוגים הישראלים מאז 2005: 31 ישראלים מידי פלסטינים, מתוכם 24 אזרחים, כולל הרוגים בפיגועים שנערכו בתוך ערי ישראל.

לפי בדיקה של "שיחה מקומית", מתוך 35 ההרוגים הפלסטינים בינואר השנה, 25 נהרגו בעת פשיטות צבאיות יזומות בשטחים שבשליטה פלסטינית. חמישה פלסטינים נהרגו בעת שתקפו או שניסו לתקוף חיילים או מתנחלים. שלושה נהרגו בעת מחאה שלא היתה קשורה לפשיטות של הצבא, פלסטיני אחד נהרג בעת בדיקה במחסום, כאשר גם לפי תחקיר הצבא לא היתה סיבה לירות בו. ופלסטיני נוסף נהרג כאשר ברח לכאורה מבדיקה במחסום.

הנתונים מראים שעצם העובדה שהצבא פעל באזורים צפופים בתוך ערים וישובים פלסטיניים בשטחי A ו-B הביא למספר ההרוגים הגדול. בכמה מקרים, בפשיטות האלה נהרגו פלסטינים שלא היה להם שום קשר לפעילות צבאית, ואין גם אינדיקציה שכל ההרוגים, שאכן היו שייכים לאחד הפלגים הפלסטיניים, היו מעורבים בירי על חיילים. כך שניתן לומר שרוב ההרוגים הפלסטינים הם תוצאה של פעולה יזומה ישראלית, ולא במהלך ניסיון לפגוע בחיילים או אזרחים ישראלים מחוץ לישובים הפלסטיניים.

הכניסה למרכזים צפופים גבתה מחיר יקר. הלוויה המונית במחנה הפליטים ג'נין, 19 בינואר 2023 (צילום: נאסר שתייה (פלאש 90)

הכניסה למרכזים צפופים גבתה מחיר יקר. הלוויה המונית במחנה הפליטים ג'נין, 19 בינואר 2023 (צילום: נאסר שתייה / פלאש 90)

הגיל הממוצע של 35 ההרוגים היה 26 בלבד, שישה מהם היו קטינים. עשרים מההרוגים מנפת ג'נין, רובם ממחנה הפליטים ג'נין, ובסך הכל 23 מההרוגים הגיעו מצפון הגדה. בהרוגים רק אישה אחת, מגדה אבו עביד, בת 60, שנהרגה במהלך הפעולה של הצבא במחנה הפליטים ב-26 בינואר.

הפשיטה ב-26 בינואר היתה האירוע הקטלני בחודש האחרון. במהלכה נהרגו עשרה פלסטינים, לפחות שלושה מהם לא היו מעורבים בירי או בעימותים עם הצבא.

בתחילה בצבא אמרו שהפשיטה, שנערכה באור יום, נועדה לנטרל "פצצה מתקתקת". אולם מאוחר יותר הודו גורמים צבאיים כי יעד הפעולה – שלושה פלסטינים חמושים שהיו לכאורה חלק מקבוצה שתכננה לבצע פעילות נגד חיילים או אזרחים – לא היו בדרך לבצע פיגוע בזמן הפשיטה. בתקשורת צוטט "קצין בכיר" שאמר כי הפעולה נועדה "להסיר את החולייה משולחן ההתרעות של צה"ל", אבל הודה שלא היה מידע קונקרטי על כוונה מידית להוציא לפועל פיגוע.

בנוסף לפלסטיני שביצע את הפיגוע בנווה יעקב, בארבעה מקרים נורו פלסטינים בעת התקפות או ניסיונות לתקוף חיילים ומתנחלים. במקרה נוסף שהתרחש בלילה שבין ה-29 ל-30, חיילים ירו בצעיר פלסטיני, אולם הצבא טען כי הוא נהרג לאחר מכן בתאונה עצמית. משרד הבריאות הפלסטיני מסר כי הצעיר נפגע מירי של חיילים בראשו.

 

הצבא הודה: הירי היה מיותר

בנוסף להרג בנווה יעקב ולהרג בג׳נין, שלושה מקרים נוספים זכו לתשומת לב תקשורתית. ב-12 בינואר עמד סמיר אסלאן במרפסת ביתו במחנה הפליטים קלנדיה, והשקיף על חיילים עוצרים את בנו רמזי בן ה-17. חיילים ירו עשרות כדורים, ופגעו בסמיר בחזה. סמיר מת מפצעיו זמן קצר לאחר מכן.

"החיילים סירבו לתת לבן שלי להתלבש או ללכת לשירותים. רציתי לחבק אותו, אבל חייל כיוון אלי את הנשק ואמר שזה אסור", סיפרה מירווה, אשתו של סמיר. "הם אמרו שהם רוצים לקחת אותו למטה. ביקשנו מהם שלא ירביצו לו, ואז לקחו אותו ליד עמוד החשמל והחלו להכות אותו. אבא שלו יצא למרפסת, ואז ירו בו. קראתי לאמבולנס, והם המשיכו לירות. עברה כשעה עד שאמבולנס פינה אותו".

ב-19 בינואר, במהלך פשיטה של הצבא במחנה הפליטים ג'נין, נורה למוות ג'ואד בואקנה, מורה בן 57. בנו העיד  שנורה כשיצא מביתו לסייע לפצוע ששכב על הקרקע. באירוע הזה, נהרג פלסטיני נוסף.

ב-15 בינואר נורה למוות אחמד חסן כחלה, בן 45 מהכפר רמון, במחסום ליד העיירה סילוואד. בתחילה טענו בצבא כי כחלה, שהגיע למחסום בדרכו לעבודה יחד עם בנו, יצא ממכוניתו, יידה אבנים לעבר החיילים והתקרב אליהם בסכין שלופה. בהמשך שינו בצבא גרסה וטענו כי החיילים קראו לכחלה לעצור, וכשהוא לא נענה לבקשתם, הם השתמשו בגז מדמיע, והוא יצא ממכוניתו, ניסה לחטוף נשק לחייל, ואז נורה.

אולם עדי עדי ראייה סיפרו כי חיילים זרקו רימון הלם על המכונית, ולאחר מכן ריססו את בנו של כחלה בגז פלפל ומשכו אותו מהרכב. כשהאב  יצא לראות מה עלה בגורל בנו, הוא נורה. מאוחר יותר נמסר כי ממצאי התחקיר של מפקד החטיבה לא תאמו את גרסת החיילים, והוא קבע כי הם לא היו צריכים לירות בכחלה.

החזיק אקדח צעצוע ונורה למוות

בשלושה מקרים באזור ירושלים, הפלסטינים שנהרגו נורו בעת מחאה שכללה זריקת אבנים וזיקוקים, אך ללא שימוש בנשק. כך, לדוגמה, ב-25 בינואר הנער ואדיח עזיז אבו-רמוז, בן 16 מסילוואן, מת  מפצעיו לאחר ששוטרי מג״ב ירו בו לאחר שלכאורה ירה זיקוקים.

כמה ימים קודם לכן, שוטרים ירו והרגו את מוחמד עלי, נער בן 17 ממחנה הפליטים שועפט. לטענת השוטרים, עלי החזיק אקדח צעצוע בעת שהשתתף בעימותים סביב הריסת ביתו של תושב המחנה, שהרג שוטרת במחסום שועפאט. גופותיהם של שני הנערים טרם הוחזרו למשפחותיהם. יוסף מוחייסן, בן 22, נורה בעת מחאה בכניסה לעיירה א-רם שמצפון לירושלים, שהתפתחה לאחר ההרג בג׳נין.

הנער מוחמד עלי נורה כשהחזיק אקדח צעצוע. שוטר במחנה הפליטים שועפט ביום שבו עלי נורה למוות (צילום: ג'מאל עווד / פלאש 90)

הנער מוחמד עלי נורה כשהחזיק אקדח צעצוע. שוטר במחנה הפליטים שועפט ביום שבו עלי נורה למוות (צילום: ג'מאל עווד / פלאש 90)

בשני מקרים אחרים מתנחלים ירו למוות בפלסטינים, שניסו לכאורה לדקור אותם. מקרה אחד אירע בחוות "שדה אפרים" שליד רמאללה והשני בחווה שבדרום הר חברון ליד ההתנחלות שמעה, שם בעל החווה נפצע מדקירות.

 

שעואן ג'בארין, מנכ"ל ארגון זכויות האדם הפלסטיני אל חק, סיפר ל"שיחה מקומית" כי ביקר השבוע במחנה הפליטים ג׳נין. "דבר כזה לא ראינו שנים בגדה, בכל בית ראינו את סימני הכדורים על הקירות, חורים בבתים," אמר ג'בארין. "הישראלים פולשים לכל מקום, גם ברמאללה ליד המוקטעה. שטחי איי, בי או סי, זה רק בתיאוריה. חלק מכוחות הביטחון הפלסטינים היו מעורבים בלחימה נגד הפשיטות הישראליות. זה מראה שאפילו לפלסטינים שעובדים בכוחות הביטחון נמאס".

ג'בארין אמר כי הקהילה הבינלאומית אדישה, ו"מסתכלת על זה כמספרים בלבד". לפי ג'בארין, אין הבדל של ממש בין ממשלות ישראל השונות. "כשגנץ ולפיד היו בממשלה, הם ניסו להראות לנתניהו שהם יותר חזקים מהם", אמר ג'בארין. "עכשיו בן גביר ושותפיו רוצים להראות שהם תוקפים פלסטינים. כך או כך, קורבנות הניסוי הם תמיד פלסטינים."

ג'בארין הביע חשש שנתניהו "ייגרר אחרי השותפים שלו, והם יעמיקו את הפשעים שלהם. אני רואה עתיד שחור, עם יותר הרג ממה שראינו בינואר".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf