newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הפורעים במדים לצד המתנחלים מחלצים מהצבא פיהוק, לא יותר

בסרטון המתעד את תקיפת החקלאים הפלסטינים באזור מסאפר יטא נראה גם צעיר במכנסיים צבאיים. זה לא מקרה יוצא דופן: פורעים במדי צבא מתועדים שוב ושוב, והצבא "בודק" ושותק  

מאת:

בדיווח של יובל אברהם ובאסל אל-עדרה על "הלינץ' שלא היה" במסאפר יטא בשבוע שעבר, כתוב שבעימות בין המתנחל איתמר כהן לחקלאי הפלסטיני חאפז אל-הורייני נכח גם צעיר לבוש במכנסיים צבאיים, שהגיע מכיוון חוות מעון. אותו בחור החזיק רובה 16M וירה בו כמה פעמים באוויר.

וזה הזכיר לי תמונה דומה, מיום שישי 14.5.21, בעוריף. אז תועד בווידיאו צעיר רעול פנים, שפלג גופו העליון עירום, גם הוא לבוש במכנסיים צבאיים, יורה לעבר אנשי הכפר. רגע לפני שירה רואים ש"הסתחבק" עם חייל שעמד שם, ומיד אחרי הירי החייל נראה לא מוטרד, אולי משועשע, מהאירוע. ואז רעול הפנים ירה שוב.

כחצי דקה אחר כך רואים בסרטון שגם קצין בדרגת סרן היה בזירה, ובמשתמע צפה "במחזה", למצער שמע את הירי. גם הוא, כנראה, לא עשה דבר כדי להפסיק את הטירוף הזה.

רק ב-16.7.21, חודשיים אחרי האירוע, ורק לאחר שהמקרה נחשף ב"שיחה מקומית", דובר צה"ל הואיל להתייחס, ובין השאר מסר כי "באחת מזירות הפרת הסדר בפאתי הכפר עוריף, אדם החמוש בנשק ולבוש במכנסי צבא, שאינו חלק מהכוח שפעל בגזרה, נכנס לזירה כאשר הוא רעול פנים וככל הנראה גם ביצע ירי עם נשקו". עוד הוסיף ש"התקיים תחקיר פיקודי בנושא ונפתחה חקירת מצ"ח בעקבות טענה של הרוג פלסטיני במהלך הפרת הסדר".

אלא שרעול הפנים אשכרה ירה שם – לא ככל הנראה ולא נעליים. לא צריך להיות תת אלוף כדי לצפות בסרטון ולהבין זאת מיד. לדאבון הלב, למי שנהרג באותו יום בעוריף לא היתה אזרחות זרה, כמו לעיתונאית הפלסטינית המנוחה שירין אבו עאקלה, וכך לכתחילה נסתם הגולל על האפשרות לדעת מה עלה בתחקיר הפיקודי, אם אכן התקיים, ובאיזו רמת פירוט. מעניין מה העלה התחקיר באשר לחייל ולקצין שרואים בסרטון, אפשר שגם הם "פעלו בשגגה", כפי שטען הצבא במסקנות חקירת הריגתה של אבו עאקלה.

ב-19.7 הצבא הודיע שרעול הפנים זוהה כ"חייל שלא היה אמור להיות שם". אחרי פנייה מחודשת לדוברות הצבא עכשיו, נמסר לנו כי "ב-14 במאי 2021 התקיימה הפרת סדר בפאתי הכפר עוריף במהלכה נהרג פלסטיני. בעקבות האירוע נפתחה חקירת מצ״ח לבירור נסיבות מותו, במסגרתה נחקר גם החייל המדובר. החקירה הסתיימה לאחרונה וממצאיה הועברו לבחינת הפרקליטות הצבאית". זה הכל.

"הנהלים חודדו"

קצת מאוחר יותר, ב-26.8.21 דווח כי באזור שבו מתנחלים מחוות מעון תוקפים באופן קבוע פלסטינים מהכפר תוואני, אחד מאנשי חוות מעון שוחח עם חייל שישב בג'יפ צבאי, קיבל ממנו נשק ואז ירה לכיוון אחד הבתים.

מדוברות הצבר נמסר כי "חייל צה"ל אסף ברכב הצבאי מתיישב שביקש להכווינו, ובהגיעם למקום הושלכו לעבר הרכב אבנים. בתגובה לכך, נטל המתיישב מהחייל את נשקו וביצע ירי לאוויר ולא היו נפגעים. לאור חומרת האירוע, החייל נקרא לתחקיר ולבירור מידי על ידי מפקד החטיבה, והנהלים חודדו". איזה נהלים? לא נמסר.

והנה אחרי קצת יותר משנה ובאותה אזור, חייל אחר, בתלבושת צבאית חסרה, ירה באוויר ומדובר צה"ל נמסר כי "התנהלות החייל מצויה בבירור". ומה, ימשיכו לחדד את הנהלים? דובר צה"ל, המריחה הזו היא בצחוק או ברצינות? האם גם כקמצ"ר (קצין משטרה צבאית ראשית) הסכמת לקבל גרסאות מופרכות שכאלה?

בין עוריף לתוואני עובר עוד קו עקום אחד. וממעוף הציפור, המעורבות החד צדדית והמוטה של הצבא באלימות הזו נראית רע מאוד.

ציור קיר לזכרה של שירין אבו עאקלה בבית לחם, ב-16 במאי 2022 (צילום: וויסאם השלמון / פלאש90)

עוד הערה, בערך באותו עניין: ב-21.6.22 הגיעו קבוצת מבקרים, חלקם קטינים, לאדמות הכפר איסכאכא, שגם אחד מאנשיו נורה ונהרג באותו יום שישי ה-14.5.21. באשר לנסיבות הגעתם לשם פורסמו כמה גרסאות – טיול, טיול אופניים, סיור לקראת הקמת מאחז, ואולי כל האפשרויות נכונות. זמן קצר אחר כך, תושב הכפר, עלי חרב, נדקר למוות. בסרטון שצולם כמה דקות לפני הדקירה רואים שהיו חילופי דברים וקללות. בסביבות השנייה ב-19 בסרטון שומעים שיחה באנגלית בין מישהו מהכפר לאחד המבקרים, אולי הבחור שרואים משמאל, שהחזיק מעדר. לשאלה מה אתם עושים כאן השיב, "מישהו קרא לנו לעבודות גינון".

בסוף הסרטון רואים שהמבקרים עזבו את השטח ועמדו על קפל קרקע מרוחק במקצת ומעט גבוה יותר. במה שפורסם לא מצאתי תשובה לשאלה מה קרה בדקות שבין סוף הסרטון לדקירה? האם המבקרים חזרו וירדו לכיוון אנשי הכפר, וכך העימות הסלים? אנשי הכפר המשיכו להתקדם לעברם? בקיצור, האם ומי מהצדדים "חתר למגע" אחרי שנוצרה הפרדת הכוחות שרואים בסוף הסרטון שפורסם? ואם כן, למה? אנשי הכפר טוענים שהמבקרים חזרו בליווי חיילים. הצבא מכחיש.

ב"כאן 11" דיווחו כי יומיים אחרי שמסר את גרסתו, החשוד בדקירה שיחזר את מעשיו בזירת האירוע. התיעוד צולם ממרחק רב, אך ניתן לראות מאבק אלים מטווח אפס – בין החשוד, הלבוש בחולצה לבנה, לבין שוטר שמדמה את הפלסטיני ההרוג – סמוך לגדר הביטחון של העיר אריאל. בהמשך הפרקליטות החליטה לסגור את תיק החקירה בפרשה זו.

אנשי הכפר טוענים שלדקירה לא קדם עימות אלים וקרוב. אבל הם, אליבא דאתר "הקול היהודי", "כפר מחבלים", ובמשתמע, אין לסמוך על עדותם. אבל גם אם נניח שיש בכפר מפגעים, אז מה? כבר הפריטו גם את "הסיכולים הממוקדים"?

אריאל ליבנה הוא ד"ר לקרימינולוגיה שבימים אלה שוקד, יחד עם בתו הבימאית הדוקומנטרית, על סרט אודות פרשת אום אל חיראן.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf