newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מפגינים הצליחו לחסום את כביש האפרטהייד החדש

המפגינים הצליחו לחסום את הכביש למשך עשרים דקות, ושניים מתוכם נעצרו. כביש 4370, המכונה "כביש האפרטהייד", נחנך לאחרונה ומפריד באמצעות חומה גדולה בין נהגים ישראלים לפלסטינים

מאת:

עשרות פלסטינים, ישראלים ובינלאומיים הפגינו הבוקר בכניסה לכביש האפרטהייד החדש מצפון-מזרח לירושלים. המפגינים אף הצליחו לחסום לזמן קצר את הכביש שנחנך לפני כשבועיים.

ההפגנה התקיימה בצד הישראלי של כביש 4370, המקצר את הדרך למתנחלים מאזור כביש 60 שבגדה המערבית לירושלים, וחסמו את התנועה כשהם מחזיקים באנר גדול עליו נכתב: ״לא לאפרטהייד, לא לסיפוח״. שוטרי מג״ב שהיו במקום עיכבו שני מפגינים, אחד ישראלי ואחד פלסטיני. לאחר כעשרים דקות פיזרו השוטרים את המפגינים, תוך שהם דוחפים ומשתמשים ברימוני הלם.

תחילת ההפגנה, היום (ד') (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

תחילת ההפגנה, היום (ד') (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

״באנו לכאן למחות על עוד כביש אפרטהייד שנבנה״, סיפרה סהר ורדי, אחת הפעילות שהשתתפו בהפגנה. ״יש מספר כבישים כאלה שמפרידים בין ישראלים לפלסטינים, אך בכביש הזה רואים את החומה באמצע, המדגים את המדיניות של הכיבוש. המטרה העיקרית (של הכביש. א.ז) היא לעזור למתנחלים ולחזק את השליטה הישראלית, כולל לסגור כפרים ואזורים פלסטינים לפי מערכת הכבישים הישראלית״.

פתיחת הכביש דווחה בהרחבה בכלי תקשורת מקומיים ובינלאומיים. במרכזו של הכביש, בין הצד הפלסטיני לישראלי, נבנתה חומר שגובהה שמונה מטרים ואורכה 3.5 קילומטרים. החלק המיועד לנהגים ישראלים מחבר בין הבאים מכביש 60 וההתנחלות גבע בנימין לכביש אחד, בקטע שבין צומת הגבעה הצרפתית למנהרת נעמי שמר, המובילה להר הצופים. הוא יקצר את הדרך למתנחלים שירצו להגיע מכביש 60 שבגדה המערבית לאזור הגבעה הצרפתית והר הצופים בירושלים. יורשו לעלות עליו פלסטינים עם אישור כניסה לישראל בלבד. בנוסף, טוענים בישראל כי הכביש אף עוזר לפלסטינים מאחר והוא מקצר את זמן הנסיעה שלהם.

השוטרים החלו לדחוף ולהשתמש ברימוני הלם. ההפגנה נגד כביש האפרטהייד, היום (ד') (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

״כל מהלך שנעשה כדי לשפר את חייהם של פלסטינים כחלק מכיבוש", אומרת ורדי, "נעשה קודם כל בשביל השליטה ולמען המתנחלים וזה מה שאנחנו רואים בפועל״.

קרן אייזקס, עוד מפגינה, סיפרה ל"שיחה מקומית": ״זו דוגמה ברורה לאפרטהייד. באנו לומר שזה לא יכול להמשך כך. מלבד ההפרדה הפיזית בין פלסטינים לישראלים, המטרה הגדולה היא לספח את כל האזור הזה לירושלים״.

שני מפגנים עצורים. ההפגנה נגד כביש האפרטהייד, היום (ד') (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

נסיעה בצד הכביש המיועד לישראלים חוסכת את הפקקים למתנחלים שגרים באזור גבע בנימין, אדם או ענתות ורוצים להגיע בבוקר לאזור הר הצופים. הכביש החדש גם יאפשר להם להימנע מפקקי הבוקר הכבדים במחסום חיזמא, שעד עתה שימש את מי שרצה להיכנס מהגדה לירושלים דרך כביש 60.

הצד הפלסטיני של הכביש מחבר בין פאתי העיר ענאתא ומוביל לעירייה א'-זעיים בגדה המערבית. הכביש מקצר את הדרך לנהגים פלסטינים שנוסעים מצפון הגדה לדרומה. עד עתה הם נסעו דרך ענתות (כביש 437), לכיוון מישור אדומים, משם עלו בכביש אחד עד לכניסה למעלה אדומים ומשם לעזריה. הכביש החדש מקצר את זמן הנסיעה, במיוחד בשעות העומס, והנסיעה כעת מאזור רמאללה היא ישירות לכביש אחד ומשם לערים בית לחם או חברון בדרום הגדה.

כביש 4370- כביש האפרטהייד (אורן זיו/ אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf