newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אפרטהייד סטייל: החומה שמפרידה בין נהגים ישראלים לפלסטינים

כביש 4370 שנפתח בשבוע שעבר מחולק על ידי חומה בגובה שמונה מטרים. צד אחד ישמש את האוכלוסייה הפלסטינית, ובצד השני יסעו המתנחלים. אם זה נראה כמו אפרטהייד, ומפריד כמו אפרטהייד - זה כנראה אפרטהייד. בתמונות

מאת:

ביום חמישי שעבר, אחרי שנים רבות של עיכובים, נפתח כביש 4370 מצפון־מזרח לירושלים. ישראלים ופלסטינים יסעו עליו בהפרדה מלאה: חומה בגובה שמונה מטרים מפרידה בין שני חלקי הכביש שאורכו שלושה וחצי קילומטרים. צד אחד ישמש את האוכלוסיה הפלסטינית, ועל השני יסעו המתנחלים. לא יתערבבו זה עם זה. אפרטהייד.

מבט כללי על כביש 4370 . מצד שמאל החלק הפלסטיני, מצד ימין הישראלי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מבט כללי על כביש 4370 . מצד שמאל החלק הפלסטיני, מצד ימין הישראלי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מבט על הצד הישראלי של הכביש. ברקע החומה המקיפה את ענתא ומחנה הפליטים שועפט (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מבט על הצד הישראלי של הכביש. ברקע החומה המקיפה את ענתא ומחנה הפליטים שועפט (אורן זיו / אקטיבסטילס)

החלק המיועד לנהגים ישראלים מחבר בין הבאים מכביש 60 וההתנחלות גבע בנימין לכביש 1 -בקטע שבין צומת הגבעה הצרפתית למנהרת נעמי שמר המובילה להר הצופים. הוא ייקצר את הדרך למתנחלים שירצו להגיע מכביש 60 שבגדה המערבית לאזור הגבעה הצרפתית והר הצופים בירושלים. יורשו לעלות עליו פלסטינים עם אישור כניסה לישראל.

הצד הפלסטיני של הכביש, שנפתח כבר לפני כשבועיים, מחבר בין פאתי העיר ענתא ומוביל לעירייה א-זאיים בגדה המערבית. הכביש עובר מתחת לכביש מספר 1 ובחלקו מוצבות חומות משני צדדיו.

הכביש החדש מקצר את הדרך לנהגים פלסטינים שנוסעים מצפון הגדה לדרומה. עד עתה הם נסעו דרך ענתות (כביש 437), לכיוון מישור אדומים, משם עלו בכביש אחד עד לכניסה למעלה אדומים ומשם לעזריה. הכביש החדש מקצר את זמן הנסיעה, במיוחד בשעות העומס, והנסיעה כעת מאזור רמאללה היא ישירות לכביש 1 ומשם לערים בית לחם או חברון בדרום הגדה. בזמן הביקור שלי, בכניסה לכביש הפלסטיני, עצר לידי אחד הנהגים הפלסטינים כדי לוודא שהכביש באמת מוביל לעזריה, ונראה מעט מופתע מהתשובה החיובית.

נשים בכניסה לצד הפלסטיני של כביש 4370, ליד ענתא (אורן זיו / אקטיבסטילס)

נשים בכניסה לצד הפלסטיני של כביש 4370, ליד ענתא (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הכניסה לצד הפלסטיני של כביש 4370, ליד ענתא (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הכניסה לצד הפלסטיני של כביש 4370, ליד ענתא (אורן זיו / אקטיבסטילס)

צד הכביש המיועד לישראלים פתוח בינתיים רק בין השעות 5 בבוקר ל-12 בצהרים. הנסיעה בכביש חוסכת את הפקקים למתנחלים שגרים באזור גבע בנימין, אדם או ענתות ורוצים להגיע בבוקר לאזור הר הצופים. הכביש החדש, יאפשר להם להימנע מפקקי הבוקר הכבדים במחסום חיזמא, שעד עתה שימש את מי שרצה להיכנס מהגדה לירושלים דרך כביש 60.

קטע הכביש הזה נסלל כבר לפני עשור, אך רק כעת נפתח לתנועה. הכביש שופץ על ידי חברת מוריה – חברת התשתיות של עיריית ירושלים, וזאת למרות שהוא לא נמצא בשטח המוניציפלי של ירושלים.

הכניסה לצד הישראלי של כביש 4370 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הכניסה לצד הישראלי של כביש 4370 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

בקצה הכביש הישראלי מוצב מחסום אותו מאיישים שוטרי מג"ב. בשעות הבוקר המאוחרות בצד הישראלי של הכביש מורגשת תנועה דלילה של רכבים, אך בצידו הפלסטיני התנועה ערה ועל הכביש חולפות מוניות, משאיות ורכבים פרטיים. שוטרים איתם שוחחתי, סיפרו שבבוקר הכביש עמוס ברכבים ישראלים. בשעות שבו הצד הישראלי של הכביש פתוח, נהגים פלסטינים שמגיעים למחסום ללא אישור לא מורשים להיכנס לירושלים.

רכבים בצד הפלסטיני של כביש 4370, בקטע הכביש שמקביל לכביש מספר 1. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

רכבים בצד הפלסטיני של כביש 4370, בקטע הכביש שמקביל לכביש מספר 1. (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מונית פלסטינית בקטע הכביש בו יש חומות משני הצדדים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מונית פלסטינית בקטע הכביש בו יש חומות משני הצדדים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

כביש 4370, שמכונה גם "כביש הטבעת המזרחית", צפוי בעתיד, על פי התכנון, להיות חלק מהתוכנית לחיבור וסיפוח מעלה אדומים לירושלים. חיבור בין הצד הפלסטיני של הכביש לעזריה יאפשר את ניתוקו של אזור E1 – הנקודה היחידה המחברת את צפון הגדה לדרומה – משאר הגדה המערבית. התוכנית כוללת' בין היתר' את פנוי בני שבט הג'הלין, כולל את הכפר חאן אל אחמר. אם תצא לפועל התוכנית, המשך הכביש שעדיין לא נבנה כולל גם חיבור עילי שיאפשר מעבר בין צפון הגדה לדרומה ללא צורך לעבור פיזית באזור מעלה אדומים וכביש מספר אחד.

"הכביש הוא עוד שלב בסיפוח הזוחל של התנחלויות לירושלים ודוגמא לאופן שבו ישראל מחסלת את האפשרות להסדר מדיני בעתיד", אומר אביב טטרסקי מ"עיר עמים". "החומה שחוצה אותו היא גם המחשה בוטה למציאות שישראל בוחרת בה: ישראלים ופלסטינים שחיים באותו מרחב וישוביהם מפוזרים אלו מסביב לאלו. כל זאת כשהראשונים הם אזרחים והאחרונים נתינים תחת משטר צבאי. מציאות כזו מחייבת עוד ועוד חומות, מחסומים ותקציבי עתק והיא לחלוטין לא בת קיימא".

הצד הפלסטיני של כביש 4370. ברקע בצד השני נראה המחסום שבקצה הקטע הישראלי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

הצד הפלסטיני של כביש 4370. ברקע בצד השני נראה המחסום שבקצה הקטע הישראלי (אורן זיו / אקטיבסטילס)

ויש כבר גרפיטי. חומת ההפרדה בצד הפלסטיני של כביש 4370 ליד העיירה א-זעים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

ויש כבר גרפיטי. חומת ההפרדה בצד הפלסטיני של כביש 4370 ליד העיירה א-זעים (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מכוניות משני הצדדים של החומה. כביש 4370 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מכוניות משני הצדדים של החומה. כביש 4370 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"התואר 'תומכי טרור' נאמר היום כלאחר יד". עימות בין ח"כ אחמד טיבי לשר איתמר בן גביר בכנסת, מרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

"התואר 'תומכי טרור' נאמר היום כלאחר יד". עימות בין ח"כ אחמד טיבי לשר איתמר בן גביר בכנסת, מרץ 2024 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

ההסתה עולה, כוח ההשפעה של הח"כים הערבים יורד

המלחמה צמצמה מאוד את מרחב הפעולה של הח"כים הערבים, וברחוב הערבי שוב שואלים האם יש טעם לשלוח נציגים לכנסת. למרות הכל, נראה שהתשובה עדיין חיובית

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf