newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הסקרים לא מנבאים טובות, ובבל"ד לא פוסלים חזרה למשותפת

סקר אחרון צופה שאם בל"ד תתמודד עצמאית, היא תקבל מנדט וחצי וכל הרשימות הערביות יהיו בסכנה. במפלגה מתעקשים שירוצו באופן עצמאי, אבל מעמידים תנאים למשותפת: הסכמה על עמדה פוליטית, וגם מקומות טובים יותר ברשימה

מאת:
בבל"ד משוכנעים שנעשה להם עוול ברשימה המשותפת. ראש בל"ד סמי אבו שחאדה (צילום: דוברות בל"ד)

בבל"ד משוכנעים שנעשה להם עוול ברשימה המשותפת. ראש בל"ד סמי אבו שחאדה (צילום: דוברות בל"ד)

כשבועיים לאחר שבבל"ד התחילו לדבר באופן גלוי על ההחלטה לרוץ באופן עצמאי בבחירות הקרובות, הסקרים לא נותנים לה הרבה סיכויים לעבור את אחוז החסימה. לפי סקר שפורסם אתמול ב"מכאן", תאגיד השידור בערבית, אם בל"ד תרוץ בנפרד, היא תקבל מנדט וחצי, רחוק מאוד מאחוז החסימה.

התמודדות עצמאית של בל"ד, לפי הסקר שערך מכון סטט-נט, עשויה להביא לכך שאף מפלגה ערבית לא תשב בכנסת הבאה.

הרשימה המשותפת, שאמורה לקבל חמישה מנדטים אם תרוץ ביחד עם בל"ד, תקבל ארבעה מנדטים אם בל"ד תפרוש, כלומר ממש על גבול אחוז החסימה. רע"מ, שצפויה לעבור את אחוז החסימה אם בל"ד לא תתמודד לבד, יורדת ל-3.9 מנדטים במקרה שבל"ד פורשת, קצת מתחת לאחוז החסימה.

שיעור ההצבעה בחברה הערבית, לפי הסקר, עומד על שפל חסר תקדים: 39% בסך הכל, לעומת קצת יותר מ-45% בבחירות האחרונות.

הנתונים האלה דומים למדי לסקר שערך מרכז יפו לסקרים, בהזמנת הרשימה המשותפת. הסקר בחן את כוחן של המפלגות הערבית בנפרד, ומצא שבל"ד תקבל 10.5% מהקולות של המצביעים הערבים, חד"ש תקבל 29.5% מהקולות, רע"מ תקבל 25.2% מהקולות, ותע"ל (אחמד טיבי) תקבל 13.6%. 15.1% מהבוחרים הערבים יצביעו למפלגות הציוניות.

למרות הנתונים הלא מעודדים האלה, בבל"ד עדיין לא ויתרו על הריצה העצמאית. ד"ר מתאנס שחאדה, שנבחר למקום השני ברשימה, אמר בתגובה על הסקר ב"מכאן" כי "מצבנו מצוין. זה הכוח שלנו עוד לפני הקמפיין ולפני הבריתות (שנעשה)".

שחאדה עצמו נפגש ביום שישי עם ראש עיריית נצרת עלי סלאם, שבעבר הביע תמיכה בליכוד, מרצ ורע"מ. שחאדה הכחיש שהם דיברו על הבחירות, אבל העיתוי לא נראה מקרי. באותו זמן, סמי אבו שחאדה, ראש בל"ד, נפגש עם אחמד טיבי, יו"ר תע"ל, כאשר השניים היו בעמאן במסגרת קונצרט תמיכה במועדון הילאל אלקודס.

היו שטענו שבפגישה עלה רעיון של ברית בין בל"ד לתע"ל, אבל הסיכוי לכך נמוך. טיבי לא נוהג לקחת סיכונים, וגם לא נראה שהוא שותף לעמדות של בל"ד, כפי שעלו מהראיונות עם אבו שחאדה, שלפיהן המפלגה לא תמליץ על אף מועמד של מפלגה ציונית לראשות הממשלה, ולא תשתתף במשחק הפוליטי של ימין ושמאל.

אף שבבל"ד יש תמימות דעים שהרשימה המשותפת לא הגשימה את התקוות שתלו בה, ושבל"ד עצמה נפגעה מהשותפות שלה בה, יש במפלגה חילוקי דעות לגבי דרך הפעולה. יו"ר המפלגה אבו שחאדה, וכך מספר שתיים ברשימה מתאנס שחאדה, טוענים שבל"ד חייבת לרוץ באופן עצמאי, גם אם המחיר הוא שלא תחצה את אחוז החסימה.

אחרים, בראשם יו"ר המפלגה לשעבר ג'מאל זחאלקה, מתנגדים לריצה העצמאית – גם משום שאין מספיק זמן להתארגן לבחירות, וגם משום שלמרות הכל, כדאי לשמור על המשותפת. זרם שלישי אומר שבל"ד צריכה לוותר על ההתמודדות במסגרת הפרלמנט הישראלי, ולהוביל את פרויקט החרמת ההצבעה.

אבל לצד האידיאולוגיה, עומדים גם חישובים יותר מעשיים. פעילים במפלגה מודים כי המחלוקת המרכזית מול המשותפת היא על מספר המקומות שתקבל בל"ד בצמרת הרשימה, אף שבמפלגה מעדיפים לא לדבר על המחלוקת הזו בפומבי, כדי לא להרגיז את הציבור.

בבל"ד סבורים שהעובדה שתע"ל קיבלה שני מקומות בשישייה הראשונה אינה מוצדקת, ובל"ד צריכה לקבל מקום נוסף בששת המקומות הראשונים. גם העובדה שלחד"ש יש שלושה מקומות בשישייה הראשונה ואילו לבל"ד יש רק אחד נראית להם לא צודקת.

לא נבהל מהסקרים. מתאנס שחאדה (צילום: אורן זיו)

לא נבהל מהסקרים. מתאנס שחאדה (צילום: אורן זיו)

"אנו דורשים להחזיר את הגישה הלאומית הטהורה", אמר שחאדה ל"שיחה מקומית" עוד לפני שנודעו תוצאות הסקרים האחרונים. "יש לנו מחלוקת גדולה עם גישתו של איימן עודה, והשתתפותו בהפגנות השמאל הישראלי ובכנס J Street ללא אישור השותפים במשותפת. אנחנו דוחים כל ניסיון להכניס אותנו למשחק של המחנות הפוליטיים בישראל".

במשותפת אומרים כעת שהם לא ימליצו על אף מועמד מהמפלגות הציוניות, אלא אם הוא יתחייב לפעול לסיום הכיבוש ולבטל חוקים גזעניים נגד ערבים. אולם בעיני שחאדה זה לא מספיק.

"שמענו דיבורים כאלה לפני הבחירות, ואחרי הבחירות החברים במשותפת המליצו על גנץ ועל לפיד", הוא אומר. "למרות זאת, שום דבר לא  סופי, וכל האפשרויות פתוחות, אם תהיה הסכמה על הגישה והחזון הפוליטי. התשובה שלי למי שאומר שאנחנו לא רוצים להשפיע היא שאפשר להשפיע בוועדות בפרלמנט. בשנים האחרונות השגנו הישגים משמעותיים, ללא כל ויתורים פוליטיים".

חשש שאף מפלגה לא תעבור

ההחלטה להתמודד באופן עצמאי התקבלה בוועד המרכזי של המפלגה, ועדיין יש מי שחולק עליה. לצד זחאלקה עצמו, שהעדיף לא להתראיין, גם ג'ומעה אל-זבארגה, חבר כנסת לשעבר שהפסיד לשחאדה בהתמודדות על המקום השני ברשימה, חושב שזה לא היה מהלך חכם.

"אנחנו מצייתים לחלוטין להחלטת הוועד המרכזי", אומר אל-זבארגה, "אבל היתה לנו עמדה אחרת. נכון שהמשותפת החלישה את המפלגות, ולא היתה מחויבת לתוכנית פוליטית שתייצג את המיעוט הערבי בלי להיות חלק מהמחנות בישראל, אבל אני וכמה חברים חשבנו שהעיתוי אינו מתאים".

אל-זבארגה התייחס בעיקר לשיעור ההשתתפות הנמוך הצפוי לפי הסקרים. "יש חוסר רצון גדול בקרב אנשים להשתתף בבחירות, והניסיון לימד אותנו שאחדות היא מה שמשכנע אנשים להשתתף", אמר אל-זבארגה. "הצעד הזה עלול לגרום לבל"ד לא לעבור את אחוז החסימה, ואולי גם חד"ש תע"ל ורע"מ לא יעברו. יש סיכון שאף מפלגה ערבית לא תגיע לכנסת".

לא הזמן המתאים. ג'ומעה אזבארגה (צילום: ויקימדיה CC BY SA 4.0)

לא הזמן המתאים. ג'ומעה אל-זבארגה (צילום: ויקימדיה CC BY SA 4.0)

למרות המחלוקת, אל-זבארגה עומד מאחורי הביקורת על ההתנהלות של המשותפת. לפי אל-זבארגה, "הגישה המסוכנת" של רע"מ, הקושרת בין קבלת תקציבים ובין ויתור על דרישות לאומיות, לא היתה באה לעולם "אלמלא הצעד של איימן עודה שפנה למחנה השמאל והמליץ ​​על גנץ".

הכוונות של עודה "היו אולי כנות", אומר אל-זבארגה, אבל ברגע שהוא נתן לגיטימציה למועמד מהמרכז-שמאל, "בא מנסור עבאס ואמר שאין הבדל בין השמאל לימין הציוני – וזה קצת נכון – ושאם אפשר לשבת עם השמאל, אפשר גם לשבת עם הימין".

אל-זבארגה לא שולל לחלוטין אפשרות שבל"ד תמליץ על מועמד כלשהו לראשות הממשלה, אבל המועמד הזה "צריך להתחייב לסיים את הכיבוש ולבטל חוקים גזעניים, ואנחנו יודעים שמועמד כזה לא קיים. 80 חברי כנסת מגדירים את עצמם כימין. איזה אופק פוליטי אפשרי במצב הזה?"

אף שהוא מחויב לעמדות המפלגה, אל-זבארגה לא שולל הליכה עם המשותפת בסופו של דבר, אבל העיקר בעיניו הוא ההסכמה על הדרך הפוליטית. "אפילו אם מדברים על מושבים, עמדות פוליטיות הן הבסיס לכל", הוא אומר.

"כשהרשימה שלנו תהיה חזקה יותר, ההשפעה שלנו תהיה גדולה יותר, אפילו בינלאומית. זה הדבר הכי טוב שהיה במשותפת, למרות כל התלונות שלנו שקיומה הרג את התחרות בין המפלגות ואת הפעילות המפלגתית בכלל".

הצעירים בעד פרישה

התמיכה הגדולה ביותר בהליכה עצמאית של בל"ד בא מקרב הצעירים במפלגה. קו פרשת המים, אומר הפעיל מימנה עקרי, שהתמודד על המקום החמישי ברשימת בל"ד, היתה ההחלטה של המשותפת להמליץ על גנץ. "בל"ד תמיד התנגדה למדיניות המשותפת בנושא ההמלצה, אבל היתה מחויבת להחלטת הרוב והעדיפה לשמור על האחדות", אומר עקרי. "בסופו של דבר התברר שבל"ד צדקה".

גם עקרי לא שולל לחלוטין חזרה למשותפת, אבל רק בתנאי שיהיה ברור שאין לה פרטנר במפלגות הציוניות. "העמדה הפוליטית כעת חשובה מאוד, במיוחד לאור עליית הגישה של רע"מ, והצורך להתעמת אתה", אומר עקרי. "בזירה הישראלית אין פרטנר, וכל ממשלה שתהיה, תיפול אם תרגיש שהיא עומדת על קולם של הערבים בסוגיה גורלית.

"הרשימה המשותפת סיממה את המפלגות, והרחיקה אותן מהרחוב ומהפעילים שלהן. הנחמה היחידה היתה שהצלחנו להשיג 15 מנדטים ובכך הצלחנו להשפיע, אבל גם דבקות במשותפת חייבת להיות לפי תנאים מסוימים ועל בסיס יעדים ברורים".

עבד אל-חלים דראושה, מזכיר סניף בל"ד בכפר אכסאל, אומר שפעילי המפלגה תומכים בהליכה עצמאית, אבל לא מסתיר את העובדה שחלק מהמחלוקת עם המשותפת נוגע למקומות שתקבל בל"ד ברשימה.

"כל האפשרויות על הפרק", אומר דראושה. "נכון שעיקר המחלוקת היא על הקו הפוליטי, אולם ישנה גם מחלוקת, אם כי היא פחות חשובה, על המושבים. בבל"ד כולם מסכימים שנעשה עוול למפלגה בהרכב האחרון של הרשימה המשותפת ושמגיע לה יותר ממושב אחד מבין ששת המושבים הראשונים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf