newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המפגינים בבלפור: אלימות משטרתית רק תגביר את המחאה

בהפגנה אמש בבלפור הופעלה רמה של אלימות מצד המשטרה שלא נראתה כבר כמה שבועות. שוטרים תועדו כשהם מכים מפגינים, גוררים אותם ומבצעים מעצרים ללא כל הצדקה. מפגינים סבורים שהיחס השתנה בעקבות לחצים מלמעלה

מאת:

משטרת מחוז ירושלים הגבירה את רמת האלימות נגד המפגינים מחוץ לבלפור אמש (שבת). כבר מההתחלה נעשה שימוש בכוח נגד צעדת המחאה, ובהמשך החלו ניסיונות פיזור כבר לקראת עשר בלילה.

מדובר בבירור בהחרפת ניסיונות דיכוי המחאה, במיוחד לאור השבועיים הקודמים, שהתאפיינו במעצרים בודדים ובהתנהגות יותר "מכילה" של המשטרה.

המפגינים סבורים כי היחס השתנה בעקבות לחצים מלמעלה, שגורמים למשטרה לחזור לטקטיקות שאפיינו את השבועות הראשונים של המחאה מול מעונו הרשמי של ראש הממשלה בבלפור. אתמול נעצרו כ-30 מפגינים, וחלקם נאזקו באזיקוני פלסטיק באוטובוס העצורים.

שוטרים עוצרים מפגינים סמוך לכיכר פריז, 22 באוגוסט 2020 (צילום: אורן זיו)

שוטרים עוצרים מפגינים סמוך לכיכר פריז, ב-22 באוגוסט 2020 (צילום: אורן זיו)

ההתנכלות של המשטרה למפגינים התחילה כבר ביום חמישי, עם הפינוי בכוח של עשרות מיושבי מאהל המחאה כדי "לפנות" מקום להפגנת תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שבה השתתפו כ-300 איש.

ההתנהלות הזאת נמשכה גם בסוף השבוע, לפני ההפגנה, כשמשטרת ירושלים הודיע שלא תאשר צעדה מגשר המיתרים לבלפור. אף שלא ניתן אישור, כ-1,000 מפגינים התחילו לצעוד לקראת השעה שמונה לכיוון הכנסת ובית המשפט העליון. בהתחלה המשטרה ניסתה למנוע את הצעדה, אך לאחר מכן איפשרה לצועדים להגיע עד רחוב בצלאל, שם תכננו לעשות עוד "סיבוב" במרכז העיר לפני שיצטרפו להפגנה המרכזית בכיכר פריז.

אז התרחש האירוע האלים הראשון, כאשר ללא כל פרופורציה למצב בשטח פרשים דהרו לתוך הקהל, שכבר התפצל לכמה צעדות, ושוטרי יס"מ עצרו בכוח מפגינים.

סגן ניצב ניסו גואטה, קצין אגף המבצעים של מרחב ציון, תועד מכה כמה מפגינים. במשטרה טענו מאוחר יותר כי גואטה "הותקף", אך שני עדים לתקרית סיפרו ל"שיחה מקומית" שהיה מדובר באלימות חמורה ללא הצדקה.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Amir Levy (@amir_levy_levyamir) on

זה לא היה המקרה היחיד של אלימות משטרתית. במהלך כל הערב, ובמיוחד סביב חצות, שוטרים תועדו כשהם מכים מפגינים, גוררים אותם ומבצעים מעצרים ללא כל הצדקה.

ההתנהלות הזאת נמשכה גם בכיכר פריז. לקראת השעה רבע לעשר התחילו השוטרים לאכוף את המתווה שהציגה המשטרה ושקיבל את אישור בג"ץ, שלפיו אין להשתמש בכלים מרעישים אחרי השנה 21:30. השוטרים נכנסו לקהל, החרימו בכוח מגפונים ותופים, ועצרו יותר מעשרה מפגינים.

כמה מהמפגינים נעצרו על ידי שוטרים בלבוש אזרחי ("סמויים"), שחלק מהקהל חשב שהם בכלל מפגיני ימין שהגיעו להתעמת.

אורי גבעתי נעצר בזמן שצילם בטלפון הנייד שלו את הסמויים עוצרים מפגין אחר. גבעתי נעצר גם בחודש שעבר ושוחרר ללא תנאים ביום שלמחרת, כשבבית המשפט הוצג סרטון שבו רואים כי הוא נעצר ללא שעשה דבר. הפעם אמר גבעתי בזמן שהועלה לאוטובוס העצורים: "עמדתי וצילמתי עם הטלפון, לא עשיתי כלום. השוטרים מתנהגים באלימות מטורפת".

גם נשים מקבוצת "אמהות נגד אלימות משטרתית" שלבשו אפודים צהובים וניסו להגן על המפגינים נגררו בכוח מהמקום.

אילנה, שהגיעה עם בנותיה להפגנה, אמרה בזמן שעמדה על המדרכה והביטה בשוטרים עוצרים מפגינים צעירים: "נהייתה כאן מדינת משטרה. עיתונאים מפחדים, המשטרה מפחדת. אמיר אוחנה הוא לא השר לביטחון פנים. נתניהו הוא השר, והוא מצידו עושה הכל כדי להתחמק מהכלא. אבל אנחנו נהיה פה שבוע אחרי שבוע, והוא יילך הביתה או למשפט שלו".

במהלך כל הזמן הזה עמדו שני תותחי מים (מכת"זיות), שלא נעשה בהם שימוש בחודש האחרון, מותנעים ומוכנים לפעולה. עוד לפני חצות נכנסו מאות שוטרים לכיכר, והתחילו לדחוף ולגרור את המפגינים שישבו על הקרקע לכיוון גן העצמאות.

המפגינים מייחסים את חוסר הסבלנות שגילתה המשטרה אתמול ללחצים מלמעלה, לתחרות על המפכ"לות, ולדיון בבג"ץ שהיה בשבוע שעבר. אחד השוטרים אמר למפגין: "יש בג"ץ, עכשיו אנחנו אוכפים". אך פסיקת בג"ץ כלל לא התייחסה לצורך לפזר את ההפגנה אחרי השעה 23:00.

התחושה בשטח היתה שמהרגע הראשון המשטרה חיפשה איך "להיכנס" במפגינים, לאחר שהיה כבר נדמה שמישהו בצמרת הבין שההתנהלות בשבועות הראשונים של המחאה בבלפור, שכללה מעצרים של עשרות אנשים ושימוש במכת"זיות – רק מעצימה את המחאה משבוע לשבוע. כך, במשך שבועיים ההפגנות היו המוניות אך הסתיימו בצורה רגועה יחסית. האלימות המשטרתית שהופעלה אתמול צפויה דווקא להגביר שוב את המחאה.

בסיום ההפגנה, סביב השעה חצות וחצי, כשכיכר פריז התרוקנה ורק מפגינים בודדים התעקשו להישאר כדי לנקות את הלכלוך מהכביש, אמר סדי בן שטרית: "הם (המשטרה; א"ז) עושים מה שבא להם, כאילו שאנחנו בדיקטטורה על מלא. הם מתחילים להרביץ מהרגע הראשון, הם מכים אנשים ועושים פה בלגן סתם.

"אבל הם לא מבינים דבר אחד – שעל כל דבר כזה יבואו עוד כמה אלפים. בעוד שבוע ושבועיים יהיו כאן יותר. כשיהיו פה 100 אלף איש, כל משטרת ישראל יירדו על הברכיים".

"מצביעיי ביבי מובהקים עןוד מעט ייצאו לרחובות".סדי בן שטרית במחאה בבלפור (צילום: אורן זיו)

סדי בן שטרית במחאה בבלפור (צילום: אורן זיו)

מתחילת המחאה המפגינים חשים שהמשטרה פועלת בשירות נתניהו, ושהאלימות והמעצרים הם פוליטיים ונועדו לדכא את ההפגנות. עם זאת, הדברים של תנ"צ עופר שומר, מפקדו של סנ"צ גואטה, בתקשורת הבוקר (ראשון) על "ההסתה נגד המשטרה" הם שיא חדש בשקרים של המשטרה נגד מפגינים.

שומר אמר כי "יש 800 שמסיתים כל הזמן נגדנו, שמאיימים עלינו, שמקללים אותנו, שמתייחסים אלינו באדנות, מזכירים כל הזמן דברים לא רלוונטיים. הם מאיימים שידיחו אותנו מהעבודה שלנו ועל הילדים שלנו". מעבר לכך שקריאות "לא תהיה מפכ"ל" נגד דורון ידיד אינן "הסתה", נראה שבמשטרה מנסים להפוך את המאבק במפגינים, גם ברמה ההסברתית, לעניין אישי של המפגינים מול המפקדים.

שוטרים עוצרים מפגינים בכיכר פריז, 23 באוגוסט 2020 (צילום: אורן זיו)

שוטרים עוצרים מפגינים בכיכר פריז, ב-22 באוגוסט 2020 (צילומים: אורן זיו)

שוטרים עוצרים מפגינים סמוך לכיכר פריז, 22 באוגוסט 2020 (צילום: אורן זיו)

שוטרים עוצרים מפגינים סמוך לכיכר פריז, 22 באוגוסט 2020 (צילום: אורן זיו)

שוטרים מפנים מפגינים בכיכר פריז, 23 באוגוסט 2020 (צילום: אורן זיו)

שוטרים מפנים מפגינים בכיכר פריז, 23 באוגוסט 2020 (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf