newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

המלחמה בעזה: שוב מנווטים אותנו אל עבר כאוס חסר תוחלת

האם מי שהחליטו על הפעולה חשבו שהפעם התוצאה תהיה שונה מסבבים קודמים? האם הם באמת חשבו שהפעם לא יקומו יורשים, כפי שקרה אחרי כל הריגה יזומה? כנראה שלא. העיקר שהנדסת התודעה מתפקדת היטב

מאת:
טנקים ישראליים ליד הגבול עם עזה, ב-6 באוגוסט 2022 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

סבבים של לחימה בעזה נראים לממסד הישראלי כחוק טבע. חיל תותחנים ליד הגבול עם עזה, ב-6 באוגוסט 2022 (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)

הזנב הביטחוני שוב מנווט את הכלב העיוור, הממשלה והציבור, אל עבר כאוס חסר תוחלת. לא ברור אם פרסום הצילומים של מעצר בסאם אל-סעדי בג'נין והשפלתו נעשה בכוונה, או בזחיחות דעת רשלנית. אבל היה ברור שלכך תהיה תגובה. הנהגה אחראית היתה צריכה לקזז את נזק הפרסום וההשפלה כדי לעצור הידרדרות.

הלאה. לא ברור מה הביא לעוצר על יישובי חונק (מה שמכונה בישראל עוטף) עזה. האם היתה התראה ממוקדת על חוליות נקם בעקבות המעצר? אם כן, מדוע לא פעלו באופן ממוקד נגדן? בכל מקרה, ההתראה לא התממשה, והיו מגעים, ברמה כלשהי, להרגעת המתיחות. אבל הם לא הבשילו, מכיוון שישראל הרגה את תייסיר ג'עברי.

סביר שהיה בידי ישראל מידע שהוא עתיד להגיע לדירה שבה נהרג, אבל לא בטוח שידעו את היום המדויק והשעה. ארבו לו. האם סיפור חוליות הנ"ט היה סיפור כיסוי? לא ברור. בכל מקרה, הריגתו התבצעה בידיעה שהדבר יביא לירי מסיבי של רקטות על ישראל.

האם מי שהחליטו על כך חשבו שהפעם התוצאה תהיה שונה מסבבים קודמים? ככל הנראה לא. סבבים של לחימה בעזה נראים לממסד הישראלי כחוק טבע. הטבע הפלסטיני כמובן, לא הטבע הישראלי הרחום.

לא רק הריגתו של ג'עברי הוכנה היטב, גם הנדסת התודעה הישראלית. צילומים מרימי מורל ומסיחי דעת מהשאלות העקרוניות זורמים לתקשורת ההמונים. אליהם הצטרפה מקהלת גדולה של פרשנים סוכני הממסד.

אחורה. ב-1995 סוכני ישראל הרגו במלטה את פתחי שקאקי, מייסד וראש הג'יהאד האסלאמי. שנים טענו תומכי ההריגות היזומות שפעולות אלו משיגות את יעדן – שיתוק הארגון כולו, אם לא חיסולו – וודאי כאשר מדובר בארגון קטן כמו הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני.

ובכן, הארגון חי בועט, ומוכיח שלא רק חמאס יכול לירות רקטות לעבר שדה התעופה בן גוריון ולאזור ירושלים. וכשם שלפתחי שקאקי קמו יורשים, כך יקומו גם לתייסיר ג'עברי מצפון הרצועה, לחאלד מנסור מדרום הרצועה, ולבסאם אל-סעדי בג'נין.

נחזור לכאן ועכשיו. למי יש אינטרס לצדד בפעולה? ראשית, לפוליטיקאים. בגלל הבחירות, מרחף מעליהם האיום לאבד מקום עבודה מתגמל היטב, אחרי שהשקיעו מאמץ רב להשיג את הג'וב. פעולה צבאית מוצלחת יכולה לעזור להם לחזור לתפקיד בכיר אחרי הבחירות.

ציני? לא ייתכן? ניזכר לרגע בשמעון פרס, שאישר להרוג את יחיא עיאש ויצא לפעולת ענבי זעם בלבנון, שניהם ב-1996, שנת בחירות.

שנית, אנשי הצבא והביטחון, ובפרט רמטכ"ל לוחמני כאביב כוכבי. זה מה שהם יודעים לעשות ומתאמנים לקראתו. אותם הדרג המדיני היה צריך לבלום, ולהציב חלופה מדינית. על היעדרה משלמים ההרוגים והפצועים – פיזית ונפשית.

מנחם קליין הוא פרופסור אמריטוס למדע המדינה באוניברסיטת בר אילן. קליין היה יועץ למשלחת ישראל במשא ומתן עם אש"ף בשנת 2000 ונמנה על מובילי יוזמת ז'נבה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf