newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הכטב"מים של נתניהו

ראש הממשלה הפך את בכירי הליכוד ללהק של כלי טיס בלתי מאוישים, שמפציצים מטרות בשלט רחוק. מירי רגב מטפלת בערבים, דוד ביטן בדמוקרטיה ויריב לוין אחראי לכך שנתניהו יראה אנושי יחסית. אבל הבעיה היא תמיד במפעיל

מאת:

הכטב"ם, הלא הוא "כלי טיס בלתי מאויש”, הוא אחת הפנינים היקרות והנחשקות ביותר בשדה הקרב המודרני. הוא מייצג את המקום הבלתי מוכר והבלתי מדווח הזה, שבו מדינות מערביות עם גישה למערכות נשק משוכללות גוזרות מוות על מספר לא ידוע של בני אדם הרחק מעין המצלמה, ולכן הרחק מעין המצפון.

הכטב"ם הוא כלי האוננות העצמית האולטימטיבי: הוא מופעל מרחוק, וכל מי שהיה בן 4 והפעיל מכונית על שלט יודע כמה אושר מסבה יכולת כזו לליבו של גבר ממשפחת האדם: הוא שקט, חשאי, קטלני – כל הדברים שגברים שלא באמת זכו להתבגר שואפים להיות. הוא גם מאפשר חוויית הרג מבודדות, שלא לומר סוציופתית לחלוטין: אין דם, אין רעש, אין זעקות פצועים, אין גפיים כרותות, אין יתומים וחידלון נורא: יש סרטון וידיאו קצר עם פיצוץ אורגזמטי ומעוור-מצלמות בסופו וזהו. עד למשגל הכטב"מי הבא.

אבל לא לדבר על שדה הקרב החולני של ההווה באתי, אלא על המציאות הפוליטית של מדינת ישראל. ובמציאות הזו יש המון כלי טיס בלתי מאוישים שמסתובבים באוויר ומפציצים מטרות בלי הבחנה, אבל מפעיל יש רק אחד. למפעיל קוראים בנימין נתניהו; לכלי הטיס הבלתי מאוישים קוראים ענת ברקו ומירי רגב, דוד ביטן  ומיקי זוהר, גלעד ארדן ויריב לוין, או בקצרה: אנשי המנגנון של השלטון הרקוב והמטומטם של הליכוד.

> בצל חוק האזרחות: מסע הייסורים בדרך לקצבאות הילדים

בנימין נתניהו בהליקופטר (מרק ישראל סלם, פול)

משחק בג'ויסטיק של שלט רחוק. בנימין נתניהו בהליקופטר (מרק ישראל סלם, פול)

כי אחרי שני עשורים וחצי של ניפוי כל כלי טיס אנושי, בעל יכולת חשיבה אוטונומית, הליכוד נשאר רק עם טיפוסי אנוש שמגשימים את עצמם דרך מילוי משאלותיו של המפעיל (דיכוי התקשורת, טשטוש גבולות מוסריים, בניית פולחן כמו-דתי סביב המנהיג ורעייתו) הלוחץ על כפתוריהם. לפעמים הוא אפילו לא צריך ללחוץ על אף כפתור: שבבי האינטליגנציה המלאכותית המושתלים בכטב"מים של הליכוד מאפשרים להם לזהות דפוסים בפקודותיו של המפעיל, לחזות אותם מראש ולפעול כביכול בצורה אוטונומית, אך תמיד תוך בקשת אישורו של המפעיל.

זוהי תנועת הליכוד, ולאחר 25 שנות קללת נתניהו, זוהי דמותה התרבותית והמוסרית של מדינת ישראל. אנשים שיתמסרו כליל, עד כדי רצח ודיכוי אלים, לגחמותיו של מנהיגם, אלה שיעמדו מהצד ויעשו את עצמם לא רואים וחבורה קטנה מאוד, קטנה מדי, של מי שיתנגדו התנגדות נמרצת לדיקטטורה הטכנוקרטית והחולנית של הזוג נתניהו.

מי אלה, הכטב"מים, ומהן משימותיהם?

להלן כמה דוגמאות:

מירי רגב היא כטב"ם שגזרת הפעולה שלו היא השנאת ערבים (אלגוריתם המוטבע במערכות ההפעלה של כל כלי הטיס הבלתי מאוישים של הליכוד) ועירור תחושת מלחמה אתנית-מעמדית מתמדת.

דוד ביטן הוא כטב"ם שמפציץ מטרות בנושא נורמליזציה של טמטום דיקטטורי מנגנוני, תוך קריצה למצביעי ליכוד נרקיסיסטיים שהשתלבו בתפקידים בכירים כי הם היו קרובי משפחה של מישהו.

ענת ברקו היא כטב"ם המטווח יעדים בתחום המוזרות החקיקתית והאקסצנטריות האישיותית, תוך משחק על פמיניזם והשכלה, שניהם מבוססים על קטעי קוד גנובים מהאקר רוסי אנונימי.

גלעד ארדן הוא כטב"ם הפוגע ביעדי אויב בתחום לגיטימציה אשכנזית לפעולות ערסו-פשיסטיות, ומתן תחושת "אבל לבשתי חליפה” לפעולות דיקטטורה ומאפיה.

יריב לוין הוא כטב"ם המכסה את גזרת הטכנוקרט המוגזם עד כדי כך שהוא גורם למפעיל הארכי-טכנוקרט להיראות אנושי; כמו כן הוא עוסק ביחצ"ון של היעדר מוסר ומצפון כמודל לגיטימי של אנושיות.

וכן הלאה וכן הלאה: מכונות הרעש וההרס המופעלות מרחוק של הליכוד הן רבות ומטרותיהן מגוונות. אבל כמו בכל סרט חייזרים ראוי לשמו, אנחנו לא שוכחים שהרס חללית האם משמיד גם את כל החלליות הקטנות, או אם לחזור למודל הכטב"מי, הרס המפעיל גוזל חורבן על כל כלי הטיס השועים למרותו.

> בנימין נתניהו כבר לא מצליח לספר את הסיפור הישראלי

חייל צה"ל ומזל"ט (IDF CC BY-NC 2.0)

זה מטוס? זה כתב"ם? לא, זה יריב לוין. (אילוסטרציה: דובר צה"ל)

המטרה האחת, הגדולה והמשמעותית, היא סיום שלטונו של נתניהו באופן שימיט חרפה ודראון עולם עליו ועל הסייענים הבזויים של הדיקטטורה המתהווה תחת הנהגתו. אסור לשכוח את זה. אף אחד מהכטב"מים לא מפעיל את עצמו ולא שווה מאמץ אסטרטגי (גם אם שווה להתחקות אחר הרציונל המונח בבסיס תוכניות המתקפה הייעודיות שלו).

ולסיום, הזווית האנושית המכרעת תמיד: אשליית המלחמה הקלינית, שכלי הטיס הבלתי מאוישים מייצגים בשלמות ארכיטיפית, היא אחד השקרים הנוראיים של עידן הלוחמה העכשווי. מפעילי כלי הטיס הללו בצבא ארה"ב סובלים מתסמיני דחק פוסט טראומטי במספרים מבהילים ולא רק זה: ממדי הפרישה מהשירות הספציפי הזה נמצאים בשיא. יש לא מעט חומר ברשת על התחום המרתק הזה, שקושר את המוסר, הלחימה והנפש בצורה בלתי רגילה, ומעניין מה צה"ל לא מספר לנו על הבריאות הנפשית של מפעילי הכטב"מים שלו.

אבל נעזוב את זה כרגע. מה שאני בעיקר רוצה לומר הוא שבמקרה שלנו גם המחיר הנפשי של השתעבדות למפעיל הוא יקר מאוד. באופן אישי אני סקרן מאוד לשמוע את הווידויים של המסכנים והבזויים, מכחלון עד גילה גמליאל, מגדעון סער עד בוגי יעלון, שלאורך השנים הפכו את עצמם למסופים מרוחקים של החזון החולה והטכנוקרטי של בנימין נתניהו, ורעייתו.

> בנימין נתניהו באמת מעוניין במשא ומתן לשלום

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf