newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הידרדרות במצבו של עיתונאי פלסטיני ששובת רעב בשל מעצרו המנהלי

עורך דינו של מוחמד אלקיק השובת רעב כבר 46 ימים ומאושפז בבית החולים "העמק" מדווח כי הוא איבד את היכולת לדבר או ללכת. למרות זאת הוא אזוק למיטתו בשלוש גפיים. בקרוב עשויה לעלות על הפרק שאלת ההזנה הכפיה

מאת:

עם כניסתו של היום ה-46 לשביתת הרעב של העציר המנהלי מחמד אלקיק, מדווח עורך דינו, אשרף אבו סנינה, על התדרדרות נוספת במצבו, וכי הוא החל להקיא ולהשתין דם. לדבריו, אלקיק איבד את היכולת לדבר או ללכת, והוא מתקשר בקושי בעזרת סימנים. למרות זאת הוא אזוק למיטתו בבית החולים "העמק" בעפולה בשתי רגליים וביד אחת במשך 24 שעות ביממה.

אחד התסמינים של שביתת רעב מלאה הוא סכנה של מוות פתאומי לאחר כ-7 שבועות, ואלקיק כבר נמצא בטווח הסכנה לחייו. עם ההתדרדרות במצבו, נושא ההזנה בכפיה צפוי לעלות בקרוב על שולחנו של היועמ"ש, וזה יצטרך להכריע האם יוחדר צינור ישירות לקיבתו של העציר המנהלי ויזרים נוזל שיסכן את חייו, ישלול את שארית כבודו וזכותו על גופו, אך ככל הנראה יחזיק אותו בחיים.

בית החולים סרב להגיב לגבי התכנסותה של וועדת ההזנה, זו שאמורה להכריע בשאלת ההזנה בכפייה, וטען כי הוא מנוע מלמסור מידע על מי שנמצא בחסות שב"ס, זאת למרות שזו וועדה של בית החולים. משב"ס נמסר כי העצור נמצא בבית החולים תחת מעקב רופאים ושב״ס אינו מוסמך למסור על כך מידע, וכי אזיקתו למיטה בשלוש גפיים "נעשית על פי הנהלים ובהתאם להערכת מסוכנות התואמת לתנאי המקום".

> בימין גילו שיש עינויים בישראל

הפגנת סולידריות בשכם עם שובת הרעב העיתונאי מחמד אלקיק. 31 דצמבר 2015 (אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

הפגנת סולידריות בשכם עם שובת הרעב העיתונאי מחמד אלקיק. 31 דצמבר 2015 (אחמד אל-באז/אקטיבסטילס)

אלקיק, כתב ערוץ החדשות הסעודי "אלמג'ד", תושב דורא שבאיזור חברון, נעצר בלילה של ה-21 לנובמבר. חיילים פוצצו את דלת ביתו ולקחו אותו למתקן חקירות, שם הוחזק במשך מעל שלושה שבועות עם צו איסור מפגש וללא כל מגע עם העולם החיצון. ארבעה ימים לאחר תחילת החקירה, כשהבין אלקיק, לדברי עורך דינו, שמדובר בחקירה פוליטית, הכריז במחאה על שביתת רעב. במהלך החקירה, כך על פי מקורביו, הוא נחקר על "הסתה עיתונאית", וכשסרב לשתף פעולה, הועבר למעצר מנהלי לכליאה ללא משפט.

עד כה שביתתו של אלקיק נענית בשתיקה מצד כל הצדדים. התקשורת הישראלית דוממת, כהרגלה, אך ארגוני האסירים של הרשות הפלסטינית לא יוצאים מגדרם, כמו שעשו במקרים קודמים, יתכן שבין השאר בגלל עמדתו הביקורתית של אלקיק להתנהלות הרשות ואי-הרצון להפוך אותו למרטיר.

ראוי לציין כי אלקיק, פעיל חמאס על פי השב"כ, הוא מבקר ידוע של הרשות הפלסטינית ומאמריו האחרונים לפני מעצרו ביקרו את מדיניות הרשות בנושאים שונים. בין היתר טען כי חופש העיתונות ברשות הוא בדיחה, וביקר את מנגנוני הבטחון והמעצרים של פעילים פוליטיים בגדה המערבית.

בשבוע שעבר פרסמנו כי מקורבים לעיתונאי טוענים כי הוא עבר עינויים במהלך חקירתו באמצעים שכללו בין השאר מכות, צעקות, כפיתות בתנוחות מכאיבות לאורך זמן, מניעת שינה לתקופות ארוכות, חשיפה לקור, והשמעת מוזיקה בווליום גבוה.

> השיטה: כך משתלטים המתנחלים והמדינה על אדמות פלסטינים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf