newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ההתנגדות הלא-אלימה לא כשלה, אבל אין מי שינהיג אותה

בהיסטוריית ההתנגדות הפלסטינית שמור מקום מיוחד למאבק הלא-אלים, שדוכא על ידי ישראל ביד קשה בדיוק כמו המאבק המזוין. אך כדי שיצליח, הוא זקוק להנהגה אמיצה ומחויבת המחוברת לעם, וזו, למרבה הצער, איננה כיום בנמצא

מאת:
מנהיגי ההתנגדות הלא-אלימה לא נושאים ונותנים, לא מוותרים, ולא מחזיקים בתעודות VIP. חייל מול מפגין פלסטיני בכפר בית דג'אן, 27 בינואר 2023 (נאסר שתייה / פלאש 90)

מנהיגי ההתנגדות הלא-אלימה לא נושאים ונותנים, לא מוותרים, ולא מחזיקים בתעודות VIP. חייל מול מפגין פלסטיני בכפר בית דג'אן, 27 בינואר 2023 (נאסר שתייה / פלאש 90)

העם הפלסטיני ניצב כעת בפני אפשרויות מוגבלות מאוד, וייתכן שניתן לתמצת אותן במילה אחת, והיא "התנגדות". להתנגדות צורות רבות ומגוונות.

יש התנגדות מזוינת, ולוחמי העם הפלסטיני נקטו בה במהלך יותר ממאה שנה. ישנה התנגדות עממית, שאפשר לתמצת אותה במושג "אינתיפאדה", וכל חלקי העם הפלסטיני הוציאו אותה לפעול יותר מפעם אחת באופן שהדהים את העולם.

וישנה ההתנגדות הלא-אלימה המאורגנת, שקרא לה המנוח פייסל חוסייני, והחל לארגן אותה מייסד המכון הפלסטיני לחקר האי-אלימות, ד"ר מובארכ עווד, בירושלים בסוף שנות השמונים של המאה הקודמת, אולם הכיבוש דיכא אותה וגירש את עווד לארצות הברית. הציבור הבין אז שהכיבוש מדכא את ההתנגדות הלא-אלימה, את תהלוכות הנרות ואת ההפגנות השקטות, שבהן לא הושלכה אפילו אבן אחת, באופן שאינו נופל מדיכוי המחאות הקשות אשר נפוצו יותר ויותר.

בהיסטוריה שלנו, השלטון הצבאי הגזעני עוצר ומגרש את המטיפים לשלום, את המרצים באוניברסיטאות, את אנשי הדת ואת הנזירים, בדיוק כפי שהוא עוצר ומגרש את המטיפים למאבק מזוין, וגם הם אינם חסינים מפני העונשים הגזעניים שהוא מטיל.

בהסתמך על ניסיונם של עמים אחרים ומנהיגי המאבקים בעולם, חובה עלינו לעמוד על כמה מהתכונות של מנהיגי ההתנגדות הלא-אלימה:

מנהיגי ההתנגדות הלא-אלימה לא נושאים ונותנים, לא מוותרים, לא מחפשים פתרון פשרה ולא מחזיקים בתעודות VIP ל"בכירים" ולאנשי עסקים. המשא ומתן שניהל גנדי עם הכיבוש האנגלי היה שיעור מעורר השראה בהיסטוריה. גם כאשר הזמינו אותו למשא ומתן בלונדון, הוא לקח איתו עז כדי שישתה מהחלב שלה, משום שהעם ההודי החרים את מוצרי החלב האנגלים.

מנהיגי ההתנגדות הלא-אלימה לא מנותקים מההמונים ולא חיים בבתים יפים ומפוארים. הם לא הולכים במצעדים מלווים בשמירה חזקה, אלא חיים בין האנשים וכמו האנשים, ורמת החיים שלהם לא משתנה. הכומר מרטין לותר קינג שינה את פני ההיסטוריה האמריקאית מבלי שנשא בידו אקדח או אפילו אלה.

מנהיגי ההתנגדות הלא-אלימה לא נשברים, יהיה אשר יהיה המחיר, משום שהם מאמינים באמונה שלמה ברעיון. נלסון מנדלה המשיך לדבוק באותם הרעיונות ובאותה התנהגות ובאותה עמדה התומכת בבחירות גם כאשר היה כלוא בצינוק ברובין איילנד, וגם כאשר היה נשיא המדינה.

חובה עלינו לחשוב בצורה טובה יותר על האופן שבו נגן על הצעירים של פלסטין, שהיום מוּצאים להורג מדי יום ברחובותיה. רבות מהסיסמאות כשלו, כמו גם רבים מהמנהיגים שלא עמדו במבחן המוסרי של המהפכה

מנהיגי ההתנגדות הלא-אלימה אמצעיהם לא-אלימים, אבל הם לוחמים במחשבות ובחזון, ואלימים כלפי עצמם אם נדרש מהם לסטות מדרך המאבק והשחרור.

מנהיגי ההתנגדות הלא-אלימה הם סמלים לאומיים. יש להם היסטוריה מכובדת של מאבק, הם שילמו מחירים עצומים והקדישו את חייהם לניצחון. הם אינם סוכנים של שגרירויות זרות, לא מחזיקים דרכונים זרים ולא נוסעים לאתרי נופש מרגיעים ונוטשים את מחנות הפליטים. הם נאבקים למענם.

חובה עלינו לחשוב בצורה טובה יותר על האופן שבו נגן על הצעירים של פלסטין, שהיום מוּצאים להורג מדי יום ברחובותיה. רבות מהסיסמאות כשלו, כמו גם רבים מהמנהיגים שלא עמדו במבחן המוסרי של המהפכה.

כמה כואב לי לשמוע מנהיגים המנותקים מהמציאות ונעדרים את התכונות של מנהיג לאומי, מלבד התואר הרשמי. בתואר הרשמי הם מנהיגים, אבל במציאות הם רק פרשנים ומפקחים, המופיעים מעל מסכי הטלוויזיה כדי להסביר לנו למה ילדינו צריכים למות.

נאסר לחאם הוא העורך הראשי של סוכנות מען, שם התפרסם המאמר במקור. מערבית: מירון רפופורט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

השאירה מאחוריה בור גדול. בות'יינה דביט (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק של בות'יינה דביט)

"הסלע שראה את האופק". לזכרה של בות'יינה דביט

שנים רבות של פעילות פוליטית, חברתית ופמיניסטית הפכו את דביט, אדריכלית ובת למשפחה קומוניסטית מרמלה, לאחת הדמויות המזוהות ביותר עם העיר. מסע הלוויה שלה סימל את המרקם המיוחד של האנשים שראו בה שותפה לדרך

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf