newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

דארין טאטור: אמשיך לכתוב גם מתוך הכלא

מלווה בתומכים ערבים ויהודים הגיעה הבוקר טאטור לכלא קישון לרצות מאסר של חודשיים. באירוע בביתה אתמול אמרה: התביעה טענה שאני מסוכנת ליהודים, אבל אולם המשפט היה מלא בתומכים יהודים. המאמר הראשון על טאטור פורסם ב"שיחה מקומית"

מאת:

"אני אהיה בכלא, אבל אהיה אתכם בלב. צריך להיאבק נגד כל חוק גזעני וכנגד כל אי-צדק. ערבית היא השפה שלנו ושום חוק לא ישנה זאת. אני אמשיך לכתוב מתוך בית הכלא. אני מבטיחה שכשאצא מהכלא יהיו לי שירים חדשים" זה מה שאמרה דארין טאטור רגעים ספורים לפני שנכנסה הבוקר לבית המעצר קישון לרצות את עונש המאסר שנגזר עליה בגלל שיר שכתבה.

"אני נכנסת היום לכלא לרצות את המאסר שנגזר עלי בגלל שיר שכתבתי", הוסיפה טאטור, "זה כבוד בשבילי וזה לא מרתיע אותי. אני קוראת לכל הפלסטינים ב-48 להצטרף להפגנה ביום שבת נגד חוק הלאום". טאטור הגיעה לבית המעצר מלווה בתומכים יהודים וערבים, שהגיעו אתה מביתה בכפר ריינה שליד נצרת. היא תרצה מאסר של חודשיים, לאחר ניכוי של 97 הימים שכבר ישבה במעצר מתוך העונש של חמישה חודשי מאסר נגזר עליה.

דארין טאטור לפני כניסתה לבית המעצר. "אצא מהכלא עם שירים חדשים". (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

דארין טאטור לפני כניסתה לבית המעצר. "אצא מהכלא עם שירים חדשים". (צילום: אורן זיו/אקטיבסטילס)

אתמול בערב התכנסו קרוב למאה אקטיביסטים, תומכים וקרובי משפחה בבית משפחתה של דארין כדי להיפרד ממנה לפני כניסתה לכלא. טאטור הקריאה משיריה, סיפרה שזו הפעם הראשונה שהיא עושה זאת זה שלוש שנים, והודתה על התמיכה שקיבלה. "התביעה טענה שאני מסוכנת ליהודים, שאני מסיתה", אמרה טאטור, "אבל קיבלתי מכם תמיכה ובכל הדיונים האולם היה מלא גם ביהודים שתמכו בי. לצעירים הערבים אני אומרת: תמשיכו לכתוב תמשיכו להתבטא בערבית, זו השפה שלנו ואין שום חוק בעולם שיגרום לנו להפסיק להשתמש בה״.

יואב חיפאווי, אקטיביסט ובלוגר, סיפר כיצד התוודע לסיפורה של טאטור וציין כי את המאמר הראשון עליה הוא פרסם ב"שיחה מקומית". מאז כתב חיפאווי עוד עשרות מאמרים, רבים מהם פורסמו ב"שיחה מקומית" ותורגמו לאנגלית.

״באוקטובר 2015 שמעתי על דארין", סיפר חיפאווי, "שאלתי על מה היא עצורה וכשאמרו לי על שיר, אמרתי שלא יכול להיות שמשוררת פלסטינית עצורה על שיר ואף אחד לא כותב על זה״, אמר חיפאווי.  "אז אני כתבתי את המאמר הראשון. דארין משלמת את המחיר, אבל המחיר לדעתי כדאי, כי יש אלפי מקרים שאנשים נכנסים לכלא ואף אחד לא מדבר על זה, יש אלפי מקרים של אי צדק, ואי אפשר להביא את כל אותם מקרים לדעת הקהל, ובמקרה הזה הצליחו לעורר את דעת הקהל בעולם כולו״

במהלך הערב הופיעו הזמרת דניאל רביצקי, ששרה כמה מהשירים של טאטור בתרגום לעברית, ויונתן שפירא, שחזר לפני מספר ימים מהמשט לעזה אחרי שנעצר על ידי הצבא.

קרוב לחצות, כשהאורחים הרבים התפזרו לביתם, ישבה טאטור עם אחיינה והדריכה אותו כיצד לטפל בחתולים שלה, סיבמה וכאדי. דארין ארזה תיק לכלא, ובו בגדים בצבעים המותרים, כמה ספרים, שני צילומים. היא מתכננת להמשיך לכתוב ולסיים את ספרה, אותו החלה לכתוב כשנכלאה לראשונה ב2015.

לפני כשבועיים גזר בית המשפט על טאטור חמישהחודשי מאסר מהם ינוכו 97 יום שכבר רצתה במעצר מלא. בתחילת מאי הורשעה טאטור, תושבת הכפר ריינה שליד נצרת, בהסתה לטרור ואלימות בגין שיר שכתבה, התקומם, עמי, התקומם",  ושני פרסומים נוספים ברשתות החברתיות. התביעה ביקשה מאסר בפועל של 15 עד 26 חודשים.

טאטור נעצרה באוקטובר 2015, שהתה שלושה חודשים במעצר ומאז במעצר בית תחת תנאים מגבילים ביותר. בשנים שעברו התנהלה נגדה מערכה משפטית סהרורית שבמסגרתה הספיקו להצעיד לבית המשפט שורה של מומחים לשירה ולשפה הערבית, כדי לנתח את מילותיה של משוררת צעירה שהייתה אלמונית כמעט לחלוטין עד למעצרה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

קישוטי רמדאן בבית החולים האירופי בח'אן יונס, בדרום רצועת עזה, במרץ 2024 (צילום: רווידה כמאל עמאר)

בבית החולים האירופי בעזה משתדלים ליצור אווירת רמדאן

משפחות ואנשי צוות קישטו את בית החולים, שבו מצאו מקלט אלפי עקורים מרחבי עזה, בניסיון נואש להרגיש קצת חגיגיות גם בתנאים האיומים שבהם הם חיים

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf