newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

בתמונות: מפגיני בלפור חגגו. "מה שיקרה עכשיו תלוי בנו"

אנשי מחאת בלפור חגגו אתמול את ניצחונם, אך אין להם אשליה שהמאבק נגמר. "אני מחזיק את הבנדנה והדגל ליד המיטה. ברגע שהם יתחילו להסריח משחיתות, נהיה בחזרה ברחוב". היו מי שהשוו את המחאה ליזמים סדרתיים: "הם למדו איך המערכת עובדת ולא יהססו לפעול שוב"

מאת:

מאות ממפגיני בלפור התכנסו אמש (ראשון) מחוץ לכנסת, בצפייה דרוכה להשבעת הממשלה החדשה. אחרי יותר מארבע שנים ברחובות ושנה מול מעונו של ראש הממשלה בירושלים, רבים מהם העדיפו לא לדבר לפני ההשבעה עצמה – נגד עין הרע. מולם התכנסו כעשרה תומכי ליכוד, שהזהירו מהחזרה ל"אוסלו וערפאת".

מפגיני בלפור חוגגים מחוץ לכנסת 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

"שום דבר לא יכול לעצור אנשים עם תקווה". מפגיני בלפור חוגגים מחוץ לכנסת 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

לקראת השעה תשע התכנסו המוחים מול מקרן שחובר לטלפון נייד והציג שידור מקרטע של ההשבעה. כשהסתיימה ההצבעה החלו החגיגות, שכללו בקבוקי שמפניה רבים. גם אחרי ההכרזה לקח לכולם דקות ארוכות לעכל את הבשורה – מחאת בלפור השיגה את מטרתה ובנימין נתניהו הולך הביתה, דבר שהיה קשה מאוד לדמיין רק לפני שנה.

למרות ההסתה נגדם, למרות הניסיונות להגביל את חופש ההפגנה, למרות האלימות המשטרתית הקשה והשחיקה – הם המשיכו להגיע שבוע אחר שבוע. המחאה זיהתה את הכוח שבהפגנות מול המעון עצמו, מול האדם שרצו לסלק, והצליחה להוציא מאות אלפי אנשים מביתם ולגלות גמישות מירבית מול ניסיונות הדיכוי, בלי להתנצל.

"הוכחנו ששום דבר לא יכול לעצור אנשים עם תקווה, אמנים, לא אלימים, בוורוד, עם פרחים. ניצחנו דיקטטור", אמר יניב סגל מהחזית הוורודה דקות לאחר ההשבעה.

"גנדי אמר שבהתחלה הם מתעלמים ממך, אחר כך הם צוחקים עליך, אחרי זה הם נלחמים בך ובסוף אתה מנצח. הלילה זו ההתחלה של ישראל חדשה. זה נשמע מוזר, אבל ראינו כבר מנהיגים שעובדים למען העם. נתניהו כבר 25 שנה ו-12 שנה ברצף לקח אותנו בתור בני ערובה, בגלל תאוות השלטון. הוא שכח שהוא בן אדם ושיד האלוהים לא נגעה בו", אמר סגל.

"אני רועדת, ירדו לי דמעות של אושר", אמרה מריה, אחת המפגינות, מחוץ לכנסת. "הוא גמור. הוא ינסה לעשות כל מיני טריקים, כמו שהוא תמיד עושה, אבל אנחנו ניצחנו. זו תוצאה של ארבע שנים של הפגנות. בשנה האחרונה היינו פה כל שבוע".

"אין לי ספק שמילאנו תפקיד מרכזי בשינוי שראינו", אמרה אפרת ספרן מקבוצת חקירה עכשיו, שקיימה מיצג צוללות מחוץ לכנסת אמש. "זה לא היה קורה ללא ההפגנות".

מפגיני בלפור חוגגים מחוץ לכנסת 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מיצג צוללות מחוץ לכנסת, ב-13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

"זה יום מדהים. זה כמו יום ההולדת שלי", אמרה גלי ישראל טל, שהסתובבה עם זר פרחים על ראשה. "אני יותר משמחה. הגיע הזמן, אחרי כמעט חמש שנים ברחובות. הגיע הזמן להיפטר מהפושע הזה. זה הזמן לחגוג, כי הרווחנו מחדש את המדינה שלנו".

"זה בזכות האנשים האמיצים שיצאו בחום ובקור, שחטפו מכות ונעצרו", אמרה קרן, אחת המפגינות.

רוב המוחים כלל לא הזכירו את ראש הממשלה החדש, נפתלי בנט. הוא לא היה העניין מבחינתם, ואין להם אשליה שהמאבק נגמר עכשיו. לדברי ספרן, "נתניהו זז הצדה, אבל עדיין נשאר כל כך הרבה לשנות. זה לא שנתעורר בבוקר למציאות שונה. הרבה מהבעיות יישארו אתנו. אבל מאוד חשוב שנתניהו זז הצדה, ונוכל להתחיל לעבוד על דברים כדי ליצור שינוי".

"המנהיגים בכנסת צריכים לזכור עכשיו שאני מחזיק את הבנדנה והדגל ליד המיטה שלי. ברגע שהם יתחילו להסריח משחיתות, נהיה בחזרה ברחוב", אמר סגל.

צלם המחאה רפי מיכאלי, שליווה את מחאת פתח תקווה מתחילתה, השווה בין המחאה לסטארט-אפ. לדבריו, גם אם הסטארט-אפ נסגר אחרי שנה או שנתיים, היזמים כבר למדו איך מפעילים מערכת כזאת. עכשיו, הוא אומר, אחרי שמאות ואלפי אנשים מהגרעין הקשה של המחאה למדו על בשרם איך להוציא אנשים לרחובות, לארגן הפגנות, להתמודד עם אלימות המשטרה. הם לא יהססו לחזור לרחובות גם בנושאים אחרים, כבר בקרוב. לדברי מיכאלי, "הם למדו איך המערכת עובדת והם כבר לא מפחדים – לא ממנה ולא מהאלימות".

אחרי שעה קלה של חגיגות, שבה המשטרה אף פתחה את הגדרות שחסמו את ההפגנה, המפגינים קראו להמשיך את החגיגות בכיכר רבין בתל אביב. עשרות מהם המשיכו משם לבריכה בכיכר הבימה, מכיוון שהבריכה בכיכר רבין היתה ריקה ממים.

מפגיני בלפור חוגגים בבימה 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מפגיני בלפור חוגגים בבריכה בכיכר הבימה בתל אביב, ב-13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

"איזה שחרור, חופש. חלמנו על הרגע הזה, עשינו והגענו", אמרה נאורה יערי, כשהיא חוגגת בתוך הבריכה בכיכר הבימה. לגבי הממשלה הבאה אמרה יערי: "השנה החולפת הוכיחה שזה תלוי רק בנו, לא בהם. אנחנו האופוזיציה. אנחנו קובעים את מה שיקרה. אם הם לא יתנהגו כראוי, הם ימצאו אותנו ברחובות, נגביר את המחאה". גם היא וגם מפגינים אחרים קראו לשמר את הקבוצות הרבות ברשתות החברתיות למען פעילות עתידית.

עידו, מפגין שעמד לצד יערי, ביקש לתקן: "אנחנו הקואליציה", הוא אמר. "נגמרו הימים שבהם אנחנו שמים פתק פעם בארבע שנים. נבוא ונזכיר להם כל הזמן שהם עובדים בשבילנו. אם הם טיפה יסטו מהמסלול, נבוא אליהם".

מפגיני בלפור חוגגים מחוץ לכנסת 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מפגיני בלפור חוגגים, ב-13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מפגיני בלפור חוגגים מחוץ לכנסת 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מפגיני בלפור חוגגים בכיכר רבין 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מפגיני בלפור חוגגים מחוץ לכנסת 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מפגיני בלפור חוגגים מחוץ לכנסת 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מפגיני בלפור חוגגים מחוץ לכנסת 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מפגיני בלפור חוגגים מחוץ לכנסת 13 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מחכים עם החגיגות עד להשבעה של הממשלה החדשה. מפגינות בבלפור אתמול (צילום: אורן זיו)

חגיגות בבלפור לקראת השבעת הממשלה, 12 ביוני 2021 (צילום: אורן זיו)

מבטיחים להמשיך אחרי שנתניהו יילך. מפגינה אתמול בבלפור (צילום: אורן זיו)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf