newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביקורת פנימית בחד"ש: ההנהגה התרחקה מהחברים בשטח

בכירים בחד"ש טוענים שהמפלגה לא למדה לקח מהכישלון בבחירות הקודמות. "צריך לשנות כיוון", אומרים שם. בבחירות לרשימה לכנסת שייערכו בשבת הקרובה, איימן עודה צפוי להיבחר מחדש, קרב על המקום השני ועל המקום השלישי, ה"יהודי"

מאת:
עשויים למצוא את עצמם מתמודדים אחת מול השני על המקום השני בחד"ש. עאידה תומא-סלימאן ויוסף ג'בארין (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

עשויים למצוא את עצמם מתמודדים אחת מול השני על המקום השני בחד"ש. עאידה תומא סלימאן ויוסף ג'בארין (צילום: תומר נויברג / פלאש 90)

חד"ש התחילה את ההתארגנות שלה לקראת הבחירות הקרובות בכנס של מועצת המפלגה, שבו השמיעו רוב הדוברים דרישה להגדיל את הייצוג של המפלגה משלושה לארבעה מקומות בין ששת המעומדים הראשונים ברשימה המשותפת. רבים מהדוברים, כולל בכירים במפלגה, מתחו ביקורת על הנהגת המפלגה על כך שהיא לא הפיקה מסקנות מהירידה בכוחה של חד"ש בבחירות הקודמות והתנתקה מהפעילים ומהסניפים בשטח.

בכנס, שנערך בשבת, נאמו כ-30 מחברי מועצת חד"ש. כאמור, רבים דרשו שחד"ש תקבל ארבעה מששת המקומות הראשונים ברשימה המשותפת, במקום שלושה שיש לה היום. לרשימה המשותפת יש היום שישה חברים בכנסת, כאשר לצד נציגי חד"ש, שני מושבים שייכים לתע"ל בראשות אחמד טיבי ואחד לבל"ד. הסקרים הנוכחיים מעניקים למשותפת גם כן שישה מנדטים, כך שהגדלת הייצוג של חד"ש עשויה להביא לכך שרשימתו של טיבי תאבד מושב בכנסת.

אולם מעבר לדיון על חלוקת המקומות במשותפת, רוב השיח עסק בהתנהלות המפלגה מאז שהחלו סבבי הבחירות, בתחילת 2019. חברים רבים שעלו לדוכן ומתחו ביקורת על הנהגת המפלגה. מי שפתח והוביל את הביקורת היה ד"ר עפו אגבאריה, חבר כנסת לשעבר ומי ששימש כיו"ר חד"ש עד שהתפטר לפני כשנה וחצי ועדיין לא מונה לו מחליף.

"אני הסקתי מסקנה והתפטרתי, ואתם שם למעלה במפלגה לא לקחתם שום אחריות", אמר אגבאריה בהפנותו את עיקר הביקורת למזכ"ל מק"י, עאדל עאמר, ולמזכ"ל חד"ש, מנסור דהאמשה. חד"ש היא מסגרת פוליטית רחבה, שבתוכה מק"י היא המרכיב העיקרי.

לטענת אגבאריה, בניגוד למסורת בחד"ש, מנהיגות המפלגה לא טרחה ללמוד לעומק את תוצאות סבבי הבחירות לכנסת, כדי להפיק מהם לקחים וליישם אותם בכל הרמות, מההנהגה עד הסניפים. זאת למרות שהייצוג של חד"ש הצטמק מחמישה ח"כים בכנסת הקודמת לשלושה בלבד בכנסת הנוכחית.

הביקורת הזו באה על רקע האתגר הפוליטי שמציגה רע"מ בראשותו של מנסור עבאס מול ההתקוטטויות הפנימיות במשותפת. בהקשר זה נודע ל"שיחה מקומית" שיש החלטה במק"י ובחד"ש להשאיר את דהאמשה מחוץ לקמפיין של חד"ש ושל המשותפת בשל "השיח המיושן והאגרסיבי, שמבריח מצביעים פוטנציאליים".

מקורות בחד"ש אמרו ל"שיחה מקומית" כי יש צורך לשנות כיוון "כי החברה הערבית כבר עייפה ואדישה ולא מוכנה לספוג עוד ועוד הכפשות אישיות והצהרות ריקות וסיסמאות חלולות". חברים  בחד"ש אמרו שהתחושה היא שהציבור הערבי התעייף מללכת שוב ושוב לקלפיות, משום שאינו רואה שחד"ש או רע"מ מקרבות אותו לפתרון הבעיות הבוערות שלו.

ואז - מתנגד לה. צעדת אחד במאי של מק"י בנצרת, 2009 (גילי יערי / פלאש 90)

שכחו את הסניפים. צעדת אחד במאי של מק"י בנצרת, 2009 (גילי יערי / פלאש 90)

דהאמשה עצמו אמר ל"שיחה מקומית" שהחליט לא לעמוד בראש הקמפיין של המשותפת בבחירות הבאות, ושהשבוע ייבחר לו מחליף. ככל הנראה יהיה זה מזכ"ל מק"י עאמר. דהאמשה הבהיר עוד שבינתיים הוא ממשיך לתפקד כמזכ"ל חד"ש והוא ימשיך להיות חלק מהקמפיין של חד"ש.

לגבי הדרישה בחד"ש להגדיל את הייצוג שלה בתוך המשותפת אמר דהאמשה, כי "לגיטימי שכל מפלגה תנסה לשפר את מעמדה בתוך המשותפת". הוא הביע תקווה שהמשותפת "תשמור על עצמה כמסגרת פוליטית שונה מהדרך השנויה במחלוקת של רע"מ".

איימן עודה לא מתייעץ עם המפלגה

בדבריו בכנס, טען אגבאריה שמנהיגות חד"ש הפסיקה לבקר בסניפים ולבוא במגע עם החברים, בניגוד למה שהיה בעבר. הוא גם יצא נגד ח"כ עאידה תומא סלימאן, שהציגה את מועמדותה ליו"ר חד"ש בכנס הקודם של המפלגה לפני כשנה וחצי, למרות ההסכמות של הרוב המכריע בהנהגה לבחור לתפקיד את ראמז ג'ראיסי, לשעבר ראש העיר נצרת.

אגבאריה גם האשים את יו"ר המשותפת איימן עודה על כך שאינו מתייעץ מספיק עם עמיתיו בחד"ש ונוקט בצעדים מבלי לדון בהן קודם במוסדות המפלגה. לביקורת על עודה הצטרפו חברים נוספים במפלגה. לדבריהם, עודה "מגזים במירוץ הכוכבים" מול ח"כ אחמד טיבי. טענה נוספת נגד עודה היא שהוא הרחיק לכת בהצהרות שלו בזכות מה שאותם חברים מגדירים כ"ישראליזציה" של השיח הפוליטי בחברה הפלסטינית, תוך הדגשת הפן האזרחי על חשבון הפן הלאומי.

אגבאריה נגע גם בנקודה רגישה, הקשורה לזהות העדתית של המועמדים לכנסת. "ממתי אנו דואגים לכך שמקום זה או זה יהיה מיועד למוסלמי או לנוצרי?", תהה אגבאריה, "בעבר ייצגו את מק"י ח"כים נוצרים, ואף אחד לא קבל על כך שאין מוסלמים ברשימה". אף שהדבר אינו קבוע בחוקת חד"ש, מקובל שהמקום השני ברשימה שמור לנוצרי. עאידה תומא נבחרה לכאורה ב"משבצת" הזו.

לא יכול להביא לקמת ממשלת ימין אבל גם לא לשימור ממשלת הכיבוש של בנט. איימן עודה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

ייבחר כנראה למקום הראשון ללא מתחרים. ח"כ איימן עודה (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

בשבוע שעבר נפתחה האפשרות לחברי חד"ש להציג את מועמדותם לרשימה לכנסת. הבחירות עצמן יתקיימו בוועידת חד"ש, שתתכנס בשבת הקרובה.

למרות הביקורת נגד עודה נראה שאיש לא יתמודד מולו על המקום הראשון ברשימה, שבו הוא מכהן  מאז 2015. עודה נהנה מאהדה רחבה בקרב אלף צירי הוועידה, שיבחרו את המועמדים לכנסת. ההתנגדות לעודה קשורה גם לריב הפוליטי והאישי בינו לבין מוחמד ברכה, חבר כנסת לשעבר ומי שכיהן כיו"ר חד"ש לפניו. עודה דאג לשמור על קשרים חברתיים הדוקים עם הסניפים, והמתנגדים לו טוענים ש"עסקנות היתר" שלו פגעה בתפקודו כמנהיג הרשימה המשותפת.

מקומה של תומא-סלימאן לא בטוח

לעומת מצבו הבטוח יחסית של עודה, מעמדה של תומא סלימאן, המוצבת כיום במקום השני ברשימה, אינו מובטח. תומא סלימאן תמצא את עצמה כנראה בהתמודדות לא קלה מול שאדי שווירי, ראש מועצת כפר יאסיף.

שווירי עשוי להציג את עצמו כראש רשות מוצלח וינסה לנצל הסתייגויות של חוגים לא קטנים בחד"ש, הסבורים שהקו ה"ליברלי" של תומא סלימאן בנושאי מגדר ולהט"בים לא התחשב בשמרנות של החברה הערבית. השיח הזה, אומרים אותם חוגים, חזר כבומרנג כאשר רע"מ ניהלה קמפיין אנטי להט"בי חריף, שפגע בחד"ש ובמשותפת בבחירות הקודמות. בכל מקרה, תומא סלימאן הודיעה שתציג את מועמדותה למקום השני.

גורמים בחד"ש לוחצים גם על ד"ר יוסף ג'בארין, חבר כנסת לשעבר שאיבד את מקומו בבחירות האחרונות, להתמודד על המקום השני. ג'בארין הוא תושב העיר אום אל-פחם, ואף שמדובר בעיר שמרנית, בבחירות האחרונות הרשימה המשותפת קיבלה בה כ-8,000 קולות. ההנחה היא שהם הצביעו בעיקר עבור ג'בארין.

ג'בארין אמר ל"שיחה מקומית" שטרם החליט אם יתמודד על המקום השני. מקורות בחד"ש אומרים שאיימן עודה רוצה שג'בארין יתמודד על המקום השני כדי "לאחד איתו שורות" למרות המתח ביניהם. מקורבים לג'בארין אמרו בעבר שהוא רוצה להתמודד על המקום הראשון מול עודה, אולם כנראה שויתר על כך.

הקרב על המקום ה"יהודי"

המקום השלישי שמור באופן מסורתי למועמד יהודי, אף שגם הדבר הזה לא מעוגן בחוקת המפלגה. על המקום הזה תנסה להתמודד עו"ד נועה לוי מול חבר הכנסת המכהן עופר כסיף.

ח״כ עופר כסיף במהלך כנס בחירות של הרשימה המשותפת בכפר יאסיף (צילום: אורן זיו)

ח״כ עופר כסיף במהלך כנס בחירות של הרשימה המשותפת בכפר יאסיף (צילום: אורן זיו)

כסיף אישר ל"שיחה מקומית" כי הגיש את מועמדותו למקום השלישי. לגבי הוויכוחים והביקורת שהושמעו במועצת חד"ש בשבת האחרונה, אמר כסיף כי "כל עוד הם נעשים בצורה מכבדת וחברית, הם מבורכים. נגמרו הימים שבהם אין ויכוחים פתוחים ודמוקרטיים".

 נטען נגדך, גם בתוך חד"ש, שאתה מבטא עמדות רדיקליות מדי שלא משאירות מקום לדיאלוג יהודי-ערבי.

"אנחנו מפלגה יהודית-ערבית. אנחנו מפלגה רדיקלית, ולכן אם מישהו טוען שאני מביע עמדות רדיקליות, אז אני מבטא את עמדת המפלגה וזה כבוד לי. עמדותיי לא השתנו מאז נבחרתי בפעם הראשונה ברוב גדול. מי שבעד הקו שלי יצביע בעדי, ואם לא, אז גם הכל בסדר".

הטענה היא שנועה לוי תציג קו פחות רדיקלי ממך.

"אני מניח שנועה תציג קו שונה. המפלגה תחליט, ואני אכבד. אני נאמן לקו המפלגה וגאה שהמורים שלי היו מאיר וילנר ותופיק זיאד".

נועה לוי העדיפה לא להתראיין ל"שיחה מקומית" ושלחה הודעה כתובה המציינת שהיא פעילה במק"י מאז גיל 14 עד היום, ושהיתה שותפה למאבקים חברתיים ופוליטיים שונים במסגרת המפלגה ומחוצה לה.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf