newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביידן הוא לא יותר מחצי כדור אספירין

נשיא ארה"ב החדש הוא אולי איש המעלה לעומת טראמפ, אבל אסור לטפח תקוות שווא בלתי מבוססות. אם זה רע לנתניהו זה טוב לאנשים ההגונים בארץ - לא יותר מזה

מאת:

חברנו סאלם בראהמה הזכיר לנו שאין לצפות מנשיא ארה"ב החדש ג'ו ביידן להציל את "תהליך השלום". הוא כמובן צודק לגמרי.

כאשר ראש ממשלת בריטניה השמרני סיר אלק דגלאס-יום הפסיד בבחירות למנהיג הלייבור הרולד וילסון בשנת 1964, כתבו עליו ביותר מקמצוץ של רשע "the man who never was". זהו תיאור מדויק גם של ספיחי הסכמי אוסלו, שלא היו אלא אחיזת עיניים.

יתקשה להעביר חוק למאבק באקלים בלי רוב בסנאט. הנשיא הנבחר ג'ו ביידן (צילום: פיטר סטיבנס CC BY 2.0)

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן (צילום: פיטר סטיבנס CC BY 2.0)

כשהשתתפתי באסיפת השמאל בתל אביב ב-1993 שעסקה כולה בפגמי אוסלו כעסו עלי רבים מחבריי. כולם מכירים עכשיו בטעותם. אינני מאשים איש מהם. השאיפה לשלום ואפילו לבשורות טובות על אודות דו-קיום הרמוני מקננת בכולם. היה קשה לראות שחורות כאשר לרוב אנשי מחנה השלום קרץ האור שבקצה המנהרה.

שנים רבות האמנו בתורת היחסיות (להבדיל מתורת היחסות של אלברט איינשטיין המנוח). הרע במיעוטו היה נר לרגלינו. בבחירות לכנסת מיד אחרי מלחמת יום הכיפורים יצאו אנשי רוח מהשמאל על עצומה "בכל זאת מערך".

אפילו מתי פלד ז"ל חתם. כמו כולנו הוא האמין שהעבודה היא מפלגה שנשאה את שם השלום לשווא, ותיעבנו את גולדה מאיר שהעלתה את הצדקנות מדרגת צביעות למדע שלם. מבחינה פוליטית, היא הסתמכה על הסיסמה הבזויה "אני כועסת על הערבים שגרמו לנו להרוג בהם".

בינתיים זכתה גולדה לרה-הביליטציה מסוימת בקרב חלקים מהשמאל הציוני. ליד בנימין נתניהו, נראים אנשים כמו אבא אבן ואפילו לוי אשכול כצדיקי דורם. אך ההתקבעות על "ביבי" גורמת לנו לאבד את המצפן ואת המצפון.

את קריית ארבע ושאר ההתנחלויות החמסניות בנו אנשים כמו יגאל אלון, שניתפס כאן כלוחם "אדום" שהעריץ את ברית המועצות (כמו עמיתו ישראל גלילי), אבל בכל הנוגע לערבים הם גרשו עשרות אלפים מבתיהם וכפו עליהם חיי פליטות קשים מנשוא.

לפני שנים רבות מאוד כתב חברי המנוח בועז עברון מאמר נהדר בעיתון "ידיעות אחרונות" תחת הכותרת המוצלחת "בזכות הצביעות". אכן, נתניהו הרבה יותר גרוע מכל הבחינות ממדינאי "המערך", בעיקר בנושאים הכרוכים בשחיתות אישית. אבל כבר למדנו מבני גנץ ואפילו (לצערי העמוק) מעמיר פרץ, שלא התיעוב כלפי נתניהו קובע את המהלכים הפוליטיים של אנשי העבודה וכחול לבן.

תאוות השלטון, השאפתנות האישית והיעדר כל רגש כלפי הפלסטינים, שמנושלים עכשיו נוכח עינינו מבתיהם בירושלים, הפכו אותם למשרתיו של ראש הממשלה. הם היו מועדים להתקרנפות: לגנץ אין שום השקפת עולם ופרץ פשוט התקרנף.

אשר לביידן, הוא ציוני (זו, למצער, ההגדרה העצמית שלו) מתון, אבל עדיין חוד החנית במאבקה של וושינגטון להמשיך לקיים את ההגמוניה שלה, על חשבון מאות מיליוני בני אדם ברחבי העולם ורבים גם בארה"ב עצמה.

אז מה גורסת תורת היחסיות שלנו? שביידן הוא איש המעלה לעומת דונלד טראמפ השפוי למחצה, אבל יכולתו (אולי גם רצונו) להושיע את הפלסטינים ממוראות הכיבוש היא מזערית.

מותר לנשום לרווחה כאשר טראמפ הנקלה יעזוב את הבית הלבן, אבל אסור לטפח תקוות שווא בלתי מבוססות. אם זה רע לנתניהו זה טוב לאנשים ההגונים בארץ – אבל לא יותר מזה.

חיים ברעם הוא סופר ופובליציסט

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf