newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אלפים בעצרת בס'חנין לציון אירועי אוקטובר: "הלקח לא נלמד"

בעצרת המרכזית נרשמה נוכחות גדולה של בני נוער, יותר משנים קודמות. מנסור עבאס בלט בהיעדרו. הדוברים קראו לאחדות בחברה הערבית מול ארגוני הפשע והתנגדו להכנסת השב"כ

מאת:
עלייה במספר המשתתפים לעומת שנים קודמות. העצרת לציון יום השנה ה-21 לאירועי אוקטובר בסח'נין (צילום: אלון נדב / פלאש 90)

עלייה במספר המשתתפים לעומת שנים קודמות. העצרת לציון יום השנה ה-21 לאירועי אוקטובר בסח'נין (צילום: אלון נדב / פלאש 90)

אלפים השתתפו הערב (שבת) בסח'נין בעצרת המרכזית לציון פרוץ האינתיפאדה השנייה ואירועי אוקטובר 2000, שבמהלכם נרצחו 13 אזרחים ערבים בידי שוטרים.

העצרת נערכה לאחר שבמהלך היום, ביקרו משלחות שונות של נציגי המפלגות הערביות, ראשי ערים, וחברי ועדת המעקב בראשות מוחמד ברכה באתרי ההנצחה בערים וכפרים שנפלו בהם שהידים כמו ג'ת, אום אל פחם, מועאוויה, נצרת, עראבה, כפר מנדא, כפר כנא וסח'נין.

העצרת בסח'נין החלה באנדרטה להנצחת אירועי אוקטובר בעיר. בתהלוכה בלטה נוכחות גדולה מאוד של צעירים וצעירות. הם הניפו דגלי פלסטין וקראו לסיום הכיבוש, לשחרור ירושלים ואל אקצא, לסיום הדיכוי של הזהות הפלסטינית ולשחרור אסירים.

מעל הבמה המרכזית נאם ראש העיר סח’נין ספואת אבו ריא. הוא קרא לאחדות כוחות בחברה הערבית, בעיקר נגד הפשיעה והרצח של צעירים בידי ארגוני פשע. מול הבמה עמדו ילדים עם שלט גדול, שקרא להפסקת שיתוף הפעולה בין המשטרה לבין כנופיות הפשע.

הצעירים הובילו את ההפגנה. העצרת השנתית לאירועי אוקטובר 2000 בסח'נין (צילום: סמאח סלאימה)

הצעירים הובילו את ההפגנה. העצרת השנתית לאירועי אוקטובר 2000 בסח'נין (צילום: סמאח סלאימה)

עם זאת, יש לציין שברשתות החברתיות וגם בקהל שנכח בעצרת נשמעה ביקורת על ניצול אירועי הזיכרון להרוגי אוקטובר לצורך העיסוק בתופעת הפשיעה.

באירוע בלטה גם היעדרותו של יו"ר רע"ם ח"כ מנסור עבאס, במיוחד אחרי התקרית המביכה של ביטול ביקורו של ראש הממשלה נפתלי בנט באום אל פחם, על רקע חשש של אנשי בנט מהפגנות נגדו על רקע יום הזיכרון לאירועי אוקטובר.

מאזן גנאיים, לשעבר ראש עיריית סח'נין והיום חבר בסיעת רע"מ בכנסת, נכח באירוע בבית הקברות, אבל לא המשיך לעצרת. חברת הכנסת היחידה מרע"מ שנכחה בעצרת היתה אימאן ח'טיב, אבל גם היא לא היתה בין הנואמים, אלא רק עמדה בקהל.

מוחמד ברכה תקף את ממשלות ישראל, שסיכלו כל סיכוי לשלום באמצעות מדיניות ההתנחלויות, הריסת בתים, והפלישות החוזרות ונשנות למתחם אל אקצא. ברכה גם טען שלמרות שטראמפ כבר לא משמש כנשיא ארה"ב, "עסקת המאה" שלו עדיין מיושמת בשטח. הוא גם יצא נגד האלימות המשטרתית והמתקפות הגזעניות על האזרחים הערבים בחסות הממשלה.

ברכה גם תקף את הקולות הקוראים להכניס את השב"כ לחברה הערבית במסווה של לחימה בפשיעה, בעוד שלטענתו כוחות הביטחון הם אלו שעומדים מאחורי פירוק החברה הערבית מבפנים.

לעומת שנים קודמות, שבהן נרשמה ירידה במספר המשתתפים בעצרות לציון אירועי אוקטובר, השנה הנוכחות היתה גדולה יותר, בעיקר מצד בני נוער. אחותו של השהיד אחמד סיאם ממועאוויה אמרה, שהשנה הגיעו יותר אנשים משנים קודמות כדי לתמוך ולהביע סולידריות אחרי 21 שנים, אך עדיין קשה למשפחות שהצדק לא נעשה, ששמות הרוצחים לא פורסמו והלקח לא נלמד אחרי כל השנים.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf