newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

איך גוייס אבו מאזן לבחירות המקומיות של ירוחם?

הניצחון של מיכאל ביטון בבחירות למועצה המקומית של ירוחם היה מובטח. ובכל זאת, רגע לפני הסוף, שלף מועמד הליכוד את הקלף הסודי: ביטון נפגש עם אבו מאזן, הוא "איש שמאל קיצוני", ו"מכר את ירוחם לבדואים"

מאת:

באופן לא מפתיע זכה אתמול (שלישי) ראש המועצה המכהן מיכאל ביטון בבחירות למועצת ירוחם ונבחר לקדנציה נוספת של ארבע שנים, עד שנת 2018, אז יתקיימו הבחירות יחד עם כל שאר ערי ישראל. ביטון, שלראשונה נבחר בשנת 2010, החליף את הוועדה הקרואה המפורסמת של עמרם מצנע. ביטון רץ ברשימה עצמאית בשם "ירוחם אחת" אבל נהנה מתמיכה וגיבוי של מפלגת העבודה. אני הגעתי לעיר ביום הבחירות כדי לסייע במטה הבחירות שלו.

69 אחוז מבעלי זכות הבחירה הגיעו לקלפי אתמול לממש את זכותם ולבחור ראש מועצה ואת חברי המועצה – ללא ספק אחוז מצביעים גבוה שיש לקנא בו בסטנדרטים של בחירות מוניציפליות. ככה זה כשיש ריבוי רשימות בעיר קטנה, בה כמעט כל אחד מכיר אישית מישהו שמתמודד. רוב התושבים המקומיים מוכירים ומעריכים את עבודותו של ביטון ורואים את ההתקדמות של העיר. העיר תקבל חלק נכבד מהארנונה של עיר הבה"דים, וזה ללא ספק הישג משמעותי של ראש המועצה. ההערכות היו שמיכאל ביטון יזכה לקדנציה נוספת במועצה, לכן גם הבחירות בעיר התנהלו באופן רגוע.

> בית להומלסים פוליטיים: כשרוסים ומזרחים מתגברים על ההפרד ומשול

בחירות בירוחם (אדי ז'נסקר)

בחירות בירוחם (אדי ז'נסקר)

משלא הצליח להעלות בסקרים טרום הבחירות שלף אילן אלמקייס, המועמד השני לראשות המועצה, את נשק יום הדין – תמונה של מיכאל ביטון עם אבו מאזן, ומתחתיה הכיתוב "ביטון מכר את ירוחם לבדואים". תחילה הופיע הפוסטר רק בשפה הרוסית, דבר שיצר תחושה שקהל היעד של הכרזה הוא ציבור דוברי הרוסית בלבד, ושבעברית לא יעזו לומר דבר כזה. אבל לאחר כמה שעות גם קוראי העברית זכו לראות את הקלף הסודי של אלמקייס, כולל שלט ענק בכיכר המרכזית בגובה בניין ארבע קומות.

האיום הדמוגרפי

אם אבו מאזן לבדו לא מספיק מפחיד עבור תושבי ירוחם, הוסיפו בפלייר גם את השמאל הקיצוני והמגזר הבדואי כסכנות שמאיימות להשמיד את העיר. בפלייר שהוציאו נכתב: "מיכאל ביטון עושה הכל כדי למצוא חן בארגוני השמאל הקיצוני, ומעניק 500 דונם לבניית שכונה בדואית בצמוד לנאות הדר. המשמעות: מסגד מעל הבית שלנו, זליגה לתוך ליבת החיים שלנו, שתי תרבויות במתחם אחד. מציאות טעונה ובלתי אפשרית! בקדנציה הנוכחית מיכאל ביטון וחבריו אישרו בניית גן למגזר הבדואי וקבעו עובדות בשטח. בירושלים, לוד, עכו, נצרת ואפילו בעומר זה לא עובד וזה לא יעבוד גם בירוחם. חייבים לעצור את זה, חייבים לעצור את ביטון לפני שיהיה מאוחר".

הפלאייר נגד מיכאל ביטון, ירוחם (אדי ז'נסקר)

הפלאייר נגד מיכאל ביטון, ירוחם (אדי ז'נסקר)

לשם הדיוק, מועצת ירוחם הסכימה למסור 500 דונם משטחה להקמתה של עיר בדואית חדשה בין ירוחם לדימונה, כ-10 ק"מ מירוחם. מרבית העיר תוקם על שטחה של מועצת רמת נגב, שמסרה כ-12,000 דונם משטחה למען הקמתה של אותה עיר. אבל העובדות לא מפריעות לאלקמייס להשתלח בביטון ותוך כדי כך גם בכל המגזר הבדואי, ולהציג את הקמתו של גן למגזר הבדואי כדבר בעייתי. ושתי תרבויות בעיר אחת? אסון. מעניין מה אלמקייס היה אומר לשאר תושבי החילונים, דתיים, מזרחים, אשכזנים והקהילה ההודית הגדולה שחיה בה. בשבילו כולם אותו דבר ורק הבדואים יוצאי דופן. לאדם כזה אסור להיות ראש מועצה.

רק לפני כשבוע נערך כנס של מכון שחרית בו דיברו על פוליטיקה של טוב משותף, חיבור וסולידריות בין קבוצות באוכלוסיה, והנה מגיע מועמד לראשות מועצה ומוכיח כי השיח הישן, הגזעני, המפריד בין אוכלוסיות לטובת משילות עדיין קיים. לרוע מזלו האיש הובס בבחירות, לטובת כולנו ראוי כי תוגש נגדו תלונה על גזענות והאיש יורחק מכל זירה ציבורית.

עוזרו של אלמקייס מסר: "הציבור בירוחם צריך להבין שמיכאל ביטון הוא איש שמאל קיצוני, וצריך לדעת במי הוא בוחר. אנחנו אנשי ימין וביטון איש שמאל והבוחרים צריכים לחבור איזה אידיאוליגה הם מעדיפים".

ירוחם היא עיירה מדברית מנומנמת, שנמצאת על שפת המכתש הגדול. מערכת הבחירות ויום הבחירות עצמו התנהלו בצורה מנומנמת. אלה כבר לא המחנות של פעם עם דם רע בין הצדדים, שהביאו לקריסתה של העיר ומינויה של ועדה קרואה. חיים בה כ-11 אלף איש, מתוכם כ-6.5 אלף בעלי זכות בחירה. לאחרונה עלתה ירוחם לכותרות דווקא בגלל נושאים חיוביים: בעיר מדווחים על הגירה חיובית בעיקר ממרכז הארץ, שכונות חדשות נבנות, נפתח מלון ראשון בעיר ובית קפה חדש סטייל תל אביב מארח את המבקרים בה. עיר הבה"דים שצפויה לרדת דרומה ונמצאת בתהליכי בניה מתקדמים אמוהר להפיח בעיר הרדומה עוד רוח חיים. כמו שזה נראה העיר תמשיך להתפתח.

> ירוחם: אזור דמדומים עם תדמית שיווקית של אימפריית נדל"ן

מיכאל ביטון (ויקיפדיה)

מיכאל ביטון (ויקיפדיה)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf