newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"רע"מ הציגה את עצמה כמצפן של הנגב, כעת דברים השתנו"

הנגב היה מעוז של רע"מ בבחירות האחרונות, אבל לא בטוח שזה יקרה שוב. סעיד אל-חרומי הפופולרי מת, ההריסות גברו, הכרה בכפרים לא הגיעה. "כל מה שקיבלנו מרע"מ זה סיסמאות", אומרים מקימי מפלגה חדשה בנגב

מאת:
ההיעדרות של מנסור עבאס מההפגנות נגד הנטיעות בנגב פגעה בו. המחאה בסעווה אל אטרש (צילום: אורן זיו)

ההיעדרות של מנסור עבאס מההפגנות נגד הנטיעות בנגב פגעה בו. המחאה בסעווה אל אטרש (צילום: אורן זיו)

שאלת הנגב הפכה לאחד הנושאים הבוערים בפוליטיקה הערבית בשנים האחרונות. מצד אחד נראה שהימין, והממשלה באופן כללי, שמו את "המלחמה על הנגב" במרכז תשומת הלב, עם הסתה נגד התושבים הבדואים, הריסת בתים בקצב מוגבר והקמת ישובים יהודיים חדשים. ומצד שני, במציאות של מערכות בחירות חוזרות ונשנות וקרב על כל קול, מאגר הקולות של מאות אלפי תושבי הנגב הבדואים הפך חשוב מאוד למפלגות הערביות.

במשך שנים רע"מ, המייצגת את התנועה האסלאמית הדרומית, היתה הכוח הפוליטי הבולט בנגב. היו לה תמיד מועמדים מהנגב במקומות בטוחים, ובבחירות האחרונות היא קיבלה יותר מ-40,000 קולות, כלומר קצת יותר ממנדט, הרבה בזכותו של ח"כ סעיד אל-ח'רומי, תושב הנגב שנהנה מפופולריות רבה.

אולם כרגע נראה שמעמדה של רע"מ פחות בטוח. אל-ח'רומי נפטר באוגוסט שעבר מדום לב פתאומי, והשאיר אחריו חלל פוליטי גדול. במקביל, הריסות הבתים בנגב הגיעו לשיא של כל הזמנים, ההבטחות להכיר לכל הפחות בשלושה כפרים לא מומשו, בגלל התנגדות עיקשת של שרת הפנים איילת שקד, ובמקום, החליטה הממשלה להקים 14 ישובים חדשים בנגב, רובם ככולם כמובן יהודיים.

באירועי סעווה-אלאטרש, ינואר 2022, נעשה ניסיון לטעת עצים לטובת חורשה של קק"ל על אדמות של תושבי הכפר. ההתנגדות של התושבים לנטיעות נתקלה בדיכוי קשה מצד המשטרה, והאירועים החריפו את תחושות הניתוק והייאוש בנגב. חוסר האמון הזה פוגע בעיקר ברע"מ, שכאמור קיבלה את מירב הקולות בבחירות האחרונות.

פאיז אבו סוהיבאן, ראש עיריית רהט, המקורב למנסור עבאס, וליד אל-הוואשלה וסאקר אבו סעלוק, מתמודדים ברע"מ על המקום המובטח לנגב, ויש ציפייה שהמפלגה תקצה גם את המושב החמישי לנגב, בניסיון להגדיל את התמיכה בה.

ברשימה המשותפת כרגע לא צפוי מועמד מהנגב במקום ריאלי. איש הנגב בחד"ש, יוסף אל-עטאונה, לא צפוי להיבחר לאחד משלושה המקומות הראשונים, שעשויים להיחשב ריאליים. ברשימה של תע"ל אין כרגע מועמד מהדרום, ואילו  ג'ומעה אל-זבארגה מהנגב אמור להתמודד על המקומות השני או השלישי ברשימת בל"ד, אבל אין שום ודאות שהמקומות האלה יהיו ריאליים.

גם כשעבד עם שותפים יהודים בנגב, לא שכח את מי הוא מייצג. ח"כ סעיד אלח'רומי שנפטר בגיל 49 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

השאיר ואקום פוליטי. ח"כ סעיד אלח'רומי, שמת בגיל 49 (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90)

בן הנגב מכיר את הבעיות יותר מכולם

על רקע הקשיים של רע"מ מצד אחד, והעובדה שכרגע אין מועמד ריאלי במשותפת, לפני כחודש הוכרז על הקמת מפלגה חדשה בשם "עתיד הנגב". בראשה עומדות כמה דמויות מוכרות בנגב כמו טלאל אלקרנאווי, לשעבר ראש עיריית רהט, נאיף אבו עראר, ראש מועצת ערערה בנגב, איש העסקים איברהים אלנסאסרה, ואישים נוספים.

אף שהם מציגים את עצמם כרשימה עצמאית של הנגב, גורמים אומרים שהמפלגה החדשה הוקמה בתיאום עם הרשימה המשותפת, ובעיקר עם חד"ש, מתוך מחשבה שנציג המפלגה החדשה יוצב במקום גבוה ברשימת המשותפת לכנסת הקרובה. המחשבה שאם זה יקרה, רע"מ תאבד קולות בנגב לטובת המשותפת.

נאיף אבו עראר, ממייסדי המפלגה החדשה, אינו מכחיש שמתקיים משא ומתן בין מפלגתו למפלגות המרכיבות את המשותפת, בעיקר עם חד"ש. לדבריו, מדובר בתופעה סבירה לחלוטין. "אפשר לנהל מו"מ מול כל הצדדים", אומר אבו עראר ל"שיחה מקומית".

לדברי אבו עראר, הסיבה הראשונית להקמת המפלגה היא התחושה שענייני הנגב הוזנחו דווקא בממשלה שרע"מ היתה שותפה בה. "רע"מ קיבלה עשרות אלפי קולות מהנגב, אבל קיבלנו ממנה רק סיסמאות", אומר אבו עראר.

"אם בתמורה עבאס היה מקבל הישגים ממשיים, אנו יכולים להבין. אבל אם זה רק כדי לספק את הרחוב הישראלי היהודי? אז שהרחוב היהודי יצביע לו"

הקמפיין של רע"מ בבחירות הקודמות, מזכיר אבו עראר, התרכז בענייני הנגב, "ואז היא השתתפה בממשלה שפגעה בנגב יותר מכל קודמותיה. אל-ח'רומי היה אדם טוב ואהוד ואמין מאוד, ומותו גרם לוואקום פוליטי גדול בנגב. אנחנו מרגישים שאין מי שמייצג את הנגב בכנסת, והאישים שמתמודדים עכשיו ברע"מ מהנגב לא פופולריים כמו אל-ח'רומי".

אבו עראר טען כי גם אם חברי כנסת ממפלגות ערביות עוסקים בענייני הנגב, בן הנגב מכיר את ענייניו יותר מאחרים. "אהל מכה אדרא בשעאבהא (أهل مكة أدرى بشعابها, אנשי מכה יודעים טוב יותר את בעיותיה)", אומר אבו עראר.

אחרי  מותו של אל-ח'רומי, מסביר אבו עראר, סוגיית הנגב נעלמה מתוכנית העבודה של רע"מ. "רע"מ לא הצליחה ליישם את הבטחותיה, וראינו שצריך דרך חדשה", הוא אומר. "הקמנו את המפלגה ואנחנו נהנים מאהדה גדולה מהאזרחים הצמאים לנוכחות ולהשפעה אמיתית ומיידית. סוגיית הנגב היא הנושא המורכב, הקשה והחשוב מבין כל הנושאים בחברה הערבית. בכל משא ומתן נדרוש מקום בטוח לנגב כדי שנוכל להשיג את האפקט הרצוי".

במהלך שעשוי לסבך עוד יותר את שאלת הייצוג הפוליטי של הנגב, אתמול (שבת) התקיים בכפר הלא מוכר עסלוג' כנס גדול, שבו השתתפו מאות מתושבי הכפרים הבלתי מוכרים, לדיון בסוגיית בחירת מועמד במקומו של אל-ח'רומי.

את המפגש ארגנו אנשי חמולת עזאזמה, החמולה של ח'רומי, שהיא אחת החמולות הגדולות בנגב. המשתתפים בחרו את סלמאן בן חמיד כנציג החמולות, והם מתכוונים לדרוש מהמפלגות להקצות לו מקום ברשימותיהם. גם הכנס הזה עשוי לפגוע ברע"מ, שכן רשימת המועמדים שם כבר נסגרה והבחירות הפנימיות יתקיימו באמצע החודש הבא.

המורה לאזרחות שעושה צרות לרע"מ

תופעה נוספת המחלישה את מעמדה של רע"מ היא עמוד הפייסבוק "אל מוח'תס (المختص)", שמנהל המורה והפעיל עאדל אל-חמאמדה. בעמוד שלו הוא פרסם כמה פרסומים שהביכו את רע"ם, ביניהם תרגום של ידיעות שהופיעו בעברית לגבי מעורבות של בכירים ברע"מ בחברות תקשורת שעמדו בקשר עם משרד התקשורת.

גורמים מרע"מ פנו לגורמים ממשפחתו בבקשה שיפסיק לפרסם את הדברים, ולאחר מכן הוא קיבל גם מכתב מעורך דין המאיים להגיש נגדו תביעה בגלל הפוסטים הללו.

"שנים שהתנועה האסלאמית הדרומית ניסתה לשכנע אותנו שהם מלמדים אותנו את הדת והפוליטיקה, והם המצפן בכל דבר, אבל היום הדבר השתנה", אמר חמאמדה ל"שיחה מקומית". "אני אזרח רגיל, מורה למדעי מדינה ואזרחות, התחלתי לפני זמן מה לכתוב בדף שלי כמה דברים כדי להסביר לאנשים על המצב הפוליטי ואז כמה חברים יעצו לי ליצור דף".

לחצו עליו להוריד פוסטים. עאדל אל חמאמדה (באדיבות המצולם)

לחצו עליו להוריד פוסטים. עאדל אל חמאמדה (באדיבות המצולם)

אל חמאמדה תולה את הדעיכה של רע"מ בנגב בשלוש סיבות. "הראשונה היא מותו של אל-ח'רומי, שהיה אהוב מאוד. בהלווייתו השתתפו 30,000 אזרחי הנגב. סעיד היה אחד הבודדים שאלפים היו מצביעים עבורו אישית", הוא אומר.

הסיבה השנייה, הוא טוען, היא "השנה הגרועה" של מנסור עבאס. "רע"מ לא שירתה את הנגב בכלום", אומר אל חמאמדה. "למרות שהסיסמה הראשונה שלה היתה הנגב, הכפרים שהם הבטיחו שיוכרו לא הוכרו משום ששקד הציגה תנאים. מספר ההריסות לא צומצם, אלא גדל."

עבאס, ממשיך חמאמדה, אכזב במיוחד גם משום שלא השתתף בהפגנות שארגנו תושבי הנגב. "הוא שתק על הפגיעה בסעווה, חוק החשמל לא שירת אף בית בנגב ואף בית ערבי", מפרט חמאמדה. לזה אפשר להוסיף את ההצהרות שלו על יהדותה של מדינת ישראל. "אנשים שואלים, מה מכריח את עבאס להשמיע את ההצהרות הללו", תוהה חמאמדה. "אם בתמורה הוא היה מקבל הישגים ממשיים, אנו יכולים להבין. אבל אם זה רק כדי לספק את הרחוב הישראלי היהודי? אז שהרחוב היהודי יצביע לו".

חמאמדה טוען שגם לדף שלו, אל מוח'תס, היתה השפעה. "לראשונה מגיע דף מהנגב, והוא כותב בצורה ברורה וביקורתית", אומר חמאמדה. "רכשתי את אמונם של אנשים רבים, וכשהם איימו להגיש תביעה לאחר שתרגמתי דברים שפורסמו בתקשורת הישראלית, זה פגע בצורה דרמטית ברע"מ. זה הראה שהיא לא מייצגת שום עקרונות ואינה מייצגת את הדת".

המפלגה החדשה לא תצליח

אבו עראר מאשר כי האיומים מצד גורמים ברע"מ נגד חמאמדה פגעו במפלגה. "שיטות ואיומים לא מקובלים על תושבי הנגב", הוא אומר.

"הסצנה הפוליטית בנגב הפכה מורכבת אחרי מותו של אל-ח'רומי", אומרת העיתונאית והפעילה סאברין אל-אעסם, "אין עדיין אישיות מהנגב שנהנית מאותו קונצנזוס". גם אל-אעסם מזכירה את ההבטחות של רע"מ של מומשו לגבי הכרה בכפרים הלא-מוכרים, וגם היעדר הנוכחות שלהם במחאות בשטח, כמו במקרה של סעווה.

עם זאת, אל-אעסם לא צופה הצלחה למפלגה החדשה. "הכרזה על מפלגה חדשה נתנה תקווה לאנשים, אך שהתברר שהרוב המייסדים שלה שייכים למפלגות ציוניות, התחושה היא קודם כל משא ומתן עם המשותפת על מקומות בטוחים (ברשימה) או שהם ישרפו קולות". בכל מקרה, אל-אעסם צופה שרבים יחרימו את הבחירות הקרובות.

"נושאי הנגב חשובים, אבל אין צורך שמישהו מהנגב ידבר עליהם", אומרת אל-אעסם. "מי שמדבר בשם האנשים חייב לדבר בשם העם כולו ולא רק בשם חלק ממנו. סוגיית ההתמודדות עם הנגב כמחסן קולות היא טעות פוליטית חמורה. הנגב צריך ייצוג אמיתי מאדם אמיתי".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf