newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

פוגרום חווארה כניסוי כלים למשמר הלאומי של בן גביר

באירועי מאי 2021 הגיעו אוטובוסים עם מתנחלים לערים המעורבות כדי "לעשות סדר". אירועי חווארה הם המשך של אותו דבר. ככה נראה "משמר לאומי" בידי הימין

מאת:
החיילים כבר שם, גם ההנהגה הרוחנית. מתנחלים תוקפים רכוש פלסטיני בחווארה, אוקטובר 2022 (צילום: אורן זיו)

החיילים של המשמר האזרחי כבר שם, גם ההנהגה הרוחנית. מתנחלים תוקפים רכוש פלסטיני בחווארה, אוקטובר 2022 (צילום: אורן זיו)

"החזרת המשילות" היתה אחת הסיסמאות המרכזיות של הימין הרדיקלי לקראת הבחירות האחרונות. עכשיו השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, רוצה לתרגם את המושג לכלי ממשי: הקמת "משמר לאומי", שיפעל תחת המשרד שלו. נראה שהאכזבה מסיסמאות עבר כמו "תנו לצה"ל לנצח" או "אל תתנו להם רובים" הובילה את בן גביר ודומיו למסקנה שחובה לעלות מדרגה: לקחת את החוק, ולשים אותו בידיים הנכונות.

מבחינה הזו, אפשר להסתכל על הפוגרום והפרעות בחווארה כעל תרגיל להקמתו של "המשמר הלאומי" שבן גביר דורש את מימונו הנדיב במסגרת תקציב המדינה. בארצות הברית המשמר הלאומי בנוי על מעין כוחות מילואים, שמוקפצים בעת צרה לאן שצריכים אותם. זה מה שקרה בחווארה.

ל"משמר הלאומי" העוברי של בן גביר יש כבר תחנת שידור משלו: "חדשות הגבעות" שדיווחה בהתרגשות מהשטח על ההצתות בחווארה. למשמר הלאומי הזה יש גם סמכות רוחנית. כך, לדוגמה, הרב שמואל אליהו אמר בתחילת השבוע, יום אחרי אירועי חווארה, כי "אנו מבקשים שה' ינקום, כי גם הצתה של עשרים בתים היא לא התחלה של נקמה על הרצח שביצעו המחבלים".

חיילים בוודאי לא חסרים ל"משמר הלאומי" הזה. ראינו את זה לא רק בחווארה, אלא גם באירועי "שומר חומות במאי 2021. אוטובוסים מלאים בפעילי ימין הגיעו מהשומרון ל"ערים המעורבות". ולא חסרים לוחמים "אמיצים" שימלאו את השורות. אברהם בנימין, תושב יצהר, ראש אגף מדיני בתנועת רגבים הסביר אז ההיגיון מאחורי ההתגייסות. "החבורה מיצהר היתה צעד אחד לפני המחנה", אמר בנימין. "יש ביישוב הזה הרבה אנשים עם מחשבה עצמאית. אנשים מיצהר שיחטפו אבנים, כנראה לא יפנו את הלחי השנייה. למנוע האנרגטי הזה יש המון יתרונות. אני מכיר בחסרונות שלו לפעמים, אבל ברור לי למה אנשי יצהר הצליחו לזהות את האירוע לפני כולם".

האם אותם אנשי "המחשבה העצמאית" שנהרו באוטובוסים לערים המעורבות לפני פחות משנתיים, פשטו עכשיו על חווארה? ייתכן. במילים אחרות, גם אירועי "שומר חומות" – שמפכ"ל המשטרה עצמו, קובי שבתאי, חשב את שבן גביר הצית אותם – היו סוג של תרגיל לקראת הקמת משמר הלאומי. כך גם ההתארגנות המקומית בבאר שבע, שהקים אלמוג כהן, היום ח"כ מטעם עוצמה יהודית של בן גביר. כך גם ההתארגנויות בעכו ובמקומות אחרים. אפשר רק לנחש אם בנימין חושב שהפרעות בחווארה מייצגים את "היתרונות" או ה"חסרונות" שמביאים אתם תושבי יצהר.

במגזין של "ישראל היום" גם נכתב, אגב אותם יהודים שהגיעו ללוד בזמן האירועים במאי 2021, כי "אחד המתנדבים ששובץ על ידי החמ"ל לפטרל בשכונות היה רן בר־יושפט (38), סמנכ"ל פורום קהלת, רווק תושב ירושלים. בהיותו מפקד במילואים של יחידה מובחרת בצבא, הוא חמוש באקדח, ובמהלך הימים הקרובים ילווה משפחות וקשישים ברחובות".

המתנחלים עדיין שולטים ברחובות, בודקים מכוניות. חיילים ומתנחל בחווארה (צילום: אורן זיו)

מתנחל בודק מכונית בחווארה בנוכחות חיילים. מרץ 2023 (צילום: אורן זיו)

ד', אחראי יחידת שטח של ארגון "עד כאן", מצוטט באותה כתבה אומר: "הגענו ללוד לראות במה אפשר לעזור, והתחלנו להסתובב חמושים בשכונה ולהראות נוכחות. אחרי יום הבנו שאנחנו יכולים להשתמש ביכולות שצברנו [בצבא] לא רק כדי להגן, אלא גם לסכל. פרסנו נקודות תצפית והכנסנו אנשים שהיו מסתערבים בצבא לתוך מוקדי ההתפרעויות".

התרגיל הרטוב הזה בהקמת "משמר לאומי" התרחש עוד לפני שזכינו בממשלת ימין מלא-מלא, לפני שבן גביר התמנה לאחראי על המשטרה, ובזמן שההפיכה המשפטית היתה רק בגדר משאלת לב אצל אנשי ימין.

עכשיו אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס מודה שמה שקרה בחווארה היה "פוגרום", שכלל "פעולות טרור". הוא גם מודה שהוא נכשל. "חייבים להתעשת לפני שיהיו הרוגים", הוא אמר. אבל חייליו של האלוף פוקס, ושל קודמיו כמובן, עמדו מנגד כשבוצעו פרעות דומות בפלסטינים, גם אם בהיקף קטן יותר. הם אפשרו את צמיחתו של אותו "משמר אזרחי".

במדינה מתוקנת, הממשלה והכנסת היו מתכנסות לישיבות חירום אחרי אירועי חווארה, ומעבירות בשלוש קריאות רצופות תיקון לחוק נפגעי פעולות איבה כך שכל מי שנפגע, ולא רק תושב ישראל, זכאי לפיצוי. אבל בישראל של היום, הממשלה רוצה להפוך את האנשים שעשו את אירועי חווארה לחלק מ"משמר לאומי" שימומן בכספי מדינה.

אריאל ליבנה הוא ד"ר לקרימינולוגיה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

איך שורדים מלחמה בנאלית וחסרת תוחלת? עקורים פלסטינים במחנה אוהלים ברפיח, 22 באפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

במלחמת ההישרדות ברצועה, ההומור הפך לנשק הסודי של העזתים  

בתוך מראות הזוועה שממשיכים לזרום מעזה, בולטים קולם של אלה שאינם מבקשים להיות גיבורים ומתארים את חיי היומיום באירוניה, בחמלה ובהרבה הומור עצמי, ומזכירים כי גם בלב התופת, אי אפשר להכחיד את הרצון העז לשמוח ולחיות 

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf