newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לזכרה של סוהא מנצור: מאות הפגינו בטירה נגד רצח נשים

סוהא מנצור, מורה ואם לארבעה מטירה, נורתה מטווח קצר ונמצאה ללא רוח חיים ביום חמישי. כשבוע קודם הגישה תלונה במשטרה על כך שחייה בסכנה. המפגינים, ביניהם ראשי ערים, חברי וחברות כנסת, קראו לפעול כדי להגן על נשים

מאת:

מאות, ביניהם חברי וחברות כנסת של "הרשימה המשותפת", ראשי רשיות ערביות פעילים פוליטיים ואנשי ונשות ארגונים הפועלים נגד אלימות ולמען נשים, הפגינו היום (שבת) בצהרים בכיכר עיריית טירה בקריאה להפסקת האלימות ורצח נשים בעקבות רציחתה של סוהא מנצור, תושבת העיר.

ביום חמישי בלילה נמצאה בטירה גופתה של סוהא מנצור, מורה ואם לארבעה בת 39 מהיישוב. היא נמצאה ללא רוח חיים במכוניתה לאחר שנורתה מספר פעמים מטווח קצר. מנצור, מחנכת ופעילה חברתית, היתה מצויה בהליכי גירושין מבעלה השני שהפכו רשמיים יום לפני רציחתה. כשבוע לפני מותה הגישה תלונה למשטרה על כך שחייה נמצאים בסכנה. מקורביה מספרים כי זו היתה התלונה השלישית שהגישה מנצור נגד בעלה לשעבר, וכמו בפעמיים הקודמות הוא נחקר קצרות ושוחרר. גם כעת, יומיים לאחר מציאת גופתה, הוא חופשי.

ראש עיריית טירה, מאמון עבד אלחי, שהיה גם הוא בין המפגינים גינה את הרצח ואמר כי "לא מספיק לגנות, אנחנו צריכים לעשות גם מעשה". הוא קרא למשטרה לפעול לאיסוף הנשק הרב המסתובב בישובים ערביים.

> למי אכפת שאישה בדואית נרצחה?

סוהא מנצור

סוהא מנצור

בין המפגינות היתה גם חברת הכנסת עאידה תומא-סלימאן, יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ושוויון מגדרי, שאמרה אתמול:

הרצח של המחנכת סוהא מנצור מטירה אמש מזעזע, מעציב ומעורר זעם. רצח אישה צעירה אם לארבעה ילדים בתוך מכוניתה בכניסה לביתה מעיד על השפל שהגיעו אליו אותם פושעים

פשע נתעב זה לא בא בהפתעה. התשתית החברתית נותנת לגיטימציה לאלימות נגד נשים כמו גם העמידה מהצד וחוסר המעש בעת שהרצח נמשך בלי שנעמוד ביחד בקול אחד מאוחדים נגדו. ומצד שני הרשלנות של הרשויות והממשלה בהגנה על ביטחון הנשים ובשמירה על חייהן. נפרדנו לפני חודש מהמחנכת ראידה נג׳ם ועכשיו אנו נפרדות ממחנכת נוספת זאת בנוסף לתסנים אבו קווידר ובהיא מנאע, כולן נהרגו בדם קר.

אני מדגישה כי עצם העובדה שסוהא הגישה תלונה למשטרה לפני שבוע על הימצאות חייה בסכנה מביא אותנו להטלת אשמה נוספת על המשטרה במקרה פשע זה, והפעלת לחץ נוסף על מנגנונים אלו על מנת שיפעלו להגנתן של הנשים.

אני פונה לכל הנשים והנערות הנתונות תחת איום האלימות ושחשות בסכנה לחייהן שלא ישתקו ולא להירתע מניסיונות ההשתקה ותבקשנה עזרה מכל האיגודים או השלטונות המוסמכים כי חייה של כל אישה יקרים ולה הזכות בחיפוש אחר ביטחונה.

גם ח"כ חנין זועבי (בל"ד, הרשימה ממשותפת), לקחה חלק בהפגנה. ח"כ זועבי התייחסה לכך שמנצור הגישה תלונות במשטרה אך לא זכתה להגנה: "רק שניים או שלושה תיקים מתוך עשרים תיקי הרצח האחרונים פוענחו על ידי המשטרה. זו אותה משטרה שעוצרת בקלות ערבים בגלל דברים שכתבו בפייסבוק. זו אותה משטרה שרודפת מפגינים ועוצרת עשרות בלי כל חשד סביר. השוטרים עושים את הכל בשביל לשמור על מה שהם מכנים 'סדר ביטחוני', ומפקירים את הערבים למוות, ומשאירים רוצחים להסתובב חופשי".

"זוהי רשלנות פושעת מצד המשטרה והפושעים יודעים שהם יכולים לסמוך על נטיתה של משטרת ישראל להפקיר את החברה הערבית" הוסיפה זועבי. "הגרוש של סוהא מסתובב חופשי עכשיו בכפר. השמועות אומרות שהוא סומך גם על קשרים עם המשטרה. יש מערכת יחסים חשודה ומושחתת בין חלק מהשוטרים לבין חלק מהפושעים, ואת זה אני אומרת בכל האחריות".

זועבי הפנתה טענות גם לעבר עיריית טירה: "מה עשה גם ראש המועצה? כלום. הוא יכל להציב אולטימטום למשטרה, ולהעמיד אותה מול הטענות שאנו מפנים זה יותר מעשר שנים. יש לראש העיר אחריות על מה שקורה בעיר שלו, ועל זה שהוא נותן למשטרה להמשיך במדיניותה האלימה והמסוכנת לחיי התושבים". היא הדגישה כי :"יש אולי מי שהיו מעדיפים שהנשים ישתקו ויקבלו את הגורל המר שלהן בכניעה. אבל סוהא, לא נכנעה. גם אחרי מותה, היא תשמש לנו דוגמא".

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> "נערת החירות" המצרית נלחמת בהטרדות המיניות ובתקשורת

מאות הפגינו נגד רצח נשים בכיכר עיריית טירה (צילום באדיבות הרשימה המשותפת)

מאות הפגינו נגד רצח נשים בכיכר עיריית טירה (צילום באדיבות הרשימה המשותפת)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf