newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משפחה פלסטינית פונתה בשייח ג'ראח. מתנחלים משתלטים על ביתה

לראשונה אחרי שמונה שנים הצליחה עמותת מתנחלים לפנות משפחה מביתה בשכונת שייח ג'ראח. לבית משפחת שמאסנה נכנסו מתנחלים. עשרות משפחות בשכונה נמצאות תחת איום דומה

מאת:

שמונה שנים לאחר הפינוי האחרון של משפחה פלסטינית בשכונת שייח ג'ראח בירושלים, פונתה הבוקר משפחת שמאסנה מביתה לטובת עמותת מתנחלים. עיד אל אדחא תם, ומשאית הגיעה בשעות הבוקר המוקדמות לבית המשפחה והעמיסה את מטלטליה המעטים. שלושה מתנחלים להשכיר מטעם עמותת המתנחלים שעמדה מאחורי פינוי המשפחה כבר נכנסו לבית כדי לתפוס אותו ולהפגין נוכחות.

בסביבות השעה שעה שש בבוקר הגיעו כוחות גדולים של משטרה לבית המשפחה, המונה שמונה נפשות בהן גם זוג הורים קשישים, וזאת לאחר שבימים האחרונים הגיעו למקום שוטרים מספר פעמים כדי להכין את הפינוי. אתמול בלילה עוד קיבלה המשפחה הודעה מעורך דינה כי הפינוי מהצריף הקטן מתעכב, אולם הבוקר הגיעו המשאיות והמתנחלים.

המשפחה נמצאת כעת מחוץ לבית יחד עם פעילים שהגיעו לתמוך בהם, ומנסים לפנות לבית המשפט שוב כדי לנסות למנוע את רוע הגזרה. הסיכוי שמשהו ישתנה קלוש.

> עדויות: שוטרים פרצו למסגד באל-אקצא, היכו והשפילו מעל למאה מתפללים

פינוי משחת שמאסנה. אלו למתנחלים חסרי הבושה שלוקחים את ביתם של אחרים יהיה הרבה חשבון נפש לעשות, הרבה סליחות לבקש (צילום: עיר עמים)

פינוי משפחת שמאסנה. אלו המתנחלים חסרי הבושה שלוקחים את ביתם של אחרים יהיה הרבה חשבון נפש לעשות, הרבה סליחות לבקש (צילום: עיר עמים)

פינוי המשפחה הוא צעד ראשון ביישומה של תוכנית נרחבת לייהוד האזור והפיכתו להתנחלות. עשרות משפחות בשכונה נמצאות תחת איום דומה. הליכי פינוי חודשו לאחרונה נגד שתי משפחות לפחות, והן אמורות להיות מפונות מבתיהן בשכונה במהלך חודש אוקטובר.

רוב תושבי שייח ג'ראח הם צאצאים של פליטים פלסטינים ממערב ירושלים, יפו, חיפה, לוד וישובים נוספים. אחרי קביעת הגבולות ב-1948, התושבים שוכנו במקום כדי למצוא להם פתרון כפליטים. כבר שנים שעמותות ימין מנצלות את העובדה שבעוד שהחוק קובע כי יהודים יכולים לתבוע בעלות על אדמות ונכסים שהיתה בבעלות יהודית לפני 1948, ערבים אינם יכולים לתבוע בעלות על אדמות ונכסים שהיו שייכות להם לפני 1948. כלומר – ליהודים יש זכות לשוב לבתיהם במזרח ירושלים, בעוד שהחוק לא רק שולל את הזכות של פלסטינים לשוב לבתיהם במערב העיר, אלא אף מתיר לגרש אותם מבתים בהם התגוררו עשרות רבות של שנים.

במקרה של משפחת שמאסנה – המתגוררת במבנה קטן וצפוף בשכונה, באזור המכונה "אום הארון" מאז 1964 – עמותת הימין "הקרן לאדמות ישראל" יצרה קשר עם יורשת המבנה וייצגה אותה בהליך המשפטי.

> אחרי כמעט שנתיים: הליצן הפלסטיני שוחרר ממעצר מנהלי

אם המשפחה מחוץ לביתה. משפחת שמאסנה מפונה בשייח ג'ראח (צילום: עיר עמים)

אם המשפחה מחוץ לביתה. משפחת שמאסנה מפונה בשייח ג'ראח (צילום: עיר עמים)

במהלך 2008-9 פונו משפחות ראווי, אל-כורד וחנון מבתיהן בשכונה (משפחת אל-כורד פונתה למעשה "רק" מחצי בית). כמעט חמישים נפשות, מילדים ועד קשישים, נזרקו לרחוב. במקומם נכנסו להתגורר בבתים מתנחלים – משפחות וגם יחידים שהגיעו למקום רק כדי לאיישו בתורנות. מאחורי ההשתלטות על המתחם המכונה "שמעון הצדיק" עמדה גם אז עמותת מתנחלים, והמהלך כולו היה מתריס והפגנתי. הפינויים הציתו מחאה נרחבת בה לקחו חלק באופן קבוע אלפים רבים של ישראלים ופלסטינים והוקמה תנועת "סולידריות שייח ג'ראח". מאז אותם פינויים והמחאה המתוקשרת נעצרו הפינויים בשכונה.

שמונה שנים אחרי, בחודש הסליחות, יהונתן יוסף וחבריו המתנחלים גוזלים עוד בית של משפחה בשכונה.

[עדכון 22:00]: במהלך הבוקר עצרה המשטרה שלושה פעילים ישראלים שהגיעו כדי להביע סולידריות עם המשטרה. הפעילים שוחררו כמה שעות מאוחר יותר תחת תנאי של הרחקה מהשכונה למשך 15 ימים.

כמה שעות מאוחר יותר, בסביבות השעה ארבע אחר הצהרים, עצרה המשטרה שניים מבני משפחת שמאסנה. זה היה לאחר שכמה מהמתנחלים שהגיעו למקום כדי לבצר את ההתנחלות החדשה שהקימו בלב השכונה הפלסטינית התגרו בבני המשפחה, ועימות פרץ במקום. השוטרים ניצלו את ההזדמנות כדי לעצור באלימות שניים מבני המשפחה, אלו שמובילים את המאבק בגירוש מביתם. נכון לזמן פרסום העדכון השניים עדיין עצורים.

בשעות האחרונות הגיעו להתנחלות החדשה בבית משפחת שמאסנה מתנחלים נוספים. רבים מתושבי ותושבות השכונה הפלסטינית נמצאים במקום יחד עם המשפחה. אולם בלילה הקרוב בתוך הבית ישנו להם מתנחלים. מחוץ לבית, ברחוב, ישהו בנות ובני המשפחה שגורשו מביתם ולא נעצרו.

ביום שישי הקרוב תתקיים בירושלים צעדת מחאה נגד עקירת המשפחה מביתה, ונגד המהלך לייהוד השכונה הפלסטינית באמצעות שימוש בחוקים מפלים. הצעדה תצא מרחבת המשביר הישן במערב העיר, ותסתיים בבית משפחת שמאסנה. כל הפרטים כאן.

> החידון הגדול: האם מירי רגב תיעצר בשל הסתה?

בחודש הסליחות כך גונבים את ביתם של אחרים. מתנחלים להשכיר נכנסים לבית משפחת שמאסנה (צילום: עיר עמים)

בחודש הסליחות כך גונבים את ביתם של אחרים. מתנחלים להשכיר נכנסים לבית משפחת שמאסנה (צילום: עיר עמים)

אבי המשפחה מסרב להתפנות מפתח הבית. פינוי משפחת שמאסנה מביתה בשייח ג'ראח (צילום: עיר עמים)

אבי המשפחה מסרב להתפנות מפתח הבית. פינוי משפחת שמאסנה מביתה בשייח ג'ראח (צילום: עיר עמים)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf