newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

לא ייתכן שיקום בלי טיפול בשבר עם האזרחים הערבים

לקראת פתיחת שנת הלימודים, הגדיר שר החינוך מטרות כמו "לכידות חברתית ו"שיקום וחוסן", מבלי להתייחס כלל למשבר החריף ביחסים בין האזרחים היהודים לערבים. השתיקה בנושא מסוכנת לתלמידים, לצוותי ההוראה – ולחברה כולה

מאת:
כיתה בצפת (צילום: דיויד כהן / פלאש90)

על משרד החינוך והשר לפעול בהקדם לפיתוח כלים פדגוגיים ומענים לתלמידים ולצוותי החינוך. כיתה בצפת (צילום: דיויד כהן / פלאש90)

שנת הלימודים הקרובה נפתחת בעוד שבוע, כשברקע משבר חריף: מלחמה מתמשכת העלולה בכל רגע להסלים; הצפון הבוער; תלמידים וצוותי חינוך מפונים; בתי ספר ארעיים; קיצוץ משמעותי בחינוך הממלכתי; מחסור באלפי מורים ומאות גננות; איום בשביתה של מורי העל יסודי; והשפעות השנה האחרונה על התלמידים והצוותים החינוכיים.

>>> ממשלת ההפקרה מציגה: מי לא ערוך לפתיחת שנת הלימודים

בדיון היערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ה בוועדת החינוך של הכנסת, שהתקיים בשבוע שעבר, עלו נושאים אקוטיים אלו. שר החינוך, יואב קיש, הציג בה את מטרות משרדו לשנת הלימודים הקרובה. בין המטרות שהוצגו היו "לכידות חברתית" ו"שיקום וחוסן". מה שלא נכלל בדבריו, ובלט בהיעדרו בעיקר לנוכח מטרות אלה, היה התייחסות לקיומה של חברה משותפת של ערבים ויהודים.

מאז 7 באוקטובר, אנו נמצאים בשבר חברתי בכל הקשור ליחסים בין האזרחים היהודים לאזרחים הערבים בישראל. החברה היהודית נמצאת במשבר קשה, המאופיין בכינוס פנימה, כשפחד וחשש מובילים לניכור והעמקת הזרות. מנגד, החברה הערבית סובלת ביתר שאת מאז פרוץ המלחמה ממסע הסתה ורדיפה ומאווירה ציבורית עוינת, שלא פסחה גם על מערכת החינוך – תופעה שקיבלה לא פעם גיבוי ממוסדות ואנשי ציבור.

משרד החינוך חייב להבין שאי אפשר לדבר על שיקום, חוסן ולכידות חברתית מבלי לכלול התייחסות לשבר החברתי המשמעותי הזה. ולא רק לדבר: על המשרד והשר לפעול בהקדם לפיתוח כלים פדגוגיים ומענים לתלמידים ולצוותי החינוך.

להשפעה של השיח הציבורי יש השלכות מרחיקות לכת על בני הנוער בישראל, שכן הם חשופים כמו כולם לשבר העמוק ולאווירה הציבורית הזו. כך למשל, במדד השותפות בקרב בני נוער בישראל 2024 של מכון אקורד, שפורסם ביולי האחרון, שליש מבני הנוער היהודים ציינו כי הם תומכים בהרחקה של עובדים ערבים מבית הספר בעת המלחמה, ו-80% מבני הנוער הערבים ציינו כי כיום ערבים בישראל חוששים במידה רבה מההשלכות של הבעת דעה בפומבי. כשבמערכת החינוך אין מענים חינוכיים ושיח, מתפתחות ומתקבעות עמדות המסוכנות לנו ולעתיד החברה בישראל.

מאז פרוץ המלחמה התרבו המקרים שבהם מורים שהעזו לנהל שיח ביקורתי, או להעלות נושאים שנויים במחלוקת, חוו התנכלות – בייחוד כשמדובר על מורה ערבייה בחינוך העברי, למשל המקרה של סברין מסראווה. והמצב מחמיר עוד יותר כשמשרד החינוך אינו מספק כלים והכשרה לצוותי החינוך. בשנה האחרונה, כאשר מנהלים של צוותים מגוונים (ערבים ויהודים) פנו לפיקוח כדי לקבל ליווי מול אתגרים שנתקלו בהם, המענה שקיבלו היתה בקשה למלא טופס דיווח, כלומר הם נותרו לבד במערכה.

כל הדברים האלה מכתיבים אווירה של פחד והשתקה בקרב צוותי החינוך, שנמנעים מעיסוק בנושאים שנויים במחלוקת או פוליטיים בכיתה. זה מסביר נתון נוסף שעולה מהמדד של אקורד: ברוב בתי הספר היהודיים, העיסוק במלחמה (אירועי 7 באוקטובר והמלחמה בעזה) התמקד בעיקר במבט פנימה אל החברה היהודית (תחושות, תפיסות, ויסות רגשות והתנדבות), אולם בפחות משליש מהם עסקו ביחסים בין יהודים לערבים אזרחי ישראל, או במסר נגד אלימות בין הקבוצות.

השתיקה הזו של מערכת החינוך, שלאנשיה יש את היכולות לעצב ולהשפיע על דור העתיד, מסוכנת לתלמידים, לצוותי ההוראה – ולחברה כולה. שבועיים לפני פתיחת השנה, על מערכת החינוך להפנים: "שיקום וחוסן" ו"לכידות חברתית", כוללים גם את היחסים בין הקבוצות בחברה, כולל החברה הערבית בישראל, שמהווה 20% מהאזרחים.

הדבר חייב לקבל ביטוי בתוכנית השנתית של משרד החינוך, תוך פירוט והנגשה בהנחיות ובהכשרות, גיבוי למורים ולמנהלים לשיח פוליטי מורכב, הכשרות לחדרי מורים מגוונים, הכשרות למורים לניהול שיח על נושאים שנויים במחלוקת, ומערכי שיעור בנושאי סובלנות ומניעת גזענות.

למשרד החינוך כבר יש תוכנית סדורה לחינוך לחיים משותפים ולמניעת גזענות. הוא רק צריך לתקצב אותה, ליישם אותה ולזכור: במקום שאין בו שיח פוליטי מורכב ומענה ראוי למציאות הקשה, צומחים פחד, השתקה וגזענות.

אושרת אלמליח היא רכזת פרויקט חינוך לחיים משותפים בעמותת סיכוי-אופוק, המקדמת שוויון וחברה משותפת בין האזרחים הערבים והיהודים במדינה

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מספר הסטודנטים לכל מרצה בכיר ירד באופן דרסטי בעשורים האחרונים. סטודנטים בקמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית, אוקטובר 2022 (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש90)

מספר הסטודנטים לכל מרצה בכיר ירד באופן דרסטי בעשורים האחרונים. סטודנטים בקמפוס הר הצופים באוניברסיטה העברית, אוקטובר 2022 (צילום: אוליביה פיטוסי / פלאש90)

כך הממשלה הכניעה את האקדמיה בשלושה צעדים פשוטים

מספר חדש על האקדמיה בישראל עולה שדווקא פתיחתה של ההשכלה הגבוהה לציבור הרחב הביאה שרי חינוך מהימין להתערב בה. הם הסיתו נגדה, ייבשו אותה ומינו את אנשיהם לפקח עליה. "כדי שאקדמיה תפרח, היא צריכה מרחב חופשי", כותב המחבר

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf