newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

חולות: מבקשי המקלט קופאים מקור כמו כל אסיר אחר בשב"ס

שב"ס מנע ממבקשי המקלט בכלא חולות להחזיק תנורים כדי התמודד עם הקור. זו לא התעללות שנובעת מגזענות. זה רק חלק מהפגיעה המתמשכת באוכלוסייה השקופה ביותר: אסירים

מאת:

כותבת אורחת: שחף ויסבין

בעקבות עתירה של ארגוני זכויות אדם לבג"צ, הודיע שב"ס כי התחיל בהתקנת מזגנים בכלא ("מתקן שהיה") חולות. זה מדהים, וגם מחריד ומקומם שדבר כל כך בסיסי כמו לא לקפוא למוות תחת כנפיה של המדינה דורש עתירה לבג"צ.

נכון שמתקן שהייה זה יותר גרוע מכלא, כי יש לו מטרות דמוגרפיות וגזעניות ומה לא, אבל זה כלא. וברוב בתי הכלא קר ומלוכלך ומגעיל, ברוב בתי הכלא נעשים מהלכים על מנת להשפיל ולשבור את רוח האסירים. ברוב בתי הכלא חוסר האכפתיות והאדישות לגורלם של "הנרקומנים והמטורפים" גובל באכזריות.

מה שבעייתי בחולות זה לא התנאים המחפירים בו אלא הקיום שלו. אבל אם נשים את זה בצד, התנאים בחולות לא גרועים במידה יוצאת דופן. כחברה אנו בוחרים את מי לזנוח, על מי לא להסתכל. כשמדברים על אנשים שקופים, שוהי בתי הכלא הם ההגדרה המילונית. מקוטלגים כפושעים (במערכת נקמנית-גזענית ועיוורת של ענישה) ונשכחים לנצח במערכת.

> נמסים בגשם: האנשים שמעבירים את הסופה ללא טיפת חום

באפריל האחרון אסיר הכלוא בכלא השרון הגיש עתירה לבית הדין לעניינים מנהליים בלוד, אחרי ששב"ס לא אפשר לו להכניס מזגן נייד לחדרו (על חשבונו) כדי לשמור על צלם אנוש בסיסי בחום המטורף של הקיץ. בית המשפט הורה לשב"ס לשקול לאפשר את הבקשה וכתב בהחלטתו כי "אסירים מוחזקים בתנאים בלתי אנושיים". גורם בשב"ס אמר אז: "זה תקדים. כל האסירים ירצו מזגן".

בחורף הקודם עמותת "פרופיל חדש" פעלה בעניינו של כלוא בבידוד בכלא 6 אשר הוחזק בבידוד בתנאים מחפירים. חור בקיר דרכו נכנס גשם, חלון שאי אפשר לסגור, מזרון דק ושמיכה (סקביאס) שנלקחה ממנו בשש בבוקר והוחזרה בלילה כאשר במהלך רוב שעות היום לא ניתן פתרון לקור של החדר. כמובן שגם שם לא היה מיזוג.

דו"ח של הסנגוריה הציבורית מ-2009 על בתי הסוהר מתאר תנאים היגייניים ותברואתיים ירודים, חוסר אוורור ומחנק, מחסור בציוד בסיסי של חימום כמו גם בשמיכות ובביגוד חם. התנאים בחלק מבתי הסוהר, הם כותבים, יכולים ממש לסכן את בריאות האסירים.

המחאה הציבורית למען הפליטים מזכירה שוב ושוב כי הפליטים שקופים בעיני המדינה, המערכת ושאר הציבור היהודי. זה נכון. אבל אולי כשמדברים על אסירים, הפליטים דווקא טיפה פחות שקופים מהשאר.

אי אפשר לבקש מכל הארגונים והאקטיביסטים לזכויות פליטים להסתכל באופן ביקורתי על כל האסירים במערכות הכליאה המחרידות, האזרחית והצבאית, ולראות את כל החדרים הקפואים בכל בתי הכלא. אני די בטוחה שלא הייתי חושבת על הנושא אם לא היה לי קר בלילה אחד במעצר. אבל אולי בסוף השבוע הזה בגשם כדאי שנזכור ששב"ס והמדינה לא כופים על הפליטים קיפאון רק כי הם פליטים אלא כי הם אסירים, קטגוריה חברתית של תתי-אדם.

שחף ויסבין היא אקטיביסטית אנרכה-פמיניסטית הפעילה בתנועת 269 לשחרור בעלי חיים.

> כליאה זה לא פתרון: מחפשים חלופות לבתי הכלא

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf