newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הלימודים בח'אן אל אחמר התחדשו במטרה למנוע את הריסת הכפר

משרד החינוך הפלסטיני פתח את שנת הלימודים בכפר המיועד להריסה חודש וחצי לפני הזמן, בתקווה שנוכחות הילדים במקום תקשה על מימוש תכנית הגירוש. "נגן על בתי הספר שלנו כמו שאנחנו מגנים על הקהילות שלנו. בית הספר הזה מסמל את כוח הרצון של העם הפלסטיני"

מאת:

עשרות תלמידי בית הספר היסודי בכפר ח'אן אל אחמר התחילו הבוקר (שני) את שנת הלימודים, כחודש וחצי לפני המועד המתוכנן, במטרה לנסות ולמנוע את פינוי והריסת המקום.

מאז שמה לה המדינה ליעד להרוס את ח'אן אל אחמר הפך בית הספר בכפר, השוכן בצמוד לכביש ירושלים-מעלה אדומים, מבנה העשוי מצמיגים ובוץ אשר הוקם בתמיכה אירופאית, לעניין המרכזי בתוכנית להריסת הכפר. כך, בתשובה לעתירה שהוגשה על-ידי תושבי הכפר, ביקשה המדינה לצמצם את הצו הארעי שהוציא בג"ץ נגד הרס הכפר ולאפשר לפחות את הריסת  בית הספר, במטרה למנוע את פתיחת שנת הלימודים מוקדם מהצפוי.

ברשות הפלסטינית, מנגד, ביקשו להפעיל לחץ ציבורי על ידי הקדמת שנת הלימודים, בהנחה שלפחות מבחינה הסברתית, ישראל תתקשה להרוס בית ספר שמתקיימים בו לימודים. שני הצדדים מבינים היטב את כוחו של בית הספר, שהוא אחת הסיבות העיקריות להפיכתה של ח'אן אל אחמר לסיפור תקשורתי, מדיני ודיפלומטי בוער.

"היום הכרזנו על פתיחת שנת הלימודים, שהיתה אמורה להתחיל בראשון בספטמבר, בכדי למנוע כל ניסיון מצד כוחות הכיבוש להרוס את בית הספר", אמר לשיחה מקומית ד״ר סברי סידאם, שר החינוך הפלסטיני שהגיע הבוקר לטקס פתיחת הלימודים. "למרות החלטות צבאיות קודמות, בית הספר עדיין עומד. בשנה שעברה נאלצנו להתחיל שבועיים לפני הזמן והשנה חודש וחצי לפני המועד המתוכנן. אנחנו רוצים להראות לישראל שאנחנו נגן על בתי הספר שלנו כמו שאנחנו מגנים על הקהילות שלנו, ובית הספר הזה מסמל את כוח הרצון של העם הפלסטיני".

"אנחנו רוצים להראות לישראל שאנחנו נגן על בתי הספר שלנו כמו שאנחנו מגנים על הקהילות שלנו, ובית הספר הזה מסמל את כוח הרצון של העם הפלסטיני". טקס פתיחת שנת הלימודים בח'אן אל אחמר בנוכחות שר החינוך הפלסטיני (אורן זיו/אקטיבסטילס)

"היום באנו כדי שלא יהרסו את המקום, אני שמחה לחזור ללימודים ולפגוש את החברים שלי".

במרכז בית הספר חצר גדולה מכוסה דשא סינטטי, שבשבועות האחרונים הפכה למרכז לפעילים המתנגדים לפינוי, נוכחים במקום יום ולילה. לקראת השעה שבע בבוקר, הפעילים הפלסטינים שישנו בבית הספר מקפלים את המזרונים, בזמן שהתלמידים מהקהילות הסמוכות ומהכפר עצמו מתחילים להגיע לכפר, לבושים בתלבושת אחידה. במקביל מגיעים גם מורים ואנשי משרד החינוך הפלסטיני. בימים האחרונים היה חשש שכוחות הצבא והמשטרה, שבשבועיים האחרונים עובדים על הכנות לקראת ההריסה, לא יאפשרו גישה למורים ותלמידים, אך הבוקר הם לא נכחו במקום. בדרך העפר המובילה לכפר הוצב לפני מספר ימים שער ברזל, אך הגישה לכפר ברגל או ברכבי שטח דרך ההרים נותרה פתוחה.

עשרות צוותי תקשורת תיעדו את התלמידים הנרגשים, שלמרות שחופשת הקיץ שלהם התקצרה באופן משמעותי, נראו שמחים לחזור ללימודים. "הם רוצים להרוס את בית הספר, אבל אנחנו רוצים ללמוד" אומרת סוג׳וד, בת 11, כשהיא עומדת בפתח הכיתה שלה ומסביבה תלמידים רצים בחצר בית הספר. "היום באנו כדי שלא יהרסו את המקום, אני שמחה לחזור ללימודים ולפגוש את החברים שלי".

המורים מרכזים את התלמידים והתלמידות בטורים בחצר בית הספר ומחלקים אותם לכיתות לפי גילאים. במקביל, בחלקו האחורי של בית הספר, מתקיים טקס ומסיבת עיתונאים, בה מדברים שר החינוך הפלסטיני, ח״כ אחמד טיבי ודוברים נוספים. "זה צעד סמלי אבל הוא מעשי", אומר ח״כ אחמד טיבי על פתיחת שנת הלימודים מוקדם מהמתוכנן. "יש פה מאבק בין שני כוחות – הכיבוש והדחפורים שלו מצד אחד, ומצד שני בית הספר עם הצמיגים. יש הבדל מוסרי עצום בין הכדורים של רובי הצבא לבין הכדורים שיוצאים מהעופרת העפרונות של התלמידים בח'אן אל אחמר, ואלה האחרונים חזקים הרבה יותר".

בית הספר בח'אן אל אחמר, היום הראשון של שנת הלימודים (אורן זיו/אקטיבסטילס)

תלמידים בצחר בית הספר בח'אן אל אחמר (אורן זיו/אקטיבסטילס)

למרות ההמולה התקשורתית, המורות מנסות לרכז את התלמידים בכיתות החדשות, שם הן  מחלקות את ספרי הלימוד לשנה הקרובה. נציגים של משרד החינוך הפלסטיני מחלקים תיקים חדשים לכל התלמידים, שמתעניינים יותר בצלמים הרבים המצטופפים באחת הכיתות הקטנות.

"אני מתרגשת מאוד מפתיחת שנת הלימודים בבית הספר על האדמה שלנו, גם אם הצבא יגיע אנחנו נישאר כאן", אמרה לשיחה מקומית מנהלת בית הספר, חלימה זחאיקה. "דיברנו עם התלמידים עם המצב, באופן טבעי הם מודעים להחלטה על ההריסה, אבל חשוב לנו שהם ימשיכו ללמוד. כמובן שישנה סכנה שיסגרו שוב את הכפר ויקשו על מורים והתלמידים שחיים בחוץ להגיע, אבל נקווה שגם במקרה כזה הם יצליחו להגיע לבתי הספר".

אתמול (ראשון) הגישה תנועת רגבים עתירה לבג״ץ בדרישה להתערב ולמנוע את פתיחת בית הספר. מכיוון שלא ניתן לעתור נגד הרשות הפלסטינית, העתירה הופנתה למנהל האזרחי. בית המשפט סירב לתת צו ביניים נגד פתיחת בית הספר, וקבע כי העתירה תועבר לדיון ביחד עם העתירה נגד פינוי והרס הכפר, שהדיון בעניינה אמור להתקיים עד אמצע אוגוסט.

בדרך החוצה מהכפר, בחניון שמצדו השני של כביש ירושלים-מעלה אדומים, אני פוגש חבורת נגנים וזמרים בלבוש רטרו, עומדים בסמך לוואן ומצטלמים. בשיחה קצרה מתברר שהם חברי ההרכב "בינת אל פאנק", והגיעו למקום לצילומים על הרקע המדברי. אחד העיתונאים מספר לו על סכנת ההריסה של הכפר. "אנחנו לא פוליטיים" עונה אחד הנגנים ומוסיף "אנחנו לא מעורבים".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf