newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הקלף המנצח של דונלד טראמפ בקרב לבנים עניים

לא רק הגזענות עובדת לו. דונלד טראמפ הוא אחד הפוליטיקאים היחידים בארה"ב שיוצאים נגד הסכמי הסחר החופשי, שעלו למליונים במקומות העבודה שלהם והובילו להורדות שכר. צריך להקשיב גם להם

מאת:

ב-1989 בניו יורק הואשמו חמישה נערים שחורים (אחד מהם בן 13) באונס מזעזע של אישה לבנה, שהתבצע בסנטרל פארק. תוך כדי המשפט, דונלד טראמפ מימן קמפיין של מודעות ענק בעיתונים מרכזיים, שקראו להרשיע את הצעירים ולהוציא אותם להורג. המשפט התבסס על הודאות הנערים, ולמרות טענת ההגנה שההודאות הוצאו מהם באלימות, חבר המושבעים הרשיע אותם.

לפי עדויות הנערים ועורכי דינם, אווירת הלינץ' שטראמפ יצר הובילה לכך שהם החלו לקבל טלפונים הביתה עם איומי מוות. אנשי תקשורת וראשי כנסיות הצטרפו לטראמפ וקראו שצריך לסרס ולתלות את הנערים בכיכר העיר. אחד מעורכי הדין של הנערים טען שקמפיין השנאה של טראמפ השפיע על חבר המושבעים, ותרם להרשעתם.

רק ב-2002, 12 שנים אחרי שנכנסו בשערי הכלא, בדיקות דנ"א הוכיחו כי הנערים כלל לא היו קשורים לאונס, והם שוחררו ממאסר. בתום משפט ארוך נגד עיריית ניו יורק (האחראית על המשטרה והפרקליטות) ב-2012 הוסכם שהעיר תפצה את החמישה ב-41 מיליון דולר. בתגובה לפיצוי הכספי צייץ טראמפ: "מה הם עשו מלכתחילה בפארק? שיחקו שחמט?" ובמאמר דעה די מבולבל ולא קוהרנטי תקף את הסדר הפיצויים וטען שההסדר לא מוכיח שהם חפים מפשע, אלא שהתיק לא נוהל נכון.

> 23 יהודים אמריקאים נעצרו כשקיימו "סדר חירות" נגד הכיבוש

דונלד טראמפ, עצרת בחירות במרץ 2016 (Gage Skidmore CC BY-SA 2.0)

דונלד טראמפ, עצרת בחירות במרץ 2016 (Gage Skidmore CC BY-SA 2.0)

טלטלה של מליוני מקומות עבודה

ההיסטוריה האישית של דונלד טראמפ מלאה באירועים שבהם הוא ניצל גזענות כלפי מיעוטים כדי לקצור הישגים אישיים. לכן אין זה מפתיע שכאשר בחוגי שמאל מנסים לדבר על ההצלחה של טראמפ, לרוב אנחנו מזכירים את הגזענות והקסנופוביה כגורם שמלכד סביבו מצביעים לבנים רבים. אך למרות שהממד הזה קיים, והוא חשוב, יש עוד פן מרכזי בהצלחתו המטאורית של מי שמסתמן כמועמד הרפובליקאי לנשיאות שצריך להתייחס אליו.

אחד מהטיעונים שטראמפ חוזר עליהם שוב ושוב בנאומיו הוא נושא הסכמי הסחר וחוסר היכולת של ארה"ב להתמודד כלכלית מול מדינות אחרות. זוהי אמירה שלצערי לא מקבלת מספיק תשומת לב. כמעט בכל ראיון של תומכי טראמפ הם חוזרים על אותה מנטרה: הסכמי הסחר של ארה"ב עם מדינות אחרות ואובדן מקומות עבודה לטובת מהגרים "בלתי חוקיים".

מי שנמנים על תומכיו של טראמפ הם חלק מציבור גדול, שמצבו הכלכלי התדרדר ועתידו נמצא בסכנה בגלל אותם הסכמים. אלה הם אותם אנשים שמגיעים לעצרות של טראמפ במדינות השונות, שעובדים בעבודות פיזיות, עבודות צווארון כחול. מסקר מנובמבר האחרון עולה כי בקרב פועלים לבנים כאלה זוכה דונלד טארמפ לכמעט 55 אחוזי תמיכה: כמעט כפול מהתמיכה בקרב אותה אוכלוסייה בכל אחד מהמועמדים האחרים.

הסכם הסחר החופשי נאפט"א (NAFTA), שנחתם עם קנדה ומקסיקו בשנות ה-90, גרם לפגיעה בציבור העובדים בארה"ב ובמקסיקו: ממשלת מקסיקו פגעה בזכויות עובדים וביטלה חוקים למען הסביבה, כדי שתאגידים ומפעלים מהשכנה הצפונית ינדדו דרומה ויחסכו לעצמם עלויות. מהלך זה גרם מצד אחד לאובדן יותר ממיליון מקומות עבודה של אזרחים אמריקאים, להורדת שכר בקרב שכירים בארה"ב ולעלייה במחירי המזון.

במקביל, ההסכם גם גרם לנזקים עצומים לכלכלה במקסיקו. לדוגמא: יבוא מוגבר של תירס מארה"ב, שחקלאים אמריקאים מקבלים עליו סובסידיות מהמדינה, איפשר למייבאים להוריד את המחירים לרמה שחיסלה את התחרות של החוואים המקסיקנים. קרוב לשני מיליון חוואים במקסיקו לא יכלו להמשיך לעבוד בענף.

הפגיעות בכלכלה המקסיקאית גרמו לעלייה משמעותית בזרם המהגרים לארה"ב. אותם מהגרים "לא חוקיים" תרמו שוב לאובדן עבודה וירידות שכר בקרב אזרחים אמריקאים, בעיקר בקרב אנשים ממעמד הפועלים.

> קחו את דונלד טראמפ ברצינות

מעמד החתימה על הסכם נאפט"א

מעמד החתימה על הסכם נאפט"א: בכירי ממשלות קנדה, ארה"ב ומקסיקו

ההבדל מברני סנדרס

למרות כל העדויות על הנזק הכלכלי שנגרם למעמד הנמוך בגלל ההסכם, ממשל אובמה (ובוש וקלינטון לפניו) מעולם לא הפסיק לתמוך בהסכם הזה. נהפוך הוא: לפני כמה ימים נפגש אובמה עם קנצלרית גרמניה והציע הסכם סחר חופשי חדש בין ארה"ב לאיחוד האירופי. אותה תמיכה בלתי מתפשרת של הבית הלבן בהסכם, שגורם נזק כלכלי כבד לציבור האמריקאי, הוא חלק ממה שגורם לחוסר האמון שמביעים מצביעים משתי המפלגות בנכונות הממשל לייצג את האזרחים באמת. היחידים שהרוויחו מהסכם הסחר היו בעלי המפעלים, שיכלו להעביר קווי ייצור למקסיקו ולהרוויח עוד יותר כסף בגלל שיכלו לשלם אפילו פחות לעובדים.

דונלד טראמפ משתמש במצב הזה כדי לסחוף מצביעים. הוא מדבר רבות על הסכם הסחר החופשי ועל איך שהוא, טראמפ, לא נמצא בכיס של אף תורם מיליונר. הוא מזכיר שוב ושוב שפוליטיקאים מוכנים להבטיח ולעשות הכל בשביל תרומות שמגיעות בעיקר מבעלי ההון, ושבסופו של דבר הם משרתים אותם ולא את ציבור הבוחרים. כאן אני חושב שנמצאת התשובה מדוע אנשים מהמעמד הנמוך תומכים במיליארדר שמעולם לא עבד קשה מדי בשביל כספו. כאן נמצא המפתח להבין את תופעת טראמפ מעבר לרטוריקה וההיסטוריה הגזענית.

אני לא רוצה שהמאמר הזה יובן כניסיון לתרץ הגזענות והקסנופוביה של דונלד טראמפ. גזענות היא גזענות, ואני מבין שנהיה טרנד בקרב פעילי מקלדת ופסבדו-אינטלקטואלים לתרץ כל מיני אמירות איומות בכל מיני דרכים. אבל לא: שום דיכוי מעמדי או עדתי יכול לתרץ את זה. ראוי ונכון להילחם בטראמפ בכל האמצעים האפשריים. טראמפ הוא גזען שמחזיק באידאולוגיה פשיסטית כבר שנים, לא רק כי הוא יודע שהיא תשיג לו תמיכה, אלא בגלל שהוא מאמין בה.

גזענות היא האידאולוגיה שבגללה כל תומכי טראמפ אינם תומכים בברני סנדרס, מועמד אחר שמדבר רבות על הנזק שגרם הסכם הסחר החופשי לכלכלה האמריקאית (הילרי קלינטון, לעומת זאת, תמכה בעבר בהסכמי הסחר החופשי ונחשבת למועמדת של וול-סטריט). סנדרס, בניגוד לטראמפ, מדבר לא רק לציבור הלבן, אלא גם עוסק בגזענות ובדיכוי הכלכלי שמשפיעים בעיקר על מיעוטים.

והכי חמור, גזענות היא מה שמונע מאותם פועלים לבנים עניים להפוך לרדיקאליים, ולתבוע הפסקה של אותם הסכמים לא רק בגלל שהם פוגעים בהם אישית, אלא כי הם פוגעים עשרות מונים באזרחי מקסיקו.

> ישראל עצרה בכיר בארגון העיתונאים הפלסטיני בדרכו לכנס בינלאומי

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf