newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

23 יהודים אמריקאים נעצרו כשקיימו "סדר חירות" נגד הכיבוש

במהלך השבוע שעבר קיימו מאות פעילי ארגון "אם לא עכשיו" פעולות מחאה סמליות לחג החירות במשרדי המוסדות המרכזיים של הקהילה היהודית בארה"ב. הארגון קורא לקהילה להתנער מתמיכתה בהתנחלויות ובכיבוש

מאת:

כותב: עדו קונרד, קליפורניה

23 יהודים נעצרו בשבוע שעבר ברחבי ארה"ב בשורת פעולות מחאה נגד הכיבוש הישראלי בשטחים. בהפגנות, שהתקיימו לקראת ליל הסדר והתייחסו אליו, השתתפו כ-500 פעילים מ"אם לא עכשיו" (IfNotNow), ארגון יהודי אמריקאי נגד הכיבוש.

במסגרת ההפגנות – שהתקיימו בוושינגטון הבירה, בוסטון, ניו יורק, שיקגו וברקלי – השתמשו הפעילים בכלים של אי-ציות אזרחי בניסיון לעודד מוסדות מרכזיים של הקהילה היהודית לסגת מתמיכתם במדיניות הכיבוש של ישראל. בכל אחת מהערים ניסו המפגינים שהיו מוכנים להיעצר להכנס למשרדי המוסדות ולקיים בתוכם סדר אלטרנטיבי, ששילב בין שירי חירות לסיסמאות נגד דיכוי הפלסטינים תחת המשטר הצבאי ולמען חירות לכל יושבי ישראל-פלסטין.

> בין סדר פסח לסגר פסח

סדר חירות של "אם לא עכשיו", במשרדי הליגה נגד השמצה, ניו יורק (גילי גץ)

סדר חירות של "אם לא עכשיו", במשרדי הליגה נגד השמצה, ניו יורק (גילי גץ)

ההפגנה הראשונה התקיימה ביום שלישי שעבר, כשיותר ממאה פעילים הגיעו למשרדי "הלל" – ארגון הסטודנטים היהודים הגדול בעולם – בוושינגטון. באותו היום קשרו את עצמם מפגינים לחפצים בתוך חדר הכניסה למשרדי שדולת איפא"ק בבוסטון. שישה מהם נעצרו ושוחררו בלילה. ברביעי קיימו עשרות פעילים "סדר חירות" במשרדי הפדרציה היהודית בשיקגו, ועוד כמה עשרות בסניף הפדרציה בברקלי, קליפורניה. כשפונו על ידי המשטרה חסמו המפגינים את הרחוב וקיימו שם את הסדר שלהם, אך איש לא נעצר. ביום חמישי הגיעו כמאה מפגינים לכניסה למשרדי הליגה נגד השמצה בניו יורק, ניסו לקיים בו סדר אלטרנטיבי, ו-17 מהם נעצרו בחשד להסגת גבול והפרת הסדר.

תשובה למלחמה בעזה

ארגון "אם לא עכשיו" נוסד בקיץ 2014 בזמן המלחמה האחרונה בעזה, שהובילה למותם של כ-2,200 פלסטינים ו-72 ישראלים. מול התמיכה הגורפת במלחמה מצד מוסדות הקהילה היהודית-אמריקאית בחרה קבוצה של יהודים צעירים להקים את הארגון כדי רכז פעולות מחאה נגד המלחמה, נגד הכיבוש, ולמען חירות לכל יושבי הארץ. מאז הובילו אנשי "אם לא עכשיו" שורה ארוכה של פעולות מחאה לא אלימות, שמטרתן העיקרית היא שינוי עמדת מוסדות הקהילה.

אחת ממנהיגות הארגון היא סימון צימרמן, מי שרק לאחרונה נבחרה לשמש כרכזת הקמפיין בקהילה היהודית של המתמודד הדמוקרטי ברני סדנרס, ומעט לאחר מכן הושעתה מתפקידה בשל עמדותיה נגד מדיניות הכיבוש וההתנחלויות.

> פעילי בית המקדש "תרגלו" הקרבת בעלי חיים בירושלים המזרחית

פעילי "אם לא עכשיו" חוסמים רחוב בברקלי, קליפורניה (עדו קונרד)

פעילי "אם לא עכשיו" חוסמים רחוב בברקלי, קליפורניה (עדו קונרד)

"אנחנו קוראים לקהילה שלנו לתמוך בסיום הכיבוש, בחירות לפלסטינים ולישראלים", אומרת אלישע שוורץ, ממארגנות ההפגנה בברקלי. "הגענו כדי להעביר מסר שהקהילה מוזמנת להצטרף אלינו, ושלא נמשיך לשתוק נוכח עמדת הממסד היהודי-אמריקאי. בחג הפסח אנחנו חוגגים את החירות שלנו, אבל בו זמנית שוללים חירות מאנשים אחרים. רק סיום הכיבוש יאפשר לכולנו להיות חופשיים באמת".

יותם מרום, שנעצר בפעולה בניו יורק, מתאר איך המצב בשטח בישראל-פלסטין מניע יותר ויותר יהודים בארה"ב לפעילות, ומניע אותם גם להסתכן במעצר. "אנחנו במצב חירום. כשאתה מבין שאתה במצב חירום אתה פועל אחרת, אתה מוכן יותר להסתכן. הקהילה היהודית אמריקאית רואה בכיבוש 'עסקים כרגיל', אבל אנחנו באים לומר שאסור לשתוק נוכח כמויות הסבל שהכיבוש גורם".

בעקבות גל הפעולות הזמינה "הליגה נגד השמצה" – שלכאורה חרתה על דגלה "הגנה על אידיאלים דמוקרטיים והגנה על זכויות אזרח לכל" – את פעילי "אם לא עכשיו" לפגישה משותפת על "ערכינו המשותפים". פעילי "אם לא עכשיו" דחו את ההזמנה, ופרסמו בתגובה מכתב שבו כתבו שערכים משותפים יש להוכיח במעשים, לא במלים.

עדו קונרד הוא עורך באתר 972+. הפוסט פורסם במקור באנגלית שם, ותורגם על ידי חגי מטר.

> הצדק פסח על יונתן היילו

סדר חירות של "אם לא עכשיו", מחוץ למשרדי הלל בוושינגטון (גילי גץ)

סדר חירות של "אם לא עכשיו", מחוץ למשרדי הלל בוושינגטון (גילי גץ)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf