newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ישראל עצרה בכיר בארגון העיתונאים הפלסטיני בדרכו לכנס בינלאומי

ביומיים מאז מעצרו לא נאמר לעיתונאי עומר נזאל או לעורך דינו במה הוא חשוד. בית המשפט הצבאי האריך את המעצר וקבע כי החשדות חורגים מתחום עבודתו העיתונאית. ארגוני עיתונאים ברחבי העולם גינו את המעצר

מאת:

העיתונאי הפלסטיני עומר נזאל נעצר על ידי כוחות הביטחון במעבר אלנבי ביום שבת כשהיה בדרכו לכנס של פדרציית העיתונאים האירופאית. מאז מוחזק נזאל בבסיס עציון, והבוקר (שני) הוארך מעצרו בבית המשפט הצבאי בעופר. כוחות הביטחון טוענים שהוא חשוד בעבירות ביטחון, אך נכון להיום בבוקר הוא טרם נחקר ולא נמסר לו או לעורך דינו במה בדיוק הוא חשוד. בתגובה לפניית שיחה מקומית נמסר מהשב"כ שהוא פעיל בחזית העממית.

[עדכון, 28.4: הצבא הודיע שבהיעדר חומר ראייתי מספיק למשפט פלילי, ישקול להוציא צו מעצר מנהלי נגד נזאל]

מאז המעצר פרסמו ארגוני עיתונאים ברחבי העולם וכן הרשות הפלסטינית קריאות דחופות לשחרורו והאשימו את ישראל בפגיעה בחופש העיתונות. אתמול התקיימה ברמאללה הפגנה למען שחרורו.

נזאל, עיתונאי פלסטיני עצמאי מרמאללה, הוא חבר נבחר במזכירות ארגון העיתונאים הפלסטיני. בעבר הוא עבד בערוץ פלסטין אל-יום, שמזוהה עם הג'יהאד האסלאמי ושמשרדיו בגדה המערבית נסגרו על ידי הצבא לפני כחודש וחצי. עם זאת, נזאל עזב את מקום העבודה לפני זמן רב, ובלי קשר לפעילות הצבאית נגד הערוץ, ומאז הוא כותב כפרילנסר בכלי תקשורת שנים.

> במהלך חג החירות: כתובות "אנס" רוססו על שלטי רחובות ע"ש רחבעם זאבי

הפגנה למען שחרורו של עומר נזאל ברמאללה אתמול

ביום שבת בבוקר הוא הגיע למעבר הגבול עם ירדן במטרה להשתתף בכנס השנתי של פדרציית העיתונאים האירופאית בסרייבו. לכנס נסעו גם שניים מחבריו לארגון, וכן נציגים מאגודת העיתונאים בירושלים. נגד נזאל הוצא בעבר צו עיכוב יציאה מהארץ, ומזה למעלה משנה הוא מנסה לבטל אותו. "היו לנו התכתבויות עם הפרקליטות עם היועץ המשפטי של איו"ש אבל הם לא נתנו לנו תשובה אלא רק מרחו את התיק והעבירו מאחד לשני, לא הבהירו למה הוא מנוע או עד מתי", אומר עו"ד מחמוד חסאן, פרקליטו של נזאל. "הוא הלך לגבול בלי לדעת אם המניעה עוד בתוקף או לא, ובכל אופן לא ידע שיש כוונה לעצור אותו".

"כמו ערוץ 10"

מאז שבת, כאמור, עומר נזאל טרם נחקר. בדיון הבוקר בבית המשפט הצבאי הגישה המשטרה דו"ח סודי לשופט, סא"ל שלמה כ"ץ, ונציג המשטרה סירב לענות על שאלות על אופי החשדות מעבר לכך שמדובר "בתיק מאוד רגיש".

בדבריו בבית המשפט טען עו"ד חסאן שהעובדה שהמדינה לא ניסתה לעצור את העיתונאי בביתו אלא רק כשהגיע למעבר הגבול מלמדת שהוא אינו מסוכן, וביקש לשחררו. עוד הדגיש עו"ד חסאן, מבלי לדעת מה הם החשדות המדויקים, כי "מדובר בעיתונאי שלצורך מילוי תפקידו נפגש עם אנשים שונים… אם החשד הינו פגישה עם גורמים עוינים, זה לצורך מילוי תפקידו ולצורך קבלת מידע על המתרחש בחברה הפלסטינית".

בהחלטתו להאריך את המעצר הסכים השופט סא"ל כ"ץ שבמקרה של מעצר עיתונאי יש צורך ב"זהירות שבעתיים בבחינת עילות המעצר בכדי שלא לפגוע בחופש הדיבור… וגם במקצוע העיתונות אשר מן הראוי כי יתבצע ללא לחץ" – לשון פרוטוקול הדיון. עם זאת קבע כ"ץ כי החומר הסודי שהוגש לו מצביע על חשדות ש"חורגים מתווך העבודה העיתונאית" [הטעות במקור], וכי בשל חשש לשיבוש הליכי חקירה הוא מאריך את המעצר.

"גם עיתונאים בערוץ 10 נכנסים למחנה פליטים ונפגשים עם חמושים ואנשי ג'יהאד ולא מאשימים אותם", אומר עו"ד חסאן לשיחה מקומית. "האם בגלל שהוא פלסטיני כשהוא נפגש עם מישהו זה נחשב גלישה מעבר לטווח המותר? אני לא יודע. מדובר בעיתונאי רציני ופעיל, ואני מניח שהבסיס למעצר זה עבודה עיתונאית, ושלדעתם זה גולש, אבל שוב – אין לי דרך לדעת".

תגובות

בתגובה למעצר פרסמו כאמור פדרציות העיתונאים האירופאית והבינלאומית קריאות לשחרורו של עומר נזאל. "מזעזע אותי לשמוע שמשתתף בכנס לעיתונאים מכל רחבי אירופה נעצר על ידי הרשויות הישראליות ללא כל הסבר", כתב נשיא הפדרציה הבינלאומית, ג'ים בומלה, בהודעה לתקשורת. "מאה הנציגים בכנס, המייצגים יותר מ-320 אלף עיתונאים ב-51 איגודי עיתונאים בכל רחבי אירופה דורשים את שחרור הקולגה שלהם מיידית".

לפי משרד התקשורת הפלסטיני, שפרסם גם הוא גינוי למעצר, ישראל מחזיקה כיום 19 עיתונאים במעצר. ביניהם נמצא העציר המנהלי מוחמד אלקיק, ששבת רעב לאחרונה למעלה מ-90 יום, ושצפוי להשתחרר בקרוב במסגרת עסקה שחתם עם סיום שביתתו. לפי סוכנות מען, מאז אוקטובר האחרון עצרה ישראל 41 עיתונאים פלסטינים.

מדוברות השב"כ נמסר בתגובה כי "עומר נזאל מונה לאחרונה כמנהל ערוץ 'פלסטין היום', אשר הוכרז כהתאחדות בלתי מותרת בפברואר 2016. עומר מוכר מזה שנים כפעיל החזית העממית, ונעצר על רקע מעורבותו בפעילות חזית עממית עדכנית. יובהר כי מעצרו זה לא בוצע על רקע פעילותו העיתונאית אלא על רקע מעורבותו בפעילות בארגון טרור".

כאמור, לדברי עו"ד חסאן עומר נזאל סיים את עבודתו בערוץ לפני זמן רב. כמו כן שווה לציין שבין הג'יהאד האסלאמי, שעמו מזוהה הערוץ, לבין החזית העממית, ארגון חילוני ושמאלי, יש הבדלים אידאולוגיים משמעותיים.

הפוסט פורסם גם באנגלית באתר 972+

> המלחמה שמנהלת ישראל נגד התקשורת הפלסטינית הרחק מעיני הציבור

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf