newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

גינקולוג ערבי הורשע באונס, ובחברה הערבית נפתח דיון סוער

גורמים איסלאמיים תמיד הסתייגו מכך שנשים יטופלו על ידי גינקולוגים גברים. ההרשעה של ד"ר אליאס ח'ורי, רופא ידוע מהצפון, רק החריפה את החשדנות. הפתרון: יותר נשים ערביות פונות להתמחות בגינקולוגיה

מאת:
התנועה האסלאמית עודדה נשים לא ללכת לרופאים גברים. בדיקת אולטרסאונד (צילום: חן לאופולד / פלאש 90)

התנועה האסלאמית עודדה נשים לא ללכת לרופאים גברים. בדיקת אולטרסאונד (צילום: חן לאופולד / פלאש 90)

לאחרונה התפרסם שרופא גינקולוג ערבי מפורסם ומוערך, ד"ר אליאס ח'ורי, בעל ותק של 25 שנה במקצוע, המכהן כסגן מנהל מחלקת נשים ויולדות בבית החולים הצרפתי בנצרת, הורשע בשתי עבירות של אונס, במעשה מגונה, ובשלושה מקרים של הטרדה מינית, בשתי מטופלות בשנות העשרים לחייהן בשנים 2016-2015.

בחברה היהודית הסיפורים על גינקולוגים גברים המנצלים את מעמדם כדי לפגוע בנשים תופסים כותרות, אבל בחברה הערבית המצב עוד יותר רגיש ומורכב. הסיפור מסרב לרדת מהכותרות ברשתות החברתיות, החברה הערבית – כך נראה – עוד לא ערוכה לדיון ציבורי כן ופתוח בנושא של פגיעה בנשים על ידי גינקולוגים גברים.

מונחים של תמיכה בקורבנות נוסח "אני מאמינה/ן להן", טרם נטמעו בדיון. רוב המגיבים לא מוכנים לשחוט פרה קדושה. "הרופא הוותיק והמוכשר שמביא גאווה למגזר" לא יכול להיות אנס, מטריד, מפר אמונים ואלים.

גם בחברה הכללית, לנשים רבות המפגש עם רופא נשים כרוך באי נוחות, בחרדה ובחוסר ביטחון מגדרי. לכן נשים לא מעטות מעדיפות להיבדק אצל גינקולוגיות נשים, אם בכלל.

סוגייה זו רגישה פי אלף בחברה הערבית. לא משנה כמה רופאים ערבים יש במערכת הבריאות, החברה הערבית היא עדיין חברה מסורתית, שמרנית ופטריארכלית, שבה מיניות האישה וגופה נחשבים "נכס" משפחתי זוגי, שצריך לשמור עליו מכל פגיעה או חשיפה לגברים זרים.

לכן, שנים רבות נמנעו נשים ערביות מקבלת טיפול הולם, אם הרופא הוא גבר. כבר בשנות התשעים התנועה האסלאמית זיהתה את הבעיה הזו ואת הרווח הציבורי שאפשר להפיק ממנה, והציעה שירותי בריאות מותאמים לנשים ערביות, נוצריות ומוסלמיות, שלא במסגרת שירותי בריאות ציבוריים. המרפאות העצמאיות האלה אומצו עם השנים על ידי קופות החולים, שלא עמדו בתחרות מולן.

נמנעות מביקורים

"לנו כנשים ערביות זה נושא מאוד מאוד רגיש, והרבה נשים נמנעות מביקור אצל הרופא במרפאה, אם המטפל הוא גבר", אומרת ד"ר ניבאל עבאס בשיר, גינקולוגית בכירה בקופת חולים מאוחדת בצפון. "זה פוגע בעיקר במטופלות. הן עלולות לסבול יותר, לא להגיע לאבחון בזמן ולעכב טיפול. אני רואה נשים שבאות אלי למרפאה בכרמיאל מכפרים רחוקים, כי לא נעים להן להיבדק על ידי רופא, במיוחד אם הוא ערבי, ודוחות את המפגש הזה למקרה שממש אין ברירה".

לפי ד"ר עבאס בשיר, לפחות במחוז הצפון, שם יש ריכוז גדול של אוכלוסייה פלסטינית, יש ביקוש גדול לרופאות. באזור שהיא עובדת בו, בין כרמיאל למע׳אר, עובדות שבע רופאות ערביות רק בקופת החולים שלה.

"לא נוח לדבר עם גבר, אפילו אם יש לו תעודת רופא על הקיר". ד"ר ניבאל עבאס בשיר (באדיבות המצולמת)

"לא נוח לדבר עם גבר, אפילו אם יש לו תעודת רופא על הקיר". ד"ר ניבאל עבאס בשיר (באדיבות המצולמת)

"לפעמים באות אלי למרפאה נשים יהודיות", מספרת עבאס בשיר. "הן נוסעות רחוק כדי לקבל טיפול. הרגישות הזו אינה מיוחדת לנו כנשים ערביות, זה נושא חוצה לאום ודת. זה ממש לא רק נושא הבדיקות הפיזיות, והמגע הבלתי נמנע עם גוף האישה הנבדקת. כבר בשלב השיחה במרפאה, יש אי נוחות וחוסר ביטחון לשתף ולספר לגבר זר את פרטי הכאב או הבעיה, שבהרבה מקרים קשורה לחיי המין של המטופלת, גם אם יש לו תעודת התמחות על הקיר".

אף שרוב הבכירים בתחום, במיוחד בבתי חולים, הם גברים, מספר הרופאות המתמחות בגינקולוגיה עולה כל הזמן, תהליך טבעי וצפוי לאור העלייה המתמדת במספרי הנשים הערביות שלומדות בבתי ספר לרפואה, בישראל ובחו״ל. המקרה המזעזע של ד"ר ח'ורי יחזק את המגמה הזו כי הוא מאשר את החששות שהגבול בין בדיקה מקצועית ובין פגיעה מינית עלול להיחצות כאשר הרופא הוא גבר.

גברים מתחילים להתרחק מהמקצוע, אומרת עבאס בשיר. "יש לי חברים שעושים התמחות בגינקולוגיה, וזו התמחות ארוכה וקשה", היא מספרת. "עכשיו הם מתחילים לתהות אם הגיעו למקצוע הלא נכון".

חיתאם דחלה, פעילה בתנועה האסלאמית ועיתונאית לשעבר במגזין הנשים המוסלמיות "אשראקה", אומרת, שנשים מוסלמיות, השומרות על חוקי השריעה, חיפשו רופאות, כדי לא להגיע למקום שבו ייגע בגופן רופא, שאסור לו לראות את ערוותן, אלא רק במקרים שאין ברירה ואין חלופה מתאימה. לכן התנועה פתחה בזמנו מרפאות לנשים, שבהן המטפלות הן רופאות. התנועה האסלאמית גייסה בהתחלה רופאות ממוצא רוסי, ואחר כך תמכה בסטודנטיות ערביות לרפואה שעברו את ההתמחות הזו.

"כאשר אמרנו שלפי חוקי השריעה נשים חייבות להתרפא בידי נשים בלבד, המתנגדים אמרו שאנחנו הפרימיטיבים הדתיים והחשוכים", כתבה דחלה בפייסבוק. "עכשיו מתברר שצדקנו. פרשה אחרי פרשה מתברר שגברים גינקולוגים, ערבים ויהודים, מנצלים את הסיטואציה ופוגעים מינית בנשים ובנערות. אז לפחות תודו שצדקנו".

לפי השריעה, אישה יכולה לבקש טיפול רק מאישה אחרת, ואם אין בסביבה, אז העדיפות היא לגבר מוסלמי שמבין את הגבולות של מה מותר ומה אסור מבחינה הלכתית, ואיך לקצר את התהליך עד המינימום כדי לשמור על צנעת האישה. רק אם אין רופא מוסלמי בסביבה, אפשר במקרה הצורך ללכת לרופא נוצרי או יהודי.

למרות שזו הפעם הראשונה שבה הורשע גינקולוג מהחברה הערבית, ואני מאמינה שיש עוד מקרים שלא נחשפו, הנזק התדמיתי שנעשה לרופאי הנשים בחברה ערבית קשה מאוד.

ברשתות החברתיות לא רק א.נשי דת נכנסו לוויכוח העסיסי כדי להגיד "אמרנו לכם". עשרות גברים ונשים ברשת קידמו מסע הכפשה כלפי הקורבנות. לפיהם, הנשים בחרו מרצונן החופשי להיות קורבן אצל הרופא האנס, נהנו מזה, זממו ותכננו לחסל את הקריירה של אחד מגדולי הרופאים בכוונה תחילה. ארגוני הנשים, איך לא, קיבלו כמובן על הראש והואשמו בשיימינג, בציד גברים מצליחים, ובהוצאת הכביסה המלוכלכת.

"אלימות מינית היא תופעה שחוצה מגזרים ומגדרים ופוגעת כמעט בכולן וכולם", אומרת יעל שרר, מנהלת הלובי למלחמה באלימות מינית. "פגיעה מצד איש צוות רפואי, שבידיו אנחנו מפקידות ומפקידים את גופנו כדי לקבל עזרה, היא תופעה הרבה יותר נפוצה ממה שאנחנו רוצות ורוצים לחשוב. העובדה שמשרד הבריאות אפילו לא מבקש את הכלים לטפל בתופעה היא מטרידה במיוחד".

שני שליש מהמתמחים – נשים

בראיון ל"שיחה מקומית" הביע יו״ר איגוד הגינקולוגים בישראל, פרופ' רוני מימון, צער על המקרים שבהם הורשעו והואשמו גינקולוגים בפגיעה בנשים. יחד עם זאת, הוא טוען שהמקרים האלה גורמים פגיעה קשה במאות רופאים חפים מפשע, ששמם הוכתם בגלל התנהגות של בודדים.

מכתימים ציבור שלם. מחלקת גינקולוגיה ויולדות. צילום אילוסטרציה (צילום: seapachi CC BY SA 2.0)

מכתימים ציבור שלם. מחלקת גינקולוגיה ויולדות. צילום אילוסטרציה (צילום: seapachi CC BY SA 2.0)

"בישראל יש היום כ-1,500 רופאי נשים, מחולקים כמעט בצורה שווה בין גברים לנשים", אומר פרופ' מימון. "אין לנו נתונים על חלוקה לפי לאום, ועד פרסום ההאשמות כלפי ד"ר ח'ורי לא חשבתי שהפילוח הזה נדרש. אנחנו רופאים – ערבים ויהודים, נשים וגברים – שבאים למקצוע הזה מתוך שליחות ומחויבות לעשות רק טוב, ללא הבדל דת לאום גזע ומין. רובינו הגדול עושה הכל כדי לטפל כמיטב יכולתנו בנשים שצריכות עזרה. שני המקרים (של ד"ר ח'ורי ושל ד"ר בני שכטר, שהורשע בשלושה מקרים של מעשה מגונה, ס"ס) הם חריגים ביותר ולא מעידים על הכלל".

פרופ׳ מימון מאמין שתמונת הגינקולוגיה בישראל תשתנה באופן משמעותי מבחינה מגדרית בעשור הבא, כי שני שלישים מ-700 המתמחים בתחום הן נשים. נשים יטפסו למעלה במקצוע, ורוב הבכירים יהיו נשים. זה עניין של זמן.

"אני חושב שצריך לזכור שרוב ההישגים האדירים של רפואת הנשים בישראל ובעולם נרשמו על שמם של רופאים גברים, שהקדישו את חייהם לחקור, ללמוד, ולמצוא תרופות ותהליכים רפואיים", אומר מימון. "את ההישגים האלו אי אפשר לגזול מהרופאים הטובים רק משום שהם גברים".

אף אחד לא יגזול את ההישגים מהרופאים האלה, אמרתי לפרופ' מימון, אבל ברור שמקצוע, שנשלט בידי גברים עשרות שנים, לא כולל הישגים של נשים ומיילדות. זה לא שונה מתחומי מדע ורפואה אחרים שנשים הורחקו מהם. אני מקווה שכל רופא מתמחה יהיה לפחות מודע ליחס הפוגעני, המבזה והמנצל שקיבלו נשים, בעיקר נשים מוחלשות, ששכבו מפושקות רגליים על מיטת הבדיקה הגינקולוגית אל מול רופא.

פרופ מימון אומר, שהתחום של רפואת נשים עובר תהליך של למידה והעמקה בסוגייה של פגיעות מיניות וזכויות המטופלות. תהליך זה כולל שיחות עומק עם מטופלות ועם ארגוני נשים, כמו "נשים לגופן" ו"קרן בריאה". לאחרונה פירסם האיגוד אמנה לרופאים, שכללה את כללי ההתנהגות ההולמת, כללי הבדיקה רפואית והטיפול באזורים המוצנעים בגוף האישה. לאחרונה האמנה עודכנה בעקבות המקרים האחרונים.

בינתיים רק קופת חולים מכבי אימצה את האמנה ושיתפה אותה. אבל הדרך ארוכה עד שהסטנדרט החדש יוטמע, עד שמשרד הבריאות ובתי חולים יאמצו את האמנה במלואה, עד שהיא תתורגם לשפות מלבד העברית, ועד שתעלה המודעות בקרב המטופלות לזכויות שלהן.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf