newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

אוחנה נזף במשטרה, ופרשים הסתערו על המפגינים

רבים ממשתפי המחאה אתמול סבורים שהשינוי במדיניות משטרת תל אביב, שגרם לה אתמול לבצע מעצרים אלימים, הוא תוצאה של התערבות השר אוחנה. אחת הסיסמאות שבלטו: "דמוקרטיה או מרד"

מאת:

אתמול (חמישי) היה הערב השלישי ברציפות שבו התקיימה תהלוכה ספונטנית של מפגינים ברחבי תל אביב. מאחורי התהלוכה הזו לא עמד שום ארגון או קבוצה ספציפיים. דבר קיומה הופץ בקבוצות ווטסאפ שכונתיות ומשתתפים רבים ירדו מבתיהם והצטרפו בדרך לצעדות שנמשכו שעות וגרמו לחסימה של רחובות בעיר. האווירה אמש היתה דומה לזו ששררה בהפגנות הראשונות בבלפור – מבחינת האנרגיות, אבל גם מבחינת הדיכוי המשטרתי.

הפגנה נגד התיקון לחוק הקורונה שאוסר הפגנות, 1 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד התיקון לחוק הקורונה שאוסר הפגנות, 1 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

ביומיים הראשונים של ההפגנות המשטרה הניחה למחאה להתקיים, ואפילו לוותה את המפגינים וחסמה בעבורם צירים. המפגינים שבחו את התנהלות מחוז תל אביב לעומת ההתנהגות של מחוז ירושלים בהפגנות בלפור, שבו כל ניסיון לצעוד מטרים ספורים הסתיים במעצר אלים. אבל אמש מהלך הדברים היה כבר שונה לגמרי וההפגנה הסתיימה עם 15 עצורים, מפגין שנפצע מסוס של אחד מפרשי המשטרה, מפגינים שהוכו ונגררו על הקרקע וכל זאת עוד לפני שהתקנות החדשות האוסרות הפגנות בזמן הסגר נכנסו בכלל לתוקף.

מפגינים רבים מיחסים את ההבדל בהתנהלות המשטרה בין יום שלישי ורביעי לבין אמש לסיבה אחת: בתום ההפגנה ביום רביעי, שבה צעדו מפגינים במרכז תל אביב במשך ארבע שעות, פרסמה דוברות המשטרה הודעה בטוויטר שבה נאמר: "בשעות האחרונות התקיימה תהלוכת מפגינים לא חוקית, ללא תיאום וללא אישור משטרה. על אף שמדובר בתהלוכה לא חוקית, המשטרה גילתה איפוק ואפשרה את קיום התהלוכה, אבטחה את משתתפיה וליוותה אותה לאורך ציר התהלוכה". בתגובה השיב השר לביטחון פנים אמיר אוחנה בציוץ משלו שבו נאמר: "אם משהו איננו חוקי, אסור למשטרה 'לאפשר ולאבטח' אותו. המשטרה תנהג בהתאם לחוק ותאכוף אותו. בכך תיבחן המשטרה".

ואכן, הנזיפה של אוחנה כנראה הובנה היטב ויושמה. "זה ללא ספק הלחץ של אוחנה", אמר לי מפגין ותיק, "הוא נתן הוראה הם מיישמים בשטח". האווירה אתמול היתה שונה מלכתחילה. שוטרים ופרשים הובאו מירושלים לתגבר את הכוחות המקומיים. כאשר המפגינים התקרבו לצומת לה גרדיה וצעדו בכבישים, שהיו ריקים למדי בעקבות הסגר, המשטרה הסתערה עם פרשים לתוך הקהל. מפגין אחד נרמס, נפצע בראשו ופונה.

נדמה שהמשטרה בתל אביב שינתה את דפוס הפעולה שלה לא רק ביחס לימים שלישי ורביעי, אלא גם בהשוואה להפגנות שהתקיימו ביולי, במקביל לבלפור, שבהן היא לא הפריעה לצעדה, בניגוד למשטרת ירושלים שעצרה בתקופה המקבילה עשרות מפגינים.

קהל המפגינים נחסם על ידי הפרשים ליד לה גרדיה. בהמשך הצליחו המפגינים לעקוף את השוטרים והתקדמו לעבר רחוב המסגר. שם החלו השוטרים לבצע מעצרים אלימים, ולגרור מפגינים על הקרקע ישירות לתוך תחנת שר"ת הנמצאת ברחוב. לקראת חצות חזרה הצעדה למרכז תל אביב ואז כלאו השוטרים מאות מפגינים ברחוב ג'ורג' אליוט הצר, בטקטיקת ה-kettling הידועה לשמצה, ולא הותירה למפגינים ברירה אלא לעמוד בצפיפות. רק כעבור חצי שעה, כשמפגינים החלו לצאת מהמקום דרך חצרות הבתים, המשטרה פתחה את החסימה. אחד המפקדים הורה לשוטרים "לפזר את המפגינים בכוח ולעצור כל מי שיש לו מגפון".

הפגנה נגד התיקון לחוק הקורונה שאוסר הפגנות, 1 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד התיקון לחוק הקורונה שאוסר הפגנות, 1 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

סכנה נוספת שעימה נאלצו המפגינים להתמודד אתמול היתה נהגים שהתעקשו להתקדם בתוך הקהל. בתקשורת דווח אתמול על המקרה שבו אחד מהם האיץ ופגע במפגינה, אך היו גם מקרים אחרים של כמעט פגיעה. "צעדתי ברחוב החשמונאים ורכב שנסע לעבר הקהל כמעט פגע בי" סיפר מפגין בשם יניב. מפגינים שעברו בסמוך לרכב דפקו עליו עד שהוא הסכים לעצור ולאפשר לתהלוכה לעבור.

כשהתחיל גל המחאה הנוכחי באפריל, עם ההפגנות של הדגלים השחורים, בלטו סיסמאות שכללו את המילה "דמוקרטיה". כעת השתנה הטון ושתי הסיסמאות העיקריות שנשמעו אתמול בתל אביב היו "דמוקרטיה או מרד" ו"אין כזה דבר הפגנה לא חוקית". רבים מהמפגינים אמרו שהם מאמינים שהאיסור על ההפגנות רק ילבה את המחאה. "הם יתחננו שנחזור למכלאה בבלפור", אמר אחד המוחים שעמד ליד שורת שוטרים שחסמה את רחוב המסגר, "הם לא רצו מחאה שם, אז הם יקבלו הפגנות בכל הארץ, כל מאה מטר. אם זה יימשך ככה, הם יקבלו מלחמת אזרחים".

הפגנה נגד התיקון לחוק הקורונה שאוסר הפגנות, 1 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

הפגנה נגד התיקון לחוק הקורונה שאוסר הפגנות, 1 באוקטובר 2020 (צילום: אורן זיו)

אפרת ספרן, הפועלת במסגרת קבוצת האימהות המגינות על מפגינים מפני אלימות השוטרים: "הסגר יהיה ארוך ויימשך יותר מחודש, לכן נעבור למחאה יצירתית בקבוצות קטנות. אפילו לאנשים שיילכו לקניות בסופרמרקט יהיה דגל שחור. זה ממש לא הסוף של המחאה. ככל שנתניהו ינסה לסגור אותנו נבוא עם רעיונות חדשים. ההפגנות לא יילכו לשום מקום".

מאז ההפגנה הגדולה של 14 ביולי הוכיחו המפגינים את עקשותם, אך הראו גם גמישות. נראה שהצעדות הספונטניות, מהסוג שהתקיים בשלושת הימים האחרונים, שנעו ללא מטרה ברורה במסלולים משתנים כדי לחמוק מהמשטרה, עתידות להימשך. במצב הנוכחי, עם הסגר שמונע הגעה לכיכר פריז בירושלים ולנוכח העובדה שרבים מהמפגינים מתגוררים באזור המרכז, נראה שמוקד המחאה יעבור לתל אביב, לפחות זמנית. במקביל יתכן מאוד שיתעוררו עשרות ואולי מאות מוקדים נוספים ברחבי הארץ.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf