newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מיצג אורות ייחודי בשמונה ערים בעולם בנושא זכויות המים בעזה ובגדה

מאת:
השאירו תגובה
א א א

בעקבות צמצומים באספקת המים לפלסטינים בגדה המערבית וזיהום ומחסור חמור של מים בעזה, התקיימו בימים האחרונים שמונה מייצגים ברחבי העולם: בתל אביב, יפו, בוסטון, ניו יורק, יוסטון, יוהנסבורג, מלבורן, ופרת'. במיצג של אורות המשתקפים במים, עמדו פעילים ופעילות מארבע יבשות לצד מאגרי מים וחופים, ויצרו את הכיתוב המואר "מים הם זכות בסיסית" בשפות שונות.

לאורך כל חודשי הקיץ הלוהט ישראל יוזמת הפסקות מים בגדה. המצב כעת הוא שמאות אלפי פלסטינים בגדה המערבית סובלים ממחסור חמור במים לשתייה, לרחצה, לניקיון ולהשקיית בעלי-חיים וגידולים חקלאיים. בעזה המצב יותר חמור: לא די שיש מחסור במים, מחקרים אחרונים מבשרים על זיהום מסוכן של מאגרי המים הקיימים וזה בשל המצור הנמשך על עזה מאז 2007 ואי היכולת להטפיל מים בשל מחסור בחשמל.

> עשרות ישראלים מחו בבקעת הירדן נגד מניעת מים והריסות בתים

יוסטון, ארה"ב. (צילוםOmran Dweik)

יוסטון, ארה"ב. (צילוםOmran Dweik)

בוסטון, ארה"ב (צילום Tess Scheflan-Activestills)

בוסטון, ארה"ב (צילום Tess Scheflan-Activestills)

ישראל השתלטה על רוב מקורות המים בגדה המערבית. כמות המים השפירים המופקת מאקויפר ההר, מערבי ומזרחי, עומדת בממוצע על 400 מיליון ממ"ק לשנה. בהסכמי אוסלו ישראל כפתה על הפלסטינים חלוקה של המים בשיעור של 80% לישראל ו- 20% לרשות הפלסטינית. בעקבות שאיבת יתר מהאקוויפר, המלחת בארות של המקורות העצמיים, ואיבודי מים כתוצאה מצנרת פגומה, הנתונים הללו השתנו לרעה והיום יחסי חלוקת המים בין ישראל לרשות הפלסטינית עומדים על 86 אחוזים מול 14 אחוזים בלבד.

מארגני המיזם מציינים כי צריכת מים שפירים לצרכים ביתיים לנפש בישראל ובהתנחלויות עומדת על 183 ליטר בממוצע ליממה, לצריכה ביתית ועירונית. הצריכה הממוצעת לנפש ברשות הפלסטינית עומדת על 73 ליטרים בלבד, וזאת לצריכה ביתית, עירונית ותעשייתית. כמות זו היא פחות מהמינימום שנקבע על פי ארגון הבריאות של האו"ם כצריכה המינימלית לאדם ליממה.

המיצג אורגן על ידי פעילות קואליציית נשים לשלום, שהן חלק מ"קואליציית המים" המונה עשרים ארגונים הפועלים בשיתוף בנושא זכויות המים של פלסטינים. רים עאמר, רכזת שותפה קואליציית נשים לשלום, ממארגנות האירוע:

יזמנו את הפעולה הזאת על מנת להסב תשומת לב ציבורית למציאות הבלתי נסבלת שבה אנשים נאלצים לשרוד את הקיץ החם ללא גישה נאותה לדבר כה בסיסי כמו מים. אנחנו רואות במדיניות זו חלק בלתי נפרד ממדיניות כוללת של נישול, גזל ודיכוי תחת הכיבוש. מציאות זו מטילה על כולנו אחריות לפעול לתיקון עוולות אלו, ומרגש לראות אנשים ברחבי העולם נענים ונענות לקריאתנו לפעול למען נושא זה".

היום, 14.8.16 הוא יום פעילות גלובלי בנושא המים. פרסומים של המיצג, ומידע על מצב המים בפלסטין יהיו מתויגים ברשתות החברתיות בהאשטג waterpalestine#.

יוהנסבורג, דרום אפריקה

יוהנסבורג, דרום אפריקה

ניו-יורק, ארה"ב. (צילום Corinne Stern)

ניו-יורק, ארה"ב. (צילום Corinne Stern)

א א א
ועוד הערה לסיום:

הפוסט שקראת עכשיו לא במקרה נמצא פה, בשיחה מקומית. צוות האתר משקיע יום-יום המון מחשבה ועבודה קשה כדי להביא לקוראים שלנו מידע שלא נמצא במקומות אחרים, לפרסם תחקירים ייחודיים, להגיב מהר לאירועים חדשותיים מתגלגלים, ולתת במה לקולות מושתקים בחברה ולפועלות ולפעילים למען שלום, שוויון וצדק חברתי.

כבמה שעושה עיתונות עצמאית אנחנו לא נמצאים בכיס של אף בעל הון, ולא של השלטון. הרבה מהכתיבה באתר נעשה בהתנדבות מלאה. ועדיין, העבודה שלנו עולה כסף. זה זמן עריכה, וזה צילום, תרגום, שירותי מחשוב, ייעוץ משפטי ועוד.

אם כל אחת ואחד ממאות אלפי הקוראים שמגיעים לשיחה מקומית כל שנה יתרום ולו תרומה קטנה – נוכל לעמוד על הרגליים באופן עצמאי לגמרי. אם כל אחד יתמוך בנו בתרומה חודשית צנועה – נוכל לצמוח ולהרחיב את הפעילות שלנו פי כמה.

הצטרפו להצלחה שלנו בשיחה מקומית
תרמו לחיזוק העיתונות העצמאית של שיחה מקומית

לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf