newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

מורחים אותנו: כמה פעמים הבטיחו בכנסת לבטל את תשלומי ההורים?

מעקב אחר 18 שנות דיונים בוועדת החינוך בכנסת חושף את אוזלת ידם של ח"כים שמבטיחים שוב ושוב לבטל את תשלומי ההורים, המס שמוטל על כל ילד למרות חוק לימוד חובה חינם

מאת:

השבוע אישרה וועדת החינוך של הכנסת את תשלומי ההורים לבתי הספר לפי דרישת משרדי החינוך והאוצר. מדובר, למעשה, במס חינוך שנוגד את חוק לימוד חובה חינם, מס בסכום זהה המוטל על אוכלוסייה שאינה שוויונית, ולמעשה מס רגרסיבי שכן הוא מחושב פר ילד, ולכן פגיעתו קשה יותר עבור משפחות מרובות ילדים.

חברי הכנסת מחו, אך מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב הרגיע: "משרד החינוך מוביל שורה של מהלכים להפחתת נטל התשלומים על ההורים". אילו מהלכים? כמה מוביל, ולאן? כדי להשיב על כך נצא למסע קצר בזמן, באמצעות ציטוטים נבחרים מתוך דיוני וועדת החינוך של הכנסת, ונחזור אחורה שנה אחר שנה:

19 ביולי 2016 תשלומי הורים לשנת תשע"ז

יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך: "הפעם אנחנו, אני בכל אופן, מצהיר שאנחנו נתכנס בסיכום של הדיון הזה לקראת מעשים ולא הצהרות, כי עד היום הצהרנו הרבה הצהרות בסוגיה הזאת. אין מנוס בגלל שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו – במצב שאנחנו מככבים בדו"חות על אי שוויון בתחומים רבים בחברה הישראלית וביניהם בחינוך – להרשות את העוולה הזו, של תשלומי הורים תוך כדי קיומו של חוק חינוך חובה חינם".

1 ביולי 2015 תשלומי הורים לשנת תשע"ו

נפתלי בנט, שר החינוך: "היום במדינת ישראל יש קשר מוחלט וישיר בין רמת ההכנסה של הורי ילד לבין איכות החינוך לבין סיכוייו להצליח בחיים".

יצחק קדמן, המועצה לשלום הילד: "אז אולי תבטלו את תשלומי הורים?".

יעקב מרגי, יו"ר ועדת החינוך: "אין ספק שכולנו שואפים, גם השר וגם המנכ"לית, שסוגיית תשלומי ההורים צריכה להיעלם מן העולם. חוק חינוך חובה וחינם, כשמו כן הוא, כך צריך להיות".

> "נשרוף אותך כמו ששרפו את דוואבשה"

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב בדיון בוועדה. 14 באוגוסט 2017 (יונתן זינדל/פלאש90)

יו"ר ועדת החינוך ח"כ יעקב מרגי ומנכ"ל משרד החינוך שמואל אבואב בדיון בוועדה. 14 באוגוסט 2017 (יונתן זינדל/פלאש90)

22 ביולי 2014 תשלומי הורים לשנת תשע"ה

חגית מאיר, מנהלת אגף במשרד החינוך: "שר החינוך [שי פירון, ג.ג.] מצהיר בגלוי ובפומבי על מדיניותו, שהוא לא שבע רצון מן העובדה שעדיין נגבים תשלומי הורים במערכת והוא נערך לקיום עבודת מטה למצוא הסדרים חלופיים למצב זה. עם זאת, עד לכתיבה ולהתקבעות של הסדר חלופי, אין חלל ואנחנו ממשיכים בהסדר הקיים".

17 ביוני 2013 תשלומי הורים לשנת תשע"ד

עמרם מצנע, יו"ר ועדת החינוך: "אנחנו בישיבה השנתית הקבועה לאישור תשלומי הורים לשנת הלימודים הבאה […] אני רוצה להזכיר [שביולי 2010, ג.ג.] אושרה בקריאה טרומית הצעת חוק לביטול תשלומי הורים [..] וסוכם על דעת המציע שתוך 14 חודשים תשב ועדה שתקבע ותציע את מסקנותיה".

שי פירון, שר החינוך: "אני מאוד מאוד מקווה, כפי שיושב-הראש פתח, שזאת אחת מהפעמים האחרונות שבהן ועדת החינוך מתכנסת כדי לאשר תשלומי הורים. […] אני לא ידעתי, עמרם, על ועדה כזו […] בוודאי שאני אאיץ את המהלכים האלה. […] אנחנו צריכים להיות אנשי אמת והמילה 'חינם' יש לה רק פירוש אחד. למילה חינם יש פירוש שהוא חינם, והיום למילה חינם יש יותר ממשמעות אחת והדבר הזה צריך להיפסק".

25 ביולי 2012 תשלומי הורים לשנת תשע"ג

עינת וילף, יו"ר ועדת החינוך: "הנושא על סדר היום: תשלומי הורים. אנחנו נדון בנושא, ונאשר. יש ניסיון מצד משרד האוצר, להעביר חקיקה, שלפיה לא יהיה יותר צורך באישור תשלומי הורים בוועדת החינוך. בתחילת המושב הבא נקיים סדרת דיונים […] איך מגיעים למצב שאין יותר תשלומי הורים, ביחס להמלצות השונות של הוועדה".

> משרד החינוך: מבחני המיצ"ב יביאו להרס מערכת החינוך

5 ביולי 2011 תשלומי הורים לשנת תשע"ב

אלכס מילר, יו"ר ועדת החינוך: "נפתח בהצגת התשלומים, אותם אנחנו צריכים לאשר. אני מזכיר לכולם שמתנהלת פעילות של חברי הכנסת בראשותו של חבר הכנסת זבולון אורלב בנושא תשלומי הורים. משרד החינוך התחייב להציג מסקנות בחודש ספטמבר בכל נושא תשלומי ההורים. אנחנו במצב בו נדרש פתרון יצירתי ולא כמו שבכל שנה אנחנו כאן בוועדה מאשרים […] אין ספק שהמצב כפי שהוא היום לא יכול להימשך".

19 ביולי 2010 תשלומי הורים לשנת תשע"א

זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך: "הודענו לשר החינוך ולשר האוצר שאיננו מתכוונים לשים בכלל על סדר היום את סוגיית תשלומי ההורים […] פעם אחת צריך לפוצץ את הפרשה הזאת, ולהביא לעניין הזה סוף. […] וועדת השרים אישרה זאת בתנאי אחד, שלפני שהחוק יעבור בקריאה ראשונה תוקם וועדה ציבורית שתבחן את החלופות […] על יסוד זה אני הסכמתי להביא לאישור את לוח התשלומים".

25 במאי 2009 תשלומי הורים לשנת תש"ע

זאב בילסקי, ח"כ: "אם אדוני [היו"ר, ג.ג.] מוכן שאנחנו נצביע על זה עכשיו, אבל ייכתב בפרוטוקול שזאת הפעם האחרונה…"

27 ביולי 2008 תשלומי הורים לשנת תשס"ט

אורי אריאל, ח"כ: "המציאות הזאת של תשלומי הורים היא בלתי נסבלת, היא לא ראויה למדינת ישראל. יש הרבה ועדות שהיו במדינת ישראל שקמו וגם נפלו, היו כאלה שקמו והדוח שלהן נגנז בכוונה ולא בכוונה, אני חושב שבכוחות משותפים, בהובלה שלך, אדוני היושב ראש, אפשר לסיים את זה".

> אחדות היא ערך לאומני, שונות היא ערך חינוכי

מימין" יצחק קדמן, זבולון אורלב, שי פירון (פלאש 90)

מימין" יצחק קדמן, זבולון אורלב, שי פירון (פלאש 90)

12 ביוני 2007 תשלומי הורים לשנת תשס"ח

מיכאל מלכיאור, יו"ר ועדת החינוך: "בנושא תשלומי ההורים, נושא כאוב ולא פשוט. נושא כאוב, ששובר את כל המושג של לימודים חינם במדינה מתוקנת ולכן יש רצון קולקטיבי של הכנסת, אני מאמין כל סיעות הבית, לטפל אולי להסיר את הנגע הזה מהציבוריות הישראלית. ביחד עם זה אנחנו יודעים שיש גם שוב אילוצי התקציב ושאר האילוצים שהמשרד או הממשלה צריכים לטפל בהם".

26 ביוני 2006 תשלומי הורים לשנת תשס"ז

שמואל אבואב, מנכ"ל משרד החינוך: "עמדתה של שרת החינוך [יולי תמיר, ג"ג] ידועה בנושא של תשלומי ההורים. היא רואה בתופעה הזאת, שהפכה להיות רחבת היקף, רעה חולה שמרחיבה את הפערים, שמאפשרת לבתי ספר חזקים ליצור סל שירותים מעובה, עשיר, מגוון, לעומת האזורים בהם אין אפשרות לגבות את זה מההורים. שרת החינוך רואה את האחריות של המדינה כאחריות בסיסית, שמחייבת להעניק את השירותים."

24 באוגוסט 2005 תשלומי הורים לשנת תשס"ו

אברהם פורז, יו"ר ועדת החינוך: "בשאלה העקרונית של תשלומי ההורים. האוצר עדיין לא חושב שזה מס, הם חושבים שזה קניית שירותים […] הם רואים בו דבר חיובי חינוכית, כי ההורים מעורבים בקורה בבית הספר, והתשובה הקלאסית שלמדינה אין כרגע משאבים לממן זאת מכספיה. הם ביקשו ממני לא ללכת בעקבות ועדת לנגרמן".

1 במאי 2004 תשלומי הורים לשנת תשס"ה

אילן שלגי, יו"ר ועדת החינוך: "הנושא החשוב של תשלומי ההורים הוא דבר שצריך לעבור מן העולם. אני מקווה שבקרוב נגיע למצב שניישם את הדו"ח החשוב של ועדת לנגרמן משנת 1992 שהמליץ לשר החינוך דאז [זבולון המר, ג"ג] שמינה אותה, לבטל את תשלומי ההורים".

> הבשורה הענקית לחינוך הגיל הרך מחייבת זהירות רבה

נמשיך להבטיח שיום אחד נבטל את תשלומי ההורים. עדת החינוך של הכנסת לא באמת משנה מאיזו שנה. (יונתן זינדל/פלאש90)

נמשיך להבטיח שיום אחד נבטל את תשלומי ההורים. עדת החינוך של הכנסת לא באמת משנה מאיזו שנה. (יונתן זינדל/פלאש90)

20 במאי 2003 תשלומי הורים לשנת תשס"ד

יוסי שריד, ח"כ: "אם אני לא טועה, השרה [לימור לבנת, ג.ג.] פתחה את הקדנציה שלה בהודעה שלא יהיו תשלומי הורים בכלל, ואם אני לא טועה – וכשאני אומר 'אם אני לא טועה', הכוונה שאני לא טועה – היא גם הודיעה שהיא לא תשלם ולו אגורה אחת לבית-הספר שבנה לומד בו, כדי לשמש דוגמה אישית".

יאיר סמוכה, משרד החינוך: "המשרד היה שמח להיפטר מתשלומי ההורים […] במצב הנוכחי אין ברירה אלא לגבות את התשלומים. אבל המשרד שואף למזער אותם למינימום ההכרחי".

30 באפריל 2002 תשלומי הורים לשנת תשס"ג

זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך: "האמת היא, שמנקודת מבטנו צריך היה לבטל תשלומי ההורים שהוא המס הרגרסיבי הקשה והחמור ביותר. ואמנם מונחת גם הצעת חוק על שולחן הכנסת לבטל את תשלומי ההורים […] אך אנחנו אנשים מציאותיים, ובמצב הכלכלי של היום אני לא מעריך שיש לזה סיכוי לעבור".

4 ביוני 2001 תשלומי הורים לשנת תשס"ב

אברהם סנפירי, יו"ר ארגון ההורים: "אנחנו מודים ליו"ר הוועדה על הגשת הצעת החוק לביטול תשלומי ההורים. אנחנו קוראים לכל סיעות הבית לאשר זאת בהקדם האפשרי. אנחנו מקווים שבעוד שנה לא נצטרך לאשר את הנושא הזה לשנים הבאות".

29 במאי 2000 תשלומי הורים לשנת תשס"א

יצחק קדמן, המועצה לשלום הילד: "לא צריך לחכות לימות המשיח. ועדה ממלכתית ציבורית קבעה לפני שמונה שנים שיש לבטל את תשלומי ההורים. נבטל את תשלומי ההורים. לא נצטרך לעסוק במרדפים אחרי מנהלי בתי ספר, לא נצטרך להפוך את כל מנהלי בתי הספר במדינת ישראל לגובי כספים ולסכסך בינם לבין ההורים ובינם לבין התלמידים. זה הפתרון, ואין בלתו".

27 ביולי 1999 תשלומי הורים לשנת תש"ס:

זבולון אורלב, יו"ר ועדת החינוך: "אני יכול לומר לוועדה ששר החינוך והתרבות [יוסי שריד, ג.ג.] אמר לי שהוא תומך במדיניות של הפחתת אגרות כל שנה. האם אנחנו יכולים לסכם על תכנית לסיום גביית האגרות? […] על פי הבטחות המשרד, בשנת הלימודים תשס"א לא יהיו אגרות. האם זאת השנה האחרונה שגובים אגרות?".

***

ובכן, לא! זאת לא הייתה השנה האחרונה. למעשה, בשמונה עשרה השנים שחלפו מאז, לא רק שלא הופחת מס החינוך המכונה תשלומי ההורים, אלא הוא טיפס וצמח ב 62 אחוזים, שהם פי שניים מעליית מדד המחירים לצרכן באותה תקופה. הנה לפניכם לוח השוואה בין תשלומי הורים בשנת תש"ס, לבין הלוח שאושר השבוע לשנת תשס"ח. לצורך ההשוואה התייחסתי לתלמיד בכיתה ח', בכיתה של 35 תלמידים, בחינוך הממלכתי הרגיל.

גידול תשלומי הורים תש"ס עד תשס"ח פי שניים מעליית המדד (לפי כיתה ח', 35 ילדים בכיתה, ממלכתי רגיל)

* הציטוטים לקוחים מתוך פרוטוקול ישיבות ועדת החינוך של הכנסת, אותם ניתן למצוא באתר הכנסת, או באתר כנסת עכשיו, לפי מילת חיפוש "תשלומי הורים" או תאריכי ישיבות.

> מתי הימין שכח שבנאצים צריך להלחם?

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

מבט על ורשה מהמרפסת של הטירה המלכותית, ציור של ברנרדו בלוטו מ-1773 (באדיבות המוזיאון הלאומי של ורשה)

המהפכה החינוכית שהקדימה את זמנה

כבר ב-1774 הבינו בחבר העמים של פולין וליטא ש"אין לכפות משמעת באמצעות פחד, אלא באמצעות מנהיגות והבנה", שהכיתות צריכות להיות מעוצבות "כך שהילד לא יראה את בית הספר כבית סוהר", ושרק הממסד האזרחי יכול להניב חינוך אוניברסלי שוויוני וחופשי

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf