newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

תיעוד הפגנות ואלימות משטרה, כך עושים זאת נכון. מדריך

לא צריך להיות צלם מקצועי כדי להפיק תיעוד של אלימות כלפי מפגינים, כזה שיוכל להפריך את טענות המשטרה, למשל, או לשמש את התקשורת. אבל כדאי לדעת כמה כללי יסוד, מזווית הצילום ובחירת הפריים ועד השימוש בסאונד

מאת:
תיעוד טוב יכול לשמוט את הקרקע מתחת לטיעוני המשטרה. מפגין מצלם את המחאה בקפלן (צילום: אורן זיו)

תיעוד טוב יכול לשמוט את הקרקע מתחת לטיעוני המשטרה. מפגין מצלם את המחאה בקפלן (צילום: אורן זיו)

בשבועות האחרונים, סביב נחישות הממשלה לקדם את חוקי ההפיכה המשטרית, החרפת המחאה נגדה, וגם התפטרותו של ניצב עמי אשד, שנתפס כמי שהוביל מדיניות סובלנית כלפי ההפגנות, חלה החמרה באלימות המשטרתית כלפי מפגינים ומפגינות.

במקרים רבים, כמו זה שבו פרש משטרה דרס מפגין בנתיבי איילון, השימוש במכת"זית שכיוונה ישירות לעבר מפגינים נגד הנהלים, ומעצרים אלימים סביר להניח שללא תיעוד של האירועים, המשטרה והציבור היו מתעלמים מהם. כך גם במקרים שבהם אזרחים התומכים בהפיכה המשטרית תקפו או דרסו מפגינים.

>> הלינץ' שלא היה

תיעוד בזמן אמת לא בהכרח מונע את האלימות עצמה, אך עשוי לעזור כדי לשחרר עצורים, להוכיח מי תקף, ולהפריך את טענות המשטרה על תקיפה או הפרעה לשוטרים. גם שוטרים מבינים זאת, ולא פעם הם מנסים למנוע מאזרחים לצלם במרחב הציבורי בטענה שמדובר ב"הפרעה לשוטר". התיעוד חשוב במיוחד על רקע הנוהג של המשטרה שלא לפרסם תיעוד ממצלמות גוף משטרתיות או מצלמים משטרתיים, שעלול לחשוף את אלימות השוטרים.

איך לצלם מעצרים ואלימות?

כאשר נתקלים באלימות משטרתית או של באלימות של אזרחים המתנגדים למחאות, חשוב לתעד את האירוע כך שיהיה ניתן להשתמש בחומרים, בין אם בבית המשפט או בהפצה לתקשורת, או לפרסום ברשתות החברתיות. לפני כמה שנים, הצלמת קרן מנור ואני הכנו חוברת הדרכה לתיעוד הפגנות ואלימות משטרתית, בשיתוף פרויקט "דוקורייטס" של האגודה לזכויות האזרח. את המדריך המלא ניתן לקרוא כאן. אביא פה חלק מהדברים, בצירוף המלצות נוספות.

מפגין מתעד מעצר בנתב״ג (צילום: אורן זיו)

להחזיק את המצלמה באופן יציב. מפגין מתעד מעצר בנתב״ג (צילום: אורן זיו)

לפני היציאה לשטח, במיוחד משום שהמחאות נמשכות שעות ארוכות, חשוב להגיע עם טלפון טעון, סוללה חיצונית לגיבוי וכבל טעינה, ולוודא שיש מקום פנוי בזיכרון של הנייד (ניתן לגבות בשירותי ענן או להעביר למחשב לפני ההפגנה).

ראשית, שמרו על הבטיחות שלכן בתוך הסיטואציה. בחרו מיקום שיאפשר לכן לצלם את הסיטואציה ללא הפרעה או עם הפרעה מועטה, לדוגמה, מקום גבוה, שבו הסכנה פחותה. אם הצילום מסכן אתכן (כמו במקרה של תקיפה מצד אזרחים או במקרה מחאה קטנה בה יש אלימות רבה), נסו לצלם בצורה מוסווית או רק להקליט סאונד. לפעמים הקלטת קול בלבד הוא ראייה מספקת.

מרגע שהתחילו מעצר, אלימות או אירוע חריג אחר, עדיף תמיד לצלם בווידאו ולא בסטילס, כדי שיהיה ניתן להבין את ההתרחשויות ולשמוע את הקולות. השתדלו לצלם ברצף, בלי לעצור את ההקלטה (כמו במקרה של ג'ורג' פלויד, שבו מי שתיעד לא הפסיק את ההקלטה עד שפלויד פונה על ידי אמבולנס).

פעמים רבות המשטרה וגורמים אחרים עשויים לטעון שהתיעוד "ערוך" ומראה "רק חלק מהסיטואציה". לכן, המשיכו להקליט ככל האפשר

פעמים רבות המשטרה וגורמים אחרים עשויים לטעון שהתיעוד "ערוך" ומראה "רק חלק מהסיטואציה". לכן, המשיכו להקליט ככל האפשר. רק לפני כשנה פעיל פלסטיני הואשם בלינץ' כלפי מתנחלים, אך תיעוד רציף של האירוע הוכיח אחרת, ובזכותו הוא שוחרר ממעצר.

מרגע שהתחיל האירוע ועד הרגע שהסתיים, אל תפסיקו לתעד, גם אם אתן צריכות לשנות מיקום, נגרמה הפרעה בזמן הצילום או מנסים למנוע מכן לצלם. אם הסאונד פועל, צילום רציף יכול להיות אפקטיבי, גם אם איכות הווידאו לא טובה. אם ניתן, כדאי ללוות את העצורים מרגע המעצר או לפני כן עד שהם נלקחים לניידת או לאוטובוס העצורים.

מפגין מתעד מעצר בנתב״ג (צילום: אורן זיו)

לתעד את כל המעצר. מפגין מתעד מעצר בנתב״ג (צילום: אורן זיו)

אם מדובר באירוע של מעצרים המוניים או פיזור בכוח של חסימה בכוח הנמשך זמן ארוך, כדאי להפסיק את ההקלטה כל מספר דקות. אך חשוב לשים לב שמעצר של מפגין ספציפי יצולם, ככל הניתן, מתחילתו עד סופו.

גם אם הרחיקו אתכן, נסו לעמוד במקום גבוה או לשנות זווית, אך בכל מקרה המשיכו לצלם, גם אם מסתירים לכן את המצלמה.

מכיוון שהמשטרה עושה שימוש בפרשים, מכת"זיות ואמצעים אחרים, חשוב לשים לב למה קורה מסביבכם. אם אפשרי, נסו שמישהי יעמוד לידכם בזמן שאתם מצלמים, ויתריע בפניכם אם צריך לעבור מקום. כאמור, כדאי לשקול צילום מגשר, גג או מקום צדדי, אם הסיטואציה נעשית מסוכנת מדי. אם ישנן עוד צלמות בשטח, במיוחד אם יש להן תאורה, נסו לעמוד לידן.

בתום האירוע, נסו לדבר עם א.נשים ולהקליט עדויות של מה שקרה. בעת צילום ראיון או שיחה, כדאי לעמוד עד כחצי מטר מהמצולמים, כדי שהסאונד יהיה טוב. אפשר לקנות מיקרופון זול שמתאים לנייד כמעט בכל חנות צילום. איכות הסאונד חשובה גם כאשר רוצים לתעד שיחה עם שוטר, לדוגמה, מי שהורה על הפיזור או בעל תפקיד אחר, ולכן ראוי לעמוד קרוב יחסית אליהם. בתום האירוע – המעצר או האלימות – כדאי לצלם את האזור, את הכביש ואת הכוחות שבמקום. הדבר יכול לסייע לעורכי הדין להבין היכן התרחש האירוע ומי נכח בו.

טיפים כללים לגבי צילום

הדבר הראשון שיש לשים לב אליו הוא ה"פריים": מה בוחרים להכניס לצילום, בווידיאו או בסטילס, ומה בוחרים להשאיר בחוץ. ההחלטה נמצאת בידיכם, וחשוב להבין מה הסיפור שאתם רוצים להעביר באותו רגע. אם החלטתם לצלם באירוע, כדאי לצלם מכמה זוויות, גבהים וכיוונים. חשוב שיהיה בידיכם מגוון של צילומים, ובסיום האירוע תחליטו במה להשתמש.

בנוסף לבחירת הפריים, האלמנט המשפיע ביותר על הצילום הוא האור והצל. אם מצלמים באור יום, נסו להבין מאיזה כיוון מגיע מקור האור, וכיצד הוא משפיע על האובייקטים המצולמים.

אור אחורי, המגיע מאחורי הדמויות המצולמות לכיוון המצלמה, יגרום לדמויות המצולמות להופיע כצלליות. במקרה של אור צדדי, שימו לב מהם החלקים המוארים בצילום ומהם החלקים שנמצאים בצל. מקמו את עצמכן בצורה שתשיג תיעוד אפקטיבי התואם את מטרותיכם.

אם הצילום נעשה בחושך, נסו למצוא מקורות אור חלופיים. ניתן למשל לבקש ממישהו לידכם להפעיל את הפנס בטלפון הנייד.

עיתונאי מתעד מעצר בקפלן, לאחר פיטורי ניצב אשד (צילום: אורן זיו)

שימו לב מה אתם מכניסים לפריים. עיתונאי מתעד מעצר בקפלן, לאחר פיטורי ניצב אשד (צילום: אורן זיו)

החזיקו את המצלמה בשתי הידיים, הצמידו מרפקים לגוף וכופפו ברכיים. כדי לשפר את היציבות, נסו להישען על חפץ יציב שנמצא בסביבה, כמו תמרור, קיר, מכונית, מעקה וכו'. כדאי להשתמש במונופוד, שיכול לייצב את הצילום, מאפשר לצלם כמה זוויות, ואפשר להרים אותו מעל הקהל וכך לקבל זווית צילום עילית.

כדאי לצלם לרוחב ולא לאורך, מכיוון שכך ניתן לתפוס יותר מההתרחשויות בשטח. כך התיעוד גם יתאים לשידור באמצעי התקשורת השונים. צלמו לגובה רק במקרה שהתיעוד מיועד במיוחד לשימוש בפלטפורמות להן זה נחוץ – ל"סטורי" או ל"רילז" באינסטגרם, או לסרטונים בטיקטוק. בכל מקרה אחר, עדיף לצלם לרוחב.

הדבר החשוב ביותר הוא סבלנות: אל תניפו את המצלמה במהירות מצד לצד. נסו לצלם כל סיטואציה במשך 10 שניות לפחות לפני שתזיזו את המצלמה, ורק לאחר מכן המשיכו בצילום. מה שנראה לכן כתנועה איטית, ייקלט במצלמה כתנועה חלקה וברורה.

כל עוד אין אירוע חריג, כמו אלימות או מעצרים, חשוב לצלם קטעים קצרים של בין 10 ל-30 שניות. הדבר מאפשר בהמשך לשלוח חומרים או לערוך אותם במהירות. קשה לשלוח קטעי וידאו רציפים האורכים כמה דקות, וקשה גם לערוך אותם. כך, לדוגמה, קשה לאתר קטעים רלוונטיים מתוך קטע של עשר דקות.

למרות שברוב הטלפונים הניידים, יש כיום עדשות זום מובנות, זום מרחוק יכול לגרום לתמונה מטושטשת. נסו להתקרב לסיטואציה במידת האפשר. אם אין ברירה אלא לעמוד מרחוק ולהתקרב רק באמצעות זום, השתדלו לעשות אותו באופן איטי ככל האפשר. לחלופין, אם קורה משהו שמצריך התמקדות מיידית, בצעו זום מהיר והחזיקו את המצלמה יציבה במשך כמה שניות עד שהפוקוס יתמקד.

הקפידו על איכות הסאונד. אם חשוב לכן לתעד דברים שנאמרים, התקרבו לסיטואציה עד כמה שניתן וצלמו מקרוב את המשוחחים. חשוב לזכור שהמיקרופון המובנה במצלמה או בסמארטפון קולט רק את הצלילים שבקרבתו. אם רוצים לקלוט סאונד איכותי גם מרחוק, יש צורך בציוד נוסף. זכרו שמרגע שהתחלתן לצלם, כל הסיטואציה מוקלטת, כולל רעשי הרקע, ולכן גם השיחות שלכן בטלפון או עם אנשים בזמן הצילום מתועדות ומוקלטות במצלמה.

ההמלצות מבוססות על "המדריך המלא לתיעוד הפגנות" שנכתב על ידי האגודה לזכויות האזרח וקולקטיב אקטיבסטילס. למדריך המלא הכולל דוגמאות מצולמות לחצו כאן

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf