newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

הלינץ' שלא היה

בימים האחרונים דווח בהרחבה כי עשרות פלסטינים תקפו רועה צאן יהודי בדרום הר חברון. סרטון שתיעד את האירוע כולו מראה כי הסיפור שונה לגמרי: מתנחלים תקפו פלסטינים על אדמתם הפרטית, ובמקום היו רק פלסטינים בודדים ומתנדב אחד. הפלסטיני שהותקף נעצר

מאת:
איתמר כהן, חמוש במוט ברזל ורעול פנים, מתוך סרטון שתיעד את האירוע

לפי התקשורת הישראלית, ככה נראה מתנחל שיצא לרעות את העדר שלו. איתמר כהן, חמוש במוט ברזל ורעול פנים, מתוך סרטון שתיעד את האירוע באדמה החקלאית ליד תוואני

ידיעה מופרכת פורסמה בימים האחרונים בכלי תקשורת מרכזיים בישראל, לפיה פלסטינים ביצעו לינץ' ברועה צאן יהודי בשם איתמר כהן, שלשום בהר חברון.

סרטון של 23 דקות, שמתעד ברצף את כל האירוע, מתחילתו ועד סופו, והועבר למשטרה אמש, מלמד כי כהן הגיע מאזור ההתנחלות לאדמה פלסטינית פרטית, חמוש במוט ברזל ורעול פנים, בחברת מתנחל חמוש ב-M16, רעול פנים נוסף חמוש באלה, ושני מתנחלים נוספים. הקבוצה התקרבה לחקלאים הפלסטינים.

בסרטון, כהן נראה מניף אלה מול חקלאי פלסטיני, ואת החקלאי מניף בתגובה מולו את אֶת החפירה שהביא איתו. בסרטון שומעים קולות של חבטות, אולם לא רואים את רגע הפגיעה. שתי ידיו של החקלאי שהחזיק באת החפירה, חאפז אל-הורייני, נשברו באירוע.

במקביל לעימות בין כהן לחקלאי הפלסטיני, נראה בסרטון מתנחל נוסף מהמאחז חוות מעון, חייל שלבש מכנסיים צבאיים, אוחז ב-M16 ויורה כמה פעמים באוויר. מדובר צה"ל נמסר כי "התנהלות החייל מצויה בבירור".

במהלך אירוע התקיפה, רואים שכהן נפל לאדמה, אולם בסרטון הוא נראה קם מיד אחר כך. הפלסטינים הזעיקו את המשטרה, ולאחר מכן כהן עזב את המקום, בעודו רעול פנים ומוט הברזל בידו. עשר דקות אחר כך, לפי מד"א, הגיעה שיחת טלפון למוקד וביקשו עבורו סיוע רפואי. במשך פרק הזמן הזה, הסרטון מצולם באופן רציף.

כהן אושפז בבית החולים סורוקה עם סדקים בגולגולת. תחילה מצבו הוגדר קשה, כעת הוא מוגדר בינוני עד קשה. בתקשורת תיארו אותו כרועה צאן שהותקף. מתנחלים טענו כי "שלושים פלסטינים" ארבו לו, ותקפו אותו סמוך להתנחלות מעון, וגם גורם ביטחוני העביר תדריך לעיתונאים עם פרטים דומים. הסרטון מראה שהתיאורים האלה חסרי שחר.

מתנחלים ופלסטינים באדמה החקלאית שליד תוואני, מתוך סרטון שתיעד את האירוע

מתנחלים ופלסטינים באדמה החקלאית שליד תוואני, מתוך סרטון שתיעד את האירוע

תחקיר "שיחה מקומית" מעלה כי כהן הוא שהניף ראשון את האלה; כי האירוע כולו קרה סמוך לכפר פלסטיני, לא ליד התנחלות; וכי השתתפו בו חמישה מתנחלים וחקלאים פלסטינים בודדים, לא שלושים. החקלאי שאחז באת החפירה והדף את רעולי הפנים החמושים, חאפז אל-הורייני, עצור מאז האירוע בחשד לניסיון רצח.

בהמשך הערב, חיילים פשטו על הכפר תוואני, עברו בית-בית, ואספו את הגברים לחקירות בשטח הכפר. איש שב"כ הודיע לנחקרים כי "יכה את הכפר ביד מברזל" עקב האירוע, ואיים על תושבים שלא יזמינו לכפר פעילי שמאל ישראליים ואת תחקירן השטח של "בצלם", ש"הם המקור לבעיות".

תיעוד הווידאו של האירוע כולו בידי "שיחה מקומית", אך עדיין לא ניתן אישור לפרסמו. התצלומים שמלווים את הכתבה לקוחים מתוך הווידאו. ניתן לראות בהם את כהן רעול הפנים מגיע לאדמות החקלאים, ואת ארבעת המתנחלים האחרים.

כל האירוע התקיים באדמה השייכת למשפחה פלסטינית – לפי רישומי הצבא והמנהל האזרחי. אדמה זו מרוחקת מבתי המאחז של חוות מעון כ-380 מטר, ומבתי ההתנחלות מעון, כ-180 מטר, ומצויה סמוך לכפר תוואני.

זו אינה הפעם הראשונה שחקלאים מותקפים שם, והמיקום אינו מקרי: דרך הגישה שתושבי המאחז חוות מעון פרצו חולפת סמוך לאדמה הפלסטינית הפרטית, כפי שניתן לראות במפה שהוכנה בסיוע ארגון כרם נבות. בשנים האחרונות רעולי פנים שהגיעו מכיוון המאחז סילקו את בעלי הקרקע ממנה כמה פעמים.

מקור: כרם נבות

"אני ואבא שלי יצאנו, כמו כל יום, לעבוד באדמה", שיחזר בנו של חאפז אל-הורייני, שנכח באירוע. "ראיתי בוואדי שני רעולי פנים, שגירשו כבשים שרעו ילדים מהכפר לידנו. המתנחלים עשו את זה, אבל היו רחוקים מאיתנו".

תיעוד הווידאו מהאירוע מאמת את דבריו: ניתן לראות את המתנחלים עוד כאשר הם רחוקים, מתקרבים אל הכפר. צלם הווידאו הסביר כי התחיל לצלם ברגע ש"זיהה רעולי פנים בוואדי". תוך כשתי דקות הם מתקרבים.

"אבא שלי ביקש שאביא את הצאן שלנו הביתה, כדי שהוא לא ייפגע, אז הלכתי. כשחזרתי, ראיתי שהם הגיעו עד אלינו, התאספו סביב אבא שלי עם מוטות בידיים, והתחילו להכות אותו. מתנחל ג'ינג'י גם ירה בנשק. לאבא שלי היה מקל והוא הגן על עצמו, זה אנושי. מישהו מגיע עם נשק ויורה באוויר, ומישהו מנסה לתת לך מוט ברזל לראש. זאת הגנה על החיים שלי ושלו".

בהמשך האירוע, כוחות הצבא ומשטרה הגיעו למקום. חאפז אל-הורייני, שידיו נשברו בתקיפה, הזעיק אמבולנס של הסהר האדום. המתנחל החמוש חסם את האמבולנס בגופו, ולאחר מכן מתנחלים ניקבו את גלגלי האמבולנס, וגם עקרו עצים באדמת התושבים בנוכחות החיילים – כך לפי עדויות התושבים וצילומים.

הצבא ומג"ב פשטו על הכפר

בלילה התחיל הסיוט. שלושה ג'יפים של הצבא ומג"ב פשטו על תוואני. הם נעצרו מול הבית הראשון, וכמה חיילים זרקו לעברו רימוני הלם וגז, ללא סיבה. הם המשיכו לנסוע, וכך עשו בבית השני, ובשלישי, והגיעו גם לבית של סבתו של כותב שורות אלה (באסל אל-עדרה).

רימוני גז והלם. משפחה עם ילדים, שנסעה ברכב, נשנקה מהגז, והסהר האדום העניק להם טיפול רפואי. מחנק בכל מקום. אנשים צעקו, ומכל בית עלה בכי של ילדים. הדי הפיצוצים של רימוני ההלם נמשכו כשעה, וחיילים התמקמו על גג בית סמוך.

באותה שעה, פנינו מ"שיחה מקומית" לצבא בשאלה מדוע נמשך היידוי המסיבי של רימוני הלם וגז בכפר. בתשובה נמסר כי החיילים "נכנסו לכפר על מנת לסרוק אחר חשודים בתקיפת המתיישבים בחוות מעון", וכי הכוחות הגיבו באמצעים לפיזור הפגנות בתגובה ליידוי אבנים. כמעט מיותר להזכיר שהתקיפה לא אירעה בחוות מעון, אלא באדמה פלסטינית.

בהמשך הלילה, הצבא פשט על הכפר פעם נוספת, כוח רגלי של כ-25 חיילים, מלווים בג'יפים. הם נכנסו לבתים, זה אחרי זה, כדי לאסוף שוב גברים לחקירות בשטח.

"ישבתי בחדר, וחייל בעט בדלת הכניסה", סיפרה רינאד הריני, שביתה היה הראשון שאליו נכנסו החיילים. "הם עברו חדר אחרי חדר, ובעטו בכל הדלתות. שאלו אותי איפה אבא. ואז הם נכנסו לבית השכן ועשו אותו דבר".

"הקצין אמר לי, תאסוף לי את הגברים, אנחנו רוצים את כל הגברים", סיפר האני אל-רבעי, תושב הכפר. הם דרשו ממנו להתלוות אליהם לסיבוב בין הבתים. "אמרו לי, אנחנו רוצים את ראש הכפר, תביא לנו אותו", סיפר. לדבריו, כך אספו קבוצה של כעשרים גברים, שנלקחו לקצין השב"כ אחד אחרי השני. הצבא אישר ל"שיחה מקומית" כי התקיימו "תחקורים בשטח".

"זה היה כדי להפחיד את כולם, אחרי כל ההלם והגז", אמר אל-רבעי. "לי הוא (איש השב"כ; י"א) אמר, אתה כל הזמן במסגד, מסית לאלימות. והוא שאל אותי איפה הייתי בזמן האירוע, ואמרתי לו, בבית, עם המשפחה שלי. ואז הוא שיחרר אותי".

נחקר נוסף, שביקש לשמור על אנונימיות מחשש שיפגעו בו, סיפר כי "הוא (איש השב"כ; י"א) אמר לי, אני אכה בכפר שלכם עם יד מברזל, ויותר מזה, אחרי מה שעשיתם. אתם תראו דברים שלא ראיתם קודם. אני לא אשאיר גבר אחד בתוואני".

תוואני, יישוב פלסטיני בשטחי C (צילום: רחל שור)

הכפר תוואני (צילום: רחל שור)

לדבריו, איש השב"כ הודיע לו, שהוא רואה אותו כדמות אחראית בכפר, ואם תושבים יזמינו אליו פעילי שמאל, הוא יגיע לעצור אותו באופן אישי.

"הוא אמר לי ככה בצורה מפורשת, תיזהר לארח בכפר ישראלים אנרכיסטים, ואת נסר נוואג'עה (תחקירן 'בצלם') וראתב ג'בור (מתאם ועדת ההתנגדות לגדר). הם מגיעים לכאן לעשות בלגן, והם הסיבה לבעיות. אתם אלו שתפסידו מזה שהם יהיו פה. אני אמרתי לו שהסיבה לבעיות זה מתנחלים שתוקפים אותנו רעולי פנים, ואתם לא עוצרים אותם".

פנינו לשב"כ בבקשת תגובה על החקירות והטענות לאיומים. תגובתם תתפרסם אם וכאשר תתקבל.

גם כמה כלי תקשורת ופוליטיקאים בהתנחלויות אימצו נרטיב מופרך לחלוטין, שלפיו הלינץ' (שלא היה) קשור ל"אנרכיסטים" ול"פעילי שלום", ישראלים ובינלאומיים, שלקחו חלק ב"מארב מתוכנן", שמגיעים להר חברון כדי ללוות רועי צאן ולתעד מקרים של אלימות מתנחלים, בדיוק כמו המקרה הזה.

ראש המועצה האזורית הר חברון, יוחאי דמרי, כתב אמש בפייסבוק שלו כי "במשך כל התקיפה ישבו 'פעילי שלום' ותיעדו את המתרחש מבלי לנקוף אצבע כדי לעזור לאחיהם היהודים… עד לרגעים אלה ממש, אני עומד בקשר עם כל גורמי הביטחון, עם המשטרה, בדרישה להרחיק גורמים פרובוקטורים ומתסיסים מהאזור".

אין קשר בין דברים אלו לבין המציאות. תיעוד הווידאו מראה בבירור כי בזמן שרעולי הפנים מההתנחלות מתעמתים עם החקלאים הפלסטינים, אין במקום לא פעילי שמאל ולא עשרות פלסטינים. לאורך התקיפה נכחו במקום חמישה מתנחלים, חקלאים פלסטינים בודדים, ומתנדב מהבינלאומיים, שצילם בטלפון. פעילה ישראלית אחת הגיעה למקום אחרי שכהן כבר עזב.

הנרטיב הזה לא מקרי. בשטחים, הכל הפוך. יהודים שפועלים באלימות ומתסיסים מוגנים מפני החוק, ופלסטינים ופעילים שמתעדים את האלימות וחווים אותה נתפסים כפושעים. מלחמה היא שלום, ועבדות היא חירות. רעולי פנים עם מוטות ברזל הם קורבנות של לינץ'; מי שהותקף, עצור במשטרה; ומי שתקף, מתהלך חופשי.

הצורך לרקום מציאות מדומה הוא כנראה הדרך היחידה להצדיק את האלימות הקשה שמופעלת מדי יום תחת המשטר הצבאי. השב"כ, המשטרה, והצבא, כסוכנים של אלימות זו, לוקחים בזה חלק מלא. מצער שגם כלי התקשורת.

כמה קל לעצור פלסטיני תחת משטר צבאי, וכמה מובהקת ההפרדה הגזעית בשטח. כואב לחשוב מה היה קורה לפלסטיני שמואשם בניסיון רצח אילולא היה תיעוד מלא של האירוע.

מהמשטרה נמסר בתגובה: "מיד עם קבלת דיווח אודות המקרה, כוחות משטרה הוזעקו למקום ופתחו בחקירה שמצויה בראשיתה. מטבע הדברים איננו מפרטים אודות חקירות מתנהלות, אולם נמשיך לחקור במטרה להגיע לחקר האמת".

מדובר צה"ל נמסר בנוגע להשלכת רימוני ההלם בתוואני: "אמש כמה פלסטינים יידו אבנים לעבר כוח צה"ל סמוך לכפר אתוואני שבמרחב החטיבה המרחבית יהודה. בתגובה לכך, הכוח הגיב באמצעים לפיזור הפגנות".

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf