newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

ביהמ"ש הצבאי מתח ביקורת על המשטרה והורה לשחרר את הורייני

החשודים היהודים נחקרו באיחור ורק לאחר שבית המשפט דרש זאת, החוקרים לא התחשבו בפציעתו של הורייני. תשעה ימים אחרי שהתקשורת המציאה לינץ' שעשו פלסטינים במתנחלים, החקלאי הפלסטיני אמור להשתחרר

מאת:
"ראיתי את המוות מול העיניים". חאפז הורייני בבית המשפט הצבאי בעופר, 21 בספטמבר 2022 (צילום: אורן זיו)

"ראיתי את המוות מול העיניים". חאפז הורייני בבית המשפט הצבאי בעופר, 21 בספטמבר 2022 (צילום: אורן זיו)

בית המשפט הצבאי במחנה עופר החליט היום (רביעי) לשחרר את חאפז הורייני, החקלאי הפלסטיני שהותקף על ידי מתנחלים בדרום הר חברון ויושב כבר תשעה ימים במעצר. השופטת מתחה ביקורת קשה על המשטרה, שלא ניהלה את החקירה במהירות הנדרשת, איחרה לחקור את החשודים היהודים ולא התחשבה במצבו של הורייני, שנפצע בתקרית.

השופטת מזי מקונן הוציאה צו עיכוב לשחרורו של הורייני כדי לאפשר למשטרה לערער על החלטת השחרור. עדיין לא ברור אם המשטרה תעשה זאת. הורייני ישוחרר בערבות של עשרת אלפים שקל ובתנאי שלא יתקרב למקום האירוע.

"ראיתי את המוות מול העיניים", תיאר היום הורייני, לראשונה מאז נעצר, את העימות שבמהלכו נשברו שתי ידיו. "הם (המתנחלים) היו צעירים, חזקים, רעולי פנים. אני בן 52, אני לא מאמין באלימות וחינכתי את הילדים שלי נגד אלימות".

נציג המשטרה סיפר בדיון כי שני ישראלים "נחקרו בתיק ושוחררו בתנאים", אולם סירב לומר מה היו החשדות נגד השניים. זו הפעם הראשונה מאז התקרית שגם הישראלים שהיו מעורבים בה נחקרו. תחילה פרסמו כלי תקשורת בישראל, כי "עשרות פלסטינים ביצעו בלינץ'" ברועה צאן ישראלי, אולם מתחקיר "שיחה מקומית" שכלל סרטון, שהתפרסם אחרי מעצרו של הורייני, עולה כי מה שקרה הוא שכמה מתנחלים רעולי פנים פלשו לשטח האדמה של הורייני עם אלות בידיהם, ותקפו אותו.

מהדיון היום עלה כי אחד הנחקרים הוא איתמר כהן, שתועד מניף אלה לעבר הורייני ונפצע בעצמו באירוע, והשני הוא ישראל בלוך, שבעבר נעצר ונחקר לגבי הפוגרום שבוצע בפלסטינים בכפר מופקרה בשנה שעברה, אז לא הוגש נגדו כתב אישום.

איתמר כהן, חמוש במוט ברזל ורעול פנים, מתוך סרטון שתיעד את האירוע

נחקר באיחור של שבוע. איתמר כהן, חמוש במוט ברזל ורעול פנים, מתוך סרטון שתיעד את האירוע באדמה החקלאית ליד תוואני

נציג המשטרה אמר כי בחקירתם של שני הישראלים "עלו טענות שהחשוד טרם נחקר עליהן", ולכן ביקש להאריך את מעצרו של הורייני, מחשש ל"שיבוש חקירה". נציג המשטרה סירב לציין מה התנאים שעל פיהם שוחררו שני הישראלים, והאם הורחקו מהשטח. שני פעילים ישראלים, שנחקרו לאחר האירוע, הורחקו מהאזור.

נציג המשטרה גם סירב לענות לשאלתה של עו"ד ריהאם נסרה, המייצגת את הורייני, האם המתנחלים החשודים הגיעו מיוזמתם או זומנו לחקירה, ואמר כי אינו יכול "לפרט שיטות ואמצעים שאנחנו מבצעים".

"לא יכול לאכול ולהיכנס לשירותים"

הורייני סיפר בבית המשפט שבגלל הפציעה שלו הוא "לא יכול לאכול ולהיכנס לשירותים". הוא הבטיח להתייצב לחקירה במשטרה מתי שיידרש. מחוץ לאולם הדיונים, הפגינו כעשרים פעילי שמאל בקריאה לשחררו.

"מי שתקפו אותו (את הורייני) חופשיים, והעצור כאן שבור ידיים", אמרה עו"ד נסרה בדיון. היא טענה שנגד התוקפים של הורייני יש ראיות למכביר, ואף על פי כן הם לא במעצר ויכולים לשבש את החקירה. "אני לא מבינה מדוע לגיטימי לשלוח את המתנחלים לחלופת מעצר, למרות המסוכנות הכל כך ברורה הנשקפת מהם, כמי שהגיעו רעולי פנים מצוידים בנשק קר ותקפו, ואת הפלסטיני – לא", אמרה נסרה.

עו"ד נסרה אמרה בדיון כי לפי תיעוד הווידאו, אחד המתנחלים נראה מרים אבן ומשליך אותה, היא העלתה אפשרות שייתכן שהאבן הזו היא שפגעה באחד המתנחלים. נציג המשטרה סירב לומר האם המתנחלים נחקרו על אפשרות זו.

בהחלטה שלה לשחרר את הורייני אמרה השופטת מקונן כי בשלב זה אינה יכולה להכריע מה התרחש בתקרית, שכן שני הצדדים טוענים להגנה עצמית. השופטת מתחה ביקורת על כך שהחשודים היהודים נחקרו רק ביום שלישי השבוע, לאחר שהורייני עצור כבר ימים.

הפגנה מול בית המשפט הצבאי בעופר למען שחרורו של חאפז הורייני, 21 בספטמבר 2022 (צילום: אורן זיו)

"על אף חומרת האירוע והנזקים הגופניים שנגרמו לשניים מהמעורבים, גופי החקירה גבו עדויות 'פתוחות' מהמעורבים הישראלים, ורק בחלוף שבוע ימים מהאירוע, וללא שהיתה כל הגבלה על שיח בין מעורבים אלה, ולאחר שבית המשפט העיר על כך, נחקרו השניים באזהרה ושוחררו לביתם בתנאים מגבילים", אמרה השופטת.

השופטת מקונן גם קבעה כי "גורמי החקירה לא פעלו כדבעי לסיום החקירה לאור גילו ועברו הנקי (של הורייני) מלבד הרשעה ישנה". לדבריה, לאור מצבו של הורייני, "ראוי לסיים את החקירה מהר יותר". היא גם ציינה כי לא קיימת מסוכנת מצידו של הורייני, שלא ניתן לאיינה בעזרת תנאי שחרור.

בדיון הקודם, לפני שלושה ימים, העבירה השופטת ביקורת על התקדמות החקירה. באותו דיון, המשטרה אף הפחיתה את החשדות נגד הורייני מניסיון רצח לחבלה בנסיבות מחמירות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

ההיסטוריה היהודית תהיה מוכתמת במה שישראל עשתה בעזה. פלסטינים אחרי הפצצה ברפיח, אפריל 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש 90)

כן, זה רצח עם

ברוב המקרים של רצח עם, מבוסניה עד נמיביה, מרוואנדה עד ארמניה, מחוללי הרצח אמרו שהם פועלים מהגנה עצמית. העובדה שמה שקורה בעזה לא דומה לשואה, כותב חוקר השואה עמוס גולדברג, לא אומרת שזה לא ג'נוסייד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf