newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שופטי העליון - זרקתם אותנו לכלבים, עתה הגיע תורכם

כארבעה עשורים מופיע עו"ד ג'ואד בולוס בפני בג"ץ בניסיון להגן על זכויותיהם של פלסטינים, שנרמסות גם מצד בית המשפט עצמו. לפני שנים התריע: החרב המאיימת על הדמוקרטיה תפגע גם בכם. כעת זה קורה. מכתב פתוח לשופטי העליון 

מאת:

אנו עדים לאחרונה למשבר שלטוני גורלי, אולי הקשה שידעה המדינה מימיה, אשר עלול להוביל להקמתה של דיקטטורה, לישראל שונה מזו שהכרנו; ישראל דוגמת ממלכות המתוארות בספרי הקודש, בהן יהודים מודים בכל בוקר למלך העולם שברא אותם יהודים ולא גויים. מנגד, אנו, האזרחים הערבים, ניאלץ להתמודד בקרוב, לאחר שוך סערת הקורונה, עם חברה יהודית מבוהלת, אכזרית ומפוחדת, שהרוב בה יראה בנו נטל מכל בחינה אפשרית, שיש לסלקו לאלתר בכל מחיר.

כמה פעמים השבתם ריקם את פניהם של פלסטינים אשר עתרו בפניכם נגד הטרור שמפעיל צבא הכיבוש כלפיהם? תומכי נתניהו מפגינים נגד בית המשפט העליון (יונתן זינדל / פלאש 90)

כמה פעמים השבתם ריקם את פניהם של פלסטינים אשר עתרו בפניכם נגד הטרור שמפעיל צבא הכיבוש כלפיהם? תומכי נתניהו מפגינים נגד בית המשפט העליון (יונתן זינדל / פלאש 90)

לאחרונה אנו צופים בפרק האחרון בדרמה, המתרחש לפתחו של בג"ץ, אחרון המבצרים שקברניטי "המדינה העמוקה" מנסים להגן ולשמר מכל משמר. שופטי בג"ץ עמדו בשבוע שעבר איתן מול התנין והורו למורדים לכנס את מליאת הכנסת ולבחור יו"ר חדש, על רקע שרידיה של דמוקרטיה צולעת. ברם, בסופו של יום, הם יקיצו מובסים מחלום בלהות זה; שכן הם התעוררו מאוחר מדי. שופטים אלה, כמו קודמיהם, היו שותפים להמטת האסון ולהבאתו למעונותיהם שלהם, לאחר שבגדו, עשרות בשנים, בכללי הצדק הטבעי, והתגייסו כאיש אחד לשורות כוחות החושך והדיכוי.

אלה הם שופטי בית המשפט העליון, הגבוה לצדק, אשר שכחו את הזעקות שלי ושל עמיתי, כאשר שיווענו בפניהם ל"סעד מן הצדק" עליו הופקדו. ניסינו בכל מאודנו לספר להם, ללא הצלחה, את מוסר ההשכל מחוכמה ישנה נושנה: קורבן טרי המזכיר לקורבן ותיק ומזהיר אותו שאם לא יתעורר, יטרפו הזאב.

מכתב פתוח שלישי לשופטי בית המשפט העליון, אלה המכהנים ואלה שבדימוס:

שיגרתי לכם בעבר את מכתבי הפתוח הראשון לפני כעשור, באמצעות נשיאת בית המשפט העליון דאז, השופטת דורית ביניש. שש שנים לערך לאחר מכן, שיגרתי אליכם מכתב פתוח שני, באמצעות נשיאת בית המשפט העליון דאז, השופטת מרים נאור. והנה השלישי בסדרת מכתביי אליכם:

מזה ארבעה עשורים אני מופיע בפני בג"ץ, כך שהייתי עד ראיה להידרדרותו לעבר התהום – מאז התרווחתם במגדל השן שלכם, מביטים בנו בשאט נפש של אדון לעבר עבדיו או לעבר קומץ מסיגי גבול טורדניים.

לא הקשבתם לאזהרה כי אתם הבאים בתור. לא האמנתם לי כאשר כתבתי והדגשתי, חזור והדגש, שאני חושש לשלומכם כשופטים, שומרי הסף של שלטון החוק, המגן על החלשים מפני שרירות השליט. בתור אזרח המדינה הדגשתי שאני רוצה אותכם חזקים כדי שאחסה בצל כוחכם שעה שזכויותיי תירמסנה שלא כדין, ובתור בן מיעוט לאומי בישראל, אני רוצה שתהוו חיץ בפני כל רע שיאונה לי.

משך כארבעה עשורים התריתי, פעם אחר פעם, שאתם מתהלכים על פי תהום מסוכנת. שטחתי בפניכם את חזון העוועים שאני רואה: מוקדם מאוד תונף החרב, אותה חרב, בפניכם ובפני כל יהודי המעז להרים את קולו מחוץ לנהמת "העדר" ושאון מקהלות הימין הגזעניות וכוחות המחץ שלהן. חזרתי באוזניכם חדשות לבקרים, למגינת לבכם המלאה כמובן, שאלה פרזיטים שאינם יודעים שובע, וכי הבא חמור אף יותר.

אמרתי לכם לפני עשור, ואומר לכם שוב היום, כי שופטים המלווים בשומרי ראש עד לדלתות חדרי השינה שלהם, לא יוכלו לצאת חוצץ מול רוצחים ומורדים, וכי מערכת משפט שאינה מבחינה בין קורבן אמיתי לבין רוצח, לא תצליח להגן אפילו על עורה שלה

כמה פעמים, רבותיי, נזפתם בי שעה שקראתי לכם להשוות את עונשו של האזרח הערבי לזה של היהודי, וכיניתם אותי לא פעם חוצפן גס רוח? כמה פעמים השבתם ריקם את פניהם של פלסטינים אשר עתרו בפניכם נגד הטרור שמפעיל צבא הכיבוש כלפיהם, או נגד התפרעותם חסרת הרסן של מתנחלים חוליגנים? כמה פעמים שמענו אותכם חוזרים על אותה מנטרה מאוסה, שאלה אינם אלא קומץ של “עשבים שוטים” הצומחים בשולי החיים?

הסיפור שלנו, האזרחים הערבים, עם מערכת המשפט הישראלית ארוך ומייגע וראוי למחקר. למן היום הראשון, הרבה לפני שנולדתי, אימצתם את תיאוריית "הביטחון" שרקמו לכם הגנרלים במערכת הצבאית והביטחונית; ומאז, התגייסתם ליישמה, הלכה למעשה. כופפתם לצורך זה את כל הערכים האנושיים, ותפרתם במחטים חלודות את יחסי מדינתכם הצעירה לאזרחיה הערבים, אשר היוו בעיניכם, כמו בעיני אותם גנרלים, לא יותר מאשר חפצים חשודים בשולי דרכה של המדינה, או מוקשים הזרועים בקרב תושביה היהודים.

זעקנו מולכם, כמו שזעקו קודמינו, והדגשנו שלא כך יקום הצדק ולא כך ייבנה העתיד. אלא שאתם, שטופים בלאומנות עיוורת, המשכתם בשלכם והעליתם, כמו קודמיכם, את טיעוניכם הרופפים, איפרתם את המציאות באבק שריפה, עשקתם את תושבי הארץ הילידים מוכי הנכבה ותרמתם להעמקת חטאי הכיבוש כלפי האוכלוסייה הפלסטינית המובסת.

מערכת משפט שאינה מבחינה בין קורבן אמיתי לבין רוצח, לא תצליח להגן אפילו על עורה שלה. תומכי נתניהו מפגינים נגד בג"ץ (יונתן זינדל / פלאש 90)

מערכת משפט שאינה מבחינה בין קורבן אמיתי לבין רוצח, לא תצליח להגן אפילו על עורה שלה. תומכי נתניהו מפגינים נגד בג"ץ (יונתן זינדל / פלאש 90)

לא הועילו, גבירותי ורבותיי, נבואות הזעם שלנו כי אין מנוס לאיש, שעה שרעש האקדחים וחבטות המגפיים מהדהדים בחצרותיכם ומזהירים: כניעה או גרדום. אמרתי לכם לפני עשור, ואומר לכם שוב היום, כי שופטים המלווים בשומרי ראש עד לדלתות חדרי השינה שלהם לא יוכלו לצאת חוצץ מול רוצחים ומורדים, וכי מערכת משפט שאינה מבחינה בין קורבן אמיתי לבין רוצח, לא תצליח להגן אפילו על עורה שלה.

הבעיתה אותי במיוחד מחאתה של נשיאת בית המשפט העליון דאז, מרים נאור, לפני כארבע שנים בבית הנשיא, עת מחתה ותיארה את הנחת ההצעה של שרת המשפטים דאז, איילת שקד, כ"הצבת אקדח על שולחן המו"מ" בין שני צדדים. כבודכם, רבותיי השופטים, מצאתם את עצמכם בצד השני של השולחן באותה מטפורה אימתנית.

לאחרונה נעו אמות הספים שעה שיו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, מגובה במחנהו, הפר את החלטת בג"ץ וסירב לכנס את המליאה לבחירת יושב ראש חדש לכנסת ישראל. בג"ץ תיאר את התנהגותו של אדלשטיין כפגיעה ללא תקדים בשלטון החוק.

שימושה של השופטת נאור בעתו במטפורה של האקדח, היה אולי אמצעי הבא להבהיר את האזהרה מפני זעמם של הימים הבאים. אולם אני מרגיש כיום, כמו רבים במדינה, שאקדחים אלה אינם סתם מטפורה כי אם כלי נשק אמיתיים, טעונים ושלופים כדי לחסל, אל מול עינינו, את שרידי המשטר הגוסס.

ג'ואד בולוס הוא עורך דין לזכויות אדם, פרשן פוליטי וסופר. מערבית: ג'מיל אליאס

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"רציתי לטפל בחוויות בלתי פתורות שנשאתי בכאב כל חיי". נעמי אברהם, מחברת הספר "חקירה במסדרונות בית הספר" (צילום: אלון אלוניס)

"לחזור לזירת הפשע": התלמידה הבעייתית שהפכה יועצת חינוכית

כשהיתה תלמידה, התייחסו לנעמי אברהם כ"ילדה רעה". כמבוגרת, ניסתה לתקן את החוויה והיתה למורה וליועצת. בספר שכתבה היא מנסה לשלב בין תובנות שצברה לחוויותיה האישיות. למרות ההצלחות, המסקנה עגומה: מערכת החינוך לא יודעת לגלות אנושיות

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf