newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

שרמוטה או לא שרמוטה, זאת לא השאלה

הבקשה להניח בצד את הרגשות הקשים שמעוררת המילה שרמוטה דורשת מנשים לא לדבר על מה שפוגע בהן כדי לא לפגוע במטרות "חשובות יותר". ניתן גם להתמודד עם הביקורת בדרך שמכבדת את מי שהמחאה הזאת אינה מתאימה לה. ובכל מקרה, אנחנו חייבות למצוא דרך אחרת לנהל את הדיאלוג הזה

מאת:

יש דברים שאת יודעת שיקרו כל חורף: חיסוני השפעת כנראה ייגמרו בשיא התפרצות המחלה; עירית תל אביב תופתע לגלות שגם השנה יורד גשם ועדיין אין תשתיות ראויות בשכונות הדרום; ומאז 2012, פמיניסטיות ישראליות יריבו על השם של צעדת השרמוטות – ריקליימינג בועט או סתם פמיניזם לבן?

הכל התחיל בכלל בקנדה, שם התארגנה הצעדה הראשונה במרץ 2011, במחאה על דבריו של קצין משטרה מקומי שנשים צריכות להימנע מלהתלבש כ-sluts כדי להימנע מאונס. לצעדה ראשונה זאת, שזכתה לסיקור תקשורתי נרחב גם בזכות הלבוש הפרובוקטיבי שלבשו חלק מהמפגינות, קמו במהרה צעדות-אחיות ברחבי העולם, ועוד באותה שנה כבר צעדו נשים ב-slutwalks באנגליה, אוסטרליה, ארה"ב, איסלנד וגם בברזיל, דרום קוריאה, הודו וסינגפור.

ביקורת פנים פמיניסטית. צעדת השרמוטות בתל אביב, 4 במאי 2018 (צילום: מרים אלסטר / פלאש90)

לצד הצמיחה המהירה של התנועה, זכתה הצעדה כבר מימיה הראשונים לביקורת פנים פמיניסטית, החל מביקורת על עצם הבחירה באקט הריקליימינג כאקט מחאתי, ביקורת על הפרובוקטיביות במחאה, ובעיקר ביקורת מצד נשים לא לבנות על אי הבנה של הפער בין חוויותיהן של נשים שחורות וחומות במרחב אשר הופך את הריקליימינג לקשה ומורכב יותר עבורן ולמעשה לא מאפשר להן לקחת חלק במחאה.

לגרסה הישראלית של הצעדה התווסף מוקד ויכוח נוסף כאשר נבחרה המילה "שרמוטה" כתרגום למילה האנגלית slut. קללות וביטויי גנאי שעוברים שאילה משפה אחת לאחרת אמנם שומרים על משמעותם השלילית, אולם לרוב מקבלים משמעות מרוככת יותר. הקללה "לך קיבינימט", למשל, אינה נתפשת כבוטה במיוחד עבור דוברי העברית, והשימוש האגבי בה מכה לא פעם בתדהמה דוברי רוסית המתייחסים אל "לך לאמא המזדיינת שלך" כאל קללה גסה וחמורה.

בראיון ל"הארץ" הסבירה את הבחירה יערה ליברמן כליף, ממארגנות הצעדה הראשונה בתל אביב, באומרה ש"זו מילה שנחשבת בוטה להחריד בחברה הישראלית הפוליטיקלי-קורקטית, אבל כולנו משתמשים בה. גם אם במקור הערבי משמעותה זונה, במשמעותה הסלנגית בעברית היא מתארת אישה פתוחה מינית, כמובן בצורה שלילית. וכמובן, אין מילה מקבילה גברית". בינתיים, ליברמן כליף שינתה את דעתה בנושא.

הבחירה לבחור במילה במשמעותה בשפה העברית כללה, גם אם לא במודע, בחירה להתעלם מכך שקהל היעד של הצעדה, נשים ישראליות, כולל גם נשים דוברות ערבית ונשים ממוצא ערבי, אשר עבורן המילה מובנת במשמעותה הערבית המקורית ונושאת מטענים קשים יותר.

לצד זאת, גם האשמת הנשים הבוחרות בריקליימינג בגזענות פריווילגית היא בעייתית. החוויות של נשים, גם פריווילגיות, עם המילה שרמוטה הן חוויות קשות. המילה הזאת נאמרה לנשים אחרי אונס, ושימשה להצדקת אלימות מינית ולהשפלה. על כן, כאשר נשים שבוחרות באסטרטגיה של ריקליימינג למחאה מואשמות בעיוורון פריווילגי, הן מגיבות בהתנגדות עזה.

המחאה הזאת לא מגיעה ממקומות של חוזק. היא מגיעה מהעצבים הכי חשופים, מהחוויות הקשות ביותר. לומר למישהי "תכירי בפריווילגיות שלך" בהקשר של המקום שלה כנפגעת זאת אמירה שנתקלת בבלוק בטון. זה אינו המקום שבו היא חזקה.

בעולם שבו מרבית הנשים חשופות לסוג זה או אחר של אלימות מינית. יש מקום לסוגים שונים של מחאה. דרך טובה להתמודד עם הביקורת היתה יכולה לומר – אני מבינה שאתן לא מסוגלות לעשות ריקליימינג למילה הזאת, אני מבינה שזה קשה יותר, אני מכבדת את זה, המחאה הזאת לא מתאימה לכולן, אבל לי חשוב לעשות את זה, כי אני יכולה ולי זה נותן כוח במאבק שלי. אני מקווה שהמאבק הזה יעזור להילחם במטען של המילה הזאת גם עבורכן. למעשה, האופן שבו מתנהל הוויכוח הזה לוקה לעתים ביותר מאפיינים של פמיניזם לבן מאשר הבחירה בשם.

שביתת הנשים. 4 בדצמבר 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

מרבית הנשים בעולם חשופות לאלימות מינית. שביתת הנשים, 4 בדצמבר 2018 (אורן זיו / אקטיבסטילס)

כאשר מוסבר למתנגדות שוב ושוב שהמילה שרמוטה מתייחסת לכולן, ואין בכך מטען אתני, זה מוחק למעשה את ההבדלים בחוויות החיים ובהיסטוריה האישית של נשים, ומסמנות אותם כלא רלוונטיים. ביטול הטענות הללו והכחשת העובדה שיש בבחירת השם הדרה של אוכלוסיות מסוימות בעצם אומרת לנשים האלה שהן וחוויותיהן חסרות משמעות.

אמירה זו אף הסלימה בוויכוח השנה, עם התבטאויותיה של אחת ממארגנות הצעדה ש"השנה הפסקתי רשמית להתנצל על המילה שרמוטות", לצד התייחסותה לנשים שאינן תומכות בצעדה כאל כאלה ש"חיות בסרט שיש להן השפעה בעולם" ו"מזהמות את המרחב".

חמורה מכך הבקשה החוזרת ונשנית המופנית לנשים המתנגדות לצעדה להפריד בין עיקר לטפל, ולהתמקד בחשיבות המאבק באלימות מינית והאשמת הקורבן. למעשה, מדובר בשיעתוק של אסטרטגיה פטריארכלית, שבה נשים מתבקשות שוב ושוב לפנות את הבמה מדיבור על מה שפוגע בהן, ובתוך זאת, על אלימות מינית, על מנת שלא לפגוע במטרות "חשובות יותר"

הבקשה להניח בצד את הרגשות הקשים מזכירה מאוד את הדרישה ממפגינות בשטחים להבליג על הטרדות מיניות ולהתלבש באופן צנוע יותר כדי לא לפגוע במאבק נגד הכיבוש.

בתוך כל הרגשות הגואים, שרמוטות או לא שרמוטות, השיחה מתנהלת בין נשים שרובן נפגעות תקיפה מינית וכולן מחויבות למלחמה באלימות מינית. בפרפרזה על אודרי לורד, אי אפשר להשתמש בארגז הכלים של הפטריארכיה כדי להילחם בה. זה אולי יניב פחות טראפיק ויוביל לפחות פאנלים סוערים, אבל אין מנוס מלמצוא פתרון, או לכל הפחות למצוא דרך אחרת לנהל את הדיאלוג הזה.

רחלי סעיד היא כותבת, עורכת, מתרגמת ואקטיביסטית

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

בניין שהופצץ בהתקפה אווירית ישראלית ברפיח, ב-4 במרץ 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

המצב ברפיח מידרדר, ותושבים בורחים למרכז החרב של עזה

האיומים בפלישה, המתקפות המתגברות והתנאים הקשים באוהלים, דוחקים פלסטינים רבים לעזוב את "המקום הבטוח" האחרון ברצועת עזה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf