newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

סלאח חמורי גורש לצרפת: "נקרעתי ממולדתי, אמשיך להתנגד לכיבוש"

"ההחלטה לגרש אותי לכאן היא קשה וגזענית, המשך של הטיהור האתני שישראל מבצעת בירושלים", אמר חמורי, עו"ד לזכויות אדם ממזרח ירושלים, אחרי שנחת בפריז. במשרד החוץ הצרפתי גינו "את ההחלטה המנוגדת לחוק לגרש את מר סלאח חמורי לצרפת"

מאת:

סלאח חמורי, עורך דין לזכויות אדם ממזרח ירושלים, גורש הבוקר (ראשון) לצרפת בהוראת שרת הפנים, איילת שקד, לאחר שהתושבות הירושלמית שלו נשללה על בסיס "הפרת אמונים". בשש בבוקר הוא הועלה לטיסת אל על לפריז, מלווה על ידי נציגי מינהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין וההגירה.

חמורי מחזיק גם אזרחות צרפתית, וישראל ניצלה זאת כדי לגרשו לשם. בעבר, תושבי מזרח ירושלים שמעמדם נשלל קיבלו מעמד זמני. אישתו וילדיו של חמורי נמצאים בצרפת, לאחר שישראל מנעה מהם להיכנס לארץ.

מאז מרץ ועד סוף נובמבר חמורי היה כלוא במעצר מינהלי. בתחילת החודש הורתה שקד להוציא לפועל את גירושו, לאחר שכל ההליכים נגד שלילת התושבות שלו הסתיימו, וערעורים שהוגשו בשנה האחרונה לבית המשפט המחוזי ולבית המשפט העליון, נדחו.

בשדה התעופה שארל דה גול בפריז חיכו לחמורי אישתו ובנו, כמאה תומכים – שנשאו דגלי פלסטין ושלט שעליו נכתב "ברוך הבא סלאח", ועיתונאים. לקראת השעה 11 (שעון מקומי), חמורי יצא ונפגש עם תומכיו, שקראו לו, "פלסטין תנצח", וליוו אותו עד לחניה.

"הייתי אזוק בידיים וברגליים מאתמול בחצות ועד שהגענו לפריז", אמר חמורי בהצהרה לתקשורת על היחס שקיבל בטיסה. לדבריו, "ההחלטה של רשויות הכיבוש לגרש אותי לכאן היא קשה וגזענית, המשך הטיהור האתני שישראל מבצעת בירושלים. אתנגד להחלטה, ואמשיך להתנגד לכיבוש עד שאוכל לחזור.

"היום נקרעתי ממולדתי. הטיהור האתני הזה מתרחש מאז 1948. מכונת ההרס שנקראת ישראל נסוגה רק מפני פרויקט ההתנגדות הפלסטיני. פלסטין עבורי כיום היא מטרה ולא גיאוגרפיה. החלפתי מיקום, אבל המאבק נמשך. איתכם, עם האנשים שלי, נמשיך להילחם עד השחרור, העצמאות, ומעל הכל – השיבה".

חמורי, שנראה מותש, אמר כי בזמן הקרוב הוא מתכנן לנוח, "ואחרי זה אמשיך בתוכניות שלי לעבוד למען פלסטין ולמען האנשים בפלסטין".

בארגון הקמפיין למען חמורי פרסמו הודעה מוקלטת שלו מהכלא לפני שגורש, שבה אמר: "זו ההודעה האחרונה שלי מהמולדת, לפני שאני מגורש בכפייה. שום אקט של גירוש או טיהור אתני לא ירתיע אותי. אין שום כוח שבעולם שיכול לעקור את פלסטין מהלבבות שלנו. אני עוזב מכלא לגלות, אך תהיו בטוחים שאשאר האדם שאתם מכירים".

משרד החוץ הצרפתי מסר לאחר גירושו של חמורי: "אנו מגנים את ההחלטה המנוגדת לחוק של הרשויות הישראליות לגרש את מר סלאח חמורי לצרפת. מאז מעצרו האחרון נקטה צרפת בכל הצעדים, לרבות בקרב הדרגים המדיניים הגבוהים ביותר, על מנת להבטיח כי זכויותיו של מר סלאח חמורי יכובדו, כי דרכי הערעור פתוחות בפניו, וכי יוכל לנהל חיים נורמליים בירושלים, העיר שבה נולד, מתגורר ובה הוא מבקש לחיות".

עוד נאמר בהודעה כי "צרפת גם נקטה צעדים רבים מול הרשויות הישראליות, כדי להביא בצורה הברורה ביותר את התנגדותה לגירוש זה של פלסטיני תושב מזרח ירושלים, שהיא שטח כבוש לפי אמנת ז'נבה הרביעית".

ארגון זכויות האדם אמנסטי מסר לאחר הגירוש כי מדובר "בהפרה חמורה של זכויות האדם, של החוק הבינלאומי ושל אמנת ז'נבה הרביעית, והיא עשויה להיחשב כפשע מלחמה".

לפי הארגון, "סלאח חמורי משלם מחיר גבוה על עבודתו למען הפלסטינים. הוא הוחזק כמעט עשרה חודשים במעצר ללא משפט, בגלל עבודתו היומיומית להגנה על זכויות הפלסטינים. הגירוש נועד לפגוע בעבודתו, אך גם להשיג מטרה פוליטית ארוכת טווח של הרשויות בישראל – צמצום גודל האוכלוסייה הפלסטינית במזרח ירושלים".

מהמוקד להגנת הפרט, המלווה את חמורי, נמסר כי "גירוש של פלסטיני ממולדתו על בסיס הפרת אמונים הוא תקדים מסוכן, והפרה בוטה של זכויות בסיסיות. מופרך לטעון שלפלסטיני תושב ירושלים המזרחית יש חובת אמונים למדינת ישראל. בושה אם צרפת תסכים לקבל אותו בתנאים האלה".

אנשי אגודת הסולידריות צרפת-פלסטין (AFPS) אמרו ל"שיחה מקומית" הבוקר בשדה התעופה בפריז כי "הגירוש של סלאח חמורי הוא איתות מסוכן מאוד מכיוון ישראל. הממשלה הישראלית החדשה עוד תחריף את המדיניות נגד הפלסטינים. אנחנו חוששים מאוד, וצריכים להתארגן כדי להגן על הפלסטינים שנמצאים תחת איום… הדיפלומטיה הצרפתית עשתה קצת עבודה, אבל זה לא מספיק. אם אנחנו רוצים לראות שינוי, צריך להטיל סנקציות על ישראל".

חוששים שהגירוש הוא בלון ניסוי

חמורי, בן 36, נולד בירושלים לאם צרפתייה ולאב פלסטיני. הוא עובד בארגון א-דמיר לסיוע משפטי לאסירים, אחד מששת ארגוני החברה האזרחית שהוכרזו על ידי שר הביטחון בני גנץ כארגוני טרור באוקטובר 2021, על סמך "ראיות חסויות".

חמורי הוא אחד משישה פעילי זכויות אדם פלסטינים שבמכשיר הטלפון שלהם הושתלה תוכנת הרוגלה פגסוס, לפי תחקיר של אמנסטי ו-Citizen Lab. באוקטובר 2021 חתמה שקד על ביטול התושבות של חמורי בעילת הפרת אמונים ועל בסיס חומר חסוי, שלפיו הוא פעיל בחזית העממית. עורכי דינו דחו את ההאשמות.

הליך שלילת התושבות המזרח ירושלמית של חמורי החל תחת שר הפנים הקודם אריה דרעי, על בסיס תיקון מ-2018 המסמיך את השר לשלול מתושבי קבע את מעמדם במקרים שבהם עשו "מעשה שיש בו משום הפרת אמונים למדינת ישראל". חמורי נכלא במעצר מנהלי כבר ב-2017 , בטענה כי הוא פעיל בארגון החזית העממית, שישראל מגדירה כארגון טרור.

אחרי שארגוני החברה האזרחית הפלסטיניים הוצאו מחוץ לחוק, שללה שקד את מעמד התושבות שלו בירושלים, בנימוק ש"מעשיו מהווים הפרת אמונים למדינת ישראל", מבלי לפרט אילו מעשים ועל בסיס ראיות חסויות. עקב שלילת מעמדו, הליך המעצר המנהלי התנהל על פי החוק הצבאי, כפי שנהוג עם פלסטינים בשטחי הגדה, אף שהוא תושב ירושלים. יש לציין שהמשפט הבינלאומי אוסר על כוח כובש לכפות על הנתונים תחת כיבוש להישבע לו אמונים.

המדינה טוענת כי לגבי חמורי קיים גם מידע עדכני לגבי "פעילות טרור", אך עורכי דינו טוענים שהסיבה לגירושו היא הרשעתו במעורבות בתכנון הרצח של הרב עובדיה יוסף ב-2005, במהלך האינתיפאדה השנייה ב-2005, שבעקבותיה הוא נידון לשבע שנות מאסר, ושוחרר בעסקת שליט ב-2011.

עורכי דינו של חמורי חוששים כי גירשו הוא בלון ניסוי לקראת גירושים דומים נוספים. עו"ד דני שנהר מהמוקד להגנת הפרט אמר החודש ל"שיחה מקומית" כי "זו החלטה תקדימית. סלאח הוא בעצם הראשון ששללו לו את המעמד ולא נתנו לו מעמד אחר במקום. זאת הפעם הראשונה שאני מכיר שנעשה דבר כזה, גירוש כפוי למדינה אחרת, לתושב ירושלים המזרחית".

הגירוש מתרחש לאחר מאבק ארוך של משפחות ותומכיו, כאשר גם בצרפת רבים התנגדו לגירוש. Nupes, המפלגה השנייה בגודלה בפרלמנט, שכוללת את מפלגות השמאל, הצהירה בהודעה כי "צרפת לא יכולה להסכים שיתעלמו מזכויות האדם של בן ארצה. הגיע הזמן שצרפת תעלה את הטון מול ישראל. האמינות שלה תלויה בכך".

מאז פרסום הידיעה על הכוונה לגרשו, שורת ארגוני זכויות אדם, ובהם Human right watch, קראו לממשלת צרפת ולנשיא עמנואל מקרון למנוע את גירשו.

ממשרד הפנים נמסר כי "המחבל סלאח חמורי גורש הבוקר (ראשון) לצרפת בעקבות החלטת שרת הפנים, איילת שקד, לשלול את תושבותו בישראל לפני כשבועיים. סלאח חמורי הוא אזרח צרפתי ותושב קבע בישראל, יליד 1985. הוא נולד בכפר עקב שבאזור ירושלים, ופועל מזה שנים רבות בשורות ארגון הטרור הפלסטיני 'החזית העממית' (PFLP). במהלך חייו ארגן, הסית ותכנן לבצע פיגועים בעצמו ועבור הארגון כנגד אזרחים ודמויות בולטות בישראל. לאור מעורבותו המתמשכת בארגון הטרור, נעצר חמורי מספר פעמים במעצר מנהלי. הגירוש היום הינו סופו של תהליך בו על רקע מעורבותו של חמורי בפעילות טרור, נשללה תושבותו".

בציניות, מובהר בהודעה כי "ההרחקה התבצעה על ידי נציגי מינהל אכיפה וזרים ברשות האוכלוסין וההגירה שילוו אותו עד לצרפת, שם ממתינים לו אישתו וילדיו". ישראל, כזכור, סירבה לאפשר לאישתו וילדיו להיכנס למזרח ירושלים בשנים האחרונות.

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

ההתעלמות מהסבל בעזה מנוגד למסורת היהודית. מחאה של רבנים מול מחסום ארז (צילום: אורן זיו)

רבניות הפגינו נגד ההרעבה של עזה. "היהדות דורשת לתת אוכל לרעבים"

אמריקאים וישראלים מארגון "רבנים למען הפסקת אש" ערכו צעדת מחאה ביום שישי ליד מעבר ארז בדרישה להכניס מזון לרצועה. "אם למסורת יש משמעות, אסור לתת לאנשים בעזה למות ברעב", אמרה אחת המפגינות. 7 נעצרו

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf