newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משפחת סאלם תפונה מביתה במועד לא ידוע במהלך מרץ

רשמת ההוצאה לפועל פסקה לטובת יהונתן יוסף, שפועל ביחד עם סגן ראש עיריית ירושלים אריה קינג לייהוד מזרח העיר, והטילה על פאטמה סאלם הוצאות בסך 5,000 שקל. היא אישרה למשטרה פינוי גמיש, ככל הנראה כדי לצמצם את האפשרות לנוכחות של פעילים ועיתונאים

מאת:
משפחת סאלם המורחבת (צילום: אורן זיו)

יפונו בשעה בלתי צפויה. משפחת סאלם המורחבת (צילום: אורן זיו)

המשטרה תפנה את בני משפחת סאלם מביתם שבשכונת שייח' ג'ראח במהלך מרץ. כך קבעה אתמול בלילה (ראשון) רשמת ההוצאה לפועל, עידית גור אריה. מועד הפינוי גמיש, והוא יאפשר למשטרה לפנות את המשפחה בשעה בלתי צפויה במהלך מרץ, ככל הנראה כדי לצמצם את האפשרות שינכחו במקום פעילים ועיתונאים בעת הפינוי.

החלטה זו התקבלה בשל בקשת המשטרה לדחות את צו הפינוי הקודם, שנקבע ל-29 בדצמבר 2021. בדיון בבקשה שהתקיים בחודש שעבר במשרדי ההוצאה לפועל, טענו נציגי המשטרה והפרקליטות כי פינוי המשפחה במועד נקוב יהיה בעייתי, הן מבחינה ביטחונית והן מבחינת התגובה הבינלאומית לפינוי בשייח' ג'ראח.

פאטמה סאלם, בת 67, נולדה בבית, והוריה גרים בו עוד משנות ה-50, כאשר היה בשליטה ירדנית. "כל הזיכרונות שלי מכאן", אמרה ל"שיחה מקומית" בסלון ביתה בדצמבר. היא מתגוררת במקום עם שלושת בניה וארבעה מנכדיה, כולם צפויים להיות מגורשים בחודש הבא, בלי פיצוי. "גידלתי את כולם מול העיניים פה", סיפרה, "טיפלתי בהורים שלי כאן, בחדר הזה. שניהם נפטרו. הריח שלהם, לפעמים אני הולכת בבית ומרגישה שהוא דבוק לקירות".

הפינוי מתבצע על בסיס חוק הסדרי משפט ומנהל, שלפיו משפחות יהודיות שהיו להן אדמות ונכסים בירושלים המזרחית לפני 1948 זכאיות לקבל אותן בחזרה מהאפוטרופוס הכללי. כך גם במקרה זה, משפחת חדאד, משפחה יהודית שגרה במקום לפני 1948, ירשה את הזכויות בקרקע – ובעבר אף תבעה לפנות את בני משפחת סאלם. פסק דין מ-1988 קבע כי על בני המשפחה להתפנות מהנכס, אך הוא לא מומש.

בהחלטה הנוכחית פסקה רשמת ההוצאה לפועל לטובת יהונתן יוסף, שתובע שוב את פינוי משפחת סאלם על בסיס פסק הדין הישן, וציינה כי 98.75% מאדמת הנכס נמצאת כיום בבעלותו – לאחר שגורמי ימין רכשו אותם מצאצאי משפחת חדאד. יוסף הוא מספר 2 ברשימתו של אריה קינג, סגן ראש עיריית ירושלים, והשניים פועלים באופן מוצהר לייהד את מזרח העיר.

מההחלטה עולה כי איש ימין נוסף המקורב לאריה קינג, חיים סילברשטיין, רכש חלק מהזכויות בנכס ב-2010, מצאצאי משפחת חדאד. רכישות דומות מומנו בעבר באמצעות "הקרן לאדמות ישראל", שנתמכת על-ידי מיליארדים אמריקאים, ומנוהלת על ידי קינג.

הקרן פועלת "להבטיח כי ארץ ישראל תישאר בידיים של העם היהודי לנצח", כך לפי עמוד הפייסבוק שלה. בחודשים האחרונים הגיעו חיים סילברשטיין, יונתן יוסף, אריה קינג, ואנשים נוספים עם המזוהים עם הקרן לאדמות ישראל, כמה פעמים לחלקה הסמוכה לבית משפחת סאלם, ופעלו לגדר אותה.

המשפחות המפונות בשייח' ג'ראח גורשו אף הן מאדמות במלחמת 1948, אך הן אינן יכולות לדרוש אותן בחזרה, כי אפשרות זו נמנעה בחוק נכסי נפקדים שחוקק ב-1950. אפליה חוקתית זו יצרה מצב בו מתנחלים שמעולם לא גרו בשכונה עוברים לגור בבתים של משפחות פליטים פלסטיניות ותיקות, המגורשות בפעם השנייה.

ההחלטה שהתקבלה אמש בהוצאה לפועל אינה מתייחסת לבסיס חוקי מפלה זה, שעומד ברקע כל הפינויים בשיח' ג'ראח. עם זאת, בהחלטה נדחות טענות נוספות שהשמיע עו"ד מאג'ד ענ'אים, המייצג את פאטמה סאלם.

כך למשל, רשמת ההוצאה לפועל דחתה את הטענה כי חלה התיישנות על פסק הדין מ-1988, בין היתר לאור העובדה שלא חלפו 25 שנה ממועד פתיחת התיק בהוצאה לפועל, אלא 23.7 שנים בלבד. בנוסף, נדחתה הטענה כי פאטמה סאלם היא דיירת מוגנת בנכס. לבסוף, הרשמת הורתה לפאטמה סאלם לשלם הוצאות משפט ושכר טרחה בסך 5,000 שקל למי שצפויים להתנחל בבית במקומה.

המשפחה מתכוונת לערער על ההחלטה לבית המשפט השלום בירושלים.

"חיים שלמים אני פה", פאטמה אמרה, "העברנו את החיים יחד בבית הזה, אני ובעלי. אני זוכרת איך הוא היה אופה עוגות. וגם ההורים שלי הזדקנו פה. עכשיו אני לא יודעת מה לעשות. מה לחשוב".

בית משפחת סאלם בשייח' ג'ראח (צילום: רחל שור)

בית משפחת סאלם בשייח' ג'ראח (צילום: רחל שור)

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

בצפון עזה, 1 מכל 3 ילדים מתחת לגיל שנתיים סובל מתת תזונה חריפה. פלסטינים ממתינים לארוחה חמה שבושלה על ידי מתנדבים ברפיח, 20 בפברואר 2024 (צילום: עבד רחים ח'טיב / פלאש90)

עזה, כרוניקה של הרעבה

הרעב הכבד שישראל משיתה על עזה מאז 7 באוקטובר הגיע לממדים חסרי תקדים, אך המדיניות עצמה איננה חדשה: מאז 1967, ישראל שולטת בסל המזון הפלסטיני ברצועה ומשתמשת בו כנשק לניהול האוכלוסייה

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf