newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

משה לאון, אתה אחראי להריסות הבתים, אתה צריך לעצור אותן

ארבע הדירות שהרסה עיריית ירושלים בשבועיים האחרונים בעיסאוויה, מצטרפות ליותר ממאה דירות שנהרסו במזרח העיר השנה. במקום שראש העיר יתפאר בבניית מגרש משחקים בעיסאוויה, שידאג לתכנית מתאר

מאת:

עיריית ירושלים הרסה בתחילת השבוע שעבר שתי דירות בשכונת עיסאוויה. דירה שלישית, שהעירייה התכוונה להרוס נהרסה בידי המשפחה שהתגוררה בה שמתוך תקווה לחסוך כך את הקנס העצום שמתלווה להריסות של העירייה. גם בשבוע שעבר כוחות העירייה הרסו בעיסאוויה  דירה. בתוך פחות משבוע ארבע משפחות מעיסאוויה איבדו את קורת הגג שלהן.

מאז 1992, לא אושרה תוכנית מתאר חדשה בעיסאוויה. הריסת בית בכפר ב-2017 (צילום: עפיף עמירה / פלאש 90)

לפני כחודש פרסם ראש עיריית ירושלים משה לאון מאמר שבו ניסה להדוף את הביקורת על חוסר המעש שלו מול פשיטות המשטרה האלימות על השכונה בהובלת מפקד משטרת ירושלים ניצב דורון ידיד. לאון התהדר בשלל פרויקטים שהעירייה מקדמת, לכאורה, לרווחת תושבי השכונה. לא ברור מה עבר בראשו של ראש העירייה כשניסח את הטיעון הזה. האם 20,000 תושבי עיסאוויה, שמשלמים מיסים וארנונה לעירייה, אמורים להיות אסירי תודה על כך שהיא מואילה בטובה להפנות לכיוונם מעט מתקציבה? האם גן המשחקים הציבורי שהוחל בהקמתו מהווה מענה לאלימות המשטרתית? איך ילדים ילכו לשחק בגן אם ההורים שלהם חוששים שבדרך הם יתקלו בחיילים חמושים?

אם יש משהו שראוי לשים לב אליו בתגובתו של לאון, הרי זו ההתעלמות המוחלטת שלו מנושא מדיניות התכנון המפלה כלפי מזרח ירושלים והריסות הבתים האכזריות שהן תוצאה שלה. בעוד שהאלימות חסרת הפשר של הכוחות הישראלים הופכת את הרחובות ללא בטוחים עבור תושבי עיסאוויה הרי שמדיניות ההריסות מאיימת על בתיהם ממש.

עבור חלק מהמשפחות שאיבדו את קורת הגג שלהן השבוע אין זו הפעם הראשונה שהעירייה הורסת את ביתן. מדוע הן חוזרות לבנות ללא היתר, אם הן יודעות שביתן ייהרס? כי אין להן ברירה. מדיניות התכנון והבניה הישראלית מונעת מהן לבנות בהיתר.

בעיסאוויה ישנה תכנית מתאר מפורטת אחד ויחידה שאושרה ב-1992. בחלוף דור, הבנייה המעטה שתכנית זו אפשרה מוצתה מזמן. עשרים ושבע שנים חלפו, והעירייה לא אישרה תכנית מתאר חדשה בעיסאוויה. לפני חמש עשרה שנים, התארגנו תושבי הכפר כדי לקדם ביזמתם תכנית מתאר. הם בעצם לקחו על עצמם את מה שאמור להיות באחריות העירייה על כל העלויות והמאמצים שכרוכים בכך. עיריית ירושלים הגיבה בקידום תכנית משלה להפוך את עתודת הקרקע היחידה של עיסאוויה לגן לאומי.

אחרי ששאר קרקעות עיסאוויה הופקעו לבניית הגבעה הצרפתית והכביש למעלה אדומים, גם את כבשת הרש הזו החליטה העירייה לגזול. כך ירדו לטמיון המאמצים והתקוות של תושבי עיסאוויה. כל זה נעשה אמנם בזמנו של ניר ברקת, קודמו בתפקיד של לאון. אולם לאון ממשיך כיום את האפליה התכנונית. העירייה ברשותו קידמה כ-14,000 יחידות דיור בשכונות הישראליות של העיר לעומת פחות מ-2,000 בשכונות הפלסטיניות. לאון ממשיך את הריסות הבתים ומאלץ מאות משפחות בשכונה להתגורר בבתים ללא היתר, כשסכנת הריסה מרחפת מעליהם.

עיסאוויה אינה יוצאת דופן. לכל שכונה כמעט במזרח ירושלים יש את הסיפור שלה על הפקעת אדמות, מניעת תכנון, הכשלת יוזמות תושבים והריסות בתים סיטונאיות. במהלך השנה שחלפה, נהרסו במזרח ירושלים 105 דירות. אם נספור גם את הדירות שנהרסו בואדי חומוס – שאמנם נמצא מחוץ לגבולות העיר, אולם בצידה הירושלמי של הגדר ושבשל מניעת היתרי הבניה, מזרח ירושלמים רבים בנו שם את ביתם – נגיע למספר הבלתי נתפס של 177 משפחות מזרח ירושלמיות שאיבדו את ביתן השנה.

בעיסאוויה הריסות הבתים באות יד ביד עם השתוללות המשטרה שנמשכת כבר למעלה מחצי שנה. מר לאון, אתה אחראי באופן ישיר להריסת הבתים בעיסאוויה בפרט ובמזרח ירושלים בכלל. ומאחר שבחרת להיות ראש העירייה שעיסאוויה נמצאת תחת סמכותה, אתה אחראי גם להגן על תושביה מפני מפקד משטרת ירושלים. מר לאון, אם באמת אכפת לך מעיסאוויה אתה צריך לעשות יותר מאשר הודעות דוברות, שמתפארות בתכנון כביש היקפי. עצור את הריסות הבתים, קדם תכנון ראוי ועמוד בצורה תקיפה מול מפקד המשטרה שטועה לחשוב שהוא שריף.

אביב טטרסקי הוא חוקר בעמותת עיר עמים

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן

מרבית האנשים אינם מצליחים להצדיק הפרה בוטה של הקוד המוסרי על ידי מעשיו של הצד השני, נוראים ככל שיהיו. ילדים בעזה על חורבות ביתם (צילום: עמאד נאסר / פלאש90)

הפציעה המוסרית עוד תסתבר כאחד הנזקים הגדולים של המלחמה

פציעה מוסרית היא סינדרום ייחודי המתבטא ברגשות אשמה ובושה ומלווה בתחושת דיכאון, חרדה ואף מחשבות על נזק עצמי. לכשיתבררו הממדים המלאים של הזוועה בעזה, כולנו עלולים להימצא בקבוצת הסיכון

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf