newsletter
השיחה מגיעה אליך
רוצה לקבל את מיטב הסיפורים של שיחה מקומית ישר למייל? הניוזלטר השבועי שלנו הוא התשובה בשבילך.

"המדינה ריסקה את העובדים על גב הנערות והנערים החוסים"

הלילה תסתיים שביתת עובדי עמותת "ענב" בחסות הנוער, שיצאו להילחם על פרנסתם, על זכויותיהם ועל כבודם. אלברט סופר, אחד ממובילי המאבק: "המדינה נלחמת באזרחים שלה". את המחיר, לצד העובדים, משלמים הצעירים החוסים

מאת:

הלילה (רביעי) בשעה עשר ירד המסך, לפחות באופן זמני, על המאבק העיקש שניהלו עובדי עמותת "ענב", העמותה המרכזית שמפעילה את מעונות חסות הנוער, נגד הפיטורים והרעת התנאים המשמעותית שנגזרו עליהם בעקבות החלטת משרד הרווחה להחליף את הזכיינית שמפעילה את המעונות. חלק מהעובדים ימשיכו לעת עתה במסגרת הקודמת, חלקם ייקלטו אצל המעסיק החדש בתנאים גרועים בהרבה, וחלקם – עדיין לא ידוע כמה – יאבדו את מטה לחמם.

כזכור, משרד הרווחה הוציא לפני מספר שבועות מכרז חדש להפעלת המעונות, שבהם שוהים מאות בני נוער שעברו או ביצעו תקיפות מיניות, שהתמכרו לסמים, שנפלטו מבתים מתעללים או ביצעו פשעים, ובמכרז זכו במקום עמותת ענב שתי חברות, "דנאל" ו"תפארת בית חם". התאריך לביצוע ההחלפה נקבע לאחד בפברואר, קרי מחר.

במשרד הרווחה לא חזו, כנראה, את המאבק הנחוש שיובילו העובדים נגד המהלך ונקטו בכל תכסיס אפשרי כדי להיאבק בהם, כולל איום בשליחת הנערים החוסים לבתי כלא אם העובדים ישבתו, איום שהוסר בעקבות התערבות בית המשפט. בסופו של דבר, המדינה ניצחה והעובדים הצליחו להגיע להישג מוגבל ואולי אף זמני.

> הכיבוש, הגירוש והמצפון הישראלי המתעורר

"באו להחליף נורה ועשו קצר בכל הבניין". אלברט סופר בהפגנת עובדי חסות הנוער (צילום: עדי עודד)

ההיגיון של אלוהי המכרזים

"עמותת ענב, שמעסיקה גם אותי, פועלת כבר למעלה מעשרים שנה בחסות הנוער", אומר אלברט סופר, עובד בחסות הנוער מזה 13 שנה וממובילי מאבק העובדים המאורגנים במסגרת ארגון 'כוח לעובדים'. "במשרד הרווחה החליטו פתאום שהם לא מספיק טובים, בין היתר האשימו אותם שלא הצליחו לגייס מספיק עובדים ושחסר במעונות צוות עובדים. זה נכון, אבל זאת לא אשמת העמותה. זאת עבודה קשה עם משמרות בשבתות וחגים, לא קל לגייס לה עובדים. במשרד נתלו בזה כדי לפסול אותם".

עם פתיחת המכרז החדש להפעלת המעונות, ניגשה גם עמותת "ענב" – שכאמור כבר עתה מפעילה את מירב המעונות של החסות – למכרז. "העמותה ניגשה למכרז לשלושה מעונות, ביניהם המעון שבו אני עובד. משרד הרווחה קבע במכרז שאף עמותה לא יכולה לזכות ביותר מ-3 מעונות כדי לא ליצור מונופול, לכן ענב ניגשה רק לשלושה", אומר סופר. "בפועל חברת דנאל זכתה בשבעה מעונות. כששאלנו איך זה יתכן הם הפנו אותנו לסעיף קטן במכרז שמאפשר חריגה במידה שאין מספיק חברות שניגשות למכרז. אבל את עמותת ענב הם פסלו בגלל איזה סעיף שכביכול נוגע לתפעול שלהם בשנה האחרונה".

בעקבות החלטת המשרד, עמותת ענב ביקשה שימוע שנערך ב-17 בינואר במשרד הרווחה עם מנכ"ל המשרד. בעקבות הפגישה העקרה הוגשה עתירה לבית הדין המנהלי כנגד המכרז ואופן בחירת הזוכים, וכן נגד הפסילה של "ענב".

"ביום שני בבוקר היינו בוועדת העבודה והרווחה בכנסת בדיון שהיה אמור להתקיים כבר לפני חודש וחצי", משחזר סופר את השתלשלות העניינים. "בצהריים התקיים דיון של עמותת ענב בבית הדין המנהלי בנוגע לעתירה. העמותה ביקשה סעדים זמניים, בעיקר להקפיא את המצב בשלושת המעונות הנוכחיים. השופט קבע שהמכרז בלשון המעט בעייתי מאוד, בין היתר הוא אמר שהוא לא מבין איך עמותה שעובדת 20 שנה ולא היו איתה בעיות נפסלת על סמך שנה אחת. גם בבית המשפט חסרים שופטים וקלדניות, הוא הזכיר. זה היה רגע של נחמה. השופט אילץ את המדינה להסכים להקפאה עד שיתברר מועד הדיון ותתקבל החלטה".

בסופו של דבר הדיון נקבע לחמישה במרץ, כלומר שלושת המעונות יישארו לעת עתה תחת ההפעלה של "ענב" ולא יעברו לחברת לדנאל, עד שתתקבל החלטה סופית אשר להערכת סופר עשויה לקחת עוד זמן רב.

"זה היה רגע משמח, אבל בו בזמן זה היה גם רגע קשה מאוד, כי פיצלו אותנו לשניים. ארבעה מעונות אחרים של ענב עוברים לדנאל. תחושה של שבירה סופית, שאין מה לעשות יותר. משרד הרווחה חזר בו מסיכומים, כמו פיצויים מוגדלים לעובדים שנפגעים מהחוזים החדשים של דנאל. זאת היתה הצעת פשרה של השופטת. בפגישה הבאה שהיינו אמורים כבר לסגור את זה אנשי הרווחה חזרו בהם ומסמסו את כל ההצעה. השופטת בבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב עשתה הכל כדי להביא אותם להציג הצעה סבירה יותר, ללא הצלחה".

> צמצום הפערים נכשל, והעשירים מנצחים בתחרות על החינוך

הפגנת עובדי "חסות הנוער" במאבקם בשנת 2012 (כוח לעובדים)

מי רואה את הנערות והנערים?

לאורך כל השיחה, סופר נשמע מותש, זועם. התסכול העמוק ניכר היטב בקולו. "אתה רואה כמה למרות הרצון הטוב באמת והעבודה המדהימה של השופטת, המדינה פשוט מתנהלת מעל לחוק. הם שיקרו לגבי המון דברים, כמו לגבי שכר עובדי הלילה, ולגבי הכוונות ומניעי המאבק שלנו. זאת היתה חוויה של אלימות ממש".

שביתת העובדים מסתיימת, כאמור, בשעה עשר הלילה. מחר יחזרו לעבודתם עובדי שלושת המעונות של ענב, שכלולים במכרז. גורלם של יתר עובדי העמותה בארבעת המעונות האחרים עדיין לא ברור. "הרבה מהם עוזבים", אומר סופר, "חלק גדול לא מוכנים לעבוד בתנאים של דנאל, ואלה שנשארים עושים זאת מתוך כורח של פרנסה. הם הפעילו לחץ בלתי אפשרי על עובדים שאם הם לא חותמים על החוזים החדשים מיד הם יאבדו את הזכויות שלהם לחתום בלשכה. היו הרבה עובדים שהושפלו בצורה מחפירה, לא נתנו להם אפילו להיפרד מהנערים ונערות כמו שצריך.

"השלב הזה אולי נגמר, אבל אנחנו לא מפסיקים להיאבק. זה לא יכול להיגמר ככה. שברו לנו את ההתארגנות, פיצלו בינינו כך שלגבי ארבעה מעונות אין לנו את היכולת לדאוג להם כיחידת מיקוח אחת, אבל נשאף לארגן אותם. קמה כאן קבוצת עובדים שאומרת אנחנו לא סחורה ולא חפץ, וניאבק בכל מי שינסה לזלזל בנו. במשרד הרווחה ובדנאל לא העלו על דעתם מאבק כמו שלנו, הם רגילים לעובדים כנועים. נמשיך לתקוף את השיטה הקלוקלת הזו גם ציבורית".

האם החילופים הקרובים צפויים באמת לשפר את מערכת שירותי הרווחה שמספקת המדינה לנערות ולנערים החוסים? "אני לא מאמין שחברת דנאל הצליחה למצוא מספיק עובדים כדי גם להחליף את אלה שעוזבים וגם לגייס את המכסות החסרות", אומר סופר. "הם צפויים לקנסות אם הם לא יעמדו בתקנים, אבל סביר שיקבלו הארכה להתארגנות. מחר לא יהיו מספיק עובדים, בזה אין ספק".

את המחיר, לצד העובדים, ישלמו גם הנערות והנערים.

"אין ספק שהפרשה הזאת כבר משפיעה על הנערים החוסים", אומר סופר בכאב. "כל החודש הזה הוא טלטלה רצינית גם עבורם. בגדול הם יודעים מה קורה. בשלב הראשון עוד ניסינו לשמור על עסקים כרגיל אבל זה היה בתקשורת והם שאלו שאלות. דיברתי איתם על העובדות ושיתפתי אותם בצורה העניינית ביותר, הם מבינים הרבה יותר טוב מהרבה אחרים. במעון מסילה לבנות היה חודש נורא, כל כך הרבה כאב צבור במקום אחד ועכשיו זה החריף. הבנות עשו מהומות בחודש הזה – ניסיון הצתה, ניסו לברוח, דיבר על מרד אם יחליפו את הצוות. המשרד הטיל עלינו את האשמה – שהפקרנו את הבנות. עכשיו יבואו דמויות חדשות לא מנוסות שהנערים לא מכירים, זה רחוק מלהקנות להם את השקט והיציבות שהם זקוקים להם. כאילו באו להחליף נורה ועשו קצר בכל הבניין. וסתם. זה אפילו לא חיסכון בכסף. רשעות לשמה. עושה רושם שיש למישה שם אג'נדה אישית נגד עמותת ענב ונגד התארגנות עובדים. אין ספק שעשו זאת כדי לשבור את ההתארגנות שלנו. משרד הרווחה ניצח על גב הנערים והנערות של חסות הנוער והעובדים. זאת מדינה שנלחמת באזרחים שלה".

ביקשנו את תגובת משרד הרווחה לדברים. אם תתקבל היא תתפרסם כאן.

> משרד הרווחה לא בוחל באמצעים במלחמתו נגד מדריכי נוער בסיכון

אנחנו המומות ומזועזעים, דואגות ומפוחדים מאירועי התקופה האחרונה.

בימים כאלה יש מי שדורשים מעיתונות "לבחור צד". הצד שבחרנו ברור: אנחנו עומדים לצד כל מי שאיבדו את יקיריהם במלחמה הזו; לצד כל מי שנאלצו לנוס על נפשם ולהותיר אחריהם בית; לצד כל מי שחרדים לחייהם ולחיי משפחתם ואהוביהם, בישראל, בעזה ובגדה המערבית.

בימים אלה, אנחנו מרגישות ומרגישים שקולנו, הקול של פלסטינים וישראליות נגד הכיבוש ולמען שלום צודק, ביטחון וחירות לכל, חשוב מתמיד. הסיפורים החשובים שלא מסוקרים בתקשורת המיינסטרים רבים מספור, אך משאבינו מוגבלים. בעזרתך נוכל להביא לציבור הולך וגדל סיפורים כמו זה שקראת עכשיו, ולהציע את הניתוח, ההקשר, והסיקור הנחוצים כל כך, במיוחד בתקופה הקשה והדרמטית הזו. הדרך הכי טובה להבטיח את היציבות והעצמאות שלנו היא התמיכה של קהילת הקוראות והקוראים באמצעות חברות בשיחה מקומית.

זה הזמן להיות חברות בשיחה מקומית

לתמיכה – לחצו כאן
רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

רחוב בשג'אעייה, במרץ 2024 (צילום: מוחמד נג'אר)

"אנחנו צועקים, רעבים ומתים לבד": החיים בחורבות שג'אעייה

הפלישה של ישראל לשכונה שבמזרח העיר עזה, שנמשכה חודשים, הותירה אחריה הרס מוחלט. התושבים, עדיין תחת מצור, מסכנים את חייהם רק כדי לשים ידיהם על שק קמח אחד

X

אהבת את הכתבה הזאת?

כדי לעשות עיתונות עצמאית שיחה מקומית צריכה גם את התמיכה שלך. לחץ/י כאן כדי להיות חלק מההצלחה שלנו
silencej89sjf